Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi avun saanti on nykyään niin vaikeaa? Väsyneen äidin purkaus...

Vierailija
25.02.2010 |

Meillä on lapset 5v (erityislapsi), 2v ja 5kk. Nuorimman kanssa meni viikko hyvin kunnes alkoi lähes jatkuva itku. Sylissä yleensä rauhottuu kun kävelee vauvan kanssa, välillä on pieniä hetkiä myös sitterissä tyytyväinen, kunhan muistaa keinuttaa sittistä.

Meidän esikoinen on viikossa 4-5päivää hoidossa, koska on erityislapsi. Minä oon kotona vauvan ja keskimmäisen kanssa, mutta jo pidemmän aikaa on jaksamisen kanssa ollut ongelmia kun en saa juuri koskaan nukkua kun vauva itkee. Mies auttaa sen minkä töiltään pystyy.

Olen neuvolassa puhunut väsymyksestäni, mutta saanut kuulla vain ilkeitä vastauksia, ettei kannata ihan pienestä valittaa kun kaikki vauvat itkee ja toiset ovat itkuisempia kun toiset jne. Olen vaatinut hoitajaa edes parina päivänä viikossa tmv, mutta ei.

Olen myös kysynyt hoitopaikkaa keskimmäiselle, mutta siihenkin on pitkät jonot, hakemus on jätetty.

Vauvaa on käytetty yksityisellä ja monia tutkimuksia tehty, mutta mitään vikaa ei ole löydetty. Itkusta puhuvat koliikkina, mutta senkin ois iän puolesta pitänyt helpottaa jo.

Tällä menolla tapahtuu vielä jotain hirveää kun olen zombina lasten kanssa kotona. Univelkaa on ihan riittämiin ja pelkään, että yks kerta käy jotain ikävää väsymyksen takia. Olen niin väsynyt, että jos vähänkin pidempään istun paikallani niin nukahdan ja pari kertaa on ollu vauva sylissä tuollon. Onneks oon havahtunu ajoissa eikä mitään pahempaa ole tapahtunut, paitsi itse oon säikähtänyt.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on huomattu että jos mieskin on mukana lääkärissä/neuvolassa asiat otetaan vakavammin. Olisiko mahdollista että miehesi ottaisi yhteyttä neuvolaan ja selittäisi tilannetta ja väsymystäsi. Ehkä apua järjestyisi sitten neuvolan kauttakin ?

Me saatiin apua nimenomaan sitten kun mies marssi eräänä aamuna lapsi vaunuissa neuvolaan, kertoi että äiti on kotona nukkumassa kun vauva valvottanut öitä. Totesi, että nyt tarvitaan neuvoja ja apua ja johan alkoi tapahtua, heti. Pari päivää meni perhetyöntekijän ensimmäiseen käyntiin.

Vierailija
42/61 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeillut kantoliinaa? Itsellä kuopus oli todella itkuinen, allergian takia tosin, mutta rauhoittui kantoliinassa. Sai jotain tehtyä, kun kädet olivat vapaana. Ja ennen kaikkea vauvalla oli jossain hyvä olla.

Varaa aika omalle lääkärille, kun kerran neuvolan kautta et apua saa. Sitä kautta varmaan asia menee eteenpäin. Tai soita puhelinaikaan jollekin toiselle terveydenhoitajalle. Onko teillä ystäviä tai sukulaisia lähellä? Pyydä rohkeasti apua, ja jos saat jonkun tulemaan välillä katsomaan lapsia, niin nuku.

Väsymys on helvetillistä, ja se on helvetillistä, kun vauva itkee. Sen tietää vain kokemuksesta. Toiset lapset nukkuvat hyvin ja pitkään, sellaisen vauvan hoitaminen on niin toisenlaista kuin itkuisen ja huonostinukkuvan.

Voimia sinulle, en voi muuta toivoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotakin apua.

-Pitäkää esikoista päivähoidossa 5 päivänä viikossa niin paljon kuin mahdollista esim. klo 8-16 joka päivä.

