Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkäikäsen lapsen voi jättää kotia yksin,jos lähtee käväseen baarissa?

Vierailija
26.02.2010 |

ja tietenkin tulee yöksi kotia.ja baariinhan lähetään noin 23-24 aikoihin..

mitä mieltä oot?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei anneta mitään vastuuta ja vahditaan kuin vankeja täysi-ikäisyyteen asti.

Vierailija
42/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että 17v saa olla yksin kotona... Jotain eka kertaa? piaksut sentähe, mun kaveripiirissä moni asui jo omillaan 16-vuotiaana... (opiskelun tms takia esimerkiksi)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos on pakko kuin lähteä baariin.

Monesti ne, jotka ovat joutuneet selviytymään liian yksin pienenä, halveksivat toisten avuntarvetta tai heikkouksia. Ei ole uusavuttomuutta pitää huolta lapsistaan.

Minä olin lapsuudessani kahdeksanvuotiaasta asti yksin iltaisin, kun äiti oli iltatöissä. Lähti ennen neljää tuli kotiin puolen yön jälkeen. Ei tullut mieleenkään, ettenkö olisi pärjännyt. Ollaanko nykyään tosiaan niin avuottomia, ettei yli kymmenvuotiaana voi olla muutaamaa tuntia yksin kotona?

Vierailija
44/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin yöllä baariin.

Miksi sinne baariin on niin kova hinku? Eikö voisi järjestää mummola- tai kaveriyökyläilyä lapselle ja rillutella sellaisena iltana - jos on pakko mennä juomaan?

lEttekö käy kaupassa tai muilla asioilla, hankkimatta apsenvahtia 12-vuotiaalle? Ennen sen ikäiset toimivat itse lapsenvahteina.

Vierailija
45/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jättäisi lasta yksiin kotiin sen takia että pääsisin itse baariin! Jos olisi ihan pakko päästä niin sopisin että menisi vaikka kaverille tai mummolaan yökylään. Kyllähän esim. 13-vuotias varmaan pärjäisi mutta miksi jättää yksi jos ei ole pakko? Ihan ok jos vanhemmat lähtisivät vaikka käyttään sisarusta päivystyksessä tmv. mutta jonkun baarireissun takia ei, ei, ei.

Vierailija
46/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella jättäväni 10- ja 8-vuotiaani kesäiltana tunniksi-pariksi ennen puoltayötä kun lähtisin käymään lähipubin terassilla. Ehkä...

Mutta pimeänä yönä en jättäisi. En varsinkaan, jos baari olisi kaupungissa (matkaa n. 7km) ja reissu venyisi yli puolen yön.

8-vuotiaani tulee vielä lähes joka yö viereen kun häntä pelottaa pimeässä. Tuskin pelko kauheasti vähenee muutamassa vuodessa. Itse pelkään vieläkin pimeää enkä nuku mielellään yksin.

Vierailija
47/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksin yötä kotona 14-vuotiaana kun muu perhe oli mökillä. Halusin itse jäädä kotiin.

Ja kyllä pelotti!

Yöllä kuulee kaikenlaisia omituisia ääniä jos pelottaa, nukuin (sen mitä nyt nukuin...) valot ja radio päällä. Tarkistin ovet sata kertaa ettei vaan kukaan pääse tulemaan sisälle.

En ymmärrä, että jollain voi olla niin kova hinku baariin, että jättää lapsen yöllä yksin kotiin. Itse jättäisin ehkä 15-vuotiaan.

Vierailija
48/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjua lukiessa alan ymmärtää miksi nuoret voivat niin huonosti. Vanhempien paikka on kotona, kun lapset ovat alaikäisiä. Teininkin sen 17v:n pitää tietää, että kotona on vanmmat/vanhempi joka huolehtii. Ja jos baarissa istuu ei se oikein välittämiseltä tunnu. Tietenkin on eri asia jos hoitaja on hommattu pitäähän vanhemmilla olla aikuisten elämää:).

Niin ja teini-ikäsen tietty harvakseltaan voi jättää, mut tapana en näkisi hyvänä.

Itsestäni oli mahtavaa, kun kaupunki reissun jälkeen, kun tuli vähän mokattua oli kodin ovet aina avoinna ja turvaa tuovat vanhemmat odottamasa. Kuri meillä oli kova, mutta reilu.

Niin ja näin minä lapsuudessa sen toisen puolenkin, kun vanhemmat lähti yhdelle. Ei se tuntunut kivalta. Onneksi asiat muuttui.

Vierailija
49/69 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sinne on pakko päästä ja oma lapsi yksin jättää..kyllä vähän ihmetyttää

Vierailija
50/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuntuma, että ylisuojellut ja vahditut lapset alkavat teini-iässä kapinaan eivätkä enää usko vanhempiaan ollenkaan. Kyllä lapset voi päästää omalle pihalle telttailemaan. Jotain tolkkua. Baarissakin voi käväistä, jos joku lapsista on yli kymmenvuotias. Voihan siellä baarissa käydä ihan selvänäkin.

"BAARISSAKIN VOI KÄVÄISTÄ JOS JOKU LAPSISTA ON YLI KYMMENVUOTIAS"

Vierailija
51/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme hankkineet yöpaikan.

Vierailija
52/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 12-vuotias voi olla vaikka koko yön yksin. On tämä maailma omituiseksi mennyt, kun lähes aikuiselle täytyy vielä hoitaja hankkia. Järki käteen.

Vierailija
53/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 12-vuotias voi olla vaikka koko yön yksin. On tämä maailma omituiseksi mennyt, kun lähes aikuiselle täytyy vielä hoitaja hankkia. Järki käteen.

On vielä lapsi.

Minulla on lapset 10 ja 14 vuotiaita enkä heitä baarireissun ajaksi jätä keskenään kotiin.( enpä kyllä baareissa paljon kulje). Päiväaikaan ja alkuillasta kyllä, mutta yöaikaa pitää paikalla olla aikuinen ihan vaan jo henkisenä turvana.

Varmastihan nuo keskenäänkin pärjäisi, mutta en halua että tuntevat olonsa turvattomaksi. Varsinkin nuorempi kaipaa aikuisen läsnäoloa paljon.

Vierailija
54/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdeksäsluokkalaisen voi jättää, ei pienempää. Tietysti tämän ikäinen jo odottaa lähtöäsi, että pääsee itse dokaamaan..

Vierailija
55/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos tulet kotiin humalassa, eikä saa tarvittaessa yhteyttä sinuun.

Vierailija
56/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uskomaton tämä ketju! En tosiaan ihmettele että nykynuoret voi niin huonosti!

Haluaisin kysyä aloittajalta, että miksi ihmeessä haluaisit baariin kun lapsesi pitäisi jäädä yksin kotiin?

Jos haluat vain juoda viinaa: sinulla on luultavasti alkoholiongelma. Viina voi ottaa sivistyneesti myös kotona.

Jos haluat vetää kännit: laita lapsi hoitoon vaikka mummolle/kaverille ja juhli sellaisena iltana.

Jos haluat löytää sieltä miehen: huono paikka etsiä. Paljon parempia tapauksia löytyy muualta!

Jos halua saada petikumppanin: edelleen baari huono vaihtoehto, ja meinaisitko tuoda äijän tässä tapauksessa kotia?

Jos kaveritkin menee sinne ja haluat nähdä niitä: niin hauskaa voi pitää myös kotona, kutsu heidät teille, tai edelleen laita lapsi hoitoon mummolle/kaverille.

Minusta ei tuossa iässä olis ollu ehkä niinkään kauheeta jäädä yksin yöksi, vaan se että äitini nimenomaan haluaisi LÄHTEÄ BAARIIN ja jättää minut sen takia kotiin. Vaikka varmasti olisin pärjännytkin. Olisin varmasti tuossa iässä ihmetellyt että mitä hittoa siellä on että äitini haluaa sinne lähteä ja jättää mut kotia! Ja tuota samaa olisin varmasti pohtinut nyt isompanakin!

Ja jos nyt kaikesta tästä kritiikistä ja tästä ketjusta huolimatta on aivan pakko sun sinne lähteä, ni hommaa sille lapselles ees kaveri yöksi!!! Ja muista huolehtia, että tosiaan tuut selvinpäin kotia.

Ihan järkyttävää tosiaa tää suomalaisten alkon käyttö ja baarissa juoksu!

Oisit tehny niinkuin minä, että juoksit siellä sillon kun ei viel lapsia ollu. Muutama vuos, ja pääset taas menemään ihan sillon kun haluut ilman tämmöisen miettimistä!!!

Vierailija
57/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en tajua tätä nykyajan meininkiä,että täytyy sinne baariin mennä. Kyllä me tavataan kavereita ihan kotona, kylässä tai vaikka mitä muuta.

Baariin tulee harvoin lähdettyä edes silloin, kun lapsi yökylässä.

-äippä 20v-

Vierailija
58/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minusta ei tuossa iässä olis ollu ehkä niinkään kauheeta jäädä yksin yöksi, vaan se että äitini nimenomaan haluaisi LÄHTEÄ BAARIIN ja jättää minut sen takia kotiin. Vaikka varmasti olisin pärjännytkin. Olisin varmasti tuossa iässä ihmetellyt että mitä hittoa siellä on että äitini haluaa sinne lähteä ja jättää mut kotia! Ja tuota samaa olisin varmasti pohtinut nyt isompanakin!"

Tottakai baarissa voi käydä jos haluaa,mutta eikö sitä voi mennä jos lapsi hoidossa tai toisen vanhemman tai muun hoitajan kanssa kotona..outoa

Vierailija
59/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä minkään ikäistä LASTA ei pidä jättää yksin sen takii et lähtee ryyppäämään!tosi vastuutonta ja typerää.on ihan eri asia jos on ilta-/yövuorossa duunissa(sillon ehkä jonku 12v.vois jättää,mun mielestä).mitä jos sille lapselle tapahtuu jotain sillä välin kun oot itse baarissa kännissä(ja ihan turha väittää ettet olis kännissä,kukaa lähe selvinpäin baariin)jos syttyy tulipalo tai se herää yöllä ja pelästyy yksin oloa ja lähtee ulos tms.sen jälkee sulta muksu lähtee että heilahtaa!ehkä periaattees vois jonku 15-16v. jättää mut parempi sen olis olla jollai kaverilla yötä vaikka jos baariin menet,kukaan teinikään ei tykkää jos vanhemmat dokaa,se vaan on iljettävää puhun kokemuksesta.Mutta tää nyt on mun mielipide,on ihan hirveesti ihmisii,jotka ryyppää ja rällää ja mukulat pyörii jaloissa,eikä me sille mitään voida,saavat varotuksen sossuntantoilta ja ovat pari kk kunnolla ja sama meno jatkuu.

Vierailija
60/69 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan baarissa käymisestä. Siellä voi käydä juomatta pisaraakaan alkoholia. Jotkut taas juovat kuulemma alkoholia jopa kirkossa.