Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10v huomenna kokeet, mitä teki isi?

Vierailija
23.02.2010 |

Antakaas nyt arvon naiset taas kommentteja.

Kolmasluokkalaisella on huomenna englannin kokeet. Itse en voinut iltaa olla kotona vaan oli eräs työhön liittyvä meno.

Kun tulin kotiin 20.00, ei tyttö ollut lukenut olleenkaan vaan viettänyt iltansa tietokoneella facebookissa!!!! (Saa siis iästään huolimatta pelata siellä tiettyjä pelejä silloin tällöin).

Suutahdin asiasta miehelleni ja tivasin miksi A) Antoi olla koneella? B) Ei käskenyt lukea kokeisiin c) kuulustellut lasta koealueesta?

Mies vastasi että hän kymmenen kertaa käski tyttötä pois koneelta mutta ei lähtenyt. Oli sanonut että pois koneelta, tai äiti suuttuu... Siis itse ajattelin asian että juu äiti suuttuu mut isille ihan sama..

Ja mies vielä sanoi että hän antoi tytön valita. Facebook tai kokeiden luku ja tyttö teki itse valintansa ja oli koneella ja että itse tyttö kärsii jos koe menee huonosti jne.. ja että näin muka oppii sit seuraavalla kerralla että kannattaa valita lukeminen. Tä?

Onko joku miehen kanssa samaa mieltä vai olenko mä vähän niuho?

Itse vastaavassa tilanteessa sammutan tietokoneen ja sanon että kokeisiin luku mars ja näin myös tapahtuu.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä samoin tekisin kun sinä. Mutta en antaisi roikkua facebookissa, koska siellä voi tulla vastaan vaikka mitä. Lasten pelejä löytyy monelta muultakin sivustolta esim aapeli, arcade, miniclip jne.

Vierailija
2/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeisiin on tarkoitus opiskella ennen kuin edellisenä iltana. Jos on fiksu tyttö ja kyseessä kieli, niin periaatteessahan ne asiat pitäisi osata ilman lukemistakin.

Ton ikäsen on ihan hyvä oppia itse ottamaan vastuuta koulutyöstään.

Mitä sanot, jos lapsi saakin kokeesta 10?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koealueen kuulusteleminen viimeisenä iltana ei ole asioiden ''viimetippaan'' jättämistä. Sillähän sitä selviäisi onko se 10v huolehtinut oppimisestaan jakson aikana.

Vierailija
4/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mua koskaan kukaan käskenyt lukea kokeisiin tai tehdä läksyjä, ja itse pakotin äidin kyselemään multa asioita, ja opin ihan itse hoitamaan opiskeluni. Musta miehesi oli oikeassa, kai tuon ikäinen jo tietää, mitä siitä mahd. seuraa, jos ei lue kokeisiin. Tosin tosiaan jos ei noita kieliä voi opetella vasta edellisenä iltana, että silloin se lukeminen on jopa melko turhaa, jos ei jostain sanakokeesta ole kyse.

Vierailija
5/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaan pitäisi ottaa itse vastuuta lukemisestaan. Olen samaa mieltä miehesi kanssa tuosta, että lapsi oppii siitä jos koe menee huonosti.

Facebookia en sen sijaan sallisi tuon ikäiselle, en edes "joitain pelejä". Siellä on selkeä ikäraja.

Vierailija
6/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun netti on täynnänsä kaikenmaailman pelejä. Se on sitten sun vika kun mun lapset tulee sanoon että haluu Facebookkiin kun kaikki muutkin on;)

Vierailija
7/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on odotettavissa että laiska mutta älykäs lapsi saa vain laiskuuttaan vitosen niin silloin olisin sulkenut koneen.

Mutta toisaalta kyllä tuon ikäisen on osattava kantaa jo vastuu omista läksyistään/kokeistaan, meillä on ainakin jo eskari-ikäisille kerrottu että koulu on heidän työtään ja se on tehtävä itse niiden ohjeiden mukaan mitä opettaja antaa, apua saa jos ei läksyjä osaa tai ymmärrä tehtävän asettelua.

Vierailija
8/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan käskeneet lukea kokeisiin, saati sitten kuulustelleet koealueesta, ainakaan enää 10-vuotiaana. Kyllä sen ikäinen hoitaa ne asiat jo itse.

Vierailija
9/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin, jos 10-vuotiaallani on englannin koe, en salli sitä, että lukeminen jää viimeiseen iltaan. Kokeisiin on luettava useampana iltana. En myöskään ulkoista kokeisiin kyselyä miehelleni, vaan jos vaadin lapselta osaamista, koen että olen itse vastuussa asiasta. Kokeita edeltävänä iltana en lupaudu menemään minnekään, sillä tärkeysjärjestyksessäni tuo koe menee kaiken muun edelle.

Vierailija
10/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10v kaksoset, joista toisen kanssa joutuu olemaan tarkempi esim. läksyjen ja kokeisiin luvun kanssa. Ei todellakaan vielä itse tajua, että minkä verran ja mitä sieltä koealueelta tulisi lukea. Ja vaikka kappaleet olisikin luettu aina tunneille, niin ainakin meillä ne pari viimeistä iltaa ennen koetta on kertaamisen kannalta olleet tehokkaimmat. Ei tuon ikäinen vielä välttämättä muista vaikka on viikkoa aiemmin lukenut koko koealueen, kyllä ne edellisenä iltana kerratut/kuulustellut asiat on yleensä sitten parhaiten mielessä siellä kokeessakin. Kyllä meillä ainakin vielä kuudesluokkalaisenkin kohdalla saatetaan muistuttaa siitä kokeisiin luvusta, eikä anneta lapsen päättää itse haluaako kenties mielummin olla koneella vai lukea kokeeseen. Eli olisin minäkin ehkä ärähtänyt miehelle.

Vierailija
11/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä ole ihme jos lapsilla lopahtaa se kiinnostus koulunkäyntiin jo ala-asteella, jos ei vanhemmat yhtään tue ja kannusta.

Vierailija
12/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kiinnostus saattaa lopahtaa siitäkin, jos vanhemmille ei kelpaa kuin kiitettävät....

Vierailija
13/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaan pitää otta vastuuta. nytpähän oppii jos koe menee huonosti.

Vierailija
14/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vahditaan, että kaikki tulee tehtyä niin kuin äiti haluaa.

Kannustusta on se, että opetetaan ottamaan vastuuta omasta oppimisesta, ei vain läksyjen tms tekemisestä, sitä, että kysellään mitä koulussa on opittu ja jos lapsi osoittaa erityistä kiinnostusta jotain asiaa kohtaan, lähdetään erilaisista lähdeaineistoista tutkimaan sitä asiaa syvemmin. Kannustusta on se, että ollaan läsnä, niin että lapsi voi tulla kysymään neuvoa, jos ei ymmärrä jotakin asiaa läksyissä... kannustusta on se, että puhutaan oppimisesta mielenkiintoisena asiana eikä vain velvollisuutena...

valvomista on se, että varmistetaan, että lapsi on tehnyt läksyt ja varmasti lukee kokeisiin juuri sinä aikana kun äiti haluaa.

t.ope

Vierailija
15/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kokeisiin luku voi olla aika uuttakin lapselle..

päättäkää miehen kanssa jatkossa miten toimitaan.

mun mielestä ton ikästä pitää vielä ohjata ja käskeä.

nyt saattaa esim. saada tyydyttävän tai välttävän numeron. ehkä siitä oppii myös sen että ei tartte lukea, näinkin läpäisee, vaikka resursseja ois enempään. opiskelu on työtä, ei sellaista että ensin pelaillaan ja sit vähän luetaan jos ehditään .. hups en ehtinytkään

herätä tyttö tuntia ennen normia kertaamaan ois mun idea!

Vierailija
16/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin, jos 10-vuotiaallani on englannin koe, en salli sitä, että lukeminen jää viimeiseen iltaan. Kokeisiin on luettava useampana iltana. En myöskään ulkoista kokeisiin kyselyä miehelleni, vaan jos vaadin lapselta osaamista, koen että olen itse vastuussa asiasta. Kokeita edeltävänä iltana en lupaudu menemään minnekään, sillä tärkeysjärjestyksessäni tuo koe menee kaiken muun edelle.

on kokeita, hoitavat ne itsenäisesti joko edellisenä iltana, aiemmin tai jättävät hoitamatta. Minä olen aikanaan kouluni käynyt ja nyt on lasten vuoro hoitaa koulunsa.

Mutta ap:n kanssa olen kyllä aivan samaa mieltä että miehen olisi pitänyt käskeä koneelta lukemaán kokeisiin, eikä varsinkaan käyttää tuota "äiti suuttuu"

Vierailija
17/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vahditaan, että kaikki tulee tehtyä niin kuin äiti haluaa. Kannustusta on se, että opetetaan ottamaan vastuuta omasta oppimisesta, ei vain läksyjen tms tekemisestä, sitä, että kysellään mitä koulussa on opittu ja jos lapsi osoittaa erityistä kiinnostusta jotain asiaa kohtaan, lähdetään erilaisista lähdeaineistoista tutkimaan sitä asiaa syvemmin. Kannustusta on se, että ollaan läsnä, niin että lapsi voi tulla kysymään neuvoa, jos ei ymmärrä jotakin asiaa läksyissä... kannustusta on se, että puhutaan oppimisesta mielenkiintoisena asiana eikä vain velvollisuutena... valvomista on se, että varmistetaan, että lapsi on tehnyt läksyt ja varmasti lukee kokeisiin juuri sinä aikana kun äiti haluaa. t.ope

lapsi menestyy koulussa. En halua kasvattaa mitään ituhippiä ja katsella ruusunpunaisten lasien läpi. Koulussa menestyminen vaatii ihan raakaa työtä ja sitä että istutaan takamus tuolissa ja opiskellaan. Aina se ei ole kivaa. Tottakai puhun myönteiseen sävyyn oppimisen hyödyistä, mutta teen myös selväksi, että vaikka lapsella ei olisi erityistä innostusta ja kiinnostusta, asiat on opiskeltava. Nykymaailmassa ei luuserit pärjää.

Vierailija
18/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös mieheltä voi odottaa vastaavaa käytöstä.

Vierailija
19/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebookissa on ikäraja 18 v.

Se minusta tässä koko casessa on se omituisin juttu.

Vierailija
20/26 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ikäraja on 13v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme