Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaahan, miksi Suomessa ei hyväksytä kotiin apua?

Vierailija
01.03.2010 |

Esim. kodinhoitajaa tms? Sehän oli ennen aika säännöllinen kulttuurikin meillä, että kotia hoito kodinhoitajat.

Mistä on tullut tämä "kaikki pitää tehdä itse, etkä ole äiti etkä mikään jos et hoida itse kersojasi, kotiasi, miestäsi, työtäsi.."

Tämä asia vain heräsi, kun kävimme tyttäremme luona Meksikossa, hän on siellä vaihdossa.

Siellä on ihan tavallista, että äiti on kotona, mies töissä ja kotiin on palkattu kodinhoitaja.

Täällä Suomessa äidit nääntyvät väsymykseen, siellä äidit hoitavat itseään. Olin aidosti hämmästynyt elämänmenosta. Elämä oli elämän makuista.

Tiedän toki, että moni asia Suomessa on paljon paremmin kuin Meksikossa -naisilla siis. Mutta miksi naisten pitää aina maksaa kaikesta niin kova hinta: Suomessa vapauden, äänestysoikeuden ja tasa-arvon hinta tuntuu olevan tuo nääntyminen kaiken taakan alle.

Miksi?

Kommentit (124)

Vierailija
101/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... jos vanhemmuutta tuettaisiin muilla tavoin. Kodinhoitaja olisi mahtava juttu vaikka pari kertaa viikossa.

Ajatelkaa sitä juhlaa, kun äiti saisi vetää hyvällä omallatunnolla vauvan kanssa päikkärit valvotun yön jälkeen ja hoitaja veisi vanhemman lapsen pariksi tunniksi ulos. Tietenkin ensin laitettuaan pyykit koneeseen ja imuroituaan talon.

Näin meillä mentiin nuorimmaisen syntymän jälkeen ja oli hienoa. : )

Vierailija
102/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

700e / kk puhtaana käteen ja ei sitten muuta. Saisi tosin päivittäin syödä minun maksamistani ruo´ista, eli tällainen työpaikkaetu tulisi. Lomalle pääsisi aina silloin, kun minullakin on lomaa, eli useampi viikko vuodessa olisi lomia. Lomien aikana en maksaisi palkkaa, kotiapulainen olisi täysin vapaa hankkimaan muita tuloja.

Kuka tulee töihin?

Niin arvelinkin, sossu maksaa paremmin. Ja saa olla aamut vapaasti krapulassa.

tuollaisen riiston onneksi kieltää laki!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli Suomessa yleisesti muillakin kuin kartanoiden omistajilla!

Jokaisessa maatalossahan oli rengit ja piiat, kaupunkiperheiden lastehoitajina oli nuoria tyttöjä. Että tämä nykyajan meno "kaikki itse" -systeemillä on kyllä tuoreempi aikaansaannos. Ja todella valitettava sellainen.

Mielestäni siivousavun ja -kotiavun palkkaamisessa ei ole mitään pahaa. Sillähän on päinvastoin vielä työllistävä vaikutus tässä laman keskellä. Jokapaikassa tuota apua vaan kun ei ole saatavissa, edes maksua vastaan.

t. se joka kaipaa takaisin ulkomaille ja on täysin v...tuuntunut tähän raatamiseen ja elämän ankeuteen!

Minun äitinikin puhuu usein kuinka hän oli nuorena tyttönä kotiapulaisena opettajaperheessä. Hänellä on hyvät muistot perheestä ja työstään siellä. Perheen äiti ja mummo olivat kuulemma neuvoneet äidilleni monia hyödyllisä lastenkasvatukseen ja kodinhoitoon liittyviä asioita. Työtään perheessä äitini ei pitänyt raskaana. Yksin hän ei edes joutunut siellä töitä tekemään, sillä lasten mummo oli apuna ja henkisenä tukena.

Itsekin olisin mielelläni tuommoista työtä nuorena tehnyt. Silloin se vaan ei ollut mahdollista ja ainoa työ minkä löysin oli yökerhojen siivoaminen lauantai- ja sunnuntai-aamuisin ennen sianpieremää. Ne vessat olivat todella sikaisia ja oksennuksia löytyi ties mistä. Yök.

Vierailija
104/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta tulleet ovat ihmisiä, joille tällaisetkin työt Suomessa nykyään enää kelpaavat. Marjanpoimijatkin haetaan Thaimaasta. Sillä aikaa Suomen upea kantaväestö kouluttautuu jollekin huuhaa-alalle, töitä ei löydy tarjottimelta ja sitten pungerretaan putkessa 3-4 lasta, pistetään ne päiväkotiin, maataan päivät sohvalla, syödään sipsiä ja juodaan kaljaa ja valivalivalitetaan, kun yhteiskunta potkii päähän. Mutta esim. kotiapulaiseksi ei tällaisista ole, paljon mieluummin ollaan sossun rahoilla.

Vierailija
105/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ajatelkaa ne piiat ja rengitkin menivät naimisiin ja saivat lapsia ja näitä piikoja renkejä oli kuitenki suurempi osa väestä.

Isoäitini olin ensi kertaa vahtimassa 10kk serkkuaan 5vuotiaana, täti kielsi että ulos ei saanut mennä ja niinpä isoäiti kakki lattian rakoon, mitään muistikuvaa hänellä ei ollut missä 10kk oli, mutta hengissä selvisi.

8v isoäiti oli paimenessa, 12v ensi kertaa lypsypiikana. Kun 23v sai ensimmäisen lapsensa oli tämä viikon vanhana yksin lypsyn ajan, isoäiti ei ollut kovin hedelmällinen ja äitini sai vasta 30v ja silloin olikin kesä aika ja 7v isosisko sai vahtia vastasyntynyttä lypsynajan.

Onneksi lapsia ei syntynyt enemmän ja onneksi kylällä oli keskikoulu johon navettapiian tyttäretkin pääsivät ja samalla kiinni "parempaan" elämään. Onneksi isoäiti eli niin vanhaksi kertoen tarinoitaan minulle, niin että en edes kehtaisi ajatella että minun pitäisi kaikkien kodinkoneiden ja päivähoidon lisäksi vielä saada oma kotiapulainenkin.

Vierailija
106/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

700e / kk puhtaana käteen ja ei sitten muuta. Saisi tosin päivittäin syödä minun maksamistani ruo´ista, eli tällainen työpaikkaetu tulisi. Lomalle pääsisi aina silloin, kun minullakin on lomaa, eli useampi viikko vuodessa olisi lomia. Lomien aikana en maksaisi palkkaa, kotiapulainen olisi täysin vapaa hankkimaan muita tuloja.

Kuka tulee töihin?

Niin arvelinkin, sossu maksaa paremmin. Ja saa olla aamut vapaasti krapulassa.

tuollaisen riiston onneksi kieltää laki!

Tuollaista se oli entisaikaan. Piiat ja rengit kiersivät talosta taloon, aina sen mukaan, missä töitä sattui olemaan. Työntekoa pidettiin kovassa arvossa.

Nykyään ihmisen taas ei ole mikään pakko tehdä töitä, jos ei halua. Työtätekevien taas on pakko maksaa siitä veroissaan. Onko sekään sitten oikein?

Vierailija
107/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on aika hirveä paikka. Ja suomalaiset kansana kovin luotaantyöntäviä, asenne on just toi että itse pitää raataa, se on olevinaan jotain hienoa. ja Suomea ei sais yhtään arvostella eikä yrittää muuttaa muunlaiseksi, koska on epäisänmaallista arvostella Suomea ja "vanhassa vara parempi". YÖK!!! Kaiken muun kurjuuden lisäks täällä on puolet vuodesta pimeä ja kylmä, verot on hurjat mut palvelut heikot, kaikki on kallista ja kaikki (myös useat ihmiset) on rumaa.

Voispa joku perustaa uuden maan jonnekin Karibian saarelle, missä olis trooppisen ihanaa, ja sinne valittais asumaan vain hyväkäytöksisiä, fiksuja ihmisiä. Pienellä työpanoksella (esim. jotain it-tukijuttuja etänä) sais upean elämän eksoottisia hedelmiä syöden ja auringosta nauttien.

Vierailija
108/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että olisit itse tarpeeksi fiksu ja hyvännäköinen tuolle unelmasaarelle?

Vierailija
109/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvillä mielin, jos olis varaa!

Vierailija
110/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on menty sosiaalisessa tasa-arvossa jo niin pitkälle, että ministeritkin eroavat, kun ei ole varaa kotiapulaiseen ja ei jaksa sitten tehdä töitänsä (Sarkomaa keissi).

Olisiko se niin kauheaa, jos lopetettaisiin se vuosikausien sossuntukien maksu ja pakotettaisiin ihmiset töihin esim. kotiapulaisiksi ja nurmikon leikkaajiksi? Ei siitä kaikille kahtatonnia kuussa, lomarahoja ja eläkettä pystyttäisi maksamaan. Mutta sellaista on elämä.

Vierailija
111/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes hurjan köyhäksi meidän perhettä lue (nettotulot noin 3500e/kk, 2+3 henk.), mutta edes kerran viikossa käyvään siivoojaan ei olisi varaa, mistään kodinhoitajasta puhumattakaan. Toki sellaisen ottaisin innosta kiljuen vastaan, jos varaa olisi. Tällä hetkellä valitettavasti mummo hoitaa sitä virkaa kerran viikossa palkatta.

Vierailija
112/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on menty sosiaalisessa tasa-arvossa jo niin pitkälle, että ministeritkin eroavat, kun ei ole varaa kotiapulaiseen ja ei jaksa sitten tehdä töitänsä (Sarkomaa keissi).

Olisiko se niin kauheaa, jos lopetettaisiin se vuosikausien sossuntukien maksu ja pakotettaisiin ihmiset töihin esim. kotiapulaisiksi ja nurmikon leikkaajiksi? Ei siitä kaikille kahtatonnia kuussa, lomarahoja ja eläkettä pystyttäisi maksamaan. Mutta sellaista on elämä.

Kyllä voitaisiin karsia sossutukia kovalla kädellä. Hyvinvointivaltion rajat on tulleet vastaan! Vain työstä pitää saada rahaa!

Vierailija
113/124 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei riitä, on syytä joko;

A) salakuljettaa maahan laiton kotiorja riistettäväksi

B) muuttaa maahan (esimerkiksi Meksikoon), jossa tuloerot ovat niin suuret, että joku nälkärajalla elävä on valmis hoitamaan kotiasi puolestasi todella pienellä palkalla

C) pyrkiä hankkimaan lisää tuloja

Siitä vaan palkkaamaan siivoojia ja kotiapulaisia! Minulla ei ainakaan ole mitään sitä vastaan, vaikka olenkin äänestänyt joskus jopa vasemmistoliittaista ehdokasta.

Vierailija
114/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisin kuin Meksikossa ja suurimmassa osassa muita maita! Yksinkertaisesti palkkatyöllä palkkaamalla kotiapulaisen on sama jäädä itse kotiin! kaikki maksut yms.. mitä Suomessa on pitävät siitä huolen! sen vuoksi täällä on todella heikosti kehittynyt palvelusektori, joka työllistäisi paljon ihmisiä jos verotusta ja maksupolitiikkaa muutettaisiin,

Vierailija
115/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei siitä normaaliälyinen ja -kuntoinen nainen selviäisi.

Vierailija
116/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa sdp on hallinnut liian pitkään!! ja taas se tulee hallitukseen ja Urpilainen lupasi jo pankkiveroa , lisää sossutukia ja sitä kautta lisää veroja työssäkäyville! nauttikaa sosiaalidemokraateista pöljät:)

Vierailija
117/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes minimipalkkaa, joka taas on säädetty Suomen elinkustannusten mukaan. Täällä kun on huono asustella hökkelikylissä tuolla pakkasessa.

Sillähän nyt ei ole tarkoitettu muuta, kuin mitä Suomessa keski- tai hyvätuloisellakin ihmisellä olisi kotiapulaiselle mahdollista maksaa. Ja koska Suomessa EI TARVITSE mennä tuolla rahalla töihin, vaan kotonakin voi olla, niin eihän sitä työntekijöitä ole tarjolla.

Vierailija
118/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin lapsi niin meillä oli kaikenlaisia kotiapulaisia maaseudulta. Isovanhempieni kodissa asuivat vanhuuttaa vielä sekä lastenhoitajat että kotiopettajatar.

Ei ollut hyvä juttu palkata ketä tahansa. Vanhempani olivat vähän kotona ja lastenkasvatus kaatui noille apulaisille. Se oli veljieni kohdalla = ei mitään kasvatusta. Se on tosi paha juttu, mutta en jaksa sitä tässä kehitellä.

Silloin ei ollut peruskoulua. Kotiapulaisemme kävivät iltakoulua ja joku meni sitten yliopistoonkin. Iältään he olivat melkein ikäisiäni. Näistä tuli sitten ikäluokkani rouvia, maistereita yms. Varmaan monen palstalaisen mummeja (vai olisko äitejä).

Älkää vaan kysykö mitä minusta tuli. Oli monia hommia, joita nuo apulaiset eivät osanneet tehdä ja minä tein. Meillä vaihtui roolit vanhempieni tietämättä: minä tein ostokset, minä tein ruoat, minä yritin pitää lapset rauhallisina niin...ja kotiapulaisilla oli varmaan ihan mukavaa meillä.

Nuo apulaiset soittelevat äidilleni vieläkin ja tulevat äitini kanssa paremmin toimeen kuin minä. Mutta minä kärsin siitä, että veljeni on aikoinaan jätetty ihan oman onnensa nojaan. Niiden naisihanteetkin vastaavat noita kotiapulaisia paremmin kun äitiäni ja minua.

Joten jos palkkaatte kotiapulaisen hoitamaan lapsianne jatkuvasti, niin huolehtikaa te itse lastenne kasvatuksesta, jos haluatte lapsistanne itsenne eikä apulaistenne näköisiä. Ehkä se au pair systeemi tulee vielä tännekin jossakin muodossa, kun löytyy ihmisiä piikomaan omaa yhteiskuntaluokkaa alemmasta paikasta. Tämä on sitä samaa juttua kun että täällä on muka kaikki kansalaiset tasapäistetty. Ei voi olla herrasväkeä ja palvelijoita enää Suomessa.

Vierailija
119/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme USA:ssa. Meilla kay viikottain siivooja, puutarhuri ja kausittaisesti uima-altaan hoitaja seka ikkunoiden pesija. Maksamme heille suoraan (ei milekkaan isolle firmalle) $15-20/hr. Minusta tama on kohtuullinen palkka varsinkin kun minimipalkka on $8/hr.

Tama antaa meille mahdollisuuden keskittya perhe-elamaan viikonloppuisin.

Tama on mahdollista koska tulot ovat paremmat. Vaittaisin meidan olevan perheena onnellisempia kuin olimme suomessa. Ja tama nimenomaan "ylimaaraisen" perheajan vuoksi.

Vierailija
120/124 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin taatusti tekisin työtä juuri vain sillä summalla. Olisi aivan turha odottaa laatua työstä, ellei siitä saisi kunnon palkkaa.

Itse asiassa pilkkahinnalla palkatut kotiapulaiset ovat ihan kiva juttu muuten, mutta yleensä vihaavat sitä palkkaajaansa ja ovat valmiita vahingoittamaan jos mahdollista.

Tajuatko mistä puhut? Meille on tultu työhaastatteluun kaatokännissä, lapsenvahti on vain yks kaks jättänyt tulematta, yksi ilmoitti tekstarilla ettei olekaan tulossa kesäksi töihin, siivooja valeli likavedellä yhden maton pilalle, yksi lastenhoitaja vei kaksivuotiaan uimarannalle, jätti siihen ja paineli itse uimaan jne. En ole ollut edes vailla parasta, kunnon palkkaa on aina tarjottu, mutta oikeasti maailmaan mahtuu käsittämättömän ihmeellisiä taapertajia!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi