Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA, laskeuma?! Kohtalotovereita? :(

Vierailija
28.02.2010 |

Kolme viikkoa synnytyksestä ja muutaman päivän epämukavan olon jälkeen uskaltauduin peilillä katsomaan että mitä siellä alakerrassa oikein tapahtuu. Kauhukseni huomasin, että laskeuma taitaa olla muistona rankasta synnytyksestä :( eilinen meni itkiessä, tuntuu aivan hirveältä että näin kävi. Ikuinen vamma eikä googlaaminen ainakaan parantanut oloa, sillä paljon ei taida olla tehtävissä paitsi leikkaus joskus myöhemmin. Jumppa ei ilmeisesti paranna jo syntyneitä vammoja. Ponnistusvaihe oli hirveä ja kesti pari tuntia. Lapsi 4,7 kg, esikoinen. Ihme kai olisi, jos pysyviä vammoja ei olisi jäänyt, mutta koville ottaa. Mietin koska voisin käydä gynellä, en haluaisi odottaa jälkitarkastukseen vaan käydä omalla gynellä mahdollisimman pian, jos mitään olisi tehtävissä vaikka vastauksen taidan jo tietää :´( Onkohan se pari kuukautta ehdoton, ennen kuin sisätutkimuksen voi tehdä? Entä onko kukaan selvinnyt säikähdyksellä laskeumaepäilystä - olisiko mitään mahiksia, että tämä olisi jotain toipumiseen liittyvää eikä pysyvä olotila pullotuksineen?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ihmeessä jumppa ja minusta voit käydä omalla gynelläsi. Minulla tuli ensimmäisetä synnytyksestä virtsarakonlaskeuma, virtsarakko painaa emättimen etuseinämää, joka tuntuu ja näkyy emättimen suulla. Tuntuu et on pahempia ja parempia päiviä, mutta suht siedettävää yleensä. Vaiva on mielestäni vähentynyt. Nyt siis kaksi lasta ja nuorempi 10 kk. Voisikio sinulla olla tuosta samasta vaivasta kyse? Sen voi korjata cystocele nimisellä operaatiolla jossa virtsarakko verkotetaan jotenkin. Itselleni tuota ei ole tehty. Voimia sinulle!

Vierailija
2/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllä niitä leikkauksia tehdään. Odottelen tässä itsekin toipumista. Valitettavasti oireilua on, varsinkin jumpassa, kävellessä jne. Jos ei ala paranemaan pian, menen lääkäriin kyselemään leikkauksesta. Synnytyksestä on 5 kuukautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ensimmäisessä synnytyksessä tuon vaivan sain, ja tuntui, että lantionpohjan jumppaohjeissa sanottiin, että jumpalla voi hoitaa virtsanpidätysvaikeuksia ja ehkäistä laskeumia... Itse kyllä sain kuitenkin jumpalla ja muulla "kotihoidolla" vaivan sellaiseksi, että se ei juurikaan haittaa elämää. Kolme viikkoa synnytyksestä on älyttömän lyhyt aika, ihmeitä voi vielä tapahtua. Voit hoitaa tilannetta seuraavin keinoin:

- lantionpohjajumppa

- vältä täriseviä liikuntalajeja (aerobic, hölkkä)

- vältä kaikenlaista ponnistelua, joka lisää vatsansisäistä painetta ainakin 4 kk (eli ensin pitää antaa lantionpohjan palautua, sitten vasta punttisalille ja raskaampien taakkojen nostelua)

- vältä ummetusta, ettei tule ulostaessa turhaa ponnistelua

- jos tupoakoit, lopeta tai vähennä

- jos olet ylipainoinen, vähennä ylipainoa (imetyksen aikana toki vain maltillisesti)

Näillä keinoin saat varmasti tilanteen paremmaksi, ja leikkaushoitokin on sitten olemassa, mutta se kannattaa tehdä vasta sitten, kun kaikki lapset on tehty. Ja ukaan ei kiellä menemästä omalle gynelle vaikka heti, jos asia mietityttää, mutta jos haluat sen KELAn vaatiman todistuksen jälkitarkastuksesta, niin sen voi saada aikaisintaan 5 viikon päästä synnytyksestä (mutta sen voi kirjoittaa kuka lääkäri vain, joka jälkitarkastuksen tekee)

Vierailija
4/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä. Itketti kovasti alkuunsa kun näytti niin omituiselta ja virtsakin karkaili. Loppujen lopuksi värkki kuitenkin parani hyvin eikä jäänyt ongelmia. Ponnistusvaihe oli myös pitkä, lantio ahdas ja lapsi iso. Imukuppia käytettiin lopulta. Anna siis aikaa paikoille parantua. Mielestäni yksi vähiten puhuttu asia synnytyksen jälkeisestä ajasta on se, kuinka paljon AIKAA toipuminen VOI vaatia. Ei kaikki ole kahdessa kuukaudessa kunnossa. Malttia siis :) Gynen kanssa on hyvä keskustella jatkosuunnitelmasta, tarkastus esim nyt ja puolen vuoden päästä.

Vierailija
5/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itellä synnytys oli taas nopea ja tosiaan synnytyksen jälkeen oli olo että tipahdan haruksista ulos. Ja kun katsoin niin emättimestä tuli ulos appelsiinin kokoinen pallo. siitä soitinkinneuvolaan ja kysin että mitäs nyt. no kehotti treenaamaan ahkerasti lantiopohjalihakisa ja paljon.Ja oikeesti ihan reilusti välillä tungin kohtuni takasin sinne minne kuuluu ja taas treeniä.

Jälkitarkastuksessa todettiin vain lievä ( mitä ihmettelin) laskeuma jolle ei tehdä mitään paitsi jumppaa ja ehkä fysioterapiaa. no sitkeästi vaan jummppasin ja jumppasin.. Nyt likka 3,5kk ja kohtu siellä missä pitääkin. Eikä enää olo ettätipahdan ulos, edelleen jatkan ahkerasti treeniä ja varmaan jossain vaiheessa menen fysioterapiaankin.

Kyllä se siitä jos ei muuten niin tosiaan leikkaus hoidolla mutta sitä ei tehdä ennekuin kaikki lapset on tehtynä.

Vierailija
6/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten vasta näkee, meneekö treenillä ohi. Mulla ei mennyt :(

Vaiva leikattiin minulta ja sain mahtavan tiukan pimpin, mieskin on erittäin tyytyväinen!

Vierailija
7/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kohdun laskeuma tulla yli vuosi synnytyksen jälkeen? Mulla kaksi lasta jotka syntyivät 10kk ikäerolla. Nyt kamalaa paineen tunnetta, pistelyä syvemmällä emätinessä ja istumaan ei oikein pysty. Emättimen suulla tuntuu ja näkyy (vähänkin ponnistaessa työntyy ulos) ns. pallo joka on kipeä. Kaikki tämä tapahtunut muutamassa päivässä, sitä ennen kaikki oli ok. Kierukka asennettiin kolmisen kuukautta sitten. Apua vaivaani mahdollisimman pian?!

Vierailija
8/30 |
23.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kohdun laskeuma tulla yli vuosi synnytyksen jälkeen? Mulla kaksi lasta jotka syntyivät 10kk ikäerolla. Nyt kamalaa paineen tunnetta, pistelyä syvemmällä emätinessä ja istumaan ei oikein pysty. Emättimen suulla tuntuu ja näkyy (vähänkin ponnistaessa työntyy ulos) ns. pallo joka on kipeä. Kaikki tämä tapahtunut muutamassa päivässä, sitä ennen kaikki oli ok. Kierukka asennettiin kolmisen kuukautta sitten. Apua vaivaani mahdollisimman pian?!

Vierailija
9/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdun laskeuma ja virtsarakon ovat kuitenkin kaksi eri asiaa? Toivottavasti mistään kohdunpoistosta ei tarvitse kohdallani puhua, sillä olen vielä melko nuori ja toiveissa on toinen lapsi. Saa nyt nähdä mitä gyne sanoo.. itse luulisin että kyseessä on virtsarakon laskeuma kuvausten perusteella.

Vierailija
10/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä on ainakin toistakymmentä vuotta. Virtsarakko oli myös laskeutunut.En itkenyt,sillä olinjo lapset tehnyt.Poistettiin kohtu alateitse selkäydin puudutuksella.Sitä ennen alavatsa kipuja aina pitkään seistessä ja kävellessä.olo oli helpottunut kun leikkaus ohi.Ei se jumppaamalla tahdo parantua.

Vierailija
11/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kolmannen jälkeen oli peräsuolen ja virtsarakonlaskeumaa. myös kohtu ja kohdun kaula oli aika alhaalla. kohdunkaula esimerkiksi melkein näkyi emättimen suulta..

virtsarakko pullotti pinkeänä pattina emättimestä kun se oli täynnä.

molemmat vaivat ovat korjaantuneet itsestään.

peräsuoli vaivaa ainoastaan jos maha on kovalla.

odottele rauhassa. olet juuri synnyttänyt!

Vierailija
12/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kolmannen jälkeen oli peräsuolen ja virtsarakonlaskeumaa. myös kohtu ja kohdun kaula oli aika alhaalla. kohdunkaula esimerkiksi melkein näkyi emättimen suulta..

virtsarakko pullotti pinkeänä pattina emättimestä kun se oli täynnä.

molemmat vaivat ovat korjaantuneet itsestään.

peräsuoli vaivaa ainoastaan jos maha on kovalla.

odottele rauhassa. olet juuri synnyttänyt!

minulla samoin,ei auta kuin leikkaus.

Vierailija
13/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös peräsuolenlaskeumaa. kolme lasta synnyttänyt ja toisen jälkeen tuli hieman pullottamaan suulle ja vaivasi satunnaisesti. lääkäri käski jumpata ja se sit aika kivasti vetäytyi, mutta kolmannen jälkeen tuli uudestaan, eikä oikein ala vetäytymään. jumppailen kuitenkin, niitä lantionpohjalihaksia aina kun muistan. kymmenisen toistoa silloin tällöin, ei se huonoakaan tee.

lääkäri sanoi mulle ettei tommosta leikata... mutta jos alkaa enemmän vaivata, niin menen vaik yksityiselle. kaipa kela osan korvaa, kun oikeasti saattaa haitata normaalia elämää.

Vierailija
14/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynekologini sanoi suoraan ettei kohdunlaskeumaan auta jumppa. Vaan kohtu tulee laskeutumaan kokoajan alemmaksi. Parin vuoden ankara treeni ei tuottanut tulosta. Kohdun poisto oli suhteellisen pieni toimenpide emättimen kautta tehtynä. Ei ikinä enää kuukautisia.. Ihanaa! Lapset oli jo tehty.

Vierailija
15/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan gynen mielipide. Sanoi, että puolessa vuodessa-vuodessa näkee, korjaantuuko jumpalla. Jos ei, niin leikkaukseen. Vältyin leikkaukselta onneksi, sillä nyt 1,5v myöhemmin tavara on entisellään.

Vierailija
16/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastanneille ja lisääkin saa laittaa kokemuksia ja tunnelmia. Ihana kuulla edes pientä toivonkipinää, että voisi jopa toipua vielä ja että jumppa on edes jollain auttanut. Innostuin tänään ottamaan pari tanssiaskelta, kun tuli hyvä biisi, ja tuntui kuin koko alapää olisi tippunut housuihin. Tajuton masennus, että koko elämä naisena ja oikeastaan ihmisenä on ohi, jos en edes normaaleja muutamaa tanssahdusaskelta pysty ottamaan mistään muusta fyysisestä puhumattakaan :( ihan yksi hailee tässä vaiheessa, mitä mieltä mies on ja onko "tyytyväinen" vai ei - en itse kestä tätä olotilaa ja ajatusta että sullon tursuavia sisälmyksiä takaisin paikoilleen, kun olen erehtynyt ottamaan pari sivuaskelta lempibiisin tahdissa.. Onneksi mies on tukena ja ymmärtäväinen, muille en asiasta haluakaan puhua (paitsi avautua anonyyminä netissä). Totta on että aikaa ei ole vielä kulunut paljon synnytyksestä, joten toivotaan että vielä keho palautuisikin eikä tilanne menisi vain pahemmaksi tästä.

Vierailija
17/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo laskeuma johtunee lähinnä heikosta lihaskudoksesta. Itse synnytin myös yli nelikiloisen, ponnistin lähes 1,5 tuntia ja sain lopussa imukuppiapua. Olin kanssa ihan varma, että jotain ongelmaa tulee, koska olin lukenut näistä laskeumista yms. ongelmista. Mutta mitään ei tullut. Kysyin asiasta vielä erikseen jälkitarkastuksessa kokeneelta gynekologilta, joka totesi, että jos saa synnytyksessä laskeuman, saisi sellaisen iän myötä joka tapauksessa, sillä se johtuu kudosten heikkoudesta.

Eli jumppa ja lihasten vahvistaminen varmasti auttaa!

Vierailija
18/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumppa auttaa käsittääkseni esim. laskeuman aiheuttamaan virtsankarkailuun, mutta yleensä ei kai jo syntyneeseen laskeumaan. Eipä se jumppa tosin haittaakaan, joten kokeiltava on.

Vierailija
19/30 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellainen, eli jalkovälistä pullisti etuseinämä ulos todella ikävän näköisesti (ja tuntuisesti) mutta se on siis vetäytynyt taaksepäin. Jumppaa ahkerasti! Ja muista että orkku päivässä pitää sisälmykset paikallaan, eli oman käden apuun pitää turvautua jos mies ei aina jaksa :-) Itselläni mikään ei enää pullistele ulos mutta oikein ysiessä tai hyppiessä saattaa vähän virtsaa karata. Ei kivaa, mutta muuten normaali olo.

Vierailija
20/30 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Limakalvojen kuivuminen lisää paineentunnetta alapäässä. Kuivumiseen auttaa tuo öljy, jota saa apteekista.

t: saman kokenut

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme