Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, joiden vauvat syö perheen kanssa samaa ruokaa - MITÄ te syötte?

Vierailija
17.02.2010 |

Otsikossapa tuo melkein tulikin. Siis jos teillä vauvat (siinä vuoden molemmin puolin) syö samaa ruokaa kuin muu perhe, laittaisitteko esimerkkejä ruoista, joita teillä syödään, kiitos.

Minä en jotenkin osaa kuvitella meidän vaavia (9kk) vielä samoille aterioille, kun monesti syödään esim. salaattia tai jotain melko tulista.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aika terveellisiä, niissä ei ole lisäaineita ollenkaan. Kuuluvat kyllä meidän ruokavalioon, muuten meillä ei juuri kastikkeita olekaan kuin noita kiinalais ja intialaistyyppisiä, ja niitä en jaksa itse alkaa väsäillä. Ja kyllä meidän lapset on 1 v alkanut niitä syödä. Jos lapsi suostuu syömään maustetumpaa ruokaa ei mitään syytä miksei sitä voisi antaa.

Yksi hyvä kanakastike meillä on ollut kanafilee leikattuna kuutioiksi, kookosmaitoa purkki, currya, ananaspaloja ja persikan paloja. Riisin kera. Maistuu lapsillekin hyvin ja on tosi nopea.

Vierailija
42/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on 1v 2kk ja viimeisen viikon aikana on syöty mm. Perunaa ja kanakastiketta, Spagettia ja jauhelihakastiketta, perunaa ja nakkikastiketta, perunamuusia ja lihamureketta. Ja ihan normaalisti maustan meidän ruuat. Saalatin sijaan annan yleensä kurkkua nakerrettavaksi ruuan jälkeen (koska jos sitä on lautasella ruuan kanssa, ei hän suostu enää syömään mitään muuta).

Makaroonilaatikko on yksi tytön lemppareista. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vieläkin seiskaluokan köksänkirja, josta otan reseptejä.

Vierailija
44/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi paljon tässä vaiheessa. Täytyy alkaa laajentaa repertuaariaan. Tässä sen tajuaakin, miten puolieinespainotteiseks mun ja miehen ruokavalio on mennyt ennen tuota pikku ukkelia... Nyt pitää tehdä muutoksia. Pikku hiljaa. Pitää antaa siihen asti vielä pilttejäkin vähän, ja omatekoisia vauvamössöjä...

Vierailija
45/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis 11kk ikäinen, esim. makaroonilaatikkoa, jonka maustan muilla mausteilla kuin suolalla. Itselleni lisään kuitenkin ketsuppia, joka sisältää megapaljon suolaa. Marinoituja tuotteita en anna, ei niitä usein ostetakaan vaan maustetaan itse. Keittoihin lisään liemikuution sen jälkeen kun olen ottanut siitä osan erilleen. Mutta yli 1-vuotiaalle tarjoan jo myös puolivalmiista tehtyjä (italianpata tms.) jos sitä on meillä ruokana, vaikka sisältää suolaa.

Vanhempi 4-v syö monipuolisesti kaikkea, ei tosin tulista ruokaa, mutta mausteista kuitenkin. Meillä mies harrastaa ruoanlaittoa ja välillä ruoka on eksoottistakin, samaa tarjotaan lapsillekin ja hyvin on esikoinen oppinut maistelemaan kaikkia ruokia.

Itse olen tavannut lapsia, joista esim, kanasalaatti on liian erikoista ja halunnut todellakin välttää moista!!

Vierailija
46/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sekin ongelma ekan lapsen kanssa, ettei hampaaton saanut syötyä samoja ruokia, kaikkia kun ei saanut tarpeeksi pehmeäksi/mössöksi. Emme myöskään esikoisen vauva/taapero aikana tehneet/syöneet ns. kotiruokia kovin usein, aikuisten taloudessa olimme tottuneet syömään lapselle huonosti sopivia ruokia. Nyt kun esikoinen on jo 4 v., meilläkin syödään perunamuusia, makaronilaatikkoa ja keittoja, mitä emme olleet ikinä aiemmin tehneetkään :D Kuopus ( nyt 5 kk)siis saanee aiemmin perheen kanssa samaa ruokaa.

Vierailija
47/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään usein kasvismuusia. Kun tein vauvalle kasvissoseita, mietin miksei aikuisetkin voisi syödä tätä?

Keitän siis perunaa, porkkanaa, sipulia ja kukkakaalia (tai mitä vaan), soseutan pienellä määrällä keitinvettä ja lopuksi sekaan loraus maitoa (tai kermaa) ja margariiniä.

Lisäksi esim. uunilohta, paistettua kanafilettä tai lihapullia.

Lohta on helppo tehdä uunissa, ruodoton file vaan vuokaan ja päälle esim. musta- ja valkopippuria, yrttejä (maustepurkeista voi katsoa mitä suositellaan minkäkin kanssa) ja purjoa, halutessasi myös loraus ruokakermaa tai smetanaa.

Pakasteen kalapaloista voi tehdä monenlaisia uuniruokia, palat vaan uuniin ja esim. maustamatonta jugurttia, currya ja juustoraastetta päälle. Samaan vuokaan voi viipaloida vaikka porkkanaa muhimaan.

Jauhelihasta voi tehdä lihapullia, -pihvejä ja -mureketta, katso ohje keittokirjasta ja jätä suola pois. Itse laitan yleensä kananmunan, vedessä tai kermaviilissä turvotettua korppujauhoa, sipulia, valkosipulia, paprikajauhetta.

Keittoja: jauhelihaa, kanasuikaletta, naudansuikaletta tai nakkeja, pakastevihanneksia, perunaa, suolatonta liemijauhetta, yrttejä, maustepippuria.

Yksi tosi hyvä helppo, mutta vähän kalliimpi, on poronkäristys. Lihaa löytyy pakastealtaasta, paistetaan margariinissä, vähän pippuria, syödään muusin kanssa.

Toinen tosi helppo on karjalanpaisti: valmiita karjalanpaistilihoja, vettä, porkkanaa, sipulia, pippuria, haudutetaan uunissa.

Kiusaukset: perunasipulisekoitusta ja lohisuikaletta, kanasuikaletta tai kinkkusuikaletta (ei enää niin terveellinen mutta välillä) ja maito-ruokakermaseosta.

Spaghetti jauhelihatomaattikastikkeella (jauhelihaa, tomaattimurskaa, tomaattipuretta, sipulia, valkosipulia, paprikajauhetta, chilijauhetta, mustapippuria, valkopippuria).

Ja kiirepäivinä syödään lämpimiä voileipiä.

Eineksistä esim. hernekeitto ja pinaattikeitto ovat terveellisempiä kuin monet muut. Ja pakastevihanneksiahan voi käyttää ihan surutta. Nykyään on niitäkin, missä on myös suikaloitu peruna mukana.

Ja kyllä meillä 1 v 10 kk syö ehkä kerran kahdessa viikossa myös jotain valmiskastiketta tms.

Vierailija
48/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös suolaa ja sokeria olen ruuassa käyttänyt, suolana mineraali ja kivennäisaine pitoista vuorisuolaa ja sokerina intiaanisokeria. Liemiäkin käytän, yleensä reformikeskuksen jauheita. Lapset ovat syöneet ihan kaikkea makaroonilootasta vihreään pestoon. Eineksiä emme käytä joten niitä eivät ole lapsetkaan syöneet. Perusruoka kunniaan.

Vierailija
49/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kun en osaa tehdä niitä kotiruokia kuin yhtä tai kahta laatua...

Suosittelen lämpimästi tässä tapauksessa menoa Marttaliiton tai paikallisen työväen/ kansalaisopiston järjestämälle kokkauskurssille. Kursseja on kertaluontoisia ja pidempiä, mutta ihan perinteiset kotiruoat olisi varmaan hyvä teema sinulle.

Niinhän se vitsi kertoo eronneesta miehestä, joka keitti illalla teevedenkin valmiiksi, ettei tarvitse sitten aamulla muuta kuin lämmittää ;)

Vierailija
50/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten monet jo aiemmin vastanneet, meilläkin syödään keittoja, laatikoita, kastikkeita jne.

Vauvaa ei meillä enää ole, mutta jokainen kolmesta on syönyt samaa ruokaa meidän muiden kanssa jo alle 1-vuotiaasta. Ruoka suolatonta, muita mausteita olen käyttänyt aivan normaalisti. Aikuiset ovat sitten voineet lisätä suolaa mikäli ovat halunneet.

Poikkeuksena tietysti sellaiset ruuat mihin 1-v: n hampaat eivät ole kyenneet tai eivät muuten olleet sopivia tulisuuden tms. vuoksi. Tällöin vauva on syönyt purkkiruokaa tai pakasteesta jotain muuta.

Vierailija
51/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse uskon, että lapsista kasvaa tällä tavalla moniruokaisempia. Koko perhe syö samaa ruokaa samaan aikaan. Kannattaa myös heti alkaa totuttaa pienokaista syömään vihanneksia, tuon ikäiset tykkäävät syödä sormin vihanneksia ja hedelmiä.

Eli ruuan kanssa aina salaattia ja/ tai keitettyjä kasviksia (meillä kaikki 3 ovat rakastaneet porkkana-kukkakaali-parsakaali-sekoitusta)! Lapsi tottuu heti, että vihannekset ovat osa ateriaa.

Vierailija
52/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ootteko nakittajat kuulleet nitriitistä ja ADI-arvosta - ale puolikas nakki viikossa liikaa 15 kg lapselle. (siis tietenkin jos on nitriititön ni eri asia, mut ei silloinkan hirveen ravinteikasta)

Vierailija
53/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lapset syöny samaa ruokaa jo pikkuisesta, enkä ole kokenut sitä mitenkään hankalaksi. Lautaselle maustamatonta riisiä, perunaa tai pastaa, lisäksi kastikkeesta muutama palanen lihaa tai kanaa, ei siis välttämättä sitä mausteista kastiketta, tai pieni pala lihapullaa tms. Vaikka "lihaosuus" olisikin normaalimausteista, sen osuus on suhteessa aika pieni. Lisäksi vähämausteisia vihanneksia, salaattia tai raastetta. Sellaista selkeää ruokaa mistä voi jokaiselle valita sopivat annokset.

Itse vahvasti maustetun ruuan ystävänä lisään usein omaan ruokaan lautasella chilitahnaa, jalopenoa tai muuta vastaavaa.

Vierailija
54/60 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman suolaa tai muita vastaavia joka aterialle muutenkin. Jokainen sit lisää Herbemaria lautasellaan jos tahtoo. Itse tykkään kasviksista ilman suolaa,ihan vaan höyrytettyinä. Ja tätä samaa laitan lautaselle 1v:llekkin.

Eli mm. kukkakaali,parsakaali,maa-artisokka,ruusukaali,porkkana (keltainan ja "tavallinen"),kesäkurpitsa,juuriselleri,keltajuuri jne

Teen myös muussia mm. perunaa ja juuriselleriä tai perunaa ja porkkanaa, bataattimuussia, kukkakaali-parsakaalipyrettä.

Uunikasvikset maistuu myös pienelle.

Näiden kanssa sit marinoimatonta broilerin lihaa esim uunissa,suolaan todella kevyesti ja pippuria,otan lopussa 1v:n palan pois ja maustan muuta lihaa hieman ja annan olla hetken vielä.

tai jauhelihaa. Paistan vähärasvaista naudan,broilerin,kalkkunan tai lampaan jauhelihaa teflon pannulla ilman rasvaa. Ripsautan päälle pippuria ja valkosipulia. Otan 1v annoksen pois ja lisään muuhun mausteita.

Vierailija
55/60 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on vieläkin seiskaluokan köksänkirja, josta otan reseptejä.

Ette kai ole tosissanne että vauvan tulon jälkeen koko perheen pitää alkaa syödä makaronilaatikkoa ja perunaa ja kastiketta, jos ne eivät muuten kuulu ruokavalioon!? Kyllä meillä keittokirjoja piisaa (se vanha köksänkirja ja Ruutukokki ja Mummolakin, mutta muunlaiset taitavat olla lemppareitamme), mutta meillä ei ole ollut tapana/halua syödä "perinteisiä kotiruokia".

Ja tuosta salaattijutusta (tarkoitin siis koko pääruokana olevia ruokaisia salaatteja): toki vauvalle annetaan maistiaisia vihanneksista, ja halulla niitä syökin, mutta voisiko vauva todella syödä esim. punajuuri-makrillisalaattia tai kurpitsa-vuohenjuustosalaattia? Eipä taitaisi ainakaan vielä mennä ihan tarpeeksi mahaan, kun ei ole lusikoitavaa ruokaa...

Olen samoilla linjoilla kuin eräs täällä (en muista numeroa), joka kirjoitti, että useasti monet mausteet lisätään jo esim. kuullotusöljyyn, ja tätä ongelmaa en ole osannut ratkaista.

Mitenkäs muuten risotot, lihapadat yms, johon tulee viiniä?

Tähän mennessä ollaan syöty mitä ollaan, ja teen vauvalle erikseen isommissa erissä näiden ohjeiden mukaan: http://www.annabelkarmel.com/ - tietenkin valikoiden niin, etten hurjasti tee noita pinaatti- tai lanttujuttuja.

entistä hämmentyneempi ap

Vierailija
56/60 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolaa pitää välttää, ei mausteita. Etkö voi tehdä pöperöitäsi suolattomana ja aikuiset sitten lisäävät suolaa omiinsa jos haluat?

En ymmärrä miksi kysyt tällaista kun vastaukset eivät näytä sinulle kelpaavan. Tiedätkö, että vauvat ympäri maailmaa tottuvat syömään sitä mitä kotona syödään? Ei ole olemassa mitään estettä mikset voisi syöttää lapsellesi samaa ruokaa mitä te syötte, muistat vain pitää mielessä ne rajoitukset mitä lasten ruokailun suhteen on (esim. ei hunajaa alle 1-v, punajuurten kanssa oli myös jotain, en nyt muista mitä kun meillä ei enää noin pieniä ole jne.). Tuskin teidän ruokavalio niin poikkeava tai erikoinen on että tästä pitäisi tehdä joku ongelma. Omaa järkeä käyttäen ja soveltamalla pääsee jo pitkälle...

Vierailija
57/60 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans tasan 1-vuotias ja vaikeeta on miettiä mitä kaikkea voisi antaa. Annatteko esim. hunajamarinoitua kanaa? Uncle bens sweet'n'sour kastiketta? :) Noi tuli nyt ekana mieleen. Mihin vetää raja??

Samaa olen miettinyt minäkin ja tullut tähän päätelmään: vauvalle eri ruoat. Meillä on 15 kk vanha taapero.

Teen ruoat hänelle erikseen tai hän saa purkista. Muutoin teen lihapullat hänelle eri versiona, samoin pastat ja riisit (suolattomassa vedessä). En todellakaan antaisi mitään makkarakastikkeita (sikana suolaa), enkä hunajamarinoitua kanaa (lopetin marinoitujen ostamisen vuosi sitten), enkä ylipäätään mitään teollista. Kaikki mitä 15-kuinen saa on suolatonta ja säilöntäaineetonta. Hän ei myöskään saa kakkuja tms. keksejä pipareita. Ehtii vielä ( :

En todellakaan tekisi mitään suolatonta makaronilihalaatikkoa... Eli erillään mennään vielä jonkun aikaa.

Vierailija
58/60 |
18.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun tarvikaan sille 9kk vauvalle antaa salaattia ruoaksi, silloin kun syötte salaattia niin voihan lapsi syödä valmista vauvanruokaa tai jos teet isoja annoksia perusruokia pakasteeseen, sieltä on helppo ottaa lapselle annos silloin kun haluatte syödä jotain mitä lapsi ei syö.

Ja niille joiden mielestä lapsi syö aina samaa ruokaa kuin muu perhe vuoden ikäisestä alkaen; en silti anna meidän lapselle sushia tms. Kaikki ei tee niinkuin te teette vaikka kuinka tiedätte ja osaatte paremmin.

Vierailija
59/60 |
19.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että viimein löytyi joku, joka tuntuu ajattelevan samoin kuin minä mutta joka on askeleen edellä niin, että on saanut homman toimimaan.

Sivuhuomio: Nyt kun olemme itse tehneet vauvansoseet, reissuilla ongelmaksi tulee se, ettei purkkisoseet maistu, vain jotkut hedelmät yms kylmänä syötävät, mutta mitkään "ruokalajisoseet" eivät putoa. Ilmeisesti makuun on voitu vaikuttaa jo vähän, ettei vauva nauti valmisruoista, kun emme itsekään syö eineksiä tai puolivalmisteita. Kai se on kuitenkin hyvä asia.

Vieläkin kysyn, olisiko kellään kantaa tuohon viinin käyttöön? Esim. risottohan olisi melko vauvaystävällistä, vaikka viinin lisäksi pieni ongelma on myös suolaisuus parmesanin myötä...

ap

Vierailija
60/60 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ongelma on se, että ruoka kuin ruoka suolattomana on kamalaa,en todellakaan saa alas itse. Käytän suolaa siis ihan ohjeiden mukaan enkä mitenkään lasteittain.. mutta jälkikäteen lisätty suola ei todellakaan aja samaa asiaa ja vähäsuolaisiin en edes halua yrittää totutella. Verenpaine on luonnostaan liiankin matala eikä munuaisissa ole mitään vikaa joten tämän vähäsuolaisemmalle linjalle ei ole syytä lähteäkään.. mutta mites se lapsi. Pakko tehdä omat ruuat kunnes saa syödä normaalisuolaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi