Auttakaa ruokavalion kanssa! kolestroli ongelma
minulla oli kolestroli lievästi koholla ja nyt pitäsi yrittää laskea sitä.
Minä söin aamulla jogurtin, nyt sitten kalasalaatin (siinä oli kampelaa paprikaa, salaatinlehtiä, pähkinää. pikkasen aurajustoa ja kurkkua)+ muutaman viinirypäleen söin.
Mitä söisin iltapäivällä? Ajattelin nakata töiden jälkeen pirtelön naamaan jossa mustikkaa, mansikkaa ja banaani...
En ole varsinaisesti dietillä mutta ajattelin nyt pudottaa vähän painoa, koska se kuulema alentaa myös kolestrolia.
Mitä muuta uskaltaisin syödä tänään?
Kommentit (29)
Iltakävelylle siis, tai jos harrastat muuta liikuntaa.
minä harrasta liikuntaa lähes joka päivä. Olen käynyt jumpassa jo n. 15 vuotta eikä ylipainoa ole, mutta kolestroli oli 5.3 ja 3.3.
ap.
(paitsi ei kookosrasvaa, siinä on väärää kolesterolia)
Maidossa ja maitorassoissa on paljon kolesterolia. Siksi juustot ja jugurtit ovat huonoja sinulle. Syö mieluummin paljon kuituja ja kokojyväleipää ja esim hyvä aamupala olisi sellainen kokojyväleipä, jonka päälle on kevyesti sipaistu benecolia ja vaikka siivu vähärasvaista kokolihaleikkelettä ja salaattia lisäksi päälle. Tai puuroa, kunhan syöt sen hillosilmän etkä voisilmän kera.
Muista salaatinkastikkeet ja katso , että ne ovat öljypohjhaisia eikä kermaviilipohjaisia tai jugurttipohjaisia. Kasviöljyssä on "hyvää kolesterolia" joka auttaa sietämään "pahaa" kolesterolia paremmin.
Mulla oli just 6,1 ja 4,8. Ja ylipainoa 10kg. Eläinrasvoja vähennän ja kananmuna pois. Margariini olis kai hyvä vaihtaa beceliin.
Ei sinun ap tarvitse jättää juustoja pois. Ja älä missään nimesä ala syömään pelkkää leipää ja puuroa, niinkuin tuo ehdotti.
Itse syön paljon erilaisia juustoja, voita, aitoa kermaa yms. ja kolesteroliarvot ovat alhaiset.
olen yleensä käyttänyt 15% Cream Bonjouria.
ap.
melko kuormittava liikunta nostaa "hyvän" kolesterolin (HDL) määrää. HDL taas vaikuttaa edullisesti kokonaiskolesteroliin ja "pahaan LDL-kolesteroliin kuljettamalla LDL:ää pois elimistöstä.
Jätä tosiaan eläinrasvat kalan rasvaa lukuunottamatta vähemmälle ja korvaa ne mieluummin kasvirasvoilla (öly, margariini). Esim. leivältä pois juustosiivu ja makkara, mutta älä luovu margariinista. Kalaa ainakin pari kertaa viikossa.
Huomioi myös valmisruokien ja esim. leivonnaisten rasvan laatu: niissä usein kovetettua kasvirasvaa, joka on laadultaa yhtä huonoa kuin kovat eläinrasvat. Tätä ei moni valmiiden ruokien kulutaja tiedä.
t. th
mutta vain riittävän suuri määrä (katso paketista) ja säännöllisesti käytettynä. Ts. vaikutus loppuu, kun lopetat tuotteen käytön.
t. th
Itse syön paljon erilaisia juustoja, voita, aitoa kermaa yms. ja kolesteroliarvot ovat alhaiset.
eli ei taipumusta kohonneeseen kolesteroliin. Ne kellä tuo taipumus on, hyötyvät aina elämäntapamuutoksista (jos niitä on tehtävissä). Keskimäärin kolesterolia saa laskettua 10-15% muuttamalla ruokatottumuksiaan.
Mun asiakkailla on usein pienilläkin muutoksilla saatu tosi hyviä tuloksia.
t. th
niistä voi olla apua kolesteroolin alentamisessa. Olen kuullut myös jostakin punariisikapseleista, ovat kuulemaa tehokkaita, itselläni ei ole kyllä mitään hajua että mitä ne on.
Syö kevyesti ja muista lautasmalli : vähintään puoli lautasellista kasviksia, loput sitten ruokaa ja lihaa suht vähän. Joka ruoalla ei sitä edes tarvitse syödä. Muista kuitenkin ne hyvät rasvat ja lisää salaattiin 2rkl öljyä joka päivä.
T:kolesterolin rajamailla myös ja painoa 55 kiloa
Mutta uskokaa te muut :)
t. se juustonsyöjä
Vaikka ne ovat "margariineja" ja "kevyitä", katso aina sellainen margariinipaketti, jossa lukee "KOLESTEROLITON".
kasviöljyjä.
Mitäs helkuttia margariini sitten on jos ei kovetettua kasvisrasvaa?
Oivariini taas enimmäkseen kermaa. (Sisältöluettelossa raaka-aineet lueteltu aina siinä järjestyksessä, että akana se mitä eniten jne.
Katso myös erittelystä tyydyttyneiden rasvojen määrä. Pitäisi olla alle 1/3 koko rasvan määrästä.
t. th
Mutta uskokaa te muut :)
t. se juustonsyöjä
Mun kolesteroliarvot normalioitui ihan sillä, että lopetin juustojen syönnin. Ennen söin juustoa joka ateriala ja paljon.
ainoa ongelma on että mitä sitä terveellistä keksii sitten syödä iltasella.
Ehkä ruisleipää ja lohta, se pirtelö ja hedelmiä ajaa asian?
ap.
kun jätin juuston pois, valmiit perunasaalatit yms. Ja levitteen vaihdoin beceliin. Ja jätin myös punaisen lihan pois kokonaan. Oli kolesteroli 6.2 ja sitten laski 3.8
kun jätin juuston pois, valmiit perunasaalatit yms. Ja levitteen vaihdoin beceliin. Ja jätin myös punaisen lihan pois kokonaan. Oli kolesteroli 6.2 ja sitten laski 3.8
esim. parsakaalia, kukkakaalia, porkkanaa ym.
kalaa
pinaattikeittoa
maitorahkaa + marjoja
juo vettä ennen kuin syöt