Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa syitä, miksi kuulutte kirkkoon.

Vierailija
25.02.2010 |

Itse en tällä hetkellä kuulu. Mitä ev. lut. kirkon jäsenyys antaa, ennenkaikkea henkisesti?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhdessä uskontoaiheisessa ketjussa saisivat äänen ne, jotka haluavat kertoa, miksi kuuluvat kirkkoon. Ap ei käsittääkseni pyytänyt kyseenalaistamaan kenenkään kirkkoon kuulumisen syitä. Tuntuu olevan tosi vaikeaa joillekin hyväksyä se, että muut haluavat kuulua kirkkoon, vaikka itse ei kuuluisi. Kannattaa muistaa, että uskonnonvapaus tarkoittaa myös oikeutta kuulua uskonyhteisöihin, ei vain oikeutta oikeutta olla kuulumatta. Nyt on paikka osoittaa suvaitsevaisuutta myös niiden, jotka kritisoivat uskonnollisia ihmisiä suvaitsemattomuudesta!

Vierailija
22/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että me ja lapsi päästään käytännössä merkittävän paljon helpommalla, kun hänet kastetaan suosiolla. Hän saa toki vähän isompana itse päättää, haluaako erota tai esim. käydä rippikoulua, mutta kastaa aiotaan kuitenkin. Ollaan asiasta miehen kanssa paljon puhuttu ja tähän lopputulokseen ollaan valitettavasti tultu, vaikka meitä ärsyttääkin suunnattomasti, että näin on tehtävä. Kuten sanoin, lapsi saa kuitenkin sitten erota, kun vaan on kyllin vanha asiaa pyytämään ja asian ymmärtämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että me ja lapsi päästään käytännössä merkittävän paljon helpommalla, kun hänet kastetaan suosiolla. Hän saa toki vähän isompana itse päättää, haluaako erota tai esim. käydä rippikoulua, mutta kastaa aiotaan kuitenkin. Ollaan asiasta miehen kanssa paljon puhuttu ja tähän lopputulokseen ollaan valitettavasti tultu, vaikka meitä ärsyttääkin suunnattomasti, että näin on tehtävä. Kuten sanoin, lapsi saa kuitenkin sitten erota, kun vaan on kyllin vanha asiaa pyytämään ja asian ymmärtämään.

Tämä oli siis vastauksena viestiin nro 12.

Vierailija
24/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jos joku luulee, että kirkosta eroamalla ei tarvitse kustantaa kirkon toimintaa, on väärässä! Niin kauan kuin kirkko on valtion kirkko, saa kirkko rahaa myös yhteisöveroista, ei pelkkää kirkollisveroa! Yhteisöverosta menee rahaa myös lähetysjärjestöille ja kirkon ulkomaanavulle. Joten JOKAIKINEN suomalainen kustantaa kirkon toimintaa täällä Suomessa ja maailmalla. On naurettavaa erota kirkosta pelkän rahan säästön takia, kannattaisin eroa ennemminkin siitä syystä, että ei usko Jeesukseen.

Itse kuulun vielä kirkkoon, koska Raamattu opettaa kristittyä elämään seurakuntayhteydessä. Mitä usko on ilman seurakuntayhteyttä? Seurakuntayhteydestä saan voimaa ja ravitsemusta omaan uskoon. Ilman raamattupiiriä ja jumalanpalveluksen ehtoollisyhteyttä, usko olisi.. niin en osaa sanoa. Oma uskoni ei kestäisi kovinkaan kauan ilman tätä yhteyttä.

Kun sanoin, että kuulun kirkkoon vielä. Voi olla että kymmenen vuoden päästä haen seurakuntayhteyteni muualta kuin valtionkirkosta, jos Suomen kirkko seuraa Ruotsin kirkkoa maallistumisessaan.

Vierailija
25/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että uskon Jumalaan. Kirkko kuljettaa kristinuskoa eteenpäin. Mua ei silti haittaa, että ihmiset eroavat kirkosta. Enemmän mua harmittaa, että kirkon pitää olla mahdollisimman hajuton ja mauton, jotta kukaan sellainen ei pahastu, joka ei usko mutta silti kuuluu kirkkoon. En mitään lahkomeininkiä kaipaa, mutta elämyksellisyys ei liene pahasta.

Kristinuskoon ylipäänsä kuuluu armon käsite, ja mun on vaikea keksiä juuri tärkeämpiä viestejä nyky-yhteiskunnassa.

Vierailija
26/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkon evl.fi-sivuilta lainattua:

Kirkollisvero kerätään valtion- ja kunnallisveron yhteydessä. Kirkko korvaa verohallinnolle valtiolle verojen keräämisestä aiheutuvat kulut (18 miljoonaa euroa vuonna 2008).

Yhteisövero

Yritykset ja yhteisöt maksavat valtiolle tilivuoden voitostaan yhteisöveroa. Osa siitä tilitetään kirkolle. Vuonna 2008 valtio jakoi luterilaiselle ja ortodoksiselle kirkolle yhteisöverosta yhteensä 1,75 prosenttia. Vuosiksi 2009–2011 kirkolle tulevan yhteisöveron tuoton suuruudeksi on vahvistettu 2,55 prosenttia.

Kirkon yhteisöverosta saama osuus on tukea yhteiskunnallisesti tärkeiden tehtävien hoitamisesta. Niihin lasketaan hautaustoimi, kirkonkirjojen pito ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten ylläpito. Esimerkiksi hautaustoimen, väestökirjanpitoon ja kansallisen kulttuuriperinnön ylläpitoon liittyvien tehtävien kulut olivat 141 miljoonaa euroa vuonna 2008. Yhteisöveron määrä oli samana vuonna 122 miljoonaa euroa.

Osa kunnallisverosta menee kirkon pussiin. Ei se kaikki raha tule kirkolle vain kirkollisverosta!

Vierailija
27/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yleisin asia, mikä kirkkoon kuulumiseen tai kuulumattomuuteen liitetään on raha? Onko se ainoa mitta, joka ohjaa elämää ja sitoutumista toisiin ihmisiin ja yhteisöihin?

Vierailija
28/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos suuri, olette vastanneet runsain joukoin. Niinkuin aloituksessa mainitsin, minua kiinnostaa eniten ne henkiset syyt. Muutamat ovatkin vastanneet juuri tältä kantilta. Itselläni kirkon tilaisuuksiin osallistumista rajoittaa kovasti ajanpuute. Olisin mukana paljon enemmän kuin nyt. Olen tullut uskoon ja tutkailen erilaisia mahdollisuuksia.

Kiitos kovasti kaikille vastanneille.

Vierailija
29/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka itse olenkin uskonnoton, mielestäni on tosi kiinnostavaa lukea tällaista pohdintaa.

Vierailija
30/30 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Juuri muutama päivä sitten eräässä kasteasia-ketjussa pappi sanoi, että pakanat pääsevät taivaaseen sydämensä perusteella"

Pakanat eivät pääse taivaaseen Raamatun mukaan "sydämensä perusteella",vaan heidät tutkitaan/tuomitaan sydämensä perusteella.Taivaaseen pääseen henkilö,joka uskoo kolmiyhteiseen Jumalaan eli on ottanut vastaan Jeesuksen sovitustyön ristillä.

Siis Raamatussa sanotaan että heidät tuomitaan sydämen tilan perusteella.Mutta kenen sydän on synnitön eikä tarvitse syntien anteeksiantamusta?

Uskovan ja eiuskovan ero on siinä,että uskova on saanut/vastaanottanut syntien anteeksiantamuksen,uskosta osaton taas ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan