Ristiäiset karmea tilaisuus!
Kävin taannoin sukulaispojan ristiäisissä ja mietin, kuinka absurdi koko tilanne oli: aikuiset ihmiset ryhmittyivät vauvan ympärille yhden johdolla. Tämä yksi hoki aivan tohkeissaan keksittyä tarinaansa ja esitettiin rituaaleja, joissa mukana vesi, tuli, kukat ja laulut, joissa vahvistettiin yhteisöä uskomaan samaan tarinaan.
Pieni vauva ei tiennyt, mihin porukkaan tuli "liitetyksi" ilman omaa lupaansa ja itki, kun lähellä olevat aikuiset leikkivät rituaalejaan ja sopottivat yhteen ääneen ulkoaopeteltuja loruja.
Sitten juotiin kahvia ja syötiin ruokaa, kuten kunnon bakkanaaleihin kuuluukin.
Tuntui jotenkin hullulta - nykyihmiset!? (Ja joo, olen itsekin tullut vauvana kastetuksi. Silti tuntui koko näytös aika pahalta.)
Kommentit (236)
nyt oikeasti missä kukaan on kellekään edes antanut mitään helvettituomioita!
Kertaakaan tämän foorumin historiassa ei ole kuultu seuraavaa päättelyketjua: jollet usko Jeesukseen ja ota häntä sydämeesi blaa blaa munkkilatinaa blaa blaa, et pääse taivaaseen ergo joudut helvettiin. Enemmän tai vähemmän suorin sanoin.
joo, itse en ole tuollaisia nähnyt, mutta kai niitä sitten saattaa olla. No entäs vaikka tämä ketju, montako kertaa tässä on sanottu jollekin ateistille noin? Entäs vastapainona, montako kertaa uskoville on naurettu.
Ja tuolla jo aikaisemminkin sanoin, että ei tietenkään ole kovin tahdikasta mennä kaupassa puolitutulle sanomaan, että helvettiin olet menossa. Tämä keskustelu kuitenkin lähti siitä, kun kysyin joltakin, miten uskovien ylemmyydentunto näkyy ja vastaus oli "vain uskovat pääsevät taivaaseen". Se on edelleenkin aika kaukana helvettimanauksista.
"Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia" sopii mielestäni myös uskoviin ja ateisteihin. Uskonnottomana en pidä järkevänä taistelua siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä - saati sitten ihmisten paremmuudesta!
Sen sijaan mielestäni uskontoihin ja kaikkiin muihinkin maailmankatsomuksiin täytyy saada suhtautua myös kriittisesti. (Uskonnottomuudenkin saa kyseenalaistaa ja sitä saa kritisoida!) Ei voida vain vedota pyhyyteen ja oikeuttaa sillä mitä hyvänsä.
Mielestäni sivistysyhteiskunnassa täytyy vallita vakaumusten tasa-arvo. Valitettavasti Suomessa sitä ei ole vielä saavutettu - eikä taideta saavuttaa ennen kuin kirkosta on eronnut riittävästi ihmisiä. Kirkko tekee kaikkensa puolustaakseen saavutettuja etujaan - vaikka se tarkoittaa sitä, että samalla poljetaan vähemmistöryhmiin kuuluvien oikeuksia.
Miten jotakuta oikeasti voi loukata tuollaiset :"Sinulla ei ole sielua koska olet nainen. Olet siis lähes eläin" -tokaisut, jos olette itse ihan varmoja omasta näkemyksestänne.
Voin vain paljastaa sulle, että hyvin suuri osa ihmisistä tuntisivat itsensä loukatuksi moisen aggressiivisen käytöksen jälkeen, vaikka ihan sataprosenttisesti olisivat varmoja omasta vakaumuksestaan. Ilmiselvästi sulla on jatkossakin tiedossa ihmisten käytöksen ihmettelyä.
aggressiivinen käytös on asia erikseen, jos oikeasti tuntee itsensä uhatuksi tai vainotuksi. Mutta vieläkin se on eri asia, kuin se, että uskovainen toteaa: "vain uskovat pääsevät taivaaseen"
Tämä keskustelu kuitenkin lähti siitä, kun kysyin joltakin, miten uskovien ylemmyydentunto näkyy ja vastaus oli "vain uskovat pääsevät taivaaseen". Se on edelleenkin aika kaukana helvettimanauksista.
Niin. Jos hoikka sanoo lihavalle että vain hoikat tytöt voivat olla nättejä, tähän ei toki mitenkään sisälly viittaus siihen että lihavat eivät voi olla nättejä. Hui kamala MIKSI kukaan lihava tästä loukkaantuisi!
Miten jotakuta oikeasti voi loukata tuollaiset :"Sinulla ei ole sielua koska olet nainen. Olet siis lähes eläin" -tokaisut, jos olette itse ihan varmoja omasta näkemyksestänne.
... absurdia sanoa, ettei sellainen voi loukata, jonka tietää olevan epätotta. Onnittelut sinulle jos olet teflonia ja sinua ei voi mitenkään loukata, paitsi kertomalla sinulle epämiellyttäviä totuuksia itsestäsi.
Koita nyt ymmärtää, että väitteillä on aina arvolataus, olivat ne sitten totta tai eivät. Kyllä minua esim. loukkaa jos joku tulee sanomaan että "olet moraaliton, koska et usko Jumalaan", vaikka pidänkin sitä täysin epätotena.
"Kaikki erilaisia, kaikki samanarvoisia" sopii mielestäni myös uskoviin ja ateisteihin. Uskonnottomana en pidä järkevänä taistelua siitä, kuka on oikeassa ja kuka väärässä - saati sitten ihmisten paremmuudesta! Sen sijaan mielestäni uskontoihin ja kaikkiin muihinkin maailmankatsomuksiin täytyy saada suhtautua myös kriittisesti. (Uskonnottomuudenkin saa kyseenalaistaa ja sitä saa kritisoida!) Ei voida vain vedota pyhyyteen ja oikeuttaa sillä mitä hyvänsä. Mielestäni sivistysyhteiskunnassa täytyy vallita vakaumusten tasa-arvo. Valitettavasti Suomessa sitä ei ole vielä saavutettu - eikä taideta saavuttaa ennen kuin kirkosta on eronnut riittävästi ihmisiä. Kirkko tekee kaikkensa puolustaakseen saavutettuja etujaan - vaikka se tarkoittaa sitä, että samalla poljetaan vähemmistöryhmiin kuuluvien oikeuksia.
minä en ole ainakaan edes kritisoinut uskonnottomuutta, vaan joidenkin ateistien tapaa naureskella uskovien arvoille, perinteille ja ajatusmaailmalle.
Muuten minulle on samantekevää, mihin kukakin uskoo tai mihin yhteisöön kuuluu. Toki uteliaana ihmisenä olen erittäin kiinnostunut kaikista maailmankatsomuksista ja osoitan selkeästi myös kunnioittavani toisten maailmankatsomuksia, vaikka itse en pystykään uskomaan mihinkään jumalaan.
Itse haluaisin ettei esim. kouluissa tuotaisi uskontoa ikäänkuin oletuksena erilaisten päivänavaus-hartauksien ja jumalanpalvelusten muodossa. Mielestäni uskovaiset saavat viedä lapensa hartauksiin ja kirkkoon niin usein kuin haluavat, mutta koulun tehtäviin se ei kuulu. Ei vaikka se olisi kuinka "perinne".
Tämän(kin) ketjun viestien perusteella monien uskovaisten mielestä tasa-arvo ja uskonnonvapaus on hieno asia, kunhan heidän uskontonsa etuoikeuksia ja erivapauksia ei lähdetä purkamaan.
