Voisitko sinä puhdistaa kattonne lumesta, vai onko se
Kommentit (44)
on suojalunta ja kosteaa....ja myös painavempaa;-)
En osaa, ei kiinnosta, liian raskasta, sekä miesten hommaa, kuka mies laittaa naisensa katolle lunta luomaan?
viistokatolta kun paksu lumikerros humahtaa omien tai naapurin muksujen niskaan, niin se on menoa.
Mieheni on ollut ihan puhki lumientiputtelu-urakoiden jälkeen, vaikka on hyväkuntoinen 30 v mies. Nytkin pitäisi lumelle tehdä jotain. Sitä on kinostunut todella paljon kattojen "kulmaan". Aamulehdessä ainakin on kehoitettu ihmisiä pudottelupuuhaan.
Oikeasti en varmaankaan pystyisi tuota hommaa hoitamaan. Voisin toki yrittää jos olisi pakko.
Isäni tippui katolta lumia työnnellessään kuin olin lapsi. Jalka meni poikki. Meidän 2-kerroksissa talossa katolta tippuminen olisi turhan vaarallista. Siksi miehellä on aina kunnolliset köysivarmistukset, jotta ei tipu maahan asti.
miksi katot tulisi nyt puhdistaa lumesta. Ei ole aivan turhaa hössötystä. http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010022211174107_uu.shtml
eikä mun miehenikään homma. Huoltoyhtiö saa tarvittaessa hoitaa tämän kymmenkerroksisen kerrostalon lumet.
Vanhempieni talon tasakatolta sen sijaan olen useammankin kerran kolaillut lumia. Harjakatolta en menisi ilman turvavälineitä, siinä voi lähteä henki. Eli kunnon köydet ja kattosiltaan paikka, johon ne saa turvallisesti kiinni, jos katolle menee tiputtelemaan lunta. Tavalliset omakotiasukkaat tekevät niin vaarallisia akrobaattitemppuja katoillaan, että työsuojelupiirit kirkuisivat pää punaisena, jos joku ammattilainen jäisi kiinni vastavaavasta. Ja katoilla ammatikseen liikkuva sentään osaa arvioida riskit paremmin kuin katolla kerran vuodessa käyvä.
on suojalunta ja kosteaa....ja myös painavempaa;-)
Paino levittyy tasaisesti. Sitä lunta saa olla tonneja. Ei se katto mihinkään lysähdä...Lumi muuttu tiiviseen muotoon mutta paino on sama. Ilma katoaa välistä joka ei paina mitään.
Voit tehdä testin itse otat 2kiloa lunta sulatat sen paljonko se painaa.
suojasäällä painavammaksi on ihan tosiasia. Se johtuu siitä, että lumi tiivistää ilmasta kosteutta, joka kasvattaa lumen painoa merkittävästi. Vastaavasti pakkasilla kosteutta haihtuu lumesta, jolloin se kevenee.
Varsinkaan tiilikatot on jätettävä rauhaan jos haluaa välttyä vahingoilta.
Ottakaa nyt hyvät ihmiset laskuri käteen ja laskekaa. Koolausten väli on tiheä siihen lätkästään laudoitus tiilikattoon vielä listat. Ihme pitää tapahtua, että katto tulee alas.
Kyllä taas ihmisiä pelotellaan ja juoksutetaan. Varmasti on joku joka on hoksannut tienaavansa asialla rahaa:=D
saa kuin pakosta eli meillä mies tekee ne hommat. Jos en olisi näin arkajalka, voisin tehdäkin työn.
mutta normaalitilassa kyllä voisin. Vaikka luulen, että mies sinne menisi kysymättä minun mielipidettäni.
Jos vaikka tipun ja taitan niskani. Niin siinäpä sitten makaan, jos ei ole ketään aikuista huomioimassa tilannetta. Mutta siis muuten kyllä ja ihan mielelläni.
lumia katolta, enkä anna miehenikään sitä tehdä. Meillä lumi kerääntyy vain ulkorakennuksen katolle, jonne ei mene kunnon tikkaita eikä siellä ole mitään, mistä pitää kiinni. Olkoot siellä.
ja katto pitäisi putsata. Kaveri haukkui mieheni pystyyn, kun kuuli että olen menossa putsaamaan kattoa. Kuulemma hänen miehensä ei koskaan moiseen käskisi ja se on miesten homma tehdä! Huoh
Kyllä se on miehen työ, ja varsinkin nyt kun olen raskaana viikolla 37. En ole mikään tasa-arvon kannattaja tässä(kään) asiassa.
Kyllä minä käyn navetan kattojakin puhdistamassa lumesta.
Mutta saa se mieskin jotain tehdä...
mennä sinne lanailemaan.
Talossa meillä on mansardikatto ja se on niin jyrkkä, ettei sitä ole tarvinnut lumesta puhdistella.
suorastaan mukavaa ja hyödyllistä puuhaa!