-Mies voisi joka päivä (kunhan sää vain sallii) viedä lapset 2 tunniksi ulos. Sinä jäät sisälle, ja lepäät. Jos et saa nukuttua, et nuku, mutta lepäät.

-Isovanhemmat voisivat auttaa viikonloppuisin. Voisivatko tulla teille muutamaksi tunniksi joka viikonloppu, jolloin sinä menet kotoa pois, esim. isovanhemmille lepäämään. Isä ja isovanhemmat voivat hoitaa lapsia yhdessä.

-Vauva ja keskimmäinen lapsi eri huoneisiin yöksi, jotta vauva ei herättäisi tätä 2-vuotiasta. Yöllä toinen vanhempi hoitaa vauvaa, ja toinen huolehtii 2-vuotiaasta. Vaihtakaa tehtäviä välillä, jotta kumpikin saa nukkuttua välillä enemmän.

Jos olet koko ajan siellä, missä lapset, et saa levättyä. Väistämättä osallistut lastenhoitoon. Kun vauva itkee, reagoit. Ota omaa aikaa joka päivä, niin että mies hoitaa lapsia ja olet yksin kotona. 2 tuntia joka päivä, niin pikkuhiljaa alkaa väsymys helpottaa.

Vierailija
44/61 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän tämän päivän äitien vanhusiän hoidot, vaihtavat vaippamme ja syöttävät meitä. Maksavat ja hoitavat, jos viitsivät. Riippuu, kuinka paljon empatiaa osaamme heille opettaa. Sellaista ei voi välittää, mitä ei itsekään taida.

Ap, älä välitä! Mieti kaikki elämäänne helpottavat ratkaisuvaihtoehdot! Pitäkää parisuhteestanne huolta, tsempatkaa toisianne ja suokaa lepo- ja irrottautumismahdollisuuksia, että jaksatte. Useampi vuosi on kuitenkin tiivistä lapsiperhe-elämää edessä.

Ehkä olen empatiakyvytön suorittaja, mutta MAKSAN KUITENKIN sun luuserin kodinhoitajan niille kersoille, joita kenenkään ei ole pakko vääntää tähän maailmaan!

Vierailija
45/61 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten kun silloinen kuopus itki yöt ja päivät eikä neuvolasta saanut apua. Sanottiin vain, että toiset lapset on itkusempia tai itsepä lapsesi halusit ni hoida myös ym. Kun mies oli käynyt neuvolassa puhumassa väsymyksestäni ym, niin kolme päivää siitä niin sain avukseni kodinhoitajan.

Voimia, tiedän millaista on jatkuva valvominen

Vierailija
46/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ainakin pk seudulla vaaditaan todella rankka tilanne jotta sen saa. Perhet.tek. hoitaa lapsia tai tekee pieniä kotihommia. Turha pelotella lasten huostaanotolla!

Kun on voimat oikein vähissä ei jaksa edes pyytää apua.

Väsymykseen ei yl. saa mitään apua, mutta jos vetoat unettomuuteen (et pysty nukahtamaan edes silloin kun lapset nukkuu) niin saat helpommin apua.

Voisitteko palkata jonkun koululaisen/ opiskelijan kotiin esim pari ip/vkossa hoitamaan kahta, jotta saisit levättyä?

Karseeta että neuvolasta äidit eivät saa apua, mutta mies saa kun joskus harvoin sinne menee!

Voimia sinulle! Olen itse ollut vastaavassa sumussa, se oli todella rankkaa!

Vierailija
47/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelee äidin kanssa ja tuosta tuskin on ap:lle apua. Kodinhoitajaa ap ennemmin tarvitsisi eikä mitään perhetyöntekijää, jonka saa vain kun merkitään lastensuojelun asiakkaaksi.

Millä perusteella muuten väsymyksen takia ei saa apua/perhetyöntekijää, mutta jos on nukahtamisvaikeuksia niin sit saisi? Eihän ap nytkään voi nukkua kun vauva itkee ja ongelma ratkeaa vain kodinhoitajalla. Tuskin ap:n mieskään voi niin paljon auttaa, että saisivat yksin ap:n univelan pois. 5kk on tosi pitkä aika valvoa ja minä sairastuin masennukseen väsymyksen takia ja valvomista oli takana vähän yli 6kk. Tämä kysymys siis alla olevan tekstin kirjottaneelle.

Tosin ainakin pk seudulla vaaditaan todella rankka tilanne jotta sen saa. Perhet.tek. hoitaa lapsia tai tekee pieniä kotihommia. Turha pelotella lasten huostaanotolla!

Väsymykseen ei yl. saa mitään apua, mutta jos vetoat unettomuuteen (et pysty nukahtamaan edes silloin kun lapset nukkuu) niin saat helpommin apua.

Voisitteko palkata jonkun koululaisen/ opiskelijan kotiin esim pari ip/vkossa hoitamaan kahta, jotta saisit levättyä?

Karseeta että neuvolasta äidit eivät saa apua, mutta mies saa kun joskus harvoin sinne menee!

Vierailija
48/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhet.tekijä tuli neuvolan kautta, hoiti lapsia sen 3 tuntia viikossa, anto ruokaa ja siivosi viel keittiönkin jos kerkes. Ja ei tasan tarkkaan ollut lastensuojelulla mitään tekemistä asian kanssa.

Siitä ollaan samaa mieltä että ei ap keskusteluapua tarvitse vaan unta ja lepoa ja apua arjessa.

Unettomuuteen voi lääkäristä saada sairaslomaa, väsymykseen ei. Unettomuus ei yksin tietekään riitä p-t-tek. saamiseen (ainakaan pk-seudulla jossa on paljon avun tarvitsijoita), he tulevat ainoastaan kriisiperheisiin.

Selvästi neuvola ei tajua että nyt on tosi kyseessä. Pitää siis todella jaksaa ajaa asiaa ja vaatia apua.

keskustelee äidin kanssa ja tuosta tuskin on ap:lle apua. Kodinhoitajaa ap ennemmin tarvitsisi eikä mitään perhetyöntekijää, jonka saa vain kun merkitään lastensuojelun asiakkaaksi.

Millä perusteella muuten väsymyksen takia ei saa apua/perhetyöntekijää, mutta jos on nukahtamisvaikeuksia niin sit saisi? Eihän ap nytkään voi nukkua kun vauva itkee ja ongelma ratkeaa vain kodinhoitajalla. Tuskin ap:n mieskään voi niin paljon auttaa, että saisivat yksin ap:n univelan pois. 5kk on tosi pitkä aika valvoa ja minä sairastuin masennukseen väsymyksen takia ja valvomista oli takana vähän yli 6kk. Tämä kysymys siis alla olevan tekstin kirjottaneelle.

Vierailija
49/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

me taas tarvittiin apua lastenhoidossa ja kodinhoidossa (ei ollut kyse masennuksesta tms). tarpeen mukaan, kenties?

5kk on tosi pitkä aika valvoa ja minä sairastuin masennukseen väsymyksen takia ja valvomista oli takana vähän yli 6kk. Tämä kysymys siis alla olevan tekstin kirjottaneelle.

!

Vierailija
50/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme pyytäneet apua aina 2kk alkaen kun vauva itki ja itki, mutta apua saimme vasta vauvan ollessa tuon 6kk tai eipä se mitään apua ollut kun perhetyöntekijä vain keskusteli kanssani eikä hoitanut lapsia, vaikka neuvolassakin sanoin, että kaipaan apua lastenhoitoon enkä mitään keskustelua. Masennus diagnosoitiin paljon myöhemmin ja väsymys oli siinä suurin osatekijä lääkärin mukaan.

ehkä sun katsottiin tarvitsevan keskusteluapua masennuksen vuoks, me taas tarvittiin apua lastenhoidossa ja kodinhoidossa (ei ollut kyse masennuksesta tms). tarpeen mukaan, kenties?

5kk on tosi pitkä aika valvoa ja minä sairastuin masennukseen väsymyksen takia ja valvomista oli takana vähän yli 6kk. Tämä kysymys siis alla olevan tekstin kirjottaneelle.

!

Vierailija
51/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ovat lastensuojelun perhetyöntekijöitä, toiset kunnallisia eli siis neuvolan kautta.

Vierailija
52/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on lastensuojelussa ja neuvolan puolella. Meillä täällä ainakin lastensuojelu on keskustassa ja neuvola pisteet eri puolella kaupunkia. Molemmissa on perhetyöntekijöitä.

Vierailija
53/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetyöntekijän kunnassamme saa mutta hän ei tee kotitöitä eikä edes varsinaisesti hoida lapsia vaan kartoittaa perheen tilannetta ja on keskusteluapuna ja yrtiiää keksiä perheen kanssa keinoja miten asiat saisi sujumaan. Kodinhoitajia on enää harvoin saatavissakunnassamme lapsiperheisiin sillä kaikki on vanhustenhuollossa ja lisää ei palkata. Täällä kun tilanne tarpeeksi kriisiytyy ja vanhemmat ovat ihan poikka voidaan lapsille etsiä tukiperhettä tai siten lapset voidaan sijoittaa laitokseen avohuollontukitoimena siksi aikaa että vanhemmat saavat levätä eli siirrytään lastensuojelunasiakkaiski. Ihan tavallinen mutta väsynyt äiti saa tosi harvoin nykyään apua jos ei omaa tukiverkostoa ole. Itselläni onneksi oli joten sen voimin selvisin vauva-vuodesta järjissäni vaikkakin väsyneenä. Meidän vauvalla lopulta itkujen syynä oli kuin olikin allergia vaikka alkujaan tutkimuksissa mitään ei löytynyt.

Vierailija
54/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä sieltä vois löytyä ruokakorvausta tms vastaan apua.. ainaki meille aikoinaan kaksosperheeseen tarjottiin (ei kylläkään tarvittu silloin)

heillä opiskelijoilla on kaikkia harjottelujaksoja.. kandee ottaa selvää

oisko se joku sosialioppilaitos tms

Vierailija
55/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha toki sanoa ääneen, mutta en tosiaankaan jaksa ymmärtää näitä valituksia että aina pitäsi laukata yhteysunnalta hoitaja kun äiti on väsynyt kolmen alle kouluikäisen kanssa. Miksi tosiaan ei mietitä niitä omia voimavaroja ja tukiverkkoja ja onkio varaa palkta tarvittaessa itse se hoitaja ennekuin kunkin lapsen hankkii??

Ihan erikseen on ne tilateen jossa lapsi on sairas tai vanhemoi itse sairastuu. Ts eteen tulee jotain yllättävää ja kohtuutuutonta rasitetta, Joka taluouteen poerhetyöntekijöitä ei vain riitä, eikä tarvitsekkaan. Resurssit eivät ole loputtomia joten minun mielestä ne pitäsi kohdetaa oikeaan osoitteeseeen.

Vierailija
56/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan erikseen on ne tilateen jossa lapsi on sairas tai vanhemoi itse sairastuu. Ts eteen tulee jotain yllättävää ja kohtuutuutonta rasitetta, Joka taluouteen poerhetyöntekijöitä ei vain riitä, eikä tarvitsekkaan. Resurssit eivät ole loputtomia joten minun mielestä ne pitäsi kohdetaa oikeaan osoitteeseeen.

näiden jatkuvasti huutavilta ja valvovilta lapsilta usein lopulta löytyy joku sairaus. Rankinta on juuri se vaihe, kun ei lapsi vain valvottaa, ei ole mitään tietoa syystä eikä mitään pysty tekemään.

Onko järkevää kieltää apu perheeltä, jossa sitä kipeästi kaivataan vain siksi, ettei sairautta ole vielä diagnosoitu? Usein diagnoosin saamisen jälkeen tilanne edes hieman helpottaa: Henkisesti tietää mistä on kyse ja ongelmille pystyy tekemään jotakin.

Ja jos apu evätään tuossa vaiheessa, se saattaa tarkoittaa, että kohta niitä sairauksia on. Pitkäaikainen valvomisen seurauksena voi pian olla mm. rytmihäiriöitä, masennusta, pahoja muistiongelmia. Ja kuten joku kuvasi, väsymys voi olla niin pahaa, että nukahtaa lapsi sylissään. Kun apua ei saa ajoissa, voi siis edessä olla melkoisen paljon alkuperäistä suurempi avun tarve, kun tarvitaan hoitoa tippumisesta loukkaantuneelle lapselle, sairastuneelle ja masentuneelle äidille jne.

Vierailija
57/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minä tein. Jos ei ketään tuttua ole niin sitten MLL:n kautta lastenhoitaja, joka lähtee vauvan ja muiden lasten kanssa ulos, vaikka leikkipuistoon, siksi aikaa kun sinä nukut. Esim. tuntia pari-kolme kertaa viikossa, ei paljon maksa, mutta auttaa jo paljon väsymykseen.

Vierailija
58/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kertoi saavansa nukkua yleensä tunnin ja senkin pätkissä, mutta kun heillä ei ole vauvan itkulle syytä niin ei tarvitse auttaa.

Sen sijaan jos ois vaikka allerginen vauva eikä kaikkia allergioita tiedossa niin sillon sinusta ois yhteiskunnan hyvä auttaa.

Tsiisus, mikä idioottimainen logiikka! Kyllä se olis paljon järkevämpää antaa ap:n perheelle apua nyt kun myöhemmin apua tarvitaan paljon enemmän.

Paha toki sanoa ääneen, mutta en tosiaankaan jaksa ymmärtää näitä valituksia että aina pitäsi laukata yhteysunnalta hoitaja kun äiti on väsynyt kolmen alle kouluikäisen kanssa. Miksi tosiaan ei mietitä niitä omia voimavaroja ja tukiverkkoja ja onkio varaa palkta tarvittaessa itse se hoitaja ennekuin kunkin lapsen hankkii??

Vierailija
59/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkittiin, mutta mitään sen suurempaa syytä ei löytynyt. Kun lopulta lähtivät konttaamaan, helpotti paljon. Kukaan ei ollut hoidossa missään ja pinnaa kyllä kiristi ja väsytti. Selvisin. Tsemppiä, helpottaa varmaan jo alle vuoden ikäisellä tyytymättömällä tuo jatkuva kätinä.

Voimia!

t. saman kokenut

vauvan joka itkee yöt ja päivät. Meillä ei ole säästöjä joilla palkata hoitaja ja mies saattaa jäädä työttömäks (nyt jo tekee lyhennettyä päivää) niin lainaa hoitajan palkkaan ei voi ottaa.

Ja sinulle tiedoksi, että esikoisellemme on parempi olla hoidossa arkisin, tuo on lääkärin suositus.

Täällä ei ole mll toimintaa, siitä ei siis ole apua.

Niin ja minua ei ole neuvolassa ymmärretty/otettu tosissaan kun olen puhunut vauvan itkuisuudesta, vaikka monesti vauva itkee neuvolassakin. Lisäksi meidän ystäväperhe, jolla oli koliikkivauva (ei itkenyt edes näin paljon kun meidän pieni) niin saivat hoitajan avuksi arkipäiviksi. Ja tämä tapahtui siis 6kk sitten.

ap

Vierailija
60/61 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

allerginen ja koliikkinen vauva, jonka kanssa jouduin useita kertoja vielä sairaalaan osastolle. Lisäksi samoihin aikoihin mies loukkasi itsensä, eikä pystynyt pahemmin auttamaan vauvan hoidossa.

Eli syitä ongelmille oli vaikka kuinka monta ja olinkin todella poikki, mutta silti ap:n tilanne kuulostaa vielä rankemmalta kuin mikä meidän tilanteemme oli, vaikkei vauvalla olekaan mitään sairautta.

Apua pitäisi saada tarpeen ja kokonaistilanteen rankkuuden mukaan. Ei siihen diagnoosilistan pituus pitäisi olla ratkaiseva tekijä.

t. 56