Tämä keskustelu kuitenkin lähti siitä, kun kysyin joltakin, miten uskovien ylemmyydentunto näkyy ja vastaus oli "vain uskovat pääsevät taivaaseen". Se on edelleenkin aika kaukana helvettimanauksista.
Niin. Jos hoikka sanoo lihavalle että vain hoikat tytöt voivat olla nättejä, tähän ei toki mitenkään sisälly viittaus siihen että lihavat eivät voi olla nättejä. Hui kamala MIKSI kukaan lihava tästä loukkaantuisi!
jos se lihava tyttö ei usko, että kukaan voi olla nätti eikä sillä ole hänelle mitään merkitystä (vrt. helvetin olemassaolo).
minä en ole ainakaan edes kritisoinut uskonnottomuutta, vaan joidenkin ateistien tapaa naureskella uskovien arvoille, perinteille ja ajatusmaailmalle.
... absurdia sanoa, ettei sellainen voi loukata, jonka tietää olevan epätotta. Onnittelut sinulle jos olet teflonia ja sinua ei voi mitenkään loukata, paitsi kertomalla sinulle epämiellyttäviä totuuksia itsestäsi. Koita nyt ymmärtää, että väitteillä on aina arvolataus, olivat ne sitten totta tai eivät. Kyllä minua esim. loukkaa jos joku tulee sanomaan että "olet moraaliton, koska et usko Jumalaan", vaikka pidänkin sitä täysin epätotena.
tuo sinunkin lauseesi on taas ihan eri asia, koska siinä kuitenkin moraaliasi arvostellaan. Tässä ei nyt näköjään tajuta ollenkaan mitä ajan takaa.
Tähän minä sanon niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan
uskovat ovat nauraneet ateisteille ja heidän tavoilleen?
jos se lihava tyttö ei usko, että kukaan voi olla nätti eikä sillä ole hänelle mitään merkitystä (vrt. helvetin olemassaolo).
että et voi sanoa "vain uskovat pääsevät taivaaseen" sanomatta samalla "uskomattomat eivät pääse".
Ja sulle on jo moneen kertaan selitetty miksi tollanen loukkaa, rautalanka on multa nyt loppu.
uskovat ovat nauraneet ateisteille ja heidän tavoilleen?
Voi sinnuu. Kuule minä en muista yksityiskohtaisesti niitä 21234345453243453456463454 kertaa viimeisen 2000 vuoden aikana. Sori.
tarpeeksi paksua rautalankaa :)
Kysymys ei ole edes siitä, onko kyseessä uskonasia vai ihan fakta. Otetaampa esimerkki:
Pikku-Kalle sanoo päiväkodissa Elmerille "Minä pääseen Jessen synttäreille mutta sinä et!". Tämä lause on tosi niin Kallen kuin Elmerinkin mielestä. Kyseessä on lisäksi tosiasia, jonka molemmat tiesivät ennen Kallen lausahdusta. Loukkaako asian sanominen Elmeriä?
Ihminen on varsin hyvä (joskus liiankin hyvä) arvioimaan toisen ihmisen tarkoitusperiä. Kysymys siis redusoituu siihen, miksi Kalle sanoi näin Elmerille? Samoin kuin se, miksi uskova sanoo uskonnottomalle, että "hän itse pääsee taivaaseen" tai "sinä joudut helvettiin".
Elmeri ainakin tietää varsin hyvin, miksi Kalle näin sanoi. Ja hän on vasta 4-vuotias.
että et voi sanoa "vain uskovat pääsevät taivaaseen" sanomatta samalla "uskomattomat eivät pääse". Ja sulle on jo moneen kertaan selitetty miksi tollanen loukkaa, rautalanka on multa nyt loppu.
kyllä minultakin loppuu pian rautalanka. Käytetään nyt sitten tuon taivaan tilalla vaikka sanaa jääkiekko-ottelu. Jos minulle sanotaan, että et pääse jääkiekko-otteluun, koska et ole uskova, vain uskovat pääsevät jääkiekko-otteluun tai ihan miten vain, miksi minua harmittaisi, jos en ole edes kiinnostunut jääkiekosta.
tarpeeksi paksua rautalankaa :)
Kysymys ei ole edes siitä, onko kyseessä uskonasia vai ihan fakta. Otetaampa esimerkki: Pikku-Kalle sanoo päiväkodissa Elmerille "Minä pääseen Jessen synttäreille mutta sinä et!". Tämä lause on tosi niin Kallen kuin Elmerinkin mielestä. Kyseessä on lisäksi tosiasia, jonka molemmat tiesivät ennen Kallen lausahdusta. Loukkaako asian sanominen Elmeriä? Ihminen on varsin hyvä (joskus liiankin hyvä) arvioimaan toisen ihmisen tarkoitusperiä. Kysymys siis redusoituu siihen, miksi Kalle sanoi näin Elmerille? Samoin kuin se, miksi uskova sanoo uskonnottomalle, että "hän itse pääsee taivaaseen" tai "sinä joudut helvettiin". Elmeri ainakin tietää varsin hyvin, miksi Kalle näin sanoi. Ja hän on vasta 4-vuotias.
se loukkaa Elmeriä, jos hän itsekin haluaisi sinne synttäreille!! Haluaako ateistit taivaaseen?!
Koita nyt ymmärtää, että väitteillä on aina arvolataus, olivat ne sitten totta tai eivät. Kyllä minua esim. loukkaa jos joku tulee sanomaan että "olet moraaliton, koska et usko Jumalaan", vaikka pidänkin sitä täysin epätotena.
Olen samaa mieltä. Uskonnottomien moraalin kyseenalaistaminen tuntuu aina kurjalta, vaikka tietääkin, että se on perusteetonta.
Kirkko haluaa pitää julkisuudessa esillä sellaista kuvaa, että ilman uskontoa ei ole moraalia. Se on mielestäni loukkavaa ja väärin.
Uskonnottomana ihmisenä pyrin jatkuvasti elämään niin oikein ja hyvin kuin vain osaan. Esimerkiksi ekologisuus ja ihmisoikeudet ovat minulle erittäin tärkeitä, ja pyrin ottamaan ne huomioon aina kaikessa. En kuvittele olevani täydellinen mutta haluan toimia niin hyvin kuin pystyn. Siihen en tarvitse minkäänlaista uskontoa. Hyvät teot tuovat onnellisuutta myös tekijälleen.
minun mielestäni on edelleenkin eri asia sanoa, "olet moraaliton", kuin "et pääse taivaaseen".
Jos minulle sanotaan, että et pääse jääkiekko-otteluun, koska et ole uskova, vain uskovat pääsevät jääkiekko-otteluun tai ihan miten vain, miksi minua harmittaisi, jos en ole edes kiinnostunut jääkiekosta.
tippakaan siitä kiinnostunut, minulle on pienestä lapsesta asti jankutettu, että vain jääkiekko-otteluun pääsevät ovat kunnon ihmisiä. Ja vaikka aikuisena tiedän että näin ei ole, nuo kokemukset resonoivat edelleen minussa, joten yritän pysytellä kaukana niistä jotka hokemasta hokevat minulle jääkiekko-otteluista ja minun pääsemättömydyestäni, samoista syistä joista Elemeri mainitsee Kallelle 20 kertaa menevänsä Jessen synttäreille.
Voin vain paljastaa sulle, että hyvin suuri osa ihmisistä tuntisivat itsensä loukatuksi moisen aggressiivisen käytöksen jälkeen, vaikka ihan sataprosenttisesti olisivat varmoja omasta vakaumuksestaan. Ilmiselvästi sulla on jatkossakin tiedossa ihmisten käytöksen ihmettelyä.