Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole koskaan tarvinnut ruotsin kieltä koulun jälkeen

Vierailija
16.02.2010 |

Aika jännä, että Virkkunen ehdottaa ruotsin opetuksen aikaistamista. Minä luulin, että aika olisi jo pian otollinen koko pakkoruotsin poistamiselle.

Minä en esimerkiksi ole koskaan tarvinnut ruotsia koulun jälkeen. Olen käynyt Ruotsissa, olen ollut virkamies, olen työskennellyt kansainvälisissä yrityksissä, mutta koskaan ei ole tullut vastaan sellainen tilanne, että olisin tarvinnut ruotsia. Kaikki ruotsalaiset, joiden kanssa olen tehnyt töitä, ovat osanneet joko suomea tai englantia. Suurimmaksi osaksi kansainvälisissä yhteyksissä mukana on myös muita kuin suomalaisia ja ruotsalaisia, jolloin englanti on ainoa järkevä kielivalinta.

Minulta on siis periaatteessa mennyt hukkaan noin kuusi vuotta kielenopiskelua. Jos olisin voinut käyttää sen ajan saksan tai venäjän opiskeluun, olisin hyötynyt paljon enemmän. Niille kielille on ollut tarvetta, mutta käytännössä ei lyhyet kielet ole riittäneet työelämän tarpeisiin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi mikä riemu siitä syntyiskään, kun kouluihin otettaisiinkin saamen kieli. Sopii mun puolesta, samoin venäjä. Sittenpä nähtäisiin, kuinka montaa se ilahduttaisi.

Olkaa ihmiset kiitollisia, että teillä on mahdollisuus oppia monia eri kieliä. Kuka urpo oikeasti ajattelee, että minä en tartte muuta ku suomea. Aina ei oo kyse siitä tarpeellisuudesta, sivistys ja tieto muistakin kulttