Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoiset: Millainen olisi tyypillinen ruokapäiväkirjan "sivunne"?

Vierailija
14.01.2009 |

Eli mitä syötte?

Olen runsaasti ylipainoinen (35kg ylimääräistä) ja pyrin pääsemään kiinni normaaliin syömiskulttuuriin. Nyt laihduttaessa ruokavalioni on kutakuinkin tällainen:

maitokahvi

sämpylä (itse tehty) päällä kinkkua ja sulatejuustoa

banaani

makaroonilaatikkoa

salaattia

kanasalaatti

täysjyväleipää

rahkaa (rasvaton)

omena

leipää 2 palaa

Pohdin olisiko tämä ruokavalioni sellainen, jota te normaalipainoiset ihmiset tavallisesti syötte.

t. innokas laihduttaja

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tänään söin:

Aamiaisella 2 leipäpalaa, päällä kevytlevitettä ja 2 ohuenohutta kinkkusiivua,yleensä leivänpäällä syön myös paprikaa tai tomaattia

Mukillinen kahvia

Lasi tuoremehua

Lounaalla tummaa makaronia ja jauhelihakastiketta, salaattia

kahvin kanssa 1 dl vaniljajäätelöä ja pari keksiä

Illallisella peruna-sipulisekoitusta, haudutettu kevytruokakermassa, lisäksi kirjolohta ja salaattia

Iltapalalla syön varmaankin kaurapuuroa tai mannapuuroa lisukkeiden (sokeri, kaneli tai voisilmä, maito) kera.

Ruokajuomana minulla on aina vettä, maitotuotteita pitäisi varmaan syödä enemmän.

Ruokalistasi kuulostaa ihan hyvältä, mutta voisi siinä olla vaikkapa joku hedelmä tai pieni leivonnainen iltapäivällä, tai kupillinen jogurttia kahvin kanssa.

Vierailija
2/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupala on kaksi kuppia kahvia :-) ehkä lisäksi ruisleipä, sämpylä tai hedelmä

ruoka joku liharuoka ja salaatti / keitto

välipala on useinmiten pulla, suklaapatukka, jugurtti tai vastaavaa ei niin fiksua

ruoka salaatti ja liharuoka

iltapala on usein hedelmä ja kaksi ruisleipää

ei varmaan mikään laihduttajan ruokavalio ;-) mutta samoissa linjoissa olen pysynyt tällä syömisellä ja paaaljoon hyötyliikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joinain päivinä syön vähän, toisina taas mässään. Tiedän, se ei ole kovin terveellistä - mutta kumma kyllä veriarvot ja paino ovat ihanneluvuissa.

Sinun ruokapäiväsi näyttää hyvältä. On tärkeää ylläpitää verensokeria, eli ruokaa pitää syödä vähän ja terveellisesti - mutta aika tiheästi, 3-4 tunnin välein.

Tuohon kun lisäät arkiliikuntaa ja 2-3 kertaa hikiliikuntaa viikossa (vähintään), niin laihdut.

Vierailija
4/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamiainen: 2 ruisleipää raejuustolla tai esim. kotijuustolla (tai joskus vähärasvaisella kovalla juustolla), Flora-margariinilla ja vihanneksilla

Iso lautasellinen kaurapuuroa

Maitokahvi (rasvaton maito)

Tuoremehua

Lounas: Jotain peruskotiruokaa (pastaa, makaronilaatikkoa, nakkikeittoa jne usein kalaa, esim. lohta...)

Sitten välipaloiksi ja iltapaloiksi : ruisleipää samalla tavalla kuin aamulla, vihanneksia, hedelmiä, vettä, kahvia, jogurttia (rasvaton jogurtti ja vauvan sosetta / hedelmiä / marjoja / leseitä jne...), Weetabixiä tms..., joskus kananmunaa jne...

En yleensä syö toista lämmintä ateriaa

Oleellista siis on se, että syön paljon kuituja ja hedelmiä ja käytän vähärasvaisia maitotuotteita. Lisäksi aika usein syön leivät ainoastaan margariinilla ja vihanneksilla ja syön usein lounaaksi kalaa

Vierailija
5/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla join kupin kahvia ja voisilmäpullan. Kello 11 taaskuppi kahvia ja yksi pätkis. Kello 13 kaksi perunaa ja kolme lindströminpihviä, lasi rasvatonta maitoa ja salaattia (riisisalaattia + porkkanaraastetta). Sen jälkeen en olekaan mitäään syönyt. Ehkä nyt iltapalaksi vielä lämmin ruoka. Mies tuolla kokkaa jotain herkkua.

Vierailija
6/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen tuon verran, lisää herkku tai pari, pari kuppia kahvia ja kuppi teetä, vähennä pari leipää ja sulatejuusto. Yleensä syön kaksi lämmintä ateriaa päivässä, lounaaksi pienen annoksen vaan, jos en ole oikeasti kovin nälkäinen.

Ehkä kyse onkin annosten koosta, kun olet noin paljon ylipainoinen? Tietysti aineenvaihdunta, liikunnan määrä jne vaikuttaa, mutta tuolla ruokalistalla (ja omilla annoskoilla) mä en sais mitenkään kehitettyä noin paljon ylipainoa!

Vierailija
7/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala:

2 isoa mukia kahvia

2 ruisleipää, päällä levitettä, maksamakkaraa ja juustoa (esim. Arkijuustoa)

Aamupäivällä töissä kahvia (ehkä keksiä)

Lounas:

1prk ananasmurskaa

1pr Ehrman-rahkaa

tai sitten edellisen päivän ruokaa, esim. kasviksia ja jauhelihakastiketta (ei pastaa)

Iltapäivällä töissä kahvia (ehkä keksiä)

Päivällinen kotona:

Lihaa/kanaa/kalaa ja kasviksia, joskus täysjyväriisiä tai pastaa (kerran, kaksi viikossa). Teen eilen syötiin porsaan palapaistia, toissapäivänä tomaattipohjaista jauhelihakastiketta

Iltapala:

Ruisleipää samaan tyyliin kuin aamulla. Voin myös syödä leipäni saunapalvikinkulla+juustolla

Liikun arkena 4 päivänä työmatkat (14km yhteensä) pyörällä, lisäksi juoksen säännöllisesti. Liikunnan ansiosta voin herkutella viikonloppuisin ja joskus viikollakin ;)

Vierailija
8/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitäthän huomiota myös annoskokoihin. Jos itse syön makaronilaatikkoa, määrä on noin 1,5 dl ja loppu lautanen täynnä salaattia.

Syön tällä hetkellä lähes joka päivä näin:

- aamulla yksi ruispaahtosämpylä, 4 g margariinia ja 4 viipaletta ohuen ohutta kinkkua sekä 100 g tomaatti

- aamupäivällä iso omena (200 g)

- lounaaksi tuorepuuro, jossa kuitulisättyä jogurttia, elovena+-hiutaleita ja yksi iso appelsiini tai kaksi mandariinia

- iltapäivän välipalaksi 4-5 kuivattua aprikoosia

- töistä tullessa yksi ruispaahtoleipä, ei enempää, ja 2 g margariinia

- päivän pääruokana samaa kuin perheelle, esim. kanawokkia 300-400 g tai 2 dl keitettyä ruismakaronia ja reilusti jauhelihakastiketta plus iso salaatti tai 300 g linssikeittoa plus 1-2 ruispaahtoleipää tai yksi ryynimakkara, 1 dl perunamuusia ja iso salaatti.

- iltapalaksi pakastemarjoja ja maitorahkaa, jos on kova nälkä niin koko 250 g purkillinen rahkaa, sen sekaan laitan myös vähäkalorista mehukeittoa ja omatekemää hilloa. Mutta ei siis mitään kermavaahtorahkaa.

Usein syön päivällä myös yhden rivin tummaa suklaata tai voisilmäpullan.

Tämä ruokavalio on monivuotisen kokeilun tulos. Kun syön näin, voin viikonloppuisin ottaa myös vähän viiniä ja jotain epäterveellisempää. Tästä kertyy päivässä noin 1500 kcal, joka tuhdimpaa tapausta varmaan laihduttaakin, minulla se pitää painon samassa, kun tosiaan välilä on rennompia päiviä. Mässäilyä en harrasta kuin jouluna, ja silloin painoni aina nousee noin 2 kiloa.

Vierailija
9/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalalla kaurapuuro Flora-silmällä :), intiaanisokerilla ja kaurakuitujauheella

Kaksi kuppia kahvia ja noin 0,5 litraa vettä

Lounaaksi kasvissosekeitto ja vihreä salaatti tai raastepöytä, sämpylä tai viipale leipää, lasi rasvatonta maitoa

Välipalalla lasi vettä ja kuppi kahvia, hedelmä

Illallisella lämmin ruoka, esim. nyt eilen kaalilaatikko. Lisukkeena rasvatonta raejuustoa noin 1d sekä pakastepuolukoita. Illallisella voi olla myös keittoa tai mitä nyt sattuu olemaan perheellä ruokana. Lisäksi salaattivihanneksia tuoreena, eri muodossa.

Illalla, jos on nälkä, pala leipää ja kuppi teetä rasvattomalla maidolla. Päivän mittaan väh. 2 litraa vettä. Karkkipäivä kerran viikossa, muuten ruokalista on melko askeettinen.

Vierailija
10/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille, on mielenkiintoista lukea.

Halusinkin tietää sitä syöttekö vähärasvaisia tuotteita, käytättekö juustoja, syöttekö joka päivä jotain pientä herkkua jne. Ilmeisesti monet tarkkailee rasvan määrää.

Tiedän että liikunnalla on iso merkitys, mutta se ei yksinään auta.

Vierailija
11/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutti niin askeettiselta, että kävin Kalorilaskurissa kokeilemassa, mitä siitä tulee. Laitoin kaikki annokset (puuro, keitto, laatikko) 300 grammaksi joka on jo ihan kunnon lautasellinen. Maitorahka ei edes ollut rasvatonta jonka laitoin, ja kaalilaatikon laitoin sika-naudasta. 180-senttinen ihminen ei nähdäkseni voi ylläpitää painoaan tuolla ruokamäärällä, paitsi jos viettää kaikki päivät vuoteessa liikkumatta. Tuo on rankan laihduttajan ruokavalio.

Vierailija
12/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun syö suhteellisen niukasti, voi olla vaikea pitää nälkää poissa, ja siinä auttaa runsas proteiini. Sen takia laihduttajat ja normaalipainoiset syövät paljon maitorahkaa ja raejuustoa ja kanaa. Rasvaa tarvitaan välttämättä ja sen takia laihduttajankin salaattiin suositellaan oliiviöljyä. Avokado ja mantelit ja rasvainen kala ovat säännöllisesti ruokalistalla myös, koska niistä saa hyviä rasvahappoja. Väitetään, ettei rasva "pala" laihduttaessa ellei ruokavaliossa ole tarpeeksi rasvaa, tiedä sitten onko totta vai pelkkä myytti.

Vierailija
13/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muiden ruokavaliota kun katsoo, tulee hiukkasen huono omatunto...no, ei tämä omani terveellinen ole, mutta olen kyllä aina ollut normaalipainoinen (nyt 173 cm / 64 kg).

Normaalipäivä:

*aamulla kuppi teetä, 2-3 voileipää (margariini, juusto esim. Oltermanni), pari keksiä, mehua

*välipalalla jotain, jugurttia, voileipä, keksejä, tms.

*lounaaksi jotain perusruokaa, esim. keittoa, kiusausta, pastaa, pari leipää, maitoa (se sentään rasvatonta kun maistuu paremmalta mielestäni ;)

*päiväkahvilla iso muki kahvia ja läjä suklaata, pullaa tai keksejä

*välipalaksi joku hedelmä tai taas suklaata

*päivälliseksi perusruokaa ja paljon (siis esim. lasagnea kunnon lautasellinen, vihannekset lähinnä koristeena), leipiä, maitoa

*ja vielä illalla pari pientä ateriaa ja aina herkkuja...

Siis suklaata menee päivittäin, samoin keksejä. Ihan tavallista on että syön samana päivänä useamman leivonnaisen...ja viikonloputhan on herkkuruokia varten ihan erityisesti - pitsaa, karkkia, kakkuja.

Liikuntaa en pahemmin harrasta, mutta liikkeessä olen jatkuvasti - kiitos lasten. ;) Kun joskus palaan takaisin työpöydän ääreen, lihon todennäköisesti kuin pullataikina tällä ruokavaliolla. Ei kai tämä onni voi ihan loputtomasti jatkua, kaipa tuo ikäkin alkaa kohta vaikuttaa.

Vierailija
14/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivällä käytän makuisa 60% levitettä, juusto on aina normaalirasvaista edamia. Maito on rasvatonta, sitä menee muutama lasillinen päivässä. Syön joka päivä jotain herkkua.

Liikunta ei tokikaan yksinään auta. Mutta jos haluaa syödä vähän enemmän kuin mitä linjat muuten sallii, niin liikunta on oiva apukeino... Itse kulutan noin 2000 kaloria viikossa liikunnalla. Se vastaa jo yhtä ylimääräistä ruokapäivää, joten lihomatta voin syödä melkoisen määrän herkkuja ;)

Mitat unohtui, eli olen 58/168.

kiitos kaikille, on mielenkiintoista lukea.

Halusinkin tietää sitä syöttekö vähärasvaisia tuotteita, käytättekö juustoja, syöttekö joka päivä jotain pientä herkkua jne. Ilmeisesti monet tarkkailee rasvan määrää.

Tiedän että liikunnalla on iso merkitys, mutta se ei yksinään auta.

Vierailija
15/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä vähän pyöreä 165/68, mutta paino pysyny samana aina eli en lihonukaan ole. Liikuntaa harrastan kunnolla kerran pari viikossa, mutta hyötyliikuntaa kertyy mukavasti äivän aikana ja työssä olen liikeessä paljon

Vierailija
16/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä

syön...

Aamulla

Kaakaota ja leivän/sämpylän, jossa päällä juustoa ja kurkkua tai tomaattia. Joskus jogurtin lisäksi.

TAI 2 weetabixia maidon kanssa, TAI puuroa lautasellinen ja mehulasillinen.

Välipalana

Leipää jossa päällä kinkkua/kalkkunaa tai makkaraa kurkkua ja juustoa.

Kahvia pari kuppia.

Vettä tai vissyvettä lasi tai 2.

Sitten on ruoka

Syön perunaa tai pastaa

Kastiketta ja kasviksia. Raastetta tai salaattia.

TAI joku keitto leivän kera. EI makkaraa päällä. Kurkkua tai tomaattia ja juustoa kyllä 1-2 siivua.

Iltapalaksi

Kaakaota ja pari leipää/sämpylää

taas kurrkua ja juustoa ainakin päälle. Joskus suolasen himossa kalkkunaleikettä tai kinkkua.

2 lasia vissyä ainakin menee illassa.

Lisäksi syön omenaa, viinirypäleitä klemnttiinejä pikkunälkään. Ja kahvin kanssa pari keksiä tai pullan.

Neuvosin sua puolittamaan kinkkusiivut ja muut leikkeleet. Ja maitoa tai vettä ruoan kanssa. Kaikki sulatejuustot lihottaa, ja banaani ei oo se paras hedelmä laihduttajalle. Rahkakin on aika herkkua. Se pois ja tilalle vaikka hedelmiä sekasin ja siihen joku säilykehedelmä mehuineen makeuttamaan, esim ananas, joka kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Vettä kannattaa juoda ainakin lasillinen ennen ruokaa.

Tää mun syöminen on vähän mitä sattuu, ja lisäksi syön suklaata ja jäätelöä ja kakkua ja sipsiä ja limua... mutta en joka päivä. Enkä isoja määriä kerrallaan.

Jos syön sipsiä, syön vain jälkkärikipollisen maksimissaan. Suklaata ei mee ku 5 palaa kerrallaan. Ja lisänä vissyä.

Mä oon hulluna lidlin vissyveteen :)

Vierailija
17/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: Kaura-ruispuuroa, vadelmia, 3dl maitoa

Lounas: Jotain kotiruokaa, esim. makaronilaatikkoa tms. (kaikki tehty täysjyväpastaan), jotain vihanneksia + light-limpparia

Välipala: Pari näkkäriä, päällä juustoa

Päivällinen: Joko näkkäriä tai sitten ruokaa jos sattuu olemaan + maitoa

Iltapala: Yleensä joku hedelmä / porkkanoita + pieni suklaapatukka.

Tällä hetkellä olen kotona lasten kanssa, joten saatan itse jäädä vaille päivällistä. Lounaan tähteet annan lapsille. Kun olen töissä, niin syön työpaikkaruokalassa + vielä illalla kotona lämpimän ruuan. Töissä syön välipalaksi yleensä omenan ja päärynän.

Iltaisin menee vettä noin litra.

Vierailija
18/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.30 aamupala: kaksi kuppia kahvia kevytmaidolla

9: kuppi kahvia kevytmaidolla + hedelmä (jos kokous niin ehkä yksi pulla/sämpylä)

11.30: lounas esim pinaattikeitto ja täysjyväleipä ilman lisukkeita, vesi

14: kuppi kahvia kevytmaidolla

17.00: päivällinen, puolilautasta lämmintä liharuokaa loput kasviksia

21.00: banaani ja jotain herkkua (kourallinen karkkia tai pieni kulhollinen jäätelöä)

Tällä olen saanut painoni alas edellisen lapsen jäljiltä laihduttamatta ja nyt on hyvä. Itse pyrin syömään vain silloin kun on todella nälkä ja silloinkin kunnon ruokaa paitsi iltaisin kun on pakko saada edes joku pieni herkku ;)

Vierailija
19/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kiloklubi.fi.

Päiväsi kuulostaa hyvältä _laihduttajan_ päivältä, mutta sitten kun laihdutus on ohi, voit syödä minusta vielä vähän enemmän.

Kiloklubi on tosi näppärä.

Vierailija
20/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla kivennäisvesilasi ja voileipä, joskus kaksi leipää. Voileipä on sellainen, etten käytä margariinia tai rasvaa lainkaan. Päälle siis laitan suoraan joko metvurstia tai sitten otermannijuustosiivut, siis vain toiset.

Päiväruoka on työpaikalla salaatti, tai jos on kalaruoka, niin se. Salaattiin saamme ottaa lämpimän perunan. En syö leipää tällöin. Juomana vesi. Salaattiin en missään nimessä laita salaattikastiketta.

Töissä on musta kahvi klo 9 ja 14.

Jos työpäivä on pitkä esim. olen ilta 7 asti, niin sitten saatan napostella työpaikalla jonkin namin. Meillä on työpaikalla karkkiautomaatti.

Seuraavan kerran syön töistä tullessa taasen voileipää aamupalan tapaan ja kivennäisveden. Mulla on ihan himo tuohon sitruunanmakuiseen calsium-lisättyyn kivennäisveteen. Voisin juoda sitä vaikka pullon päivässä.

Iltasella syön sitten enää hedelmän tai useamman. Aika usein menee myös jätski tötterönä.

En syö enempää. Olen 62kg ja 168 cm. Painoni on pysynyt näin vakiona varmaan yli 15 vuotta (poikkeuksena muutama raskaus välissä).