Apua! Milläs lapsen kanssa sitten liikutaan, kun alkaa olla liian iso rattaisiin?
JA minkäikäisenä lapsi yleensä on liian vanha/iso rattaisiin?
Kommentit (68)
ja kassien kanssa takaisin
Meillä Helsingissä kaupat, kirjastot ja pväkoti alle 2 km. Lapset kävelleet 2,5-3-vuotiaina kaikki matkat. Kaverilla maalla v ä h ä n pidemmät matkat, eipä varmasti tee mieli panna kulkemaan 7 km kauppaan....
Voithan sä aina kokeilla kuinka pitkälle se jaksaa kävellä =)
Ehee, ehkä näin onkin tehty :D
Mutta kerropa mulle, että miten saavutan tuloksia pakottamalla 2 v 9 kk ikäisen lapsen kävelemään pidempiä matkoja kuin hän haluaa? Kiellän rattaisiin nousemisen siinä kohtaa kun hän on omasta mielestään kävellyt kylliksi pitkän matkan vai? Eli tilanne tosiaan se, että kauppaan on matkaa 3,5 km, edestakaisin 7 km. Ei mun lapsi jaksa tuota reissua kokonaisuudessaan kävellen tehdä.
No paheksukaa sit meitä kun rattailla kuljetaan kylillä vielä ainakin ensi kesä, vaikka se maaginen 3 v tulee täyteen. Mammat kyylää ja karavaani kulkee! :D
pulkkaa.
pyörälläajon opettelua. No, ensi kesänä sit, kun lapsi on 2,5v.. ap
valitettavasti me kuljemme bussilla ja junalla ja tietty kävellen. Poika kävelee helposti 2 km suuntasa ja takaisin. Pph:ssa he kävelevät.
Se on luksusta jos pääsee rattaisiin.
Poika 3,5 vuotias. Ei tulisi enää ottaa mielenkään raittaita mukaan normi matkoille kuten hoidosta hakuun, isoon kauppakeskukseen.
Ehkä stadin keskustaan ottaisin, jos olisin useamman tunnin tai etelän matkalle.
mutta älytöntä kysyä miten kiellän lastani tekemästä jotain vaikka hänestä tuntuu siltä. Jos et tähän päivään mennessä ole oppinut kieltämään häneltä mitään niin kyllä se on pullamössölapsi.
Meiltä on kylälle matkaa 3,5 kilometriä. Pitääkö mun olettaa että mun 3-vuotias jaksaa kävellä sen molempiin suuntiin? Eli yhteensä 7 km? :O Mulla ei ole ajokorttia ja rattailla on tähän asti menty kylälle asioille.
Varmaan kannattais pikkuhiljaa harjoitella asiaa... Eli vaikka niin että lapsi kävelee kylälle ja istuu kotimatkan rattaissa. Pikkuhiljaa sit pidennätte käveltyä matkaa.
Ahaa. No jos rattaat on mukana niin miten kiellän lastani sinne kiipeämästä, kun hänestä siltä tuntuu? :) Sanonko että "KYLLÄ SUN PITÄÄ NYT VIELÄ 2 KILSAA JAKSAA!" :D
sitä mieltä, että juuri 2 täyttänyt on liian iso rattaisiin? Toki pulkka toimii, mutta sitten mun pitäis kantaa kaikki ostokset repussa selässä. Ja 2-vuotiaan kanssa olisi aika rasittavaa käydä kaupassa, kun eihän se välttämättä kulje kiltisti vierellä koko aikaa..
ap
sujuvasti joka paikkaan siinä missä itsekin,kun nuorin istui rattaissa ja keskimmäinen seisoi seisomalaudalla.
7 km kävellen kauppaan on aika rankka aikuisellekin!
Mitä teette kun teillä on molemmat aikuiset sairaana? Kävelettekö 3,5 km kauppaan ja kannatte kauppakasseja takaisin kävellen toiset 3,5 km? Miten toimit kun olit viimeisilläsi raskaana?
eihän 2 v. ole liian iso rattaisiin.Kysehän oli kolmevuotiaasta! Kolmevuotiasta ei yleensä työnnetä rattaissa.
Ja lumisella säällä, mikset vedä pulkassa? Osta lumikelkkaa?
No mulle on ihan sama paljonko lapsesi kävelee mutta älytöntä kysyä miten kiellän lastani tekemästä jotain vaikka hänestä tuntuu siltä. Jos et tähän päivään mennessä ole oppinut kieltämään häneltä mitään niin kyllä se on pullamössölapsi.
Meiltä on kylälle matkaa 3,5 kilometriä. Pitääkö mun olettaa että mun 3-vuotias jaksaa kävellä sen molempiin suuntiin? Eli yhteensä 7 km? :O Mulla ei ole ajokorttia ja rattailla on tähän asti menty kylälle asioille.
Varmaan kannattais pikkuhiljaa harjoitella asiaa... Eli vaikka niin että lapsi kävelee kylälle ja istuu kotimatkan rattaissa. Pikkuhiljaa sit pidennätte käveltyä matkaa.
Ahaa. No jos rattaat on mukana niin miten kiellän lastani sinne kiipeämästä, kun hänestä siltä tuntuu? :) Sanonko että "KYLLÄ SUN PITÄÄ NYT VIELÄ 2 KILSAA JAKSAA!" :D
Joo. Mutta kerro mulle miten selitän lapselle, että rattaat on mukana, mutta hän ei saa niihin kiivetä? Koulutatko omia lapsiasi kävelemään pitkä matkoja PAKOTTAMALLA? Mä ainakin kasvatuksessa luotan siihen, että parhaat tulokset saavutetaan kun lapsi kokee jonkin asian mielekkääksi. Mulle ei ole kunnia asia, että lapseni jaksaa 2 v 9 kk iässä kävellä 3,5 km x 2 rattaiden vierellä. Mun kasvatustapa on se, että lapsi kävelee niin pitkään kuin jaksaa. En halua viedä häneltä kävelyn iloa pakottamalla häntä marssimaan rattaiden vieressä esimerkiksi tuon helvetillisen harjun yli, mikä täältä meiltä kylälle kävellessä
pitää ylittää.
Sinä lähdit ilkeilemään ihan ilman mitään syytä. Kerro itse miten estät lapsiasi kiipeämästä heidän omiin rattaisiinsa? Miten perustelet sen? "Nyt treenataan kävelyn pituusennätystä?" :D
Mutta kukin tyylillään :)
Aika reteitä johtopäätöksiä mun tai mun lapsen pullamössöydestä vetelit tämän kävelyasian tiimoilta, mutta mitä muuta turhanpäiväisillä asioilla pätevällä kusipäämammalta voikaan odottaa! :D
lapsi pääasiassa kävelee vierellä. joskus istuu jos väsyy. ostokset menee rattaissa
nyt lapsi jo 5 ja mietin vieläkö kesällä käytän noin, luulisin että kyllä.
ei oo autottomilla helppoa.
Aivan hyvin voi rattaita käyttää niin pitkään kun haluaa pidemmillä matkoilla. Neuvolan suositushan on, että 4v kävelisi ne lyhyet matkat itse. Miten ajattelit ne kamat kaupasta raahata kotiin? Helpompihan nekin on rattaissa kulettaa. Aivan hyvin voi 3,5km matkasta edes osan lapsi istua rattaissa vielä 4 vuotiaanakin saati sitten 3v.
Nykyään pyörissä on kätevät työntökahvat. Suosittelen hankkimaan sellaisen pyörän. Tosin silloin joutuu raahaamaan repussa ostokset.
Kolmevuotiasta voi opettaa hiihtämään!
Me ollaankin retee näky ens kesänä kun mun kolmivuotias hiihtää tonne kylälle! :D
kuopuksella oli 2-4v käytössä Brion Ponyt. Meillä ei ollut autoa ja päiväkotiin, kauppaan ja harrastuksiin oli matkaa. Nelivuotiaana käveli jo sen verran reippasti, että rattaista luovuttiin.
En tosiaankaan halunnut käyttää aikaa lasten tahtiin kävelyyn, kun oli kyse tollasista arkikävelyistä. Mihinkään pikkumatkoihin meillä ei rattaita käytetty, mutta just tollasiin "nyt vauhdilla paikasta a paikkaan b". Kesäisin tietysti pääsi pyörällä, mutta silloinkin pienin oli usein istuimessa.
Nykyään kaikki lapsemme ovat erittäin ripeitä kävelemään ja pyöräilemään. Harrastuksiin, kauppaan ja kouluun kuljetaan jalkaisin tai pyörällä. Kuopus on oikeastaan kaikkein reippain, vaikka hän on pisimpään nauttinut rataselämästä.
Jos olisimme kävelleet kaikki matkat lapsentahtisesti olisimme vieläkin sillä matkalla.
sieltä perseen alta. Jaloiksi olen kuullut kutsuttavan.
tehnyt, mutta todistit sen arvion oikeaksi ihmettelemällä että miten ihmeessä voit kieltää lastasi menemästä rattaisiin. Äiti, joka ei pysty kieltämään lapseltaan asioita eikä tiedä miten lapselle selitetään miksi jotain tylsää täytyy tehdä kasvattaa rajatonta pullamössöä.
Ja mun lapset ei ole mitään superkävelijöitä mutta jos joskus olisi pakko kävellä joku pitkä matka niin tiedän että mun ei tarvitse kehittää väitöskirjaa perusteluksi, se riittää että sanon että nyt kävellään ja sillä siisti.
Joo. Mutta kerro mulle miten selitän lapselle, että rattaat on mukana, mutta hän ei saa niihin kiivetä? Koulutatko omia lapsiasi kävelemään pitkä matkoja PAKOTTAMALLA? Mä ainakin kasvatuksessa luotan siihen, että parhaat tulokset saavutetaan kun lapsi kokee jonkin asian mielekkääksi. Mulle ei ole kunnia asia, että lapseni jaksaa 2 v 9 kk iässä kävellä 3,5 km x 2 rattaiden vierellä. Mun kasvatustapa on se, että lapsi kävelee niin pitkään kuin jaksaa. En halua viedä häneltä kävelyn iloa pakottamalla häntä marssimaan rattaiden vieressä esimerkiksi tuon helvetillisen harjun yli, mikä täältä meiltä kylälle kävellessä pitää ylittää. Sinä lähdit ilkeilemään ihan ilman mitään syytä. Kerro itse miten estät lapsiasi kiipeämästä heidän omiin rattaisiinsa? Miten perustelet sen? "Nyt treenataan kävelyn pituusennätystä?" :D Mutta kukin tyylillään :) Aika reteitä johtopäätöksiä mun tai mun lapsen pullamössöydestä vetelit tämän kävelyasian tiimoilta, mutta mitä muuta turhanpäiväisillä asioilla pätevällä kusipäämammalta voikaan odottaa! :D
tehnyt, mutta todistit sen arvion oikeaksi ihmettelemällä että miten ihmeessä voit kieltää lastasi menemästä rattaisiin. Äiti, joka ei pysty kieltämään lapseltaan asioita eikä tiedä miten lapselle selitetään miksi jotain tylsää täytyy tehdä kasvattaa rajatonta pullamössöä. Ja mun lapset ei ole mitään superkävelijöitä mutta jos joskus olisi pakko kävellä joku pitkä matka niin tiedän että mun ei tarvitse kehittää väitöskirjaa perusteluksi, se riittää että sanon että nyt kävellään ja sillä siisti.
Joo. Mutta kerro mulle miten selitän lapselle, että rattaat on mukana, mutta hän ei saa niihin kiivetä? Koulutatko omia lapsiasi kävelemään pitkä matkoja PAKOTTAMALLA? Mä ainakin kasvatuksessa luotan siihen, että parhaat tulokset saavutetaan kun lapsi kokee jonkin asian mielekkääksi. Mulle ei ole kunnia asia, että lapseni jaksaa 2 v 9 kk iässä kävellä 3,5 km x 2 rattaiden vierellä. Mun kasvatustapa on se, että lapsi kävelee niin pitkään kuin jaksaa. En halua viedä häneltä kävelyn iloa pakottamalla häntä marssimaan rattaiden vieressä esimerkiksi tuon helvetillisen harjun yli, mikä täältä meiltä kylälle kävellessä pitää ylittää. Sinä lähdit ilkeilemään ihan ilman mitään syytä. Kerro itse miten estät lapsiasi kiipeämästä heidän omiin rattaisiinsa? Miten perustelet sen? "Nyt treenataan kävelyn pituusennätystä?" :D Mutta kukin tyylillään :) Aika reteitä johtopäätöksiä mun tai mun lapsen pullamössöydestä vetelit tämän kävelyasian tiimoilta, mutta mitä muuta turhanpäiväisillä asioilla pätevällä kusipäämammalta voikaan odottaa! :D
t se kusipäämamma joka haukkui ap:n lasta pullamössöksi.
tehnyt, mutta todistit sen arvion oikeaksi ihmettelemällä että miten ihmeessä voit kieltää lastasi menemästä rattaisiin. Äiti, joka ei pysty kieltämään lapseltaan asioita eikä tiedä miten lapselle selitetään miksi jotain tylsää täytyy tehdä kasvattaa rajatonta pullamössöä.
Ja mun lapset ei ole mitään superkävelijöitä mutta jos joskus olisi pakko kävellä joku pitkä matka niin tiedän että mun ei tarvitse kehittää väitöskirjaa perusteluksi, se riittää että sanon että nyt kävellään ja sillä siisti.
Ihan miten vaan. Jos mun lapsi on väsynyt ja haluaa kiivetä rattaisiin, jotka on mukana, niin mulle siinä ei ole mitään kasvatuksellista arvoa alkaa komentaamaan: KÄVELE. Tämä ei ole sen arvoinen asia, että tässä kohtaa näyttäisin ylivaltani. Säästään diktatuurin muihin asioihin kasvatuksessa kuin väsyneen lapsen marssittaminen omien rattaidensa vierellä.
Älkää urpot ymmärtäkö, haukkukaa pullamössöksi, mun mielestä olen vain järkevä, kun valitsen taisteluni. :) Enkä ikimaailmassa usko, että lapseni ei oppisi kävelemään pitkiä matkoja. Sen aika vaan ei ole vielä. Lapseni pitää kävelystä, enkä halua siitä iloa viedä pakottamalla. Minä en todellakaan ole mikään pitkänmatkan kävelyn valmentaja 2 v 9 kk -ikäiselle lapselleni.
Jos sä diagnosoit tämän perusteella mun lapsen pullamössöksi, niin mä diagnosoin sut kusipäämammaksi, joka pätee lastensa kävelymatkoilla, kun ei muuta keksi ;)