Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Normaalipainoiset: Millainen olisi tyypillinen ruokapäiväkirjan "sivunne"?

Vierailija
14.01.2009 |

Eli mitä syötte?

Olen runsaasti ylipainoinen (35kg ylimääräistä) ja pyrin pääsemään kiinni normaaliin syömiskulttuuriin. Nyt laihduttaessa ruokavalioni on kutakuinkin tällainen:

maitokahvi

sämpylä (itse tehty) päällä kinkkua ja sulatejuustoa

banaani

makaroonilaatikkoa

salaattia

kanasalaatti

täysjyväleipää

rahkaa (rasvaton)

omena

leipää 2 palaa

Pohdin olisiko tämä ruokavalioni sellainen, jota te normaalipainoiset ihmiset tavallisesti syötte.

t. innokas laihduttaja

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkkärin päällä on myös aina vihreää Keijua. Ruuan valmistuksesssa käytän 4%:sta ruokakermaa. Kaikki pastat on tosiaan täysjyvää. Juomana tuo rasvaton maito. En syö jugurtteja, koska niissä on älyttömästi sokeria. Puuro on halpaa ja ravitsevaa, siksi syön sitä joka aamu. Lisäksi lapset syö sitä, haluan myös näyttää esimerkkiä.

Itse sallin joka päivä pienen herkun itselleni. Huomaan että jos olen päivänkin syömättä jotain hyvää, niin himo kasvaa suureksi ja syön seuraavana päivänä ihan liikaa.

Pitsaa syön lähinnä omatekoista, minkä teen täysjyvävehnäjauhoon. Hampurilaisella käydessä otan yleensä aina ranskalaisten tilalle salaatin. Tosi harvoin tulee kyllä syötyä roskaruokaa, koska se turvottaa minua niin paljon. Maha tulee tosi kipeäksi.

Siideriä juon viikonloppuisin muutaman pullon.

Mitat 164cm / 62kg, eli painoindeksi noin 23. Jos nipistäisin ruokavaliosta, saisin helposti tiputettua pari kiloa. Mutta olen nyt tyytyväinen. En halua vetää elämää liian tiukalle. Pieniä iloja täytyy olla joka päivä.

Käyn päivittäin vaa'alla. Jos paino on noussut, syön sen päivän kevyemmin. Jos on laskenut, saatan käydä ulkona syömässä.

Vierailija
22/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en oo koskaan pitäny mitää ruokapäiväkirjaa.. syön, mitä sattuu kaapis olemaan tai mitä tekee mieli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamulla:vettä, vitamiinipillereitä, töissä kaurapuuroa sellaisenaan, hedelmä, kahvia

lounas:tavallista kotiruokaa(usein kasvis) ja salaattia, ei leipää, juomana vettä

iltapäivällä joku suklaapala, keksi, jos löytyy taukohuoneesta, hedelmä, kahvia

illalla vaihtelevasti, joskus roskaruokaa, joskus voileipää ja viiniä, tai ruisleipää ja raejuustoa, mutta ei pahemmin lämmintä ruokaa enää

Syön vain, kun on todella nälkä, en käytä sokeria, enkä levitettä leivän päällä.

Vierailija
24/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön näin

Aamulla

kaurapuuroa rasvattomaan maitoon tehtynä ja iso lasi appelsiinimehua, kuppi maitokahvia

Lounas: ihan lautasmallin mukaan (kasviksia, lihaa, perunaa tms.)

Välipala: voileipä: juustoa, meetwurstia ja vihanneksia, jugurttia usein, kahvi ja vielä jotain makeaa

Illallinen: samaan tapaan kuin lounas

Iltapala: teetä ja voileipää (ihan kunnon täytteet)

Mä en käytä mitään erityisiä kevyttuotteita. Ruoanlaitossa yleensä ihan öljyä.

Tosin mitään kerma/jauhokastikkeita meillä ei yleensä syödä, mutta muuten ihan tavallista itsetehtyä ruokaa.

Pituus 165 ja paino 58

Vierailija
25/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tasapainon vuoksi on sitten taas päiviä kun en syö kovinkaan paljon... Herkkupäivänä saatan syödä jotain hyvää ruokaa, esim. lasagnea, pari lautasellista ja illalla vedän sitten puolikkaan suklaalevyn ja karkkia tai mikropopkornia. Välipaloina mutustelen hedelmiä. Aamupalalla jotain leipää.

Tänään on taas ollu kevyempi päivä:

aamupala: 2 dl rasvatonta jogurttia

päivällinen: pussi mama-nuudeleita

iltapala: en oo vielä syöny, mut tuol on moniviljapatonki odottamassa josta varmaan syön puolet kurkulla ja tomaatilla.

Näitä herkkupäiviä on viikossa suunnilleen yhtä monta kuin kevyempiä päiviä. Paino on pysyny samassa jo 5 vuotta näin. Aikaisemmin on ollu paino-ongelmia kun söin liikaa aina... Nykyinen linja toimii :)

Mitat 160/50

Vierailija
26/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala

2 ruisleipää

keijua

kalkkunaleike/juusto

paprika/kurkku/tomaatti

välipala hedelm(i)ä/marjoja

Lounas

salaatti

perunaa

kala/kana tai liha

välipala

leipä

keijua

kalkkunaleike/juusto

paprika/kurkku/tomaatti /

hedelmä

päivällinen vaihdellen kala/kana tai liha

salaatti/ raejuusto/ vihanneksia / tms.

iltapala

leipä

hedelmä/marjoja

Jos illalla herkuttelen niin sitten toinen ruoka on vain salaatti ja vähän kalaa, kanaa tai lihaa. Kesällä paljon marjoja ja hedelmiä ja vihanneksia. Ruoka annokset on pieniä ja en syö leipää ruuan kanssa.

Lisäksi liikun joka päivä väh. 30 min.

Työ on myös fyysisesti raskasta. Vapaa päivinä saattaa jäädä toinen ruoka pois.

Vierailija
27/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat jopa liian vähän energiaa ja siksi laihtuminen pysähtyy. Mun normaali pvä:

ruishiutalepuuro, mehukeitto (sokeriton), tuoremehu ja maitokahvi

rasvaton cappuccino töissä, omena välipalaksi

lounaalla esim kanaa tai kalaa, 2 pientä perunaa, salaattia reilusti, pala ruisleipää josskus marjarahka jälkkäriksi

kotona esim makaronilaatikkoa, jotain keittoa tai vaikka kanawokkia, leipää ja maitoa

illalla maitokahvi, joskus ruisleipä juustolla

tässäkin on liian vähän energiaa, mutta en tarvitse enempää. Kastikkeistta en pidä, pataruuista kylläkin

Vierailija
28/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön näin:

aamulla 2-5 isoa ruisleipää, päällä keijua, juustoa (17%), kinkkuleikkelettä, kurkkua, 2-3 kuppia maitokahvia (rasvaton maito), vettä

lounaalla:ruispuuro, vesi, mandariini tai pari, ehkä 1-2 ruisleipää juustoineen kinkkuineen

päiväkahvit, pullaa tai keksejä kourakaupalla

päivällinen:2 isoa perunaa, paljon kastiketta, ehkä salaattia tai kypsennettyjä vihanneksia, kahvia, suklaata pari riviä tai keksejä

illalla 2-6 leipää päällisineen, iso kaakao tai vettä. joskus vielä omena tai banaania, keksejä.

Mutta minulla on 5 lasta, enkä juuri ikinä istu paikallani, ainakaan rauhassa...

Vierailija
29/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jugurtti & kahvi

tomaatti/kurkkua & yleisimmin pastaa ja vaihteleva kastike, kahvi

illalla yleensä ei mitään, tai leipä juustonsiivulla/hedelmä.

Vierailija
30/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Aamiainen: Kaksi ruisleivän siivua, joilla päällä kevyt lättaa (28% rasvaa ja sekin kasvis), kummallakin yksi pala juustoa (kevyt) ja pari kurkun palaa. Juomana sokeriton mehu.

