Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsen vasenkätisyys on huono juttu?

Vierailija
26.02.2010 |

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se teilläpäin on huono juttu, täällä ei sen kätisyyden kanssa olla niin tarkkoja. Kun ei enää eletä sulkakynä-aikaa, niin ei kirjoituskaan sotkeudu, vaikka vasemmalla kädellä kirjoittaisi. Terveisin molempikätisen tytär

Vierailija
2/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta on suunniteltu terveille oikeakätisille.

On vasenkätisyydestä pientä kiusaa; käsin kirjoittaminen, auton vaihteen vaihtaminen esim. Tottumiskysymyksiä kyllä kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...vasta olen vähitellen huomannut missä kaikessa siitä vasenkätisyydestä on haittaa. Ei useinkaan mitään suurta, mutta pientä "kiusaa".

Aiemmin en edes ajatellut kuinka usein vasuri törmää oikeakätiseen maailmaan. On se hassua kun kakkulapiosta ja viivottimesta lähtien moni asia on oikekätisille suunniteltu, ilman että sitä edes huomaa.

Joskus myös ajattelen että pitäisikö vasurius ottaa jotenkin huomioon vai mennä normaalisti. Esim. kun aloin opettaa poikaani soittamaan pianoa. Hänhän tietenkin soitti ominpäiten melodiaa vasemmalla kädellä. Lätkämailaakin yritettiin pojan käteen ensiksi väärin päin.

Vierailija
4/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Malli on aina käden alla. Vasurin pitää siis muistaa ulkoa se kirjain joka jää käden alle piiloon.

Sakset pitää aina olla vasuri-sakset. Muotoilemattomissakin saksissa terät ovat väärin päin vaikka kahvoista saakin kiinni. Aikuiset eivät aina myöskään muista, että vasurit leikkaavat päinvastaiseen suuntaan kuin oikeakätiset.

Vierailija
5/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siitä haittaa tosiaan on joskus, kuten esim. on vaikea kirjottaa kuulakärki kynällä sotkematta, ja kaikki on tosiaan melkeenpä suunniteltu oikeakätisille. Kuten sakset jne. Koulussa kun pelattiin pesäpalloa niin räpylätki oli tehty oikeakätisille. Mutta kyllä sen asian kanssa oppii tosiaan elämään, kun kaikkeenon vaan oikeastaan sopeuduttava. Omasta meilestä lasta ei kuitenkaan saa pakottaa kirjoittaa tms. oikealla kädellä jos hän on vasenkätinen, ei se kuitenkaan ole mitenkään vaarallista :) mutta se toki on vain minun mielipide :)

Vierailija
6/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattini perustuu siihen, että vasen käteni osaa piirtää niin taitavasti. Jos minut olisi pakotettu oikeakätiseksi, en voisi tätä työtä tehdä.

Vierailija
7/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon että oma nokkeluuteni ja kekseliäisyyteni juontaa pitkälti kätisyydestä.

On ollut pakko keksiä toimintatapoja ja tehdä asioita jotka ovat suunniteltu oikeakätisille. Olen hyvä organisoimaan ja kehittämään työtä ja toimitatapoja.

Ainoat haitat oli ne mustetahrat vihkoissa joskus kauan sitten.... eikä niillä ole pitempiaikaista merkitystä.

Joissakin asioissa on pakko tehdä asiat oikeakätisesti koska muuta vaihtoehtoa ei ole ollut (koneet ja laitteet).

Opetuksessa mallintaminen on joskus haasteellista kun ei riitä hyväkään selittäminen eikä piirroskuvat, täytyy näyttää kädestä pitäen.

Vierailija
8/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. kun lapsi rakentaa legojuttua, ja katsoo ohjekirjasta mallia niin siitä tulee peilikuva. Eikä itse huomaa että tulos on jotenkin outo. Näin meillä ainakin, vai liekö joku muu häikkä :) Ko asia saa mielestäni turhan suuren huomion, pääasia että hommat sujuu

Vierailija
9/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ope oikeakätinen on aika hikinen paikka sekä opettaa että opetella.

Vierailija
10/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kulttuureissa on voimakkaita vasenkätisyyteen liittyviä ennakkoasenteita. Uskonnolliset fundamentalistit esimerkiksi islamissa suhtautuvat vasenkätisyyteen usein epäilevästi ja arvelevat sen johtuvan paholaisen vaikutuksesta. Intiassa taas vasenta kättä pidetään likaisena, ja se onkin varattu esimerkiksi alapään hygienian hoitoon. Siksi esimerkiksi syömistä vasemmalla kädellä ei pidetä hyväksyttävänä.

Monien kielten vasenta tarkoittavalla sanalla on kielteisiä sivumerkityksiä, jotka liittyvät pimeyteen, pahuuteen, väärään tai epämääräisyyteen. Myös suomessa ”vasen” asettuu ”oikean” vastinpariksi samalla tavoin kuin ”väärä” antaen sen kuvan, ettei se ole yhtä oikea kuin ”oikea”. Esimerkiksi viroksi vasen on vasak tai pahem, ja oikea on parem.

Nykyajan länsimaisessa yhteiskunnassa vasenkätiset eivät normaalisti ole mitenkään erikoisessa asemassa muihin ihmisiin nähden. Heidän erikoisuuteensa suhtaudutaan useimmiten enemmänkin kiinnostuneesti kuin paheksuen.

Vierailija
11/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitti pitkään kirjaimet oikealta vasemmalle ja useimmiten vielä peilikuvana, da Vinci tyyliin. Sitten tajusin, että se johtuu siitä, kun haluaa nähdä oman kirjoituksensa. Toisinpäin olisi jäänyt käden alle piiloon.

Maailmassa moni asia on tosiaan suunniteltu oikeakätisille, sitä sanoo vasuri siskonikin aina.

Mutta onko siitä jotain haittaa, niin ei.

Vierailija
12/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasenkätisesti koska opettajalla ei ollut kykyä opettaa minulle näitä taitoja. Sisko on minua kaksi vuotta vanhempi.

jos ope oikeakätinen on aika hikinen paikka sekä opettaa että opetella.

Vierailija
13/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa se, ap! Aika erikoinen ongelma, koska käsittääkseni mitään ongelmaa ei ole.

Itse olen vasuri, ja vasta tältä palstalta olen lukenut sen olevan joillekin ongelma nykypäivänä, kun on tässä jo jokin aika sitten päästy uskomuksista vasenkätisyyden olevan saatanasta.

Vierailija
14/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen ongelma on saksilla leikkaamisen opettelu.

Lapseni ovat olleet nyt 2 vuotta päiväkodissa ja tänään hoitaja hehkutti että olivat nyt saaneet vasenkätisen sakset ja olihan leikkaaminen alkanut sujumaan.

Sanallakaan eivät ole puhuneet ettei vasurisaksia ollut lainkaan, olisin vaikka itse ne sinne ostanut jos olisin tiennyt ettei niitä ollut.

Vierailija
15/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerropa se, ap! Aika erikoinen ongelma, koska käsittääkseni mitään ongelmaa ei ole.

Itse olen vasuri, ja vasta tältä palstalta olen lukenut sen olevan joillekin ongelma nykypäivänä, kun on tässä jo jokin aika sitten päästy uskomuksista vasenkätisyyden olevan saatanasta.

Uskon että on todella harvinaista että vasuri ei koskaan olisi törmännyt vasenkätisyyden aiheuttamiin hankaluuksiin. Muistan itse hyvin sen kuinka kässänope repi hiuksiaan kun yritti opettaa minua neulomaan. Liikkatunneilla tappelimme siitä ainoasta vasenkätisten räpylästä. Kakkua tulee leikattua usein lapion koristepuolella tai sitten oikealla kädellä. Sisarukseni soittavat haitaria, minä en, kun oli opettajan mukaan vasurille mahdotonta. Jne.

Vierailija
16/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sekin siis sen johdosta, että maailma on suunniteltu oikeakätisille.

Miksi lapsen vasenkätisyys on huono juttu?

Vierailija
17/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

katso täältä esim viivotinta, terotinta, kelloa

http://www.leftover.fi/

Vierailija
18/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kolmesta lapsestamme on vasuri, eikä siitä ole ollut mitään haittaa. Päinvastoin hän on ehkä kaikkein monipuolisin taidoiltaan, erittäin sosiaalinen, kympin oppilas aineessa kuin aineessa, liikunnallinen, ikäluokkansa huipputelinevoimistelija Suomessa, musikaalinen, taitava kaikenlaisissa kädentaidoissa ym. Uskon siihen, että vasurilla aivojen toiminta on tehokkaampaa ja laaja-alaisempaa, koska yhteyksiä muodostuu pakostakin enemmän kuin meillä taviksilla.

Vierailija
19/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi oppi käyttämään purkinavaajaa vasta kun ostin sellasen tuolta mainitusta leftoverista. Myös soppakauha sieltä on kätevä.

Vierailija
20/29 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ei olisi, jos maailma olisi suunniteltu molempikätisille. Mutta kun ei ole. Alkaen tosiaan leikkaamisesta, säilyketölkin avaamisesta ja kakun leikkaamisesta.

Kaikki ergonomisesti muotoillut välineet on muotoiltu oikeaan käteen sopivaksi, puulastat viistottu oikeakätisesti, saksien terät väärinpäin, kaatonokallisissa kauhoissa nokka väärällä puolella, jälkiruokahaarukoissa terä väärällä puolella. Töissä on hienot käteensopivaksi muotoillut hiiret tietokoneessa, ja arvatkaas vaan kumpaan käteen. Monissa kahvinkeittimissä vesisäiliön mitta-asteikko on väärällä puolella.

En tiedä miten nykyään on, mutta itse en koulussa esim. käsityötunnilla saanut opetusta ollenkaan esim. neulomisessa. Jouduin itse opettelemaan, ja samalla opetin toisenkin vasenkätisen neulomaan. Jälki oli siistimpää kuin monella oikeakätisellä. Ja arvatkaas, miten vaikutti numeroon? Laskevasti tietenkin, kun en ollut yhtä nopea kuin muut. Ruokailut oli painajaista, kun oli opettajia jotka olivat sitä mieltä, että veitsi kuuluu oikeaan käteen. Koepapereitten palautus hävetti aina, kun käsi oli hangannut lyijykynäkirjoituksen suttuiseksi. Ja tosiaan ne pesäpalloräpylät, vasenkätisille niitä oli yksi, ja meitä oli kolme.

Ja nämä on vaan niitä, mitkä nyt äkkiä tulee mieleen.

Heurekassa (tai jossain muualla?) oli joskus näyttely, jossa kaikki oli niin suurta, että itsestä tuntui kun olisi ollut pieni lapsi. Joskus pitäisi olla vastaava, tyyliin "oikeakätinen vasenkätisen maailmassa". Siis kaikki mahdollinen olisi vasenkätisille tarkoitettua. Tuntuu, ettei oikeakätiset oikein edes ymmärrä, kuinka vaikeaa voi joskus olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän