kuinka nopeasti saisitte 10 000 euroa kasaan?
niin, ajattelin ruveta säästämään ja tavoitteenani olisi saada 10 000 euroa kasaan jotenkin. olen tällä hetkellä hoitovapaalla joten haastetta löytyy mutta toisaalta muutakaan "järkevää" tekemistä en ole talousasioissa keksinyt.
kuinka pitkään sinulla kestäisi saada kasaan tuo summa ja mistä joutuisit luopumaan?
Kommentit (93)
Mutta en saa kokoon kyllä ikinä. Kansaneläkkeestä on kulut maksettava joten yksinäisenä mennään miinuksilla koko ajan.
T. 5 päivää syömättä
eli niin kauan kuin tuosta tulisi se..Paitsi että miehen lomarahoista saisi laitettua enemmän ja veronpalautukset myös.. eli muutaman kuukauden vähemmän. Tarkoitus olisi alkaa säästämään rahaa sivuun, nyt ei ole yhtään. :( itsellä ei ole tuloja,paitsi lapsilisä ja kotihoidontuki, miehen palkalla elellään..
Ilman että pitää erityisesti luopua mistään..
"sijoittaa" vaikka 5000e ellei halua mitään osakkeita tms.?
Tai ainakin nykyisessä tilanteessa (opiskelen ja teen satunnaisia pikkutöitä). Perheessä kohta 4 lasta. Kenties vielä joskus saisin oikeita töitä, mutta sitä odotellessa...
minun ja mieheni tulot ovat yhteensä n.2000 tällä hetkellä jopa alle koska mies on lomautettu ja minä lasten kanssa kotona. meillä on kolme lasta, yksi auto sekä asuntolaina. laitan siirrän käyttötililtä säästöön kaiken ylimääräisen = kuukaudessa n. 300-500
Olen alkanut myydä ylimääräiset vaateitani huuto.netissä. Muutamassa kuukaudessa olen saanut n.2000€
Tosin meillä miehellä on hyvät tulot (ei tosin mitään av:n normeilla mitattuna), n. 6000 e/kk brutto. Itse tienaan sen keskitulon mukaan 2900 e/kk.
Aloimme syksyllä 2008 pistää rahaa sivuun, koska taantuman merkit olivat ilmassa, miehen työnantaja on hanakka aloittamaan yt:t pienestäkin ja työnantaja elää viennistä. Laitoimme sellaisia ylimääräisiä eriä joita saimme mm. matkakorvauksista säästöön ja säännöllisen epäsäännöllisesti satasen silloin, muutaman tällöin. Ei siis mitenkään suunnitelmallisesti. Teimme aikaisemmin näillä erillä ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan, mutta nyt tuossa tilanteessa koimme,että on viisaampaa kartuttaa vararahastoa jolla päästään mahd. irtisanomisen yli.
Suurempia säästöjä meillä ei sitä ennen ollut emmekä säästökuurillakaan tinkineet käytännössä mistään muusta kuin noista ylimääräisistä lyhennyksistä.
Alkukeväästä, kun YT.t saatiin päätökseen ja mies sai työpaikkansa pitää, meillä oli säästössä reilut 7 000 e. Nyt olemme tilanteessa 15.000 e säästössä ja hyvä mieli.
Eli vastaukseni: Mistään tinkimättä 10.000 e säästyi taantuman aikana n. vuodessa. Nyt se säästyisi nopeammin, koska miehen työnantajan bisness taas vetää ja tällä hetkellä miehen matkakorvaukset ovat moninkertaiset viime vuoteen verrattuna ja se on suoraan ns. ylimääräistä tuloa.
Voi kun olisikin 10000e säästössä! Pystyisin viettämään ainakin puolitoista vuotta kotona vauvani ja kahden lapseni kanssa, ei tarvis mennä töihin ja viedä vauvaa hoitoon.
Itse saan palkkaa n.1800...miinus siitä verot, mieheni saa suunnilleen saman verran. Asunto lainaan, autolainaan ja laskuihin menee kuussa lähelle 2000, joten loput rahat menee elämiseen esim. ruokaan, hygienatuotteisiin, vaatteisiin, lasten uintiharrastukseen. Tililtäni menee 50 euroa säästöön joka kuukausi. Tämä raha meneekin sitten joka joulukuu lahjoihin ja ruokaan ja pari sataa siitä kulutamme kesäloma reissuun...ei me pitkälle päästä, mutta jossain huvipuistossa aina päästään käymään.
Joten jos jollakin olisi todellakin ehdotuksia miten voisi tuon 10000 euroa säästää...kertokaa ihmeessä. Meillä ei ole rikasta sukulaista, ei sijoituksia(paitsi talo, joka on vasta monen vuoden päästä velaton), ei säästöjä. Me emme tuhlaa rahaa, vaan käytämme ne pakollisiin menoihin, teemme joka päivä ruokaa kotona ja korjaan vaatteita ja käyn kirppiksiltä etsimässä ensisijassa tavaroita/vaatteita.
Talosta emme luovu, on edes jokin perintö lapsille tulevaisuudessa. Auto on pakollinen miehen pitkän työmatkan vuoksi.
Joten te fiksut säästäjät....neuvoja kaivataan!
koska olen hoitovapaalla, mutta kun olen töissä, uskon, että voisin säästää noin 500 euroa/kk, koska olemme velattomia. Eli reilu puolitoista vuotta.
Oma ongelmani on pikemmin, etten tiedä, mikä olisi fiksuin säästämisenmuoto. Rahastoihin on mennyt luotto täysin. Eli suorat osakesäästöt kai, mutta into ei riitä jatkuvaan pörssin seuraamiseen.
Olisiko jtn vinkkejä mitä osakkeita kannattaa ostaa?
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jtn vinkkejä mitä osakkeita kannattaa ostaa?
Vakavaraisia firmoja jotka maksavat osinkoja. Lääkkeisiin ja terveydenhoitoon liittyvät alat ovat tarpeellisia. Pikavoittoja on turha yrittää vaan sijoittaa vähintään kymmenen vuoden tähtäimellä.
Tai sitten sijoitat rahastoihin (ei pankkien) keskiriskillä ja muut päättävät kohteet puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
jos siis alkaisit nyt säästää 10 000 euroa (niiden osakkeiden, rahastojen, perintöjen ja säästöjenne lisäksi), kuinka pitkään siinä menisi ja mistä joutuisit ehkä luopumaan?
Kolme kuukautta enkä joutuisi luopumaan varsinaisesti mistään mutta mitään ylimääräistä ei sitten tuona aikana hankittaisi.
Jos tinkisin vähän kulutuksesta, niin 2 vuotta. Nykyisellään säästän 200 eur kuussa suoraveloituksella palkkapäivänä säästötilille. Autan opiskelijaa useammalla satasella kuukausittain ja elätän yksin lukiolaista.
1,5 vuotta siihen meni.
Laitoin säästöön 250-350 €/kk.
Luovuin turhuudesta eli heräteostoksista.
Vierailija kirjoitti:
1,5 vuotta siihen meni.
Laitoin säästöön 250-350 €/kk.
Luovuin turhuudesta eli heräteostoksista.
Ja nähtävästi myös laskutaidosta...
Itse olen nyt 17-vuotias lähihoitaja opiskelija ja työnteon aloitin ysiluokan jälkeisenä kesänä. Olin viikon 4H:lla, sitten taidemuseolla melkein kaksi vuotta, kahvikoneiden esittelijänä ja sen jälkeen eri paikoissa hoiva-työntekijänä niin keikkaillen kuin kesällä määräaikaista tehden (tänä kesänä toinen tälläinen pidempiaikainen). Asun myös yksin ja kaikki kulut maksan itse, opintotukea en saa. Ja minulla tulee ensikuun 15. päivä 10 000 säästöt täyteen, kaikki säästetty itse tehdystä työstä, ei ole tullut viikkorahaa tai lahjoituksia sukulaisilta yms. Jos olisin tällä hetkellä vuoden ympäri täysiaikaisessa työssä samalla (eli erittäin huonolla työhön nähden) palkalla, niin saisin sen säästettyä alle vuodessa.
Noin 2 vuotta menisi jos oikein kovasti säästäisin. Joutuisin luopumaan lähinnä matkustelusta, en juuri muusta.
Jos säästäisimme yhdessä miehen kanssa, vajaat 2 kk.