Voisitko sinä puhdistaa kattonne lumesta, vai onko se
miesten hommaa?
Kommentit (44)
Mies kysyi joltakin "asiantuntijalta" ja oli sanonut että jos katolla alkaa olen puoli metriä lunta niin siinä vaiheessa vasta pitäs alkaa tiputtelemaan lumet mutta vielä ei ole hätää.
toki jokainen saa tiputella jos kiinnostaa:)
Mikä tämä lumen tiputtelu buumi oikein on? Siis ihan oikeesti, lunta on ollu aina ja varsinkin lapissa suuria määriä. Vinolle katolle kestää tulla lunta tonneja. Eristykset uusissa taloissa on sen verran hyvät ettei lämpöpäästöjä ole joka sulattaisi lumen sisäänpäin.
Mies kysyi joltakin "asiantuntijalta" ja oli sanonut että jos katolla alkaa olen puoli metriä lunta niin siinä vaiheessa vasta pitäs alkaa tiputtelemaan lumet mutta vielä ei ole hätää.
toki jokainen saa tiputella jos kiinnostaa:)Mikä tämä lumen tiputtelu buumi oikein on? Siis ihan oikeesti, lunta on ollu aina ja varsinkin lapissa suuria määriä. Vinolle katolle kestää tulla lunta tonneja. Eristykset uusissa taloissa on sen verran hyvät ettei lämpöpäästöjä ole joka sulattaisi lumen sisäänpäin.
katon harjalla ainakin se puoli metriä on. Muualta on saatu tiputettua maasta käsin. Onneksi tuuli on nyt vienyt paljon pois.
Terv. Se, joka ei anna miehensä pudottaa lumia katolta.
Normaali katto kestää paljon lumen painoa. Kyllä se sieltä jysähtelee itsekseen kun aurinko alkaa sulattaa...
Siis ihan oikeesti, lunta on ollu aina ja varsinkin lapissa suuria määriä. Vinolle katolle kestää tulla lunta tonneja. Eristykset uusissa taloissa on sen verran hyvät ettei lämpöpäästöjä ole joka sulattaisi lumen sisäänpäin.
on siis pahempi homma, jos etelässä on yhtä paljon talon katolla lunta kuin Lapissa.
Kyllä ne kattolaskelmat on laskettu kestämään lumesta tuleva paino etelässäkin. Vai mistä tällainen tieto ettei katot kestä sitten lunta, jos sitä tulee kunnolla? Takstoolien normiväli on tiettävästi sama kaikkialla pohjoismaissa. Siihen kun vedetään sitova laudotus ja rimat katon romahtaminen on täys mahdottomuus.
En uskalla kiivetä koko katolle, korkeanpaikankammo. Mies just ne pudotteli, en kyllä tiedä minäkään, onko se tarpeellista. Niin paljon kuitenkin vouhkattu asiasta, että parempi vara kuin vahinko.
Ja olenpa tuon autotallin katon myös tehnyt vaikka alussa kyllä pelotti siellä katolla köpötellä kun koko ajan liukui alaspäin.
Kerran sain miehen houkuteltua katon harjan reunalle kurkkaamaan mikä ilmavaihtokanavaa vaivaa, vaan itse piti mennä edeltä ja lumet lapioida edestä pois. Meillä on mielettömän liukas katto.
huoltoyhtiön hoitamaan sen homman. Itse en katolle kiipeäisi, eikä varmaan mieskään, kun molemmilla on korkeanpaikankammo...
harjakattoa ei tarvinnut putsata.
Mut ei o sitä ongelmaa nyt, ei oo lunta mailla ei halmeilla:)
kerrostalossa asuessa se on ihan huoltoyhtiön (yleensä miesten) hommaa. Jos asuisin omakotitalossa , niin oikein hyvin voisin puhdistaa, koska miehellä on korkeanpaikankammo ja minulla ei.
Naiset on keskimäärin hieman ketterämpiä kuin miehet, lisäksi naisilla on usein parempi tasapaino jumppa- yms. harrastusten myötä.
Voimaahan tuollaiseen ei juuri tarvitse.
ei ole juurikaan vaihtoehtoja. Valitettavasti tuttavapiirissäni ei ole sellaista miespuolista ystävää, jota kehtaisin pyytää katolle lumitöihin, oma isä alkaa olla aika iäkäs. Mä olen kyllä vähän korkeanpaikankammoinen, mutta jos tuota lunta vielä paljon tulee, niin kait sitä täytyy sinne kiivetä.
Mulla muuten pysyy vasara ja akkuporakone jne kädessä myös ;).
varsinkaan tiilikatolle. Jäinen tiili halkeaa herkästi pistepainosta. 100 kilonen ukko seisoo tiilenpäällä, niin se on entinen tiili.
Mitoitukset on nykytaloissa riittävät.
kanssa 1,5h katolla lähes 10 metrin korkeudessa ja huomenna mennään taas. Ei meillä juurikaan näitä hommia erotella kuka tekee.
Jos pitäis niin mä en sitä ainakaan tekis, ei vois vähempää kiinnostaa ja olis varmaan aika rankkaa, mun mielestä se miehen hommeleita.