Tehdäänkö intubaatio aina leikkauksen yhteydessä?
Jos siis nukutetaan
Kommentit (9)
Ei kaasuja voi laittaa kanyylin kautta veren sekaan menemään. Mutta nestemäisiä nukutusaineita, esim. propofoli toki voi.
Tällaista se on nettipalstoilla. Ja aina joku uskoo.
intuboida, jos esim joku ihan lyhyt toimenpide joka tehdään ns. humautuksessa. Tällöin voidaan ventiloida käsin koko toimenpiteen ajan.
intuboida, jos esim joku ihan lyhyt toimenpide joka tehdään ns. humautuksessa. Tällöin voidaan ventiloida käsin koko toimenpiteen ajan.
Minulle on aikanaantehty abortti humautuksessa, lapleni korvat on putkitettu humautuksessa. Ei ole intuboitu.
"Intubaatio on toimenpide, jossa elottomalle tajuttomalle tai nukutetulle potilaalle asetetaan kurkunpään tähystimen eli laryngoskoopin avulla intubaatioputki äänihuulien välistä henkitorveen. Toimenpiteen tarkoituksena on pitää ylähengitystiet avoimena ja sen kautta voidaan turvata potilaan hapensaanti. Intubaatio ehkäisee myös aspiraatiota. Intubaatioputken pitää olla tiivis ja sopivan kokoinen potilaan rakenteeseen nähden.
Intubaatio suoritetaan lähes aina nukutuksen yhteydessä kahdesta syystä: nukutetun potilaan kieli painuisi nieluun estäen normaalin hengityksen ja toisaalta nukutuksen aikana hengityskeskuksen toiminta heikkenee. Elvytystilanteessa pyritään turvaamaan avoin ilmatie intuboimalla potilas. Näin estetään myös mahansisällön joutuminen keuhkoihin, jos potilas oksentaa.
Intubaatio on Suomessa lääkärin suorittama toimenpide, mutta sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa myös hoitaja voi intuboida."
Jos sinut nukutetaan, niin kait sinä haluat, että keuhkoihisi menee happea... Ja nukutuskaasujenkin olisi hyvä sinne asti päästä.
Eiköhän tämä ole provo.
Vasta kun (hätä)sektion jälkeen ihmettelin, että miksi mulla on kurkku kipeä, niin hoitaja kertoi, että mut oli intuboitu. Mistäs mä olisin voinut tietää, mähän nukuin!
Kunnes yskin kaavinnan jälkeen seuraavan vuorokauden läpeensä ja tulin kysyneeksi...