Cheerleading harrastuksena, mitä kokemuksia?
10v tytär haluaisi nyt kovasti aloittaa lajin harrastamisen, ja kaipaisin nyt teiltä kokemuksia jos itse/lapsenne olette lajiin perehtyneet. Itse olen nähnyt vaan joidenkin ryhmien esityksiä, ja kyllähän nuo aivan mielettömän taitavia tyttöjä ovat. Lähinnä pelottaakin lajin vaativuus, koska ohjelmat näyttävät esim. kilpavoimistelun verrattuna vaativan enemmän taitoa, sekä samoin tapaturmariski.
Kertokaa siis hyviä ja huonoja puolia mitä teillä on mielessä lajiin liittyen.
Kommentit (97)
Sen verran paljon postiivisia kommentteja on kyllä tullut, että mielelläni taidan tytärtäni lajiin kannustaa. Lähinnä tosiaan tuo vaativuus mietitytti, koska esim. voimistelun ja varsinkin baletin "rääkistä" tai suoranaisesta väkisin pakottamisesta ja itku silmissä treenaamisesta olen vaan kuullut sen verran että sitä pelkäsin tuossakin. Samoin myös tietysti tapaturmariskiä mietin, koska melkoisen vaativia nuo pyramidit ja nostot ovat.
ap
niin kansallisellakkuin kansainvälisellä tasolla joukkueet jotka hallitsee sijoituslistoja kilpatasolla ovat samoja jotka on rankattu (mies)katsojien taholta parhaiksi shceeduiksi matseissa lähes lajissa kuin lajissa?
Eli samat mimmi ketkuttaa persettään minihameessa torstaina lätkämatsissa ja sunnuntaina kilpailee... Mutta eihän av-mammojen tyttäret tee muuta kuin kilpailee =).
Lajihan on nimenomaan syntynyt kannustusjoukko- ajatuksesta ja kilpailut on tullut vasta myöhemmin. Kaikkihan sen tietää, että ne tytöt jotka siellä ketkuttelee ei todellakaan ole penaalin terävimpiä kyniä...
edelleen täällä. Eli jos noita eniten mietit, niin ei huolta. Ei ole mitään väkisinpakottamista, eikä tosiaan baletinrääkkiä. Ja juuri se, mistä kirjoitit, että laji sallii myös muodokkaampien nauttia liikkumisesta on niin totta: pyramideissa tarvitaan ihan jokaisen kokoluokan ihmisiä, ja ei tarvitse olla mallinmitoissa tanssienssaan. Tapaturmia ei tosiaan ole sattunut niitäkään, turvallisuutta treenataan jatkuvasti ja oppiipahan vastuuta, kun kaveria heittää ylös ilmaan ja ottaa kiinni.
Anna tytön mennä, pitää varmasti! Itsellä vieläkin huiskat varastossa, oi niitä aikoja :)
niin kansallisellakkuin kansainvälisellä tasolla joukkueet jotka hallitsee sijoituslistoja kilpatasolla ovat samoja jotka on rankattu (mies)katsojien taholta parhaiksi shceeduiksi matseissa lähes lajissa kuin lajissa? Eli samat mimmi ketkuttaa persettään minihameessa torstaina lätkämatsissa ja sunnuntaina kilpailee... Mutta eihän av-mammojen tyttäret tee muuta kuin kilpailee =). Lajihan on nimenomaan syntynyt kannustusjoukko- ajatuksesta ja kilpailut on tullut vasta myöhemmin. Kaikkihan sen tietää, että ne tytöt jotka siellä ketkuttelee ei todellakaan ole penaalin terävimpiä kyniä...
Sinä mamma historiantaitaja tiedät myös, että lajia harrastivat aluksi vain miehet? Voi sitä kikkeleiden heiluntaa!
Jotenkin paistaa katkeruus läpi tekstistäsi. Oletko itse jäänyt saamatta paikkaa tanssityttöjoukkueessa, vai eikö tyttäresi päässyt mukaan?
Muuten minun tyttöni, joka on harrastanut lajia 6 vuotta, on ainakin koulumenestyksen suhteen nimenomaan "penaalin terävimpiä kyniä" (ka. lähellä kymppiä). Eikä ketkuta missään matseissa, sopii vaikka tulla arkeamme seuraamaan!
Voi tietenkin olla, että osa ryhmistä on kunnianhimoisempia ja vaativat tytöiltä liikaa. Mutta tässä ryhmässä ainakin ohjaajat kärkkäästi sanovat jos joku lihoo.
Ja todellakin näitä 11-13 vuotiaita tyttöjä on saanut terveydenhoitajan tarkastuksesta viestiä kotiin, että alipainoa on todella rutkasti ja vaikuttaa kehitykseen jo.
Tytöt ei vain syö, koska pitää olla laiha, että heidät voidaan nostaa ylös.
Miksi valehtelisin tällaista. Olen kuunnellut näiden tyttöjen äitien huolta jo pari vuotta siitä, miten kiva harrastus muuttuu sairaaksi kun lähdetään kilpailemaan tosissaan.
Ja ovat todella harjoittelemassa poikien futismatseissa. Saavat kuulemma sieltä hyvää harjoitusta paineeseen. Nämä 15-17 vuotiaat sällit sitten huutelevat, mitä sattuu.
joku koittaa keksiä anoreksiaakin tähän... oletko nähnyt montakin kilpaurheilijaa rankassa fyysisessä lajissa, jotka olisivat anorektikkoja? Sori, mutta se ei ole mahdollista. Treenit ja esitykset ovat niin rankkoja, ettei niissä pärjää syömättä. En ole ikinä nähnyt anorektista cheerleaderiä, niistäkin asioista huolehditaan. Oikeasti, siellä on aikuiset, järkevät ihmiset vetämässä, joita kiinnostaa nuorten naisten minäkuva ja terveys. Varmistakaa vain, että kyseessä Suomen Urheiluliiton jäsenryhmä, he ovat sitoutuneet noudattamaan lajin määräyksiä ja linjauksia. Eri asia ovat nämä perseenheiluttajat ties missä perähikiän kissanristiäisissä. Niissä voi vetäjänä olla itserakas 14-vuotias tyttö, jolloin jälki on jotain aivan muuta...
Voi tietenkin olla, että osa ryhmistä on kunnianhimoisempia ja vaativat tytöiltä liikaa. Mutta tässä ryhmässä ainakin ohjaajat kärkkäästi sanovat jos joku lihoo. Ja todellakin näitä 11-13 vuotiaita tyttöjä on saanut terveydenhoitajan tarkastuksesta viestiä kotiin, että alipainoa on todella rutkasti ja vaikuttaa kehitykseen jo. Tytöt ei vain syö, koska pitää olla laiha, että heidät voidaan nostaa ylös. Miksi valehtelisin tällaista. Olen kuunnellut näiden tyttöjen äitien huolta jo pari vuotta siitä, miten kiva harrastus muuttuu sairaaksi kun lähdetään kilpailemaan tosissaan. Ja ovat todella harjoittelemassa poikien futismatseissa. Saavat kuulemma sieltä hyvää harjoitusta paineeseen. Nämä 15-17 vuotiaat sällit sitten huutelevat, mitä sattuu.
joku koittaa keksiä anoreksiaakin tähän... oletko nähnyt montakin kilpaurheilijaa rankassa fyysisessä lajissa, jotka olisivat anorektikkoja? Sori, mutta se ei ole mahdollista. Treenit ja esitykset ovat niin rankkoja, ettei niissä pärjää syömättä. En ole ikinä nähnyt anorektista cheerleaderiä, niistäkin asioista huolehditaan. Oikeasti, siellä on aikuiset, järkevät ihmiset vetämässä, joita kiinnostaa nuorten naisten minäkuva ja terveys. Varmistakaa vain, että kyseessä Suomen Urheiluliiton jäsenryhmä, he ovat sitoutuneet noudattamaan lajin määräyksiä ja linjauksia. Eri asia ovat nämä perseenheiluttajat ties missä perähikiän kissanristiäisissä. Niissä voi vetäjänä olla itserakas 14-vuotias tyttö, jolloin jälki on jotain aivan muuta...
Tuskis urheilulajilla on tekemistä sen kanssa, kenestä tulee anorektikko? Jos on vääristynyt mielikuva ruoasta, niin ongelmia tulee oli sitten balenttitanssija, cheerleader tai jääkiekkoilija.
ei se ole mikään eritysesti cheerleadingiin liittyvä juttu!
Itse asiassa esim. baletin harrastajissa on paljon enemmän alipainoisia.
9-vuotiasta. Niillä on harjoitukset 3 kertaa viikossa ja tykkäävät lajista. (Minusta on kyllä ihan liikaa noita harkkoja.)
Siinä menee kyllä nivelet pilalle, kun niin paljon venytellään. Ollaan sitten kipeitä vanhuksina. (Jänteet venytetään löysiksi. Ne sitten pysyvät löysinä. Eivät palaudu jäykiksi enää, jos ne venyttää noihin notkeisiin asentoihin.)
Mä näin, kun rytmisen kilpavoimistelun harkoissa oli toinen jalka tuolin päällä ja toinen maassa ja siinä spagaattiasennossa sitten tuli ohjaaja koko painollaan painamaan tyttöä, jotta spagaatti tulisi vieläkin paremmaksi. Kamalaa kehon pilaamista. Ihan taatusti samanlaista on cheerleadereissakin.
ole tyttöjen henkilökohtainen ongelma kuin lajiin liittyvä?
Voi tietenkin olla, että osa ryhmistä on kunnianhimoisempia ja vaativat tytöiltä liikaa. Mutta tässä ryhmässä ainakin ohjaajat kärkkäästi sanovat jos joku lihoo. Ja todellakin näitä 11-13 vuotiaita tyttöjä on saanut terveydenhoitajan tarkastuksesta viestiä kotiin, että alipainoa on todella rutkasti ja vaikuttaa kehitykseen jo. Tytöt ei vain syö, koska pitää olla laiha, että heidät voidaan nostaa ylös. Miksi valehtelisin tällaista. Olen kuunnellut näiden tyttöjen äitien huolta jo pari vuotta siitä, miten kiva harrastus muuttuu sairaaksi kun lähdetään kilpailemaan tosissaan. Ja ovat todella harjoittelemassa poikien futismatseissa. Saavat kuulemma sieltä hyvää harjoitusta paineeseen. Nämä 15-17 vuotiaat sällit sitten huutelevat, mitä sattuu.
Vain pieni osa tytöistähän on nousijoita, suurin osa jotain muuta, ja nostajina tarvitaan vahvoja tyttäjä. Baletissa esim. kaikkien pitää olla hoikkia, samoin tanssissa ylipäätänsä on paineita hoikkuuten. Väitän kovasti että cheerleading ei todella ole niitä lajeja jotka kärkipäässä ovat anorektisuutta ruokkimassa. Ja suurin osa anorektikoista taitaa kuitenkin olla muita kuin kilpaurheilijoita.
Meillä noutkea aijemmin voimistellut tyttö kiinnotui myös lajista, mutta kun joukkueen tytöjä jututti niin toisaan nuo syömisongelmat ja oman kropan tarkkailu olivat liian suuressa mittakaavassa esillä. Toiseki itseäni ihnotti , että kisoihin olisi pitänyt 10 vuotiaatkin meikata : miksi, ellei ulkonäollö olisi väliä. Ehkei kaikissa joukkuessa näin , eli kannataan tosiaan katoa sitä joukkuetta ei pelkää lajia.
ei se ole mikään eritysesti cheerleadingiin liittyvä juttu! Itse asiassa esim. baletin harrastajissa on paljon enemmän alipainoisia.
näkemyksillesi, eli miksi venytteleminen mielestäsi pilaa nivelet?
9-vuotiasta. Niillä on harjoitukset 3 kertaa viikossa ja tykkäävät lajista. (Minusta on kyllä ihan liikaa noita harkkoja.) Siinä menee kyllä nivelet pilalle, kun niin paljon venytellään. Ollaan sitten kipeitä vanhuksina. (Jänteet venytetään löysiksi. Ne sitten pysyvät löysinä. Eivät palaudu jäykiksi enää, jos ne venyttää noihin notkeisiin asentoihin.) Mä näin, kun rytmisen kilpavoimistelun harkoissa oli toinen jalka tuolin päällä ja toinen maassa ja siinä spagaattiasennossa sitten tuli ohjaaja koko painollaan painamaan tyttöä, jotta spagaatti tulisi vieläkin paremmaksi. Kamalaa kehon pilaamista. Ihan taatusti samanlaista on cheerleadereissakin.
Ja tuo puheesi jänteistä, kai tiedät että jänteet ovat osa lihasta, eikä niiden ole edes tarkoitus olla jäykkiä? ja todellakin lihas kaipaa venyttelyä osana lihashuoltoa ihan läpi elämän, ja todellakin vaikka jossakin vaiheessa elämää olisi ollut hyvinkin notkea, lihaksilla on ikävä taipumus kiristyä ja liikkuvuuksien rajoittua.
Siis suoraan sanottuna tekstisi on kokonaisuudessaan täysin todellisuudenvastaista paskaa.
t. fysioterapeutti
10-vuotiaatkin ehostautuvat jonkin verran kisoihin! Ei tämä ole mikäään cheerleadingin "juttu" tämäkään. Miettikää nyt vaikka jotain vakiotanssijoita, pienilä lapsilla on kauheat pakkelit jo naamassa. Myös baletissa ehostetaan.
minä en omaa lastani lajiin laittanut Meillä noutkea aijemmin voimistellut tyttö kiinnotui myös lajista, mutta kun joukkueen tytöjä jututti niin toisaan nuo syömisongelmat ja oman kropan tarkkailu olivat liian suuressa mittakaavassa esillä. Toiseki itseäni ihnotti , että kisoihin olisi pitänyt 10 vuotiaatkin meikata : miksi, ellei ulkonäollö olisi väliä. Ehkei kaikissa joukkuessa näin , eli kannataan tosiaan katoa sitä joukkuetta ei pelkää lajia.
ei se ole mikään eritysesti cheerleadingiin liittyvä juttu! Itse asiassa esim. baletin harrastajissa on paljon enemmän alipainoisia.
ym. ym. meikataan esityksiin ja kisoihin, ja se kuuluu osana esiintymisasuun. Esiintymismaskilla ei varsinaisesti ole mitään tekemistä ulkonäköpaineiden kanssa, koska esiintymismaskihan ei ole "kaunis meikkaus", ja sillä ei pyritä samoihin tavoitteisiin kuin varsinaisella meikkauksella.
10-vuotiaatkin ehostautuvat jonkin verran kisoihin! Ei tämä ole mikäään cheerleadingin "juttu" tämäkään. Miettikää nyt vaikka jotain vakiotanssijoita, pienilä lapsilla on kauheat pakkelit jo naamassa. Myös baletissa ehostetaan.
minä en omaa lastani lajiin laittanut Meillä noutkea aijemmin voimistellut tyttö kiinnotui myös lajista, mutta kun joukkueen tytöjä jututti niin toisaan nuo syömisongelmat ja oman kropan tarkkailu olivat liian suuressa mittakaavassa esillä. Toiseki itseäni ihnotti , että kisoihin olisi pitänyt 10 vuotiaatkin meikata : miksi, ellei ulkonäollö olisi väliä. Ehkei kaikissa joukkuessa näin , eli kannataan tosiaan katoa sitä joukkuetta ei pelkää lajia.
sirkuspelletkin maskeerataan ennen esitystä, kai siinnäkin on sitten ulkonäköpaineita
jos ohjaaja kieltää syömästä ja sanoo heti läskiksi jos paino nousee edes lähelle normaalipainoa?
Ihan vain mielenkiinnolla kysyn av.mammoilta.
Valitettavasti lajiin kuin lajiin osuu ohjaajien joukkoon välillä vähän "erikoisia" tapauksia. Meillä ei näin ole koskaan ollut cheerleadingissä, mutta pojan salibandyssä kylläkin. En silti mene täällä haukkumaan salibandyä harrastuksena lyttyyn tuon huonon ohjaajan takia.
Miten se on tytön oma ongelma jos ohjaaja kieltää syömästä ja sanoo heti läskiksi jos paino nousee edes lähelle normaalipainoa? Ihan vain mielenkiinnolla kysyn av.mammoilta.
Tuossa näytöksessä mitä itse olin katsomassa, oli mukana kyllä tukevampia tyttöjäkin. Itseasiassa olin iloinen siitä, että cheerleadingissa näytti nimenomaan olevan kaikenlaisia tyttöjä, aivan toisin kuin esim. voimistelussa ja baletissa. nimenomaan tuossa lajissa tykkäsin siitä että siinä ei tarvitse olla laiha eikä se ruoki anorektisia mielikuvia. Tyttäreni tosin on hoikka luonnostaan, mutta silti minusta tuo on positiivinen asia. Mutta varmasti eri seuroissa lajissa kuin lajissa mentaliteetti ja harrastajakunta vaihtelee.
En sitten tiedä mitä koulupoikien matseja tarkoitat, mutta tämä seura johon tyttäreni olisi menossa ei käsittääkseni tanssi missään koulupoikien matseissa. Ja en nyt tiedä onko tuo se huolestuttava ja seksistiseksi tekevä asia, tuota kuvaamaasi huutelua taitaa tapahtua ihan koulun käytävilläkin. Ainakin minun aikanani näin oli, eikä kukaan sen perusteella leimannut koulua seksistiseksi paikaksi.
Ja kiitos kakkonen fiksuista ja asiantuntevista kommenteistasi, tuo joukkuehenki ja sitoutuminen tiettyyn porukkaan on sellainen asia joka antaa kyllä lajille ison plussan.
ap