APUA, laskeuma?! Kohtalotovereita? :(
Kolme viikkoa synnytyksestä ja muutaman päivän epämukavan olon jälkeen uskaltauduin peilillä katsomaan että mitä siellä alakerrassa oikein tapahtuu. Kauhukseni huomasin, että laskeuma taitaa olla muistona rankasta synnytyksestä :( eilinen meni itkiessä, tuntuu aivan hirveältä että näin kävi. Ikuinen vamma eikä googlaaminen ainakaan parantanut oloa, sillä paljon ei taida olla tehtävissä paitsi leikkaus joskus myöhemmin. Jumppa ei ilmeisesti paranna jo syntyneitä vammoja. Ponnistusvaihe oli hirveä ja kesti pari tuntia. Lapsi 4,7 kg, esikoinen. Ihme kai olisi, jos pysyviä vammoja ei olisi jäänyt, mutta koville ottaa. Mietin koska voisin käydä gynellä, en haluaisi odottaa jälkitarkastukseen vaan käydä omalla gynellä mahdollisimman pian, jos mitään olisi tehtävissä vaikka vastauksen taidan jo tietää :´( Onkohan se pari kuukautta ehdoton, ennen kuin sisätutkimuksen voi tehdä? Entä onko kukaan selvinnyt säikähdyksellä laskeumaepäilystä - olisiko mitään mahiksia, että tämä olisi jotain toipumiseen liittyvää eikä pysyvä olotila pullotuksineen?
Kommentit (30)
Aina ongelma ei johdu siitä , että lantionpohjan lihakset ovat heikot
Ongelma voi johtua myös siitä, kuten minulla, että synnytyksessä yksi lantionpohjan lihas katkesi. Vaikka synnytyshetkellä tätä (repeämiä) ei todettu, eikä minulla ollut edes kipuja, niin jälkeenpäin urogynekologi 3D laitteella tämän huomasi. Tämä aiheutti sitten löysyyttä ja sen seurauksena laskeumaa.
Katkenneet lihakset korjaantuvat niin että niiden väliin kehittyy arpikudosta joka muodostaa "sillan" lihasten väliin. Lihasvoima toki jää hieman heikommaksi lopullisesti.
Katkenneet lihakset eivät maagisesti "löydä toisiaan" ilman leikkausta. Ajattelin itse mennä tähän päiväkirurgiseen operaatioon missä nämä lihassäikeet yhdistetään ja aukkoa korjataan kauniimmaksi (Googleta perineoplasty).
Sanomattakin selvää että Suomessa ei näitä tehdä, joissain yksityisillä toki, mutta sielläkään ei aina osaamista lihassäikeiden yhdistämiseen. Itse hoidatan itseni Ruotsissa yksityisellä, joka on paitsi halvempaa kuin Suomessa, siellä nämä operaatiot ovat arkipäivää ja urogynekologini siellä sanoikin, että jos olisin ruotsin kansalainen niin pääsisin heidän synnytyssairaalan lantionpohjayksikköön korjausleikkaukseen (suomessahan ei tällaista lantionpohjayksikköä edes ole, mikä kertoo suomen osaamis/kiinnsotustasosta synnytyksenjälkeisiin ongelmiin). Suomessa olevan synnytyssairaalan mukaan minulla on normaali synnyttäneen naisen alapää. Standardi suomessa ja Ruotsissa taitaa olla hyvin erilainen, mitä se "normaali synnyttäneen naisen alapää" oikein tarkoittaa .
Jossain elämänsä vaiheessa 9% sektioiduista saa laskeuman, 45% imukuppisynnyttäneistä ja 35% normaali alatiesynnyttäneistä. Prosentit sitten kasvavat lisää jokaisen uuden synnytyksen myötä. Uskomatonta että näistä ei puhuta, ja lähes jokainen äiti saa sitten shokkina löytää tämän ongelman itseltään.
Luulin otsikon luettuani, että Venäjän sodasta on kantautunut tänne joku ydinjätelaskeuma. Yritä nyt ap näihin otsikoihin saada jotain järkea- tarkoittanet kohdun laskeumaa?
Vierailija kirjoitti:
Kohdun laskeuma ja virtsarakon ovat kuitenkin kaksi eri asiaa? Toivottavasti mistään kohdunpoistosta ei tarvitse kohdallani puhua, sillä olen vielä melko nuori ja toiveissa on toinen lapsi. Saa nyt nähdä mitä gyne sanoo.. itse luulisin että kyseessä on virtsarakon laskeuma kuvausten perusteella.
Älä nyt ruoea diagnoosia tekemään.
Mene aapee, lääkäriin.
Et ole yksin tuon asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdun laskeuma ja virtsarakon ovat kuitenkin kaksi eri asiaa? Toivottavasti mistään kohdunpoistosta ei tarvitse kohdallani puhua, sillä olen vielä melko nuori ja toiveissa on toinen lapsi. Saa nyt nähdä mitä gyne sanoo.. itse luulisin että kyseessä on virtsarakon laskeuma kuvausten perusteella.
Älä nyt ruoea diagnoosia tekemään.
Mene aapee, lääkäriin.
Et ole yksin tuon asian kanssa.
Aloitus on vuodesta 2010 !
Vierailija kirjoitti:
Luulin otsikon luettuani, että Venäjän sodasta on kantautunut tänne joku ydinjätelaskeuma. Yritä nyt ap näihin otsikoihin saada jotain järkea- tarkoittanet kohdun laskeumaa?
Aloitus on tehty vuonna 2010.
Mukava tietää että jossain Ruotsissa voi saada rahalla apua. Kohtuutonta ettei edes ohjata sinne, jos Suomella ei ole rahaa moiseen tai edes tarjota yksityisellä osaavaa palvelua. Monet varmasti hakisivat apua, jos vain tietäisivät mistä hakea.
Vierailija kirjoitti:
Mukava tietää että jossain Ruotsissa voi saada rahalla apua. Kohtuutonta ettei edes ohjata sinne, jos Suomella ei ole rahaa moiseen tai edes tarjota yksityisellä osaavaa palvelua. Monet varmasti hakisivat apua, jos vain tietäisivät mistä hakea.
Kyllä, tai edes tietäisivät että on "ongelma" , kun Suomessa taidetaan ongelman olemassaolo kieltää ja laskeuma nähdään osaksi synnyttäneen naisen alapäätä. Ei leikkaus aina autuaaksi tee, mutta esim tuo perineoplasty, jossa pisaran mallinen repsottava römpsä korjataan normaaliksi, on tyytyväisyysaste luokkaa 90%.
Tämä alapääkirurgia on maailman kasvavin erikoisala, en ymmärrä miksi Suomessa synnyttäneen naisen asema nähdään niin arvottomana.
Ja kyllä- vanha on aloitus mutta valitettavasti aihe jatkuvasti ajankohtainen synnyttäneille naisille :/
Moikka! Tiedän, että vanha keskustelu, mutta kiinnosta, että missä leikkaus tehtiin ja mitkä toimenpiteet? Kiitos!