Mitä mieltä olette evoluutioteorian opettamisesta lapsille?
"Uskontokasvatus ja evoluutio-oppi
Olen seurannut mielenkiinnolla lehdessä käytyä keskustelua uskonnon opetuksesta koulussa. Samaa keskustelua on käyty erityisen paljon viime syksystä alkaen myös työssäni päiväkodissa.
Itse olen yhä voimakkaammin pohtinut kolmen kouluikäisen lapsemme osallistumista perheemme vakaumuksen vastaiseen kouluopetukseen. Evoluutioteoriaa opetetaan kouluissamme edelleenkin totuutena, vaikka tiede jatkuvasti löytää uusia todisteita siitä, että evoluutiouskolle ei ole perusteita.
Onko meillä luomisuskoon uskovana perheenä siis oikeus vaatia, että lapsemme eivät saa osallistua tällaisille tunneille? Sitä emme kuitenkaan vaadi, vaan käymme kotona keskustelua aiheesta, esitämme oman mielipiteemme ja vahvistamme oman vakaumuksemme mukaista ajattelua. Lopulta lapsi tekee oman valintansa.
Ehkä tämän tapainen ajattelu voisi toimia toisinkin päin. Varsinkin nuorilla on taipumus kiinnostua juuri niistä asioista, joista kotona ei ole saanut ehkä edes keskustella. Kielletyn hedelmän maku kiinnostaa.
Lastentarhanopettaja, äiti"
http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/201…
Kommentit (92)
niin eikö ole ihan maalaisjärjellä havaittavia asioita, että luonnonvalinta on olemassa oleva ilmiö, seksuaalivalinta on olemassa oleva ilmiö, sen voi jokainen todeta ihan omassa elämässään, muutaatioita tapahtuu, sitä ei voi kukaan kiistää ja niin edelleen. Miksi on niin hirvittävän väärin opettaa näitä biologian tunnilla?
ei oteta MITÄÄN kantaa jumalan olemassaoloon?
että se kehittyy hienosäädön tasolla, ei isojen periaatteiden. Ennen esim. kuviteltiin, että isoin ja aggressivisin elukka sai parhaiten tiineksi naaraat. Mutta apinalaumoissa tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että pesää saivat hyviin myös ne koiraat, jotka olivat voimiltaan heikompia, mutta järjestivät naaraille ruokaa ja toimivat yhteistyössä muiden koiraiden kanssa. Eli seksuaalivalinnan periaate ei kadonnut mihinkään, tarkentui vain.
En oikein osaa kuvitella vaihtoehtoista, seksuaalivalinnan korvaavaa uskonnollista teoriaa. Jumala istuu taivaassa ja valitsee apinoille parittelukumppaneita periaatteilla, jotka näyttävät ihan evoluutiomekanismien mukaiselta?
konkretiaan uhoamisen sijaan, mielipiteet loppui kuin seinään. Ei ketään uskovaista kiinnostaisi keskustella vaikka nyt tuosta seksuaalivalinnan ideasta? Se ei tietysti ole mikään maailman tärkein asia kouluopetuksessa, mutta eräs evoluutioteorian peruspilaireista, ja siksi epäilyttävien asioiden listalla.
Eli olemmeko kaikki sitä meiltä että seksuaalivainta on olemassa, myös ihmisellä? Kaikki ei nai kaikkia ilman mitään valintakriteerejä? Tästä varmaan ollaan samaa mieltä? Jos Brad Pitille esitellään potentiaalisena seksikumppanina Angelina de Jolie ja av-mamma, valituksi tulee melko selkeällä todenäköisyydellä arvaa kumpi.
Haluatteko uskovaiset haastaa tämän evoluutioTEORIAN osa-alueen? Millä tavalla? Miten vaihtoehtoinen teoria pitäisi näkyä biologian opetuksessa?
niin eikö ole ihan maalaisjärjellä havaittavia asioita, että luonnonvalinta on olemassa oleva ilmiö, seksuaalivalinta on olemassa oleva ilmiö, sen voi jokainen todeta ihan omassa elämässään, muutaatioita tapahtuu, sitä ei voi kukaan kiistää ja niin edelleen. Miksi on niin hirvittävän väärin opettaa näitä biologian tunnilla?
Miten se toimii nyt, kun heikkonäköiset ihmeparannetaan ja heidän geeninsä jäävät jatkumaan tulevissa sukupolvissa, sama koskee muitakin geenejä. Itse olen heikkonäköinen joten otin tämän esimerkiksi sen takia, että se kohdistuu siis itseeni.
En olisis selvinnyt -9 näöllöni hetkekään alkuaikoina. Olisin kuollut jo lapsena ja minun surkeat heikkonökögeenini olisivat luonnonvalintana karsiutuneet pois.
Nyt olen siis epäonnistunut lenkki luonnonvalinnassa joten miten evoluutio nyt jatkuu kun lääketiede on kehittynyt?
Uskovaisille ja tiedeihmisille yhteinen kysymys: miksi Jeesus puhui sairaiden ja evoluution kannalta huonogeenisten ihmisten puolesta? Meidän nykyetiikkamme perustuu tähän (sosiaaliturva, lääketiede kaikille, myös köyhille, vammaisetuudet jne)
ja huom. en ole kreationisti, haluan vain ajatella vapaasti.
Nyt olen siis epäonnistunut lenkki luonnonvalinnassa joten miten evoluutio nyt jatkuu kun lääketiede on kehittynyt?
Ihminen sopeutuu olosuhteisiin. Nykyolosuhteissa heikkonäköisyys ei ole kriittinen ominaisuus. Jos olosuhteet muuttuvat, heikkonäköiset rupeaa taas karsiutumaan. Evoluutiossa ei ole valmiiksi mietittyä lopputulosta tai päätepistettä mihin pyritään.
Enkä ymmärrä miten Jeesuksen puheet tähän liittyy! Eli kai kukaan niin kuvittele, että jos joku uskoo evoluution olevan toimiva mekanismi, hän on myös sitä mieltä että heikkoja pitäisi ruveta tappamaan! Eihän?!
Mielestäni olisi edesvastuutonta olla kertomatta lapsille evoluutioteoriasta, siis ihan sen vuoksi, että tällä hetkellä olevista tieteellisiin tosiseikkoihin perustuvista teorioista (ei uskomuksista tai uskonasioista) evoluutioteoria on vankkumaton ykkönen.
Olin pudota pyrstölleni, kun ensimmäisen kerran yläasteella kuulin ikäisteni uskovaisten lasten nauravan, että "minä en ainakaan ole kehittynyt apinasta, naurettavaa" jne. Tuntui uskomattomalta, että todellakin tässä maailmassa on ihmisiä, jotka kieltävät esimerkiksi esihistorialliset löydöt ja apinoiden ja ihmisten yhteisen kantamuodon jne. Sekä sivuuttavat sen tosiasian, että lajien kehittymistä tapahtuu koko ajan.
Maapallon pitäminen 6000 vuotta vanhana on jotain niin käsittämätöntä fuulaa, ettei sitä voi todellakaan ymmärtää...
koulu oli erinomainen oppisaavutuksiltaan ja opetti evoluutiota. Vanhempainilloissa rehtori joka vuosi erittäin fiksusti ja kohteliaasti torppasi luomiskertomuksien opetusohjelmaan vaatijat sanomalla, että koulu kunnioittaa suuresti perheiden vakaumuksia, mutta opettaa evoluutio-oppia, uskonto on perheiden ja kirkkojen asia.
Ihminen sopeutuu olosuhteisiin. Nykyolosuhteissa heikkonäköisyys ei ole kriittinen ominaisuus. Jos olosuhteet muuttuvat, heikkonäköiset rupeaa taas karsiutumaan. Evoluutiossa ei ole valmiiksi mietittyä lopputulosta tai päätepistettä mihin pyritään.
Enkä ymmärrä miten Jeesuksen puheet tähän liittyy! Eli kai kukaan niin kuvittele, että jos joku uskoo evoluution olevan toimiva mekanismi, hän on myös sitä mieltä että heikkoja pitäisi ruveta tappamaan! Eihän?!
Natsit olivat sitä mieltä
Lapset eivät ole tyhmiä. Itse olen opettanut omille lapsilleni, että jotkut ajattelevat näin ja jotkut noin, siis selostanut molemmat asiat, ja kertonut vielä miten itse uskon asioiden olevan, mutta en koskaan ole markkinoinut mitään teoriaa suurena totuutena.
Missään virallisella taholla ei muuten koskaan ole epäilty evoluutioteorian paikkansapitävyyttä, mistä moisen keksit? Paitsi tietenkin jossain Vartiotornissa.
Miksi nämä teoriat teidän mielestä poissulkevat toisensa? Olen biologi, ja uskon kohonkin korkeampaan voimaan. Miksi raamattu täytyy ottaa niin kirjaimellisesti, eikö jumalan luomistyö voinut tapahtua juuri evoluution kautta? Evoluutiohan on fakta, sitä ei voi kukaan kieltää, mutta ne ketkä haluavat jumalaan uskoa niin hehän voivat ajatella että evoluutio on jumalan luomistyötä? Ja niille ketkä ei usko, ei ole ongelmia.
"perusta" ja miksi sitä ei käy opettaa uskonnontunnilla?