2-,5v. on hankala saada nukkumaan iltaisin-vinkkejä?
Rakas pieni hassu tyttömme on aina ollut huono nukahtamaan. Iltaisin rauhoittuminen aloitetaan hyvissä ajoin, syö hyvin, mutta sänkyyn pääsyn jälkeen alkaa show: pissattaa, janottaa jne. Luonnollisesti en ole näihin mukaan lähtenyt, vaan kehoittanut nukkumana.
Laulan, silitän ennen nukahtamista. Höpöttää yhteen menoon noin 30min. ennen nukahtamista, pyörii ja myllää eikä osaa rauhoittua. Päiväunia nukkuu pk:ssa noin 1-1,5 tuntia puolenpäivän jälkeen. Iltaisin nukahtaa 21.30. Aika myöhään mielestäni, vaikka siis yrittäisin laittaa aiemmin nukkumaan. Kuten tiedätte, lasta ei väkisin nukuteta. Aamuisin herää noin 7-8 aikaan. Kotona ei aina nuku päiväunia, jolloin nukahtaminen iltaisin helpompaa. Rytmi muuten on säännöllinen, lapsi on kuiva. Korvatulehduskierre on meneillään, mutta nyt rauhallisempi vaihe ja putkitus edessä helmikuussa.
Olisiko vinkkejä vai onkohan tämä jokin tytön ominaisuus, että ei osaa rauhoittua ilman iltapölinöitä? Samanlainen pölinä ja pyöriminen ennen nukahtamista on myös päiväkodissa. Tätien mukaan jotkut lapsista vain ovat sellaisia. ;) Onko muita samanlaisia lapsia?
Esikoinen on nukahtanut aina nätisti ja ongelmitta, nytkin nukahtaa noin 20.30 viimeistään.
Kommentit (22)
Eli sänkyy lapsi laulut, pusut, halit uni toivotukset ja se on siinä. Joskus jos pölpöttää tai riekkuu sängyssä saatan tuon uni laulun ottaa pois.
Harvoin noteeraan lasta enää kun on sängyssä ja huutelee.
Mun poika 5-vuotta menee klo 19 maissa sänkyyn ja usein nukahtaa 15 minuutissa, rapsuttelen ja jutellaan. Poika herää jo kuuden maissa aamulla ja nukkuun päikkärit pk:ssa. Minun mielestäni nykyään lapset valvovat liian myöhään. Äitini sanoi, että kun me olimme lapsia menimme nukkumaan klo 18 ja heräsimme kuudelta. Aikuisille jää hyvin omaa aikaa, kun lapset ovat ajoissa nukkumassa.
Kuten kirjoitin, lapsi ei nukahda kertakaikkiaan aikaisemmin, vaikka aikaisemmin yrittäisi laittaa. Iltapala, suukot, halit , pesut yms. tehdään ja vien lapsen sänkyyn klo 20.00, nukahtaa sen 1,5 tunnin kuluttua jokatapauksessa. Jos haluaisin lapseni nukkumaan noin aikaisin, täytyisi herättää aamulla klo 6 että illalla nukahtaa klo 20.00. Se olisi tietysti yksi ratkaisu tuo aikainen aamuinen herätys ja sitä kautta rytmin muutos. ap
lapset meillä nukkuvat aamulla 7-8 asti. Miten autat lasta nukkumaan, joka ei nuku? Löisitkö lekalla päähän vai unilääkettä naaman? ;) Kun ketään ei väkisin nukuteta, jos ei nukahda kertakaikkiaan.
MITEN auttaa lasta nukahtamaan. Tuo unimusiikki olikin, mitä ei ole vielä kokeiltu ;) ap
Kaikista toimivin juttu on, että hampaat pestään ja nukkumaan mennään jo klo 19. Näin tenavat ovat unten mailla n. klo 20. Päivähoidossa oli pakko tehdä niin, että pienempikin nukkuu vain tunnin, jonka jälkeen alkaa herättely. Aamulla herätään 7:n jälkeen. Mutta jos hommailen omiani ja nukkumaan laitto menee sinne klo 20, voi melkein vannoa, että uni tulee aikaisintaan klo 21.30.
Vinkkini siis, että tuntia aiemmin nukkumishommat.
Janotuksiin meillä saa kerran vettä omaan sänkyyn mutta ei sitten enää sen jälkeen.
Tämän jälkeen tarvittaessa hermoja hermoja hermoja (joita ei aina löydy itseltäkään). Arestipenkissäkin käydään pari minuuttia istumassa, jos pistetään show pystyyn.
Usein hätkähti hereille kun oli juuri vaipumassa uneen tai heilautti jalkaa tms.
Me ratkaistiin asia niin, että istuttiin lapsen vieressä ja toisella kädellä pidettiin käsiä paikoillaan, toisella jalkoja. Sekään ei estänyt lasta esim. heiluttamasta varpaita, mutta uni tuli näin kuitenkin paljon nopeammin kuin jos hänen olisi antanut pyöriä sängyssä miten tahansa.
Väkivallasta ei ollut kyse vaan ehkä pysäyttäminen on oikea sana. Poika on todellinen ikiliikkuja ja on aina ollut.
Meidän lapset eivät ole koskaan nukkuneet 12 tuntia! Paitsi aivan vauvana monessa pätkässä.
Meillä 2 v. menee nukkumaan n. 21.xx ja kiekuu aamulla ylhäällä jo varttia yli 6 - ei herätetä vaan ihan itse herää. Nukkuu 1,5 tunnin päiväunet. Että nukuta siinä sitten seitsemältä... Munkin mielestä olis kiva, kun aikuisille jäisi sitä omaa aikaa... mutta öö, mistä?
Nyt nukkumaan menemisestä on tullut vaikeaa. Viedään vaan kerta toisensa jälkeen sänkyyn ja sanotaan "uniaika". Jossain vaiheessa sitten on tarpeeksi väsy ja nukahtaa. Parempia konsteja ei olla toistaiseksi keksitty. Luulisin, että häntä vähän pelottaa jäädä yksin ja siksi ei olla oltu mitenkään julmina. Pelottaisiko sinunkin muksuasi - voisiko siitä jutella?
että lapset täyttävät 3 ja 5. Ja se miksi koitetaan mennä illalla aikaisin nukkumaan, on se että meidän muksut on jumalattoman väsyneitä aamulla, kun pitäis lähteä hoitoon. Ja ovat sitten toistensa kimpussa ja pahalla tuulella koko päivän. Sitten kun unirytmi on kohdillaan, heräävät paremmalla mielellä ja hoidossa ovat olleet iloisia ja jaksavat olla iloisia vielä kotonakin. Viikonloppuisin nukutaan usein tunti pidempään mutta silloin ei nukuta välttämättä päiväunia. Varsinkin jos meinaavat venähtää iltapäivän puolelle.
NÄihin nukkumisketjuihin vastaavat aina innolla ne, joiden lapset on aina nukkuneet hyvin. Ja mua jaksaa ihmetyttää, että oikeastiko he kuvittelevat lapsen nukkumisen olevan heidän toimistaan kiinni.
No, nukuttamiseen kyllä jotain vinkkejä tuleekin, mutta yöheräily-ketjut on ihan kamalia, kun siellä se meininki on just se, että tee näin, niin lapsesi nukkuu varmasti yön läpi heräämättä. Aivan kuin lapset olisivat jotain koneita, jotka toimii kaikki samalla tavalla!
Ja nukkumaan menee 19-19.30! Ei auta mikään, laulelee ja puhelee omiaan jne.
Päiväunilla sama juttu; ihan väsynyt mutta juttelee jonnekin 14 asti...
ja suunnilleen saman ikäinen muksu, pyörimistä, pissa hätää, janoa, kaikkea mahdollista... niin ja tuntuu, että saa vain itkulla rauhoitettua itsensä, keksii itskun aiheesta kuin aiheesta..
mutta ilmeisesti kuuluu ikään.. ainakin osalla lapsista, aikasemmin mennyt todella hyvin nukkumaan, eikä mitään ongelmia, nyt jo monta kuukautta, toivottavasti on ohi menevää ja tilanne rauhoittuu...
Vinkkejä ei kovin ole, muuta kuin pitää omat hermot kurissa ja olla määrätietoinen..
joku ilta nopeammin, niin muista kehua lasta.. ja kehu vaikka miehelle suureen ääneen, että x meni eilen illalla NIIIN nätisti nukkumaan taitaa olla nyt iso poika/tyttö.
Jos lapsi on yleisolemukselttan useimmiten pirteä eikä vaikuta uupuneelta niin hän saa kyllä riittävästi unta.
Ja olisin kyllä huolissani tuosta 5-vuotiaasta, joka nukkuu yli 12 h vuorokaudessa.
on ollut meillä käytössä. Sellainen jossa urheilijat lukevat vanhoja satuja. Tyttö jää sitä kuuntelemaan hiljaisella sänkyynsä ja nukahtaa jossain vaiheessa. Ensin on kyllä luettu "oikea" iltasatu yhdessä :/
Siis etenkin sellainen lapsi, joka on väsynyt, mutta pyörii vain sängyssä.
Mutta miten se rentouttaminen tapahtuu onkin sitten tapauskohtaista. Ja meillä ainakin toimi tuolloin joka ilta eri juttu. Jos tänään lumoutui laulusta, niin huomenna vaan raivostui siitä, mutta sitten kelpasi silittely. Ja seuraavana päivänä ei saanut silitellä, mutta silloin rentoutui jutustelulla. Jne. Musta oli tosi rankkaa yrittää keksiä vuoden joka päivälle uusi juttu mikä toimi. Ja jossain vaiheessa siinä saattoi mennä aikaakin, kun kokeili, että eikö tääkään toimi, tai tää, tai tää. Tosin siinä vaiheessa se voi olla pompottamistakin, johon taas vakiorutiinit auttaa.
Mutkikasta.
meillä myös 2v2kk likka kukkuu vaikka yöhön asti. kun alan itse leikisti nukkumaan niin tyttö ei jää omaan sänkyyn vaan kipittää mun viereen. jos jään itse hereille kun tyttö on sängyssä ja pitäisi alkaa nukkumaan niin se vaan riekkuu siellä, tulee pissa ja kakka hätä, janottaa mutta vesi ei kelpaa. en anna periksi veden kanssa, käytän potalla ja tarkistan vaipan. vaan ei. hän ei ala nukkumaan millään. voisiko ewilu 2 vuotiaan päiväunet jättää jo pois?
muistakaa että aivot tarvitsevat lepoa, myös päivällä!
kuin ap:lla. Tyttö täyttää kohta 3 vuotta ja on vauvasta asti ollut todella levoton nukahtaja. On kyllä yleensä hiljaa ja saattaa vaikka 30 min olla silmät kiinni, mutta heiluu ja pyörii koko ajan. Vähintään toi 30 min menee joka ilta nukahtamiseen, yleensä enemmän. Silloin kun ei nuku päiväunia, nukahtaa vähän aikaisemmin, mutta ei silloinkaan kovin nopeasti.
Meillä on ollut useita kuukausia kestäviä kausia, jolloin tyttö huuteli joka ilta läpi noi pissahätä, kakkahätä, jano, peitto yms. litaniat ja se oli kyllä rasittavaa. Tyttö on todella sinnikäs ja saattoi janoaan huutaa vaikka kuinka pitkään. Hänellä on usein jano myös päivällä, joten en kyllä raaskinutkaan pitää janossa, vaan annoin yhden kerran vettä sen jälkeen, kun oli sänkyyn mennyt. Senkin jälkeen kyllä useaan kertaan huusi vielä uudestaan vettä. Toi pissa- ja kakkahätä oli vielä ongelmallisempi, kun välillä tytöllä oli tosiaan oikeasti pissa- tai kakkahätä, enkä voinut pakottaa häntä pissaamaan/kakkaamaan yövaippaan. Tällä hetkellä ei onneksi huutele iltaisin muuta kuin peittoa.
Esikoinen oli myös pienempänä tosi rauhaton nukahtaja, mutta nyt 5-vuotiaana nukahtaa yleensä nopeasti ja makoilee siihen asti rauhassa. Esikoinen oli myös levoton nukkuja, mutta nukkuu nykyään rauhallisesti, kun taas kuopus liikkuu koko yönkin... Eli ehkä ikä auttaa tossa asiassa. Tai sitten ei...
Joku kirjoitti, että olisi huolissaan 5-vuotiaasta, joka nukkuu yli 12 h vuorokaudessa. Miksi? Meidän 5-vuotias nukkuu loma-aikoina (esim. 3 viikon joululomalla) yleensä 11,5-12 h yöunet. Päiväunia ei sentään nuku. En ihmettelisi, jos nukkuisi vaikka 30 min pidempäänkin. Hän vaan tarvitsee paljon unta, vaikka on kotihoidossa. Päivällä on ihan virkeä, syö hyvin jne. joten en usko, että hänessä mitään ns. vikaa on.
Meillä tyttö on aina hakenu unta 30min-1,5h oli nukkunu päikkärit tai ei. Jonain iltana nukahtaminen on helpompaa joskus mennää pitkän kaavan mukaan. Pölpötetään, huudellaan sängystä yms. Kiltisti kyllä sängyssä pysyy ei oo koskaan pois tullu.
Mulla ainakin tapana et jos kuuluu huutamista yms. sängystä totean että nyt on nukkumis aika tms. Jos on oikeen villi meno päällä laitan uni musiikin pois, sillon kyllä rauhottuu.
En itse palvele lasta enää kun kerran on peitelty ja jos haluaa käydä pissällä menee itse sen jälkeen en peittele enää ,paitsi kun on nukahtanu :)