10v huomenna kokeet, mitä teki isi?
Antakaas nyt arvon naiset taas kommentteja.
Kolmasluokkalaisella on huomenna englannin kokeet. Itse en voinut iltaa olla kotona vaan oli eräs työhön liittyvä meno.
Kun tulin kotiin 20.00, ei tyttö ollut lukenut olleenkaan vaan viettänyt iltansa tietokoneella facebookissa!!!! (Saa siis iästään huolimatta pelata siellä tiettyjä pelejä silloin tällöin).
Suutahdin asiasta miehelleni ja tivasin miksi A) Antoi olla koneella? B) Ei käskenyt lukea kokeisiin c) kuulustellut lasta koealueesta?
Mies vastasi että hän kymmenen kertaa käski tyttötä pois koneelta mutta ei lähtenyt. Oli sanonut että pois koneelta, tai äiti suuttuu... Siis itse ajattelin asian että juu äiti suuttuu mut isille ihan sama..
Ja mies vielä sanoi että hän antoi tytön valita. Facebook tai kokeiden luku ja tyttö teki itse valintansa ja oli koneella ja että itse tyttö kärsii jos koe menee huonosti jne.. ja että näin muka oppii sit seuraavalla kerralla että kannattaa valita lukeminen. Tä?
Onko joku miehen kanssa samaa mieltä vai olenko mä vähän niuho?
Itse vastaavassa tilanteessa sammutan tietokoneen ja sanon että kokeisiin luku mars ja näin myös tapahtuu.
Kommentit (26)
tuus kertoo ap, vai onko tääkin provo, kuten suurin osa tän päivän alustuksista, aihe on vapaa, joo mutta kyllä hiihtoloma näkyy taas täällä.
3lk pojalla on huomenna matikan kokeet, ja klo 19 kun tulin jumpasta, koulureppu oli vielä ETEISESSÄ ja vieressä pussi märkiä uimakamppeita. Eli ei varmasti voinut isällekään olla epäselvää se, ettei poika ole vilkaissutkaa läksyjään, vaikkei varmaan kokeita muistanutkaan. Tai kyllä oikeastaan voi, mies osaa olla huomaamatta tuollaisia itsestäänselviä asioita. Poika on tullut isäänsä, eikä häntä itseäänkään huoleta miten kokeissa pärjää. No äiti suuttui kyllä, mutta todennäköisesti kumpikaan ei muista sitä edes huomenna, saati sitten seuraavalla kerralla. Pitäisikö minun jättää ainoa liikuntaharrastuskin pois ja tulla suoraan töistä vahtimaan tuollaisia lusmuja?!
Me on johdateltu lapset tiedon maailmaan käyden mielenkiintoisia teemoja läpi ihan muutenkin, kuin vain läksyjen luvun puitteissa.
Läksyjen tekemisessä olemme kiinnittäneet ennen kaikkea huomiota opiskelutekniikoiden sekä oppijan identiteetin kehittymiseen.
Meillä on ollut päävastuu läksyjen teosta ala-koulun loppuun asti. Tämä on tarkoittanut läksyjen teon systemaattista tsekkausta, ja edelleen lukutekniikoiden opettamista. Itsenäisyys on kasvanut vähitellen.
Tärkeintä on ollut läksynä olleiden asioiden takaa avautuvat teemat. Avaamalla laajempia yhteyksiä ympäröivään elämään ja yhteiskuntaan, opittavasta tiedosta tulee mielenkiintoisempaa. Näin ollaan tavoitettu sisäinen motivaatio, ja innostus jatkuvaan oppimiseen.
Ennen kaikkea kyky kyseenalaistaa vallitsevia totuuksia.
Vaikka olemme olleet päävastuunkantajina lastemme koulunkäynnissä, kummatkin ovat olleet jo ylä-koulussa erittäin itsenäisiä opiskelijoita. Tiedonhankinta lähdekirjallisuuksineen, sekä tiedon soveltaminen on onnistunut.
Nyt toinen valmistuu valtiotieteen maisteriksi, pääaineena sosiologia. Näissä opinnoissa emme ole häntä auttaneet :)
Toinen kijoittaa ylioppilaaksi ja osaa hienosti jaksottaa opiskeluansa sekä poimia olennaista tietoa:)
Eli auttamalla lasta ja kantamalla vastuun ei välttämättä pilaa tulevaa elämää. Tämä "politiikka" on ollut käytössä myös ystäväpiirissämme. Hyvin on mennyt heilläkin.
Nyt toinen valmistuu valtiotieteen maisteriksi, pääaineena sosiologia. Näissä opinnoissa emme ole häntä auttaneet :)
luuseri siitä tuli siis silti. Minneköhän aikoo mennä töihin tuolla tutkinnolla?
kun joku sitä halusi. Ja ei ollut provo. Ihme ajatus tuokin...
En itsekään tuosta facebookista ihan pidä ja pitkään mietin ennenkuin lapsen sinne päästin. Siellä on kyllä monenlaisia ns. pelejä kuten farmville, petville ym.... Ja meillä meni niin että kun kaverit olivat sinne päässeet niin pitkän ruinaamisen jälkeen myös me päästimme. Olen lapseni kaveri siellä ja tiedän tunnukset ym ja seuraan miten siellä ollaan ja mitä siellä tehdään. Profiili on laitettu salaiseksi ja ystävinä on siis vain sukulaisia ja luokkakavereita joiden kanssa myös silloin tällöin chattailee. Peleissä ruokitaan, pestään, harjataan jne koiria ja kissoja tai viljellään maata jota sitten välillä kylvetään. Eli ihan kivaa touhua, tosin vähän liian koukuttavaa ajoittain. Siksi meillä myös välillä tulee facebook kielto esim viikoksi. Eilisen jäljiltä tuli myös kieltoa.
Ja jonkun mielestä äidin pitäisi olla kotona vahtimassa ja auttamassa kokeisiin. Niin kuten mainitsin olin työasioissa ja sain ajalta palkkaa joten ei ollut minun päätäntävallassa olenko silloin kotona vai en! Ja kun onhan siellä kotona se isi jolta odotin/odotan myös vastuuta!
Että näin. Mutta miehen kanssa tuli illalla juteltua ja toivon että sama ei enää toistu. Haluan jatkossakin että lapsi lukee kokeisiin ja piste ja että me vanhemmat kuulustelemme koealueen.
Olen osittain samaa mieltä siitä, että lapsen pitää itse tajuta lukea kokeeseen - tosin ainakin itse koen, että mun tehtävä on ohjata siihen ja muistuttaa, että pitäisi lukea. Mutta jos toinen katsoo osaavansa tai voivansa lusmuilla muuten vain, olkoon. Jos kokeet menisivät jatkuvasti huonosti, vähemmän vastuuta ja käyttöon tekniikka joko luet tai luet ja itket.
Mutta tuosta miehen toiminnasta olisin hermostunut. Kyllä nyt aikuiselta mieheltä pitäisi löytyä selkärankaa sen verran, että jos hän on sitä mieltä, että tyttö saa itse valita lukeeko vai pelaako, sanokoon niin. Ei mitään lapatossumaista "äiti suuttuu" piipitystä! Missä tuossa oli kasvatusvastuu? Äidin kanssa ulkona vai?