Kuinka moni on tyytyväinen synnytykseensä?
Tuo Hesarin kirjoitus havahdutti. Mehän elämme siinä uskossa, että synnytykset Suomessa sujuvat hyvin tai erinmaisesti. Esille tulevat vain tapaukset, jotka menevät totaalisesti pieleen.
Moni ei ehkä edes käsitä, että olisi voinut tehdä valituksen saamastaan hoidosta. Jos lääkäri tekee virhearvioinnin on se VIRHE. Mutta asiaa hyssytellään, sanotaan, että sattuuhan niitä virheitä kaikissa ammateissa.
Käsi ylös: kuinka moni on totaalisen tyytyväinen saamaansa hoitoon ja tukeen synnytyksessä?
Kommentit (65)
Tai olen kolmanteenkin muuten tyytyväinen, mutta spinaalista ei ollut mitään apua. Sain kyllä sitten paraservikaalia ja pudendaalia. Ja vauvan painoivat nopeasti pois mahasta, kun alkoi sydänäänet heiketä. Hyvät muistot jäänyt kolmannestakin.
Taysissa synnyttänut kaikki kolme kertaa.
valitatte kätilönplantuista ja rähmäkäpälälääkäreistä... mitäs tekisitten ilman heitä, sielläpä sitten kuolisitte synnytyksiinne? ehkä osaisitte itse hoitaa synnytyksen komplikaatioineen paremmin? ihminen ei ole kone, syntymä on aina erilainen, ei kaikkea vaan voi tietää etukäteen eikä lääkäreilläkään ole röntgen-katsetta. ja ei se nyt todellakaan ole kätilön tai lääkärin vika, jos esim syöksysynnytyksessä ei ehdi antamaan kipulääkettä, urpot. ei mitään epiduraaleja silloin edes voi antaa, jos haluatte vauvanne kunnialla ulos. hitto mitä pissaliisoja täällä kitisee, ihan elämästä vieraantuneita.
Ensimmäisessä oli ongelmia ja kiire, vauvan äkisti pudonneiden sydän äänten takia, mutta lääkäri singahti paikalle hyvin pian, ja saatiin vauva elossa ulos. Tilanne oli toki hurja, ja ronskit oli otteet sekä kätilöillä, että lääkärillä, mutta pakko mikä pakko.
Toinen ja kolmas meni erittäin hienosti, ja olen oikein tyytyväinen siihen miten asiat meni.
Eka oli tosi hieno kokemus, ja sen jälkeen ihmeteltiin kun en kertonut kauhukertomuksia kenellekään, että ihanko totta oli hyvä synnytys?! Joo, oli!
Mutta toinen, ihan kamala! En tiedä olisko toinen lapsi jäänyt tekemättä jos olis menneet toisinpäin nuo synnytykset, luultavasti..
Mutta siis näin, eli ihan oli kumpikin täysin erilaisia kokemuksia.
Ja toinen meni pieleen ihan muista kuin kätilöistä tai sairaalasta johtuvista syistä. Osittain kyllä kiire sairaalassa pahensi tilannetta.
..no pyysin jossain välissä lonkan kuvausta, kun olen tosi pienikokoinen ja minulla oli rd. Lapsi tosin normaalikokoinen. Eivät antaneet, kun sillä keinolla kuulemma leikataan liian usein turhaan.
Olen siihen kyllä tyytyväinen, synnytys meni hyvin ja kätilö oli tosi ihana ja raskauden aikainenkin tuki ihan mahtavaa.