Jos ei ole varaa maksaa opintolainaa ja se siirtyy Kelan perittäväksi
Onko se paljon kalliimpi kuin pankille maksettuna ?
En pysty juuri nyt maksamaan työttömyyden vuoksi lainaa ( työt jatkuu pian) ja lainan maksun muuttaminen maksaisi yli 200 euroa. Kannattako ennemmin tehdä tuo vai päästää Kelan maksuu .
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
No kela perii sitä ulosoton kautta. Tulee kaikki ulosoton kulut ja 7% vuosikorko. Se 200€ on barmasti halvempi, jos on oletettavissa, että tilanne muutaman kuukauden kuluessa paranee.
Miksi siis ei mene heti ulosottoon ? Mikä Kelan pointti siis välissä on ?
On siellä kova korko. Jos sulla ei ole maksukykyä, Kela ei silloin sitä lainaa myöskään peri, mutta käyttää ulosotossa, ettei se laina vanhene. Kela vie kaikki ylimääräiset rahat mitä saa, kun pankki välttämättä ei. Kela kuitenkin perii maksukyvyn mukaan, mutta jos on ylimääräisiä tuloja, ne peritään lainaan aina, onpa velka maksussa tai ei.
En osaa sanoa, onko pankilla vai Kelalla isompi korko nykyään, mutta ei kyllä pankilla tullut lainoihin niin isoa koronkasvua, kun pankilla niitä korkoja joutui maksamaan säännöllisesti.
Kela maksa sen lainan pankille, koska kela on taannut sen. Muuten pankki tuskin suostuisi myöntämään opintolainoja, kun ne on aika epävarmoja. Sitten kela perii sitä pankille maksamaansa takaisin sulta ulosoton kautta.
Itsellä pankki halusi palkkioita jopa kuukausittaisesta maksusuorituksesta, kelalle riittää että maksaa lainan korkoineen.
Vierailija kirjoitti:
No kela perii sitä ulosoton kautta. Tulee kaikki ulosoton kulut ja 7% vuosikorko. Se 200€ on barmasti halvempi, jos on oletettavissa, että tilanne muutaman kuukauden kuluessa paranee.
Ei peri. Kela vie lainan silloin ulosottoon, kun Kela ei halua tai ei voi periä lainaa suoraan velalliselta ja Kela siis vie lainan ulosottoon juurikin silloin, kun ei peri sitä velkaa. Jos maksaa velkaa suoraan Kelalle, laina ei ole silloin ulosotossa. Kela ei aina peri lainaa vähävaraisilta ja vie sen lainan ulosottoon säännöllisesti muutaman vuoden välein, ettei se velka vanhene. Itse en saanut maksusopimusta Kelan kanssa ja Kela kieltäytyi. Mulle ne on sanoneet, että jos laina on ulosotossa, silloin sitä velkaa ei peritä. Juurikin niin.
Vierailija kirjoitti:
Kela maksa sen lainan pankille, koska kela on taannut sen. Muuten pankki tuskin suostuisi myöntämään opintolainoja, kun ne on aika epävarmoja. Sitten kela perii sitä pankille maksamaansa takaisin sulta ulosoton kautta.
Kyllä sitä lainaa hoidetaan suoraan Kelalle ja silloin, kun ei ole maksukykyä, Kela ei peri lainaa laisinkaan siltä vähävaraiselta. Ulosottosääntöjen mukaan jokainen laina pitää käyttää kerran kolmessa vuodessa ulosotossa ettei se vanhene. Tottakai Kela perii ulosoton kautta, jos velallisella on maksukykyä, mutta ei halua eikä suostu maksamaan sitä lainaa suoraan Kelalle. Mikäli velallinen haluaa maksaa lainaa suoraan Kelalle, niin se aina ensisijaisesti hoidetaan, mikäli Kela perii velkaa. Kela ei peri velkaa esim. toimeentulotuen asiakkailta, mutta silloin kun on tuloja niin perii ne kaikki ylimääräiset tulot.
Itselläni on AMK koulutus ja opintolainaa otin 3 vuoden ajan, muuten en olisi pärjännyt. Opiskelut olivat alalla, jolla oli suurimmaksi osaksi pakko olla läsnä ja päivät olivat välillä yli 10 tunnin pituisia. Ei siis ollut mahdollista käydä töissä opintojen ohella. Sairastuin opiskeluaikanani, mutta sain lopulta tutkinnon tehtyä ja valmistuin. Sairauden vuoksi en ole työllistynyt. Nyt melkein 20 vuotta valmistumisesta ja sen ajan elänyt kuntoutustuella tai toimeentulotuella. Koska eläkkeelle ei pääse, vaikka haettu on. Minimituloillani piti maksaa opintolaina pois ja pari vuotta sitten sain sen maksettua. Välillä kävi kitiuttaessa mielessä, että jätän maksamatta, mutta sitten olisi menneet luottotiedot. Edelleen minimituloilla ja eläkkeelle pääsy on aika hankalaa. Pitäisi päästä ensin erikoislääkärille ja sinne ei työtön ja lapseton köyhä julkisen kautta tahdo päästä. Yksityiselle ei ole varaa mennä.
Muuten ap. Jos päästät Kelalle, en ole varma meneekö sen takia luottotiedot. Jokatapauksessa saat maksusopimuksen Kelan kanssa ja sitten lyhennät lainaa Kelalle. Kela silti vaatii melko isoja summia, jos olet töissä. Yks lyhensi Kelalle yli 200 euroa kuussa, kun sai palkkaa kuukaudessa noin 1200 käteen verojen jälkeen. Kela siis vie kaiken, minkä voi lainnojalla ja ulosoton uhalla vaatia. Kela on joustavampi vähävaraisten kanssa eikä aina peri lainaa, mutta mun tietojen mukaan kyllä vie kaikki ylimääräiset rahat, mitkä lain nojalla voi saada.
Ja todellakin maksoin opintolainaa vaikka tulot olivat vain työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki. Opintolainaa ei katsottu sellaiseksi menoksi, joka olisi mennyt toimeentulotukeen menona. Eli joka kuukausi sain minimituet ja siitä lyhensin opintolainaa. Sairaana, jolla kaikki lääkekulut/apuälineet ei mene toimeentulotuen piikkiin, koska kaikki ei vain siihen kuulu. Näin ainakin minulle vastattu päätöksissä, kun olen harkinnanvaraista toimeentuloa hakenut hoitotarvikkeita/apuvälineitä varten.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on AMK koulutus ja opintolainaa otin 3 vuoden ajan, muuten en olisi pärjännyt. Opiskelut olivat alalla, jolla oli suurimmaksi osaksi pakko olla läsnä ja päivät olivat välillä yli 10 tunnin pituisia. Ei siis ollut mahdollista käydä töissä opintojen ohella. Sairastuin opiskeluaikanani, mutta sain lopulta tutkinnon tehtyä ja valmistuin. Sairauden vuoksi en ole työllistynyt. Nyt melkein 20 vuotta valmistumisesta ja sen ajan elänyt kuntoutustuella tai toimeentulotuella. Koska eläkkeelle ei pääse, vaikka haettu on. Minimituloillani piti maksaa opintolaina pois ja pari vuotta sitten sain sen maksettua. Välillä kävi kitiuttaessa mielessä, että jätän maksamatta, mutta sitten olisi menneet luottotiedot. Edelleen minimituloilla ja eläkkeelle pääsy on aika hankalaa. Pitäisi päästä ensin erikoislääkärille ja sinne ei työtön ja lapseton köyhä julkisen kautta tahdo päästä. Yksityiselle ei ole varaa mennä.
Kun sairastuin, Kela ei perinyt lainoja käytännössä laisinkaan. Ei myöskään, kun jäin työttömäksi. Meni ainoastaan ylimääräiset tulot opintolainoihin. Kun työllistyin, sieltä alkoi taas tulla kirjeitä ja kyselyjä lainanmaksun perään. Vähävaraisena mun ei kuitenkaan ole tarvinnut lyhentää ja viimeisin tieto on, että lainat ei ole Kelassa perinnässä. Ne siis on melko joustavia Kelassa ja ainoa asia mikä sapettaa, niin lainojen takia köyhä pysyy köyhänä eli jos on tuloja, itselle ei niiden lainojen takia voi saada enempää kuin työttömänä tai minimisosiaaliturvalla.
Ok. Eli siis taitaa olla parempi maksaa tuo 200 euroa maksusuunnitelman teosta ( aika iso summa kyllä, sellainen on S-pankki) . Kiitos vastauksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on AMK koulutus ja opintolainaa otin 3 vuoden ajan, muuten en olisi pärjännyt. Opiskelut olivat alalla, jolla oli suurimmaksi osaksi pakko olla läsnä ja päivät olivat välillä yli 10 tunnin pituisia. Ei siis ollut mahdollista käydä töissä opintojen ohella. Sairastuin opiskeluaikanani, mutta sain lopulta tutkinnon tehtyä ja valmistuin. Sairauden vuoksi en ole työllistynyt. Nyt melkein 20 vuotta valmistumisesta ja sen ajan elänyt kuntoutustuella tai toimeentulotuella. Koska eläkkeelle ei pääse, vaikka haettu on. Minimituloillani piti maksaa opintolaina pois ja pari vuotta sitten sain sen maksettua. Välillä kävi kitiuttaessa mielessä, että jätän maksamatta, mutta sitten olisi menneet luottotiedot. Edelleen minimituloilla ja eläkkeelle pääsy on aika hankalaa. Pitäisi päästä ensin erikoislääkärille ja sinne ei työtön ja lapseton köyhä julkisen kautta tahdo päästä.
Mikä pankki sinulla oli ? mInulla ei auttanut mitään, kun työttmyyden tullessa kyselin apua.
Vierailija kirjoitti:
Voin paljastaa, että luottohäiriö merkintä opintolainasta ei yleensä haittaa yhtään mitään. Joskus jopa päinvastoin. Vuokranantajat arvostaa, että henkilö on opiskellut.
Ei se sen kalliimpi ole, kun pitäähän pankillekin maksaa korkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi siis ei mene heti ulosottoon ? Mikä Kelan pointti siis välissä on ?
Kela on takaaja. Siksi Kela maksaa ensin pankille ja jos asiakas ei maksa Kelalle, menee ulosottoon.
Paljonko pankin korko on, enemmän vai vähemmän kuin ulosoton 7%? Onko opintolainan sellainen maksu, josta ei tule oikeuden päätöstä ulosotosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei peri. Kela vie lainan silloin ulosottoon, kun Kela ei halua tai ei voi periä lainaa suoraan velalliselta ja Kela siis vie lainan ulosottoon juurikin silloin, kun ei peri sitä velkaa. Jos maksaa velkaa suoraan Kelalle, laina ei ole silloin ulosotossa. Kela ei aina peri lainaa vähävaraisilta ja vie sen lainan ulosottoon säännöllisesti muutaman vuoden välein, ettei se velka vanhene. Itse en saanut maksusopimusta Kelan kanssa ja Kela kieltäytyi. Mulle ne on sanoneet, että jos laina on ulosotossa, silloin sitä velkaa ei peritä. Juurikin niin.
Kela ei peri, vaan ulosotto perii. Yksinkertaista.
Jos maksaa Kelalle, ei mene ulosottoon. Edelleen yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Eli siis taitaa olla parempi maksaa tuo 200 euroa maksusuunnitelman teosta ( aika iso summa kyllä, sellainen on S-pankki) . Kiitos vastauksista.
No kyllä mielestäni kannattaa pitää lainat pankissa, jos on palkkatyö. Mulla meni lainat Kelalle, kun olin sairaana sekä samalla opiskelija ja pankit ei halunneet silloin tehdä maksusopimusta mun kanssa. Kela on joustava, jos on persaukinen, mutta jos on säännöllinen palkkatyö/ tuloja, niin Kela vaatii aikalailla kaiken minkä saa. En saa veronpalautuksia itselle vaan ne menee Kelalle ja ihan niin kauan kuin mulla on nuo lainat, niin veronpalautuksetkin menee Kelalle. Tietysti Kelan kanssa voi sopia summan, jos on maksusopimuksella, mutta mun tietojen mukaan Kela vaatii pienipalkkaisiltakin satoja euroja lyhennyksiä, jos on kuukausipalkalla.
Vierailija kirjoitti:
Ja todellakin maksoin opintolainaa vaikka tulot olivat vain työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki. Opintolainaa ei katsottu sellaiseksi menoksi, joka olisi mennyt toimeentulotukeen menona. Eli joka kuukausi sain minimituet ja siitä lyhensin opintolainaa. Sairaana, jolla kaikki lääkekulut/apuälineet ei mene toimeentulotuen piikkiin, koska kaikki ei vain siihen kuulu. Näin ainakin minulle vastattu päätöksissä, kun olen harkinnanvaraista toimeentuloa hakenut hoitotarvikkeita/apuvälineitä varten.
Totta, mutta jos et olisi maksanut, sinulla olisi jäänyt ulosotossa suojaosuus. Ja ulosotto katsotaan toimeentulotuessa välttämättömäksi menoksi. Mihin sinä luottotietoja tarvitsit, kun ei sinulla ollut varaa ottaa luottoa. Ja se velka olisi vanhentunut lopullisesti 15 vuodessa ulosottopäätöksestä.
Ei kannata ainakaan menettää luottotietoja.