- Lounas: Tummaa pitkäjyväistä riisiä noin desi ja kanakastiketta (kanaa, jogurttia, kookosmaitoa, sipulia, valkosipulia, pestoa ja rosmariinia). Juomana rasvaton maito (noin 2 dl).

- Välipala: Pala Pågenin oivallus leipää (kuitua yhtä paljon kuin ruisleivässä), päällä kevyt lättaa, juustosiivu (kevyt) ja puolikas korppukinkun pala. Juomana vesi.

Päivällinen: Sama kuin lounas.

Iltapala: Vettä ja banaani.

Liikunta: Lenkki aamulla koirien kanssa. Päivän häsläykset lasten kanssa ja illalla 45 minuuttia cross trainer-harjoitusta + venyttelyt päälle.

173cm/62kg niin kauan kuin muistan.

Vierailija
31/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kertyi raskauksien välissä +25kg ja sitä ihmeteltiin suuresti miksi painoni ei tipu pikemminkin nousee. Hormooneita johtuen aineen vaihduntani ei ollut sama kuin ennen ja kroppani menikin säästö liekille. Naisen elimistö kun on suunitelltu raskaaksi tulemista ja imettämistä varten.. Yritin laihduttaa vähentämälla kaloreita ja välillä söinkin n1200kaloria päivässä ja paino se vain jatkoi nousuaan. Lisäsi 3xviikossa 10km lenkin painon pudotus ohjelmaani ja paino se vaan pysyi sinnikkäästi vyötärölläni..mitta nauha näytti lähes 100cm vyötärön ympärysmittaa. Pääsin lopulta ravintoterapeutille joka suunnitteli ruokavalioni ja syömisvälit uusiksi. Nyt syön 1800kaloria päivässä ja syön 2-3h välein.. Painoa ilman liikuntaa on tipahtanut jo 7kg 2,5kk. Täysjyvää ja matalan g. ruoka-aineita on nykyinen ruokavalioni ja tärkeintä on syödä usein mutta ei liikaa.

Vierailija
32/45 |
14.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap ota ohjenuoraksi niitä. Kirjoittajat joko eivät kerro kaikkea mitä oikeasti syövät, ovat syömishäiriöisiä tai syövät joka toinen päivä valtavasti ja joka toinen päivä tuskin mitään. Ei terveellistä lainkaan.

Vierailija
33/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät varmaan sitten liiku yhtään. Huomaa, että liikuntaa harrastavat voivat syödä paljon enemmän ja pysyvät mitoissaan.

Minun tyypillinen päiväni:

aamulla: kaurapuuro + kaloritonta mehukeittoa + tuoremehua

lounas: joku lämmin ruoka (kotoa edellisen päivän ruokaa tai työpaikkaruokalasta) + salaattia kunnolla

välipalaksi: joskus joku hedelmä, joskus vain kuppi teetä

päivällisaikaan: välillä lämmin ruoka kotona (jos lounas ollut kevyempi), välillä vain leipä ja hedelmä, ehkä jogurttia

iltapala: 1-2 leipää, hedelmää tai marjoja, jäätelöä tms. hyvää

Käytän kevyttuotteita mm. levitteessä ja juustossa. Karkkia syön lähes päivittäin. Ainakin jotain hyvää on saatava joka päivä, viimeistään illalla jätskiä. Roskaruokaa (hampurilaisen, pizzaa tms). syön ehkä kerran 2 viikossa.

Harrastan liikuntaa 4-5 kertaa viikossa, näistä yleensä kaksi kertaa juoksulenkkejä, 1 kerta jumppaa, 1-2 kertaa sauvakävelyä, yleensä 45 min - tunti kerrallaan.

Mitat 167 cm / 58 kg

Kannattaa kiinnittää huomiota annoskokoihin. Lämmintä ruokaa sopiva määrä, ei liikaa. Liikunta ei yksin laihduta, mutta sen avulla saa tosiaan luvan syödä vähän enemmän. Minulle liikunta on ainakin painonhallinnan a ja o.

Vierailija
34/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

162/60 (tätä pienempään painoon pääsen sellasella ruokavaliolla kun ap:lla oli + hikiliikunnalla, mutta oon valinnut 4 kg enemmän ja nautinnot :)

vannon myös arikiliikunnan nimeen.

- aamu: jugurtti+ sokerimysli/branflakes+rasvaton maito

- lounas: tavallinen ruoka, usein kasvis, ei kuitenkaan raskas (ts. pihvi ja kermaperunat).

- välipala: kaksi juustoleipää, jossain välissä myös hedelmä

- päivällinen: tavallinen ruoka, kuten pastaa ja tomaattikastiketta, kanakeittoa, yleensä vielä yksi juustoleipä

ruokavaliosta muuten

- vältän syömästä aterioiden välillä. syön neljä kertaa päivässä

- vältän käyttämästä ruuanlaitossa kermaa ja tuorejuustoja, joita monet tuntuvat käyttävän. en pidä niiden tunkkaisesta mausta, sopivat hyvin harvoihin ruokiin

- en käytä mitään kevyttuotteita. mun mielestä kevyttuotteet pitäis kieltää lailla, ne hämärtää ihmisten käsitystä määrisät, joita voi syödä. (tää on niin kevyttä, että otetaanpa vielä vähän lisää! puhumattakaan siitä, että maistuvat karmeilta

tsemppiä laihdutukseen

Vierailija
35/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihtunut viitisen kiloa vajaassa vuodessa. Ja olin ihan normaalipainoinen sitä ennenkin, kolmen alle viisi vuotiaan äiti.

Mitat nyt 165cm ja 52kg suunnilleen.

Esimerkkipäivänä eilinen.

Aamupala: iso muki kahvia, runsaasti punaista maitoa

pala näkkäriä, päällä reilusti voita, 5 viipaletta oltermannia ja suolakurkkua

Lounas: kolmen munan munakas, pieni sipuli, oliiveja, pari viipaletta kermajuustoa, iso porkkana raastettuna munakkaaseen

Välipala: kourallinen cashew-pähkinöitä, kahvia kuten aamulla

Iltaruoka: lohta, uunijuureksia reilussa öljyssä (bataatti, lanttu, porkkana, sipuli, vs)

Iltapala: lasi punaviiniä, pala Aurajuustoa, pari palaa tummaa Lindt:in suklaata.

Eli olen ns. hyväkarppi. Olo on aivan mahtava, syön paljon juureksia ja kasviksia, marjoja ja jonkun verran hedelmiä. Paino on tippunut itsestään, syön terveellisesti, koskaan ei ole nälkä ja huimaus ja verensokerinheittely on muisto vain.

Kannattaa tutustua http://www.karppausinfo.fi

Vierailija
36/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aamupala: makkaramunakas, kourallinen kirsikkatomaatteja, mukillinen maitokahvia, tuopillinen vettä

Lounas: tomaattista jauhelihakastiketta, juurespihvejä ja vettä

päivällinen: samaa jauhelikastiketta, salaattia, raejuustoa, vettä

iltapala: klementtiini, turkkilaista jugurttia, mansikoita, vettä, kourallinen manteleita

En käytä mitään kevyttuotteita, vaan valitsen tuotteet sen mukaan missä on vähiten E-aineita (kevyttuotteissa niitä on enemmän ku "normaaleissa") En tykkää perunasta, täysjyväriisistä ja -pastasta ja tarkotuksella olen jättänyt valkoset jauhot pois, joten leipä ja pasta puuttuu mun ruokavaliosta lähes kokonaan. Joskus syön ruisleipää.

Vierailija
37/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana, bmi nyt 19- eli olin alipainoinen ja nyt hivon normaalia n. 7kg painonnousun ansiosta. Kolme kuukautta on vielä aikaa lihota ;) (vitsi - ehkä se 10 kg riittää)

Syön aika samanlailla kuin silloin kun en ole raskaana, siksi aattelin, että voin vastata.

Aamupala

kolme viipaletta tummaa leipää, joiden päällä vihanneksia iso kasa(salaatti, tomaatti, kurkku, paprika), kevytlevite, juustoviipale (5 tai 15% rasvaa), kalkkuna- tai kinkkuleikettä. Joskus syön leivän päällä myös suolakurkkua, tuorejuustoja, tonnikalaa vedessä, paistetun kananmunan jne.

Viikonloppuisin syön aamupalaksi puuroa+omenasosetta tai mysliä rasvattoman maidon kanssa, joskus herkuttelen suklaalevitteellä ja leivällä.

Maitokahvi

+vesilasi ennen ja jälkeen syömisen.

Lounas

Alkuraaste+kiinalaisen ravintolan lounasannos kalaa ja vihanneksia, kala oli uppopaistettu eli ei mikään kevytversio, riisiä kohtuullisesti, ei valtavasti

Vettä ja kuppi teetä

Välipala

Weetabix-pala ja kevytmaitoa, puoli kuppia maitokahvia (käytän kahvissa kotona rasvatonta, töissä kevytmaitoa

Ilallinen

Vähän pakastevalmiita lohkoperunoita, ketsuppia, yksi kalapuikko, kaksi viipaletta leipää ilman voita, tomaattia, kurkkua ja makeaa paprikaa, lasi rasvatonta piimää

+vesilasi ennen ja jälkeen ruoan

Iltapala

kaksi vihreää omenaa

Kaksi pientä kulhollista makeuttamatonta mysliä (rasvaa n 4g/100 g) rasvattomalla maidolla

hyvin tyypillisesti syön enemmän hedelmiä, rakastan erit. rypäleitä, mandariineja ja melonia, ja leipää kuluu monesti enemmän kuin eilen, rakastan vaihdella eri päällyksiä esim. mozzarella jne. Myös salaatit kuuluvat ruokavalioon, mutta väsään niitä ruoan kanssa enemmän viikonloppuna.

Vierailija
38/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: 2 ruisleipää, päällä oivariinia, juustoa ja kinkkua tai makkaraa, lasi tuoremehua, 1-2 kuppia kahvia

Lounas: esim. lihakeittoa 2 ruisleipää

päivällinen: veri makkaraa ja pottumuusia

iltapala 2 leipää, makkaralla ja juustolla, 2 mukia kaakaota ja banaani

nämä oli eilisen päivän eväät

Vierailija
39/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pitkä ura laihduttajana takana, ja tällaisella ankealla ruokavaliolla paino on pysynyt 63-65 kilon välissä kolme vuotta. Suuremmalla syömisellä se nousee; toki tällainen arkisyöminen mahdollistaa herkuttelun silloin, kun on sen aika. Liikun muuten noin 4-5 kertaa viikossa puolisentoistatuntia kerrallaan ja elän muutenkin ihan aktiivisesti. Puuroannos on 1,5 desiä kuivia hiutaleita, keittoannos noin 4dl, lämmin ruoka kokonaisuudessaan noin 3dl.

Vaikutti niin askeettiselta, että kävin Kalorilaskurissa kokeilemassa, mitä siitä tulee. Laitoin kaikki annokset (puuro, keitto, laatikko) 300 grammaksi joka on jo ihan kunnon lautasellinen. Maitorahka ei edes ollut rasvatonta jonka laitoin, ja kaalilaatikon laitoin sika-naudasta. 180-senttinen ihminen ei nähdäkseni voi ylläpitää painoaan tuolla ruokamäärällä, paitsi jos viettää kaikki päivät vuoteessa liikkumatta. Tuo on rankan laihduttajan ruokavalio.

Vierailija
40/45 |
15.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: 2 ruisleipää, päällä oivariinia, juustoa ja kinkkua tai makkaraa, lasi tuoremehua, 1-2 kuppia kahvia

Lounas: esim. lihakeittoa 2 ruisleipää

päivällinen: veri makkaraa ja pottumuusia

iltapala 2 leipää, makkaralla ja juustolla, 2 mukia kaakaota ja banaani

nämä oli eilisen päivän eväät