Täytyykö 7-vuotiaan harrastaa jotain?
Mitä tehdä 7-vuotiaan kanssa, joka ei halua harrastaa mitään. Pitäisikö viedä ekat kerrat väkisin vai odottaa, että itse haluaa lähteä?
Kommentit (8)
pakottaa harrastamaan.Lasten kanssa voi tehdä kaikenlaista ja miettiä myös, mitkä on omia vahvuuksia, kyllähän vanhemmat itsekin ovat monesti jonkin asian ammattilaisia tai harrastajia. Voi itsekin ohjata.Ihmettelen vähän tätä nykytrendiä, jossa lasta kuskataan ulkopuoliselle ohjaajille jatkuvasti.
On meinaan yksi niistä asioista joista ovat meidän lapsessa huolissaan, kun ei halua harrastaa mitään tai on pakotettu ja on jääneet kesken. Liikaa ei kuitenkaan saa olla harrastuksia eli yksi harrastus pitää olla 7 vuotiaalla ja paljon kavereita joiden kanssa ulkoilee joka päivä. Näin siis lasten asiantuntioiden mielestä kuuluu 7 vuotiaan käyttäytyä tai muuten on jokin pahasti pielessä.
Kannattaa kokeilla viedä väkisin, jos auto käytettävissä. Johonkin mitä ei tarvitse maksaa heti vaan voi kokeilla ensin. Saattaa hyvinkin viihtyä. Tai sitten laittaa samaan harrastukseen jonkun hyvän kaverin kanssa.
On helpompi kuskata lapset ulkopuolisen ohjattavaksi, kun viettää itse aikaa heidän kanssaan.
Eivät käy harrastuksissa ja leikikavereitakaan ei lähistöltä löydy. Voi meitä.
liikunnan tarpeen suositukset täyttyvät muutoin.
Jokin likunnallinen harrastus olisi kyllä hyväksi.
liikkua voi muuaallakin kuin harrastuksissa. Jos harrastepaikat on kaukana autossa istuminen saattaa kestää enmmän kuin se 45 min jumppa, joten ilman harrastuksia liikunnan määrä saattaa jopa tuplaantua!
hyvä harrastaa, mutta se ei tarkoita, että sen harrastuksen pitäisi olla joku ohjattu harrastusryhmä. Myös mm. lukeminen, pienoismallit, sarjakuvien piirtäminen, hiihto, palapelit, postimerkkien keräily jne. voivat olla harrastuksia. Harrastushan on asia, josta henkilö on kiinnostunut ja johon hän käyttää toistuvasti aikaansa.
Se on täysin yksilöllistä. Meillä lapsi olisi itse kiinnostunut vaikka mistä mutta itse olemme katsoneet, että nyt ei harrasteta mitään. Ennen 1. luokan aloitusta tyttö kävi urheilukoulussa ja jumpassa mutta kun 1. luokan alkoi viime syksynä oli se niin raskas koulutyön aloitus, että harrastuksiin ei enää riittänyt jaksaminen.
Meidän 7v tyttö väsyy koulupäivästä niin paljon, että syksy oli todella vaikeaa kun piti lähteä harrastuksiin. Luovuimme kesken kauden kaikista harrastuksista ja päätimme tytön kanssa, että katsotaan 2. luokan alkaessa jos yritetään uudestaan ja se kävi tytöllekin hyvin, nyt jaksaa koulun paremmin ja on iloisempi. NÄin siis meillä, tytön hyvä ystävä käy monessa eri harrastuksessa ja jaksaa todella hyvin, joten hyvin yksilöllistä, kuuntele lastasi! Mutta ei todellakaan ole pakko harrastaa mitään vielä tuossa iässä, katsoisin tilanteen uudestaan vuoden päästä ja katsoa, jos joku kiinnostaisi silloin!
Itse olen alkanut harrastamaan vasta lukioiässä ja ihan terve ja fiksu ihminen minusta on tullut (aiankin omasta mielestäni :) ). Enemmän lapsi arvostaa sitä vanhemman kanssa yhteistä aikaa kuin harrastuksia!