Voinko jättää 5-vuotiaan 13- ja 12-vuotiaiden kanssa yksin yöksi?
Olen yh-äiti, ja olen tavannut netissä mukavan miehen. Vahinko vain, että mies asuu toisella paikkakunnalla. Nyt hän on kutsunut minut luokseen viikonloppuna, mutta en saa lapsille hoitajaa (lasten isä ei tietenkään suostu, vaikka alunperin piti, ihan kiusallaan)...
Lähtisin siis perjantaina illalla kuuden maissa ja palaisin lauantaina klo 13-14...
Onko mahdoton ajatus? Vanhin täyttää pian 14 ja on hoitanut pienempää aiemminkin lyhyitä aikoja, yksin eivät ole olleet vielä koskaan.
Mitä mieltä?
Miesystäväni sanoi, että myös lapset voivat tulla mukaan hänen luokseen, mutta minä en halua vielä esitellä miestä lapsille.
Kommentit (105)
ei ole todellakaan kamalia lapsia. Isommat lapset ovat iältään 15 ja 13-vuotiaat.
Ja heitä ei lapsenlikaksi laitettaisi nuoremmalle sisarelleen. Eikä heitäkään yksin yöksi jätetä.
63
Meillä on 12v ja 13v olleet illalla vahtimassa 6v, 5v ja 3v sisaruksiaan max 4 tuntia ja niin että sisarukset ovat olleet nukkumassa kun olen lähtenyt ja kotiin pääsee alle puolessatunnissa. Silloin en alkoholia ole ottanut paria siideriä enempää. Yöksi en olisi jättänyt ihan turvallisuudentunteen takia.
Enkä vieläkään 15v jättäisi mielelläni edes yöksi yksin. Annan lasten olla lapsia mahdollisimman pitkään. Meidän teinit eivät olekaan niitä jotka notkuvat ostareilla, eivät juo, polta ym. Vanhempi osaa kaikkia kotihommia tehdä, ruokaa ym. ja 13v haki itselleen työpaikan, verokortin ja plussa-, ykkösbonus- ja s-etukortit:D
Meillä on tilanne että myös minulla alkaa yötyö lähes joka viikonloppu, muilla paikkakunnilla myös. En aio jättää lapsia keskenään tai teinejä viikonlopuksi yksin. Yhdeksi yöksi ehkä. Kyllä minäkin lähdin opiskelemaan 16v, mutta ei äiti tiennyt mitä kaikkea tein. Itse en ole yhtä sinisilmäinen äitinä. Koska olin itsenäistynyt nuorena niin ei äitillä ollut enää mitään auktoriteettia minuun. Kolmekymppiseksi olin ylpeä varhaisesta itsenäistymisestäni mutta kun omat lapset kasvoivat, ei ajatus tuntunutkaan enää yhtä hyvältä.
Tarkemmin kun elämäänsä miettii, niin kyllä mulle tietty turvattomuudentunne on jäänyt todennäköisesti varhaisesta itsenäistymisestä.
Ja silti itsenäistyin ja osasin muuttaa yksin asumaan, kun menin opiskelemaan. Miksi pitäisi harjoitella yksin kotona oloa? Etenkin kun oikeasti, aika moni niistä teineistä käyttää hyväuskoisuuttanne hyväkseen! On tietysti niitä fiksujakin, mutta valitettavasti paljon vähemmän, kuin vanhemmat kuvittelee...
13-vuotiaan ei tosiaan tarvitse olla itsenäinen niin, että osaisi ottaa aikuisen vastuun. Riittää, että huolehtii itsestään jotenkin ja koulun käynnistään. En oikeasti voi uskoa tätä keskustelua! Sitä paitsi 16-vuotias on eri asia kuin 13-vuotias!
T. se aiemmin kirjoittanut ope
13-vuotiaskin on vielä niin lapsi ja vaikka vakuuttelee pärjäävänsä, saattaa illalla kovasti ikävöidä seuraasi ja etenkin apuasi. Mieti vielä.
Meillä 15v voi vahtia 7v pikkusisartaan, mutta yöksi en jättäisi edes heitä keskenään.
Oman 13v siskoni kanssa voisin jättää vaikka meijän pari vuotiaankin.
Itse olisin tuon ikäisenä pärjännyt ja pärjäsinkin mennen tullen mutta vaikea tähän on vieraiden kanta ottaa pärjäävätkö sinun lapsesi, itse tiedät parhaiten.
lastesi luona jos heillä ei ole aikuista hoitajaa. Miehen luo ehdit sitten myöhemminkin. Ja saa haukkua vapaasti kalkkikseksi.
Vanhimman pitäisi olla jos nyt ei ihan täysi-ikäinen niin ainakin lähellä.
Meillä 15v voi vahtia 7v pikkusisartaan, mutta yöksi en jättäisi edes heitä keskenään.
Jos ei voi 7 vuotiaan kanssa kahden jättää yöks.
Ihan off topic. Et ole siis tavannut miestä koskaan henk. koht.? Ja nyt menisit suoraan hänen luokseen yöksi? Eikö kannattaisi ensiksi tavata jossain neutraalilla maaperällä. Eikö mies voi tulla sinun kaupunkiisi illaksi. Tämän ajan lapset kyllä pärjäävät keskenään.
Jos ei voi 7 vuotiaan kanssa kahden jättää yöks.
tuonikäisiä tule jättää keskenään yksin kotiin. 15v pärjäisi kyllä, mutta en halua hänelle sellaista vastuuta sälyttää.
maalla saaressa viikonkin ilman vanhempia, itte kysyivät, eivät halunneet tulla kaupunkiin kesällä. Ihme avuttomia ihmiset nykyään, peikkoja nähdään joka nurkassa. Onhan partiojohtajatkin ,15 vuotiaat vastuussa viikonloput paristakymmenestä sudenpennusta!
Ihan off topic. Et ole siis tavannut miestä koskaan henk. koht.? Ja nyt menisit suoraan hänen luokseen yöksi? Eikö kannattaisi ensiksi tavata jossain neutraalilla maaperällä. Eikö mies voi tulla sinun kaupunkiisi illaksi. Tämän ajan lapset kyllä pärjäävät keskenään.
Ja en ole tavannut miestä livenä vielä koskaan, mutta tarkoitus ei ole yöpyä hänen luonaan, vaan hotellissa kyseisessä kaupungissa.
Alkoholia tarkoitus ottaa, joten en voisi ajaa kotiin yötä myöten...
Taidan kyllä jättää menemättä, tai sitten en ota mitään ja tulen kotiin yöllä. -ap
maalla saaressa viikonkin ilman vanhempia, itte kysyivät, eivät halunneet tulla kaupunkiin kesällä. Ihme avuttomia ihmiset nykyään, peikkoja nähdään joka nurkassa. Onhan partiojohtajatkin ,15 vuotiaat vastuussa viikonloput paristakymmenestä sudenpennusta!
jossa pääsee elämään näinkin. Hyvää iltapäivää Porvooseen!
Mies voi tulla sinun kaupunkiisi ja hän voi olla hotellissa yötä. Kuulostaa väpelö mieheltä.
Entä jos yöllä vaikka tulee tulipalo, osaako 13-vuotias toimia järkevästi? Entä jos 5-vuotias saa yöllä vaikkapa kurkunpääntulehduksen ja hengitysvaikeuksia? Monenlaista voi tapahtua, vaikka riski olisi pienikin. Itse en jättäisi, kun kerran ei ole pakko.
Mitä siis luulette niiden 13 vuotiaiden tekevän? Polttavan talon?
Me vaan haluamme antaa lapsillemme perusturvallisuuden tunteen. Emme halua jättää lapsiamme yksin yöksi. He taatusti ehtivät olla yksin myöhemminkin.
Itse jouduin olemaan aivan liian paljon yksin lapsena, omieni ei tarvitse!
Mitä varten minä ja mieheni olemme tässä perheessä? Siksi, että annamme kaiken mahdollisen turvan ja huolenpidon omille lapssillemme. Toivottavasti tämä kantaa hetiä pitkälle elämässä.
Toivottavasti moni muukin ajattelisi samoin. Kyllä sitä ehtii rillutella silloinkin, kun ei ole lapsia huollettavana. Tai sitten voi hankkia jonkun aikuisen ihmisen kotiin lasten/nuorten seuraksi.
Meillä ei ole mitään tarvetta rillutella tässä elämänvaiheessa.