Yrittäjiä/yrittäjien puolisoita paikalla?
Miten pärjäätte taloudellisesti? Toimitatteko kaiken ihan laillisesti, ei pimeää työtä? Minulla alkaa mennä hermot kokonaan yritystouhuun. Miehelläni on ollut reilu neljä vuotta sähköalan yritys. Työtä on ollut lähes jatkuvasti tarpeeksi ja enemmänkin koko ajan. Pari työmiestä on. Silti itse elää kituutamme jatkuvasti, ei ole varaa nostaa palkkaa kuin noin 2500e/kk. Normi sähkärinä mieheni saisi samat ja komeasti enemmänkin kuin yrittäjänä. Mieheni maksaa kaikki verot yms pakolliset maksut laillisesti. Onko vaihtoehdot parempaan palkkatasoon lopettaa yrittäminen tai rueta pimeisiin hommiin. Ottaa päästä syytää verottajalle kuukausittain niin suuria summia ja kuitenkin raataa lähes ympäripyöreitä päiviä. Tuntitaksa ei ole edes halvinta tasoa mieheni yrityksessä.
Kommentit (34)
kulujen jälkeen firmassa, niin varmasti verottaja muistaa isolla laskulla. Siinä sitten taas kituutetaan eteenpäin. Mitään ei näköjään saisi saada kerrytettyä tilille.
Tottakait tarvikkeet yms asiakkaalle kuuluvat kulut laskutetaan asiakkaalta. Toimitilaa ei ole, josta olisi kuluja. Paperityöt hoitaa kotona työhuoneessaan.
Eipä tässä paljon auta kuin kiltisti maksaa veronsa. :(
Ap
Jos teillä on hyvä tilitoimisto niin voisit varmaan siellä jutella että mikä teillä mättää. Jos työmiehet hankkii palkkansa sos.kuluineen + alv:n niin pakkohan teille on tulostakin jäädä miehesi työn osuudesta.
Se hyvä tilitoimisto laskee myös veronne niin että verottaja ei muista kauheilla tilisiirroilla vaan niihin on aina aikaa ennakoida.
terv. kirjanpitäjä
Miehen tulot bruttona n. 70 000e vuodessa. Mikähän teillä mättää?
Työt huonosti organisoituja? Paljon omakotitaloja jotka on ihan pas****a keikkoja? Laiskat työntekijät? Yrityksellä liian isot kiinteät kulut?
Jos teillä on hyvä tilitoimisto niin voisit varmaan siellä jutella että mikä teillä mättää. Jos työmiehet hankkii palkkansa sos.kuluineen + alv:n niin pakkohan teille on tulostakin jäädä miehesi työn osuudesta.
Se hyvä tilitoimisto laskee myös veronne niin että verottaja ei muista kauheilla tilisiirroilla vaan niihin on aina aikaa ennakoida.
terv. kirjanpitäjä
Hyvä tilitoimisto on yrittäjälle erityisen tärkeä asia. Enkä tarkoita mitään yhden naisen/miehen firmaa jossain kotikonttorissa merkonomin paperit taskussa. Hyvät maksaa, mutta pitemmässä juoksussa säästää pitkän pennin.
t. ihan ok toimeentuleva yrittäjä kolmannessa polvessa
nautin siitä että pystyn sovittamaan perheen ja työelämän helposti yhteen.
itse tienaan ehkä 1,5 kertaa enemmän kuin palkkatyössä mutta jos haluaisin tehdä enemmän töitä niin tienaisin enemmän.
olen yksinyrittäjä, vuokraan tarvittaessa omalla toiminimellä toimivaa työvoimaa.
tosin ei voi olettaa että saa kaiken heti, itse olen ollut nyt 15 yrittäjä.
i]Yrittäjäksi kannattaa ryhtyä kahdesta syystä: Raha tai sitten lisääntynyt jousto ja vapaa-aika. Minä tienaan yrittäjänä nelisen kertaa enemmän kuin palkkatyössä ja mies taas tekee nyt noin puolet vähemmän töitä kuin palkkatöissä, joten meille tämä on hyvä ratkaisu. Ja teemme molemmat töitä kotoa käsin, joten koululaisetkin hyötyvät.
[/quote]
muustakin kuin ne ns perusverot ja normi ns kulut.
Lisäksi on esim yel joka on aivan sairas! reilu 20%!! Se tekee aika ison summan kuukaudessa!
Mutta työntekijän tulisi tienata 3 krt palkkansa verran, että työntekijän pitäminen firmassa olisi pitkässä juoksussa kannattavaa.. Tai näin minulle ovat taloushallinnon ammattilaiset ovat uskotelleet ;)
2
Seuraava siirto on kokeilla vaihtaa kirjanpitäjää. Koko neljä vuotta ollaan käytetty samaa tilitoimistoa, palvelu on kyllä ollut ihan hyvää, eikä todellakaan ole halvimmasta päästä. Mutta ehkä sieltä ei kuitenkaan ole saanut tarpeeksi pätevää palvelua.
Työntekijät ovat kyllä ahkeria ja ammattilaisia. Yksi luuseri oli kerran, joka sai lähtä hyvin pian. Yrityksen kiinteät kulut ovat oikeastaan työautojen pakolliset kulut, puhelinlaskut, vakuutusmaksut jne... Toimitilakuluja ei ole, eikä työkaluista/työautoista velkaa.
Työkohteet vaihtelevat, paljon on uusia omakotitaloja, on remonttikohteita sekä huoltosopimuksia. Kaikkiin mahtuu hyviä mutta aina joukkoon mahtuu p****a hommiakin. Niiltä ei voi välttyä.
Töiden organisoinnista meidän täytyy keskustella, oisko siinä vielä parantamisen varaa.
Ap
Miehen tulot bruttona n. 70 000e vuodessa. Mikähän teillä mättää? Työt huonosti organisoituja? Paljon omakotitaloja jotka on ihan pas****a keikkoja? Laiskat työntekijät? Yrityksellä liian isot kiinteät kulut?
muustakin kuin ne ns perusverot ja normi ns kulut. Lisäksi on esim yel joka on aivan sairas! reilu 20%!! Se tekee aika ison summan kuukaudessa!
Suomalaiset työntekijät ovat liian kalliita, eikä työn laatu välttämättä ole kovin hyvää. Yrittäjälle työntekijä maksaa liikaa - ei pelkästään palkka vaan toinen mokoma lisää muita kuluja.
Joku viittasikin niihin omakotitalojen p**** -keikkoihin. kovin pieniä keikkoja ei yksinkertaisesti kannata tehdä, yksityiset nurisevat usein kaikesta mistä pitää maksaa ja vievät runsaasti aikaa soittelemalla siitä, koska heille sopisi, että työ saa tulla tekemään. Ja vaikka matkoista laskuttaisi, kuluu matkustamiseen myös aikaa. Tämä on vaikeaa saada kirjoitettua siihen laskuun.Ja aikaa kuluu laskun kirjoittamiseen ja usein tilitoimisto ottaa joka kuitista, laskusta yms peruskorvauksen päälle jonkin pienen lisähinnan.
Pitää päästä tekemään isoja kokonaisuuksia ja saada myytyä tarvikkeet samalla.
Tähän loppupääätelmään olemme puolison kanssa tulleet, kun ala on lähes sama. Nyt tulot suunnilleen samaa luokkaa kuin palkkatyössä. Firmalle saa laitettua kulut autosta ja vähän jotain pientä muuta.
Mieheni ja veljensä ei palkkaa ketään yritykseen vaikka välillä tuntuu että olisi ehkä tarvetta.
Lomia yritetään pitää hiljasempina aikoina.
Suomalaiset työntekijät ovat liian kalliita, eikä työn laatu välttämättä ole kovin hyvää. Yrittäjälle työntekijä maksaa liikaa - ei pelkästään palkka vaan toinen mokoma lisää muita kuluja.