Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytys ahdistaa kun ei paikkaa mihin esikoinen siksi aikaa!

Vierailija
22.02.2010 |

Haluan niin miehen mukaan synnytykseen! Mutta meillä on 2v esikoinen, ja asumme paikkakunnalla jossa lähelläkään ei ole sukulaisia tai muita oikein läheisiä ihmisiä. Olemme tutustuneet ns. hiekkalaatikkoporukkaan, ja heitä voisikin pyytää avuksi jos tarvitsee päästä päivällä vaikka lääkäriin, mutta synnytys.. lähtö saattaa tulla yöllä ja kestää pitkään, mihin laittaa esikoinen? Ei ole ollut juuri missään hoidossa eli ilman vanhempia, ei oikein voi puolitutuille viedä äkkiyllätäen. Ja keneltä puolitutulta kehtaa sellaista pyytääkään. Ahdistus, mitä tällaisessa tilanteessa voi tehdä?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa olen tosi tyytyväinen siitä, että mies ei ollut paikalla. Syynä oli se, että suoli tyhjeni lopullisesti vasta ponnistusvaiheessa... Hävetti muutenkin ihan riittävästi eli oli vaan hyvä, kun mies ei ollut paikalla!

voi tsiisus näitä nykyäjan prinsessoja jotka ei voi miestä ottaa synnytykseen ettei se prinssi näe kakkaa...

Millainen parisuhde teillä ihmiset on jos tuollaista pitää hävetä tai jos se mies siitä oikeasti kauhistuu, niin millaisia tissiposkia teilläö on miehinä.

Kyllä siinä tilanteessa on varmaan muuta miehelläkin mielessä kuin "iik yks kakka" ja jos ei ole niin sitten tosiaa parempi että se nyhvertö hoitaa esikoista siellä kotona.

Vierailija
22/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut? Miltä tuntui saada apua tai jäädä sitä vaille?

Ei ole uusavuttomuutta tarvita toisten ihmisten apua. Fiksu ja tunne-elämältään tasapainossa oleva yrittää ratkoa asioita toisten ihmisten avulla ja kanssa, eikä yritä selviytyä kaikesta itse marttyyrikehää kiillottaen.

en tajua näitä ihmisiä... tehään lapsia ja sit itketään ku kukaan ei auta? kuka tulee synnytykseen?kuka hoitaa toisen lapsen? apua! haluan miehen mukaan...just joo..mies kotiin lapsen kanssa...ärsyttää uus avuttomat ihmiset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täytyy sanoa, että paremmin meni. Olin käytännössä ihan yksin synnytyssaliin asti, oli juuri kova ruuhka sairaalassa. Mutta täytyy sanoa, että oli hyvä synnytys, keskityin vain itseeni ja synnytykseeni, ei tarvinnut kommunikoida miehen kanssa. En osaa tätä selittää, mutta esikoisen syntyessä viikon perhehuoneessa miehen kanssa lusittuani voin sanoa, että ei se kyllä ihan paras vaihtoehto ollut. Sain hirveästi voimia, kun selvisin 2. synnytyksestä yksin.

Vierailija
24/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten en minäkään riemusta kiljuisi vastaavassa tilanteessa synnytyksessä. Toki kaikki on inhimillistä ja elämään kuuluvaa, mitä synnytyksessä tapahtuu, mutta ymmärrän nolostumisen tunteen.

siis voi iiiikk...ihanko kakkaa tuli -"kauheeta" voi tsiisus näitä nykyäjan prinsessoja jotka ei voi miestä ottaa synnytykseen ettei se prinssi näe kakkaa... Millainen parisuhde teillä ihmiset on jos tuollaista pitää hävetä tai jos se mies siitä oikeasti kauhistuu, niin millaisia tissiposkia teilläö on miehinä. Kyllä siinä tilanteessa on varmaan muuta miehelläkin mielessä kuin "iik yks kakka" ja jos ei ole niin sitten tosiaa parempi että se nyhvertö hoitaa esikoista siellä kotona.

Vierailija
25/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä aika yllättynyt näistä vastauksista... Miten moni on valmis taas haukkumaan ja tyrmäämään! Uskomatonta, toivoisi naisilta empatiaa toisille naisille/äideille :-/

Onneksi toisenlaisiakin ihmisiä tässäkin viestiketjussa, kiitos teille!

Meillä on monta kuukautta vielä aikaa miettiä ratkaisua, ja mielestäni ei ole alkuunkaan uusavutonta pohtia vaihtoehtoja! Jos ei muuta mahdollisuutta niin isä luonnollisesti jää kotiin esikoisen kanssa, mutta avuton on mielestäni sellainen, joka ei edes ymmärrä miettiä ratkaisua hankalaan tilanteeseen.. Minulla on ihana mies, josta oli valtavasti tukea ja apua esikoisen synnytyksessä. Ja eritoten mies piti mukana oloa elämänsä hienoimpana kokemuksena. Miksemme nyt pyrkisi samaan? Jos ei mahdollistu, niin sitten ei voi mitään, ei sen takia olisi kannattanut olla toista yrittämättä!

Peräänkuuluttaisin hieman lisää empatiaa ja laajempaa näkökantaa osalle keskustelijoista (eikä tämä tarkoita sitten sitä, ettei saisi olla eri mieltä asioista.).

Vierailija
26/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko selvittänyt alueesi MLL:n hoitajien tilanteen? Voisitko sieltä saada useamman hoitajan listan, joista joku mahdollisesti pääsisi tulemaan?

Vierailija
27/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen aikana. Olisi ihanaa olla avuksi näin tärkeässä asiassa. Siitä saisi todella hyvän mielen itselleenkin.

T. Yksi, joks kyseli varalta apua monelta taholta. Synnytys käynnistyi puolilta öin ja soitimme yhdelle sovitulle MLL:n työntekijälle, joka onneksi pääsi meille yöksi nukkumaan. Varalla oli myös ystäviä. Suku meilläkin kaukana.

Vierailija
28/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL:ää voisikin kysellä, mutta miten suhtautuu lapsi, jos tuikituntematon ihminen pöllähtää yhtäkkiä hoitamaan. Jos vielä tarve tulee illalla tai yöllä. Täytyy miettiä..

Vierailija
29/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun harmitti empatiakyvyttömät huutelijat.

Kannattaa kysyä neuvolasta. Itselläni oli sama tilanne (tai "ehkä"-hoitajat oli suunnitelma A:na) ja sain neuvolasta yhteystiedot kodinhoitajalle. Kannattaa sopia ajoissa, jos teidän kunnassa on palvelusetelisysteemi tai muita kiemuroita. Meillä kävi hyvin ja "ehkä"-hoitajat pääsivät isompia hoitamaan.

Minun on parempi synnyttää, kun mies on mukana. Ymmärrän kyllä, että joku ottaa mieluummin doulan, ystävän tai vaikka opiskelijan, enkä koe tarvetta arvostella hänen ratkaisuaan.

Vierailija
30/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehään lapsia ja sit itketään ku kukaan ei auta? kuka tulee synnytykseen?kuka hoitaa toisen lapsen? apua! haluan miehen mukaan...just joo..mies kotiin lapsen kanssa...ärsyttää uus avuttomat ihmiset...

joiden mielestä mistään asioista ei voi kirjoittaa tänne palstalle neuvojen toivossa, ja ainoa heidän kontribuutionsa asiaan on sama vanha virsi: miks menit tekemään lapsia kun et ole ennustaja, jotta voisit nähdä kaikki tulevat elämäntilanteesi ennen sitä ratkaisevaa yhdyntää, joka hedelmöittää munasolun.

Tekis mieli toivoa tämänkin viestin kirjoittajalle oikein vittumaisia elämäntilanteita, jotta oppisit edes jotain elämästä, mutta niin alas en sentään vajoa.

Totta kai ap:lla ja hänen miehellään menee esikoinen edelle, mutta ei ole minusta liikaa vaadittua edes toivoa, että asiat saisi järjestettyä siten, että mies pääsisi mukaan synnytykseen.

Vierailija
31/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen työ on vaan sellainen, ettei pääse kesken työvuoron yöllä lähtemään. Mies tuli aikanaan sairaalaan kun sai työt siihen malliin. Ei voinut sopia edes etukäteen työkavereiden kanssa kun vauvat ei tule tiettynä aikana vaan kun heitä huvittaa.

Vierailija
32/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapureilta ja puistotutuilta.

Minä ainakin mielelläni hoitaisin lastanne, jos minulta kysyisit.

Mun yksi tuttava pieneltä paikkakunnalata sai sovittua lapsen päiväkotiin. Etukäteen kysyi, että jos synnytys on päiväsaikaan, niin voiko lapsi mennä sinne. Ja sieltä sai ostaa yksittäisiä päiviä.

Tämä on tietenkin epävarma ratkaisu, koska varmaanhan synnyty käynnistyy yöllä tai viionloppuna.

Voit varmaan kysyä äitiä/anoppia lasketunajan lähiviikonlopuiksi teille?

Ja jos satut olemaan lopussa huonokuntoinen/väsynyt niin sitten kannattaa yrittää sopia käynnistyksestä, jolloin tietenkin lapsenhoito on helpompi järjestää.

Onko miehellä läheisiä työkavereita? Voisiko näiden perheisiin tutustua vielä sen verran, että sieltä löytyisi hoitaja?

Onko lähellä jotain lähihoitaja tms. koulua? Laita sinne ilmoitus seinälle. Varmaan joku opiskelija tyttökin mielellään olisi lapsenvahtina, vaikka yönkin.

Vierailija
33/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun sulla on aikaa, otat pariksi aamupäiväksi / iltapäiväksi teille jo valmiiksi tutustuun lapseenne ja toisinpäin!

Vaikka tavallaan joudut nyt "turhasta" maksamaan ne parit kerrat, niin varmasti kannattaa. Ole ekalla kerralla itsekin kotona, niin samalla näet millainen hoitaja sieltä tuli jne..

Itse olen käyttänyt MLL:n kesällä, kun päiväkoti on heinäkuun kiinni eikä ole varahoitopaikkaa tarjota. On ollut n. neljänä päivänä heinäkuussa meillä, että olen saanut töissä hoidettua pakolliset hommat -olen siis yrittäjä ja siksi lomallakin töissä välillä.

Kokemus oli molemmin puolin mukava, tyttö tykkäsi uudesta leikkikaverista.

Vierailija
34/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe- ja hyvinvointineuvola.

Äitiysneuvolakäynneille saa mennä koko perhe, ja perhetyöntekijäkin esittäytyy, ja tulee käymään kotona. Heitä saa myös pyytää avuksi, jos on esim. lääkäriin meno, eikä saa hoitajaa mistään tms. Auttavat kyllä.

Perhetyöntekijät käyvät kodeissa myös raskauden loppupuolella, vauvan synnyttyä, sekä lapsen ollessa puolitoistavuotias. En muista, tuleeko muita "pakollisia" käyntejä. Käyvät vaan juttelemassa ja katsomassa perheen arkea, jotta kynnys avunpyytämiseen olisi pienempi. Ja kukaan ei joudu silmätikuksi, kun kaikissa pikkulapsiperheissä käydään.

Eli kysäisehän omasta neuvolasta, onko teillä tällaista mahdollisuutta, että perhetyöntekijä voisi auttaa? Tai sitten sovi jonkun Mannerheimin lastensuojeluliiton hoitajan kanssa, että tulee kun tarve on. Samaa hoitajaahan voisitte käyttää pari kertaa jo ennen synnytystä, että lapsi ja hoitaja tulisivat toisilleen tutuiksi.

Vierailija
35/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehtii esikoisesi tutustua tällä hetkellä tuikituntemattomiin. Samaa jännitin itsekin toisen lapsen syntymän aikaan. Olen siis se, jonka naapuri tuli yöksi kotiin. Puolitoistavuotiaamme oli toki nähnyt naapuria, muttei ollut ollut hoidossa hänen luonaan tms. Hän oli jo iäkkäämpi, työssä oleva nainen, joka ei siis hengaillut hiekkalaatikoilla. Ehdimme laittaa esikoisemme nukkumaan ennen lähtöämme. Hän heräsi kuulema kerran yöllä, nousi pinnasängyssä seisomaan ja kun naapurimme oli mennyt hänen luo, oli taaperomme vain koskettanut hoitajan poskea ja hymyillyt ja painunut takaisin nukkumaan.

Asiat järjestyvät! Hyvä kuitenkin, että mietit ajoissa eri vaihtoehtoja ja sopeutat lastasi (ja itseäsi) poissaoloosi. Älä välitä joidenkin empatiakyvyttömyydestä.

MLL:ää voisikin kysellä, mutta miten suhtautuu lapsi, jos tuikituntematon ihminen pöllähtää yhtäkkiä hoitamaan. Jos vielä tarve tulee illalla tai yöllä. Täytyy miettiä..

Vierailija
36/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kunnassa ainakin on Perhe- ja hyvinvointineuvola. Äitiysneuvolakäynneille saa mennä koko perhe, ja perhetyöntekijäkin esittäytyy, ja tulee käymään kotona. Heitä saa myös pyytää avuksi, jos on esim. lääkäriin meno, eikä saa hoitajaa mistään tms. Auttavat kyllä. Perhetyöntekijät käyvät kodeissa myös raskauden loppupuolella, vauvan synnyttyä, sekä lapsen ollessa puolitoistavuotias. En muista, tuleeko muita "pakollisia" käyntejä. Käyvät vaan juttelemassa ja katsomassa perheen arkea, jotta kynnys avunpyytämiseen olisi pienempi. Ja kukaan ei joudu silmätikuksi, kun kaikissa pikkulapsiperheissä käydään. Eli kysäisehän omasta neuvolasta, onko teillä tällaista mahdollisuutta, että perhetyöntekijä voisi auttaa? Tai sitten sovi jonkun Mannerheimin lastensuojeluliiton hoitajan kanssa, että tulee kun tarve on. Samaa hoitajaahan voisitte käyttää pari kertaa jo ennen synnytystä, että lapsi ja hoitaja tulisivat toisilleen tutuiksi.

Vierailija
37/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy paskalla?? Näiden juttujen on pakko olla urbaanilegendaa.

Itse asiassa olen tosi tyytyväinen siitä, että mies ei ollut paikalla. Syynä oli se, että suoli tyhjeni lopullisesti vasta ponnistusvaiheessa... Hävetti muutenkin ihan riittävästi eli oli vaan hyvä, kun mies ei ollut paikalla!

Vierailija
38/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä näitä juuri saa lyhyellä varoitusajalla. Ei välttämättä edes seuraavalle päivälle (tai edes samalle viikolle), vaikka tilanne olisi miten vaikea.

Kysy neuvolasta, miten saisit doulan synnytykseen.

Vierailija
39/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisivat edes jollain lailla lapsellesi jo tuttuja aikuisia ja uskon, että auttavat mielellään. Itse ainakin auttaisin.

Äläkä noista huutelijoista välitä, eivät he voi ymmärtää muita, kun eivät välttämättä osaa ymmärtää omaa itseäänkään. =)

Ja joidenkin mielestä se on vaan selkeesti hauskaa tulla häiriköimään muita ihmisiä ja aiheuttaa tieten tahtoen pahaa mieltä toiselle. Lapsellista, tyhmää, mutta totta.

Vierailija
40/65 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kukaan meistä täällä ei tunne sun puolituttujasi eikä tiedä keneltä heistä kehtaa pyytää apua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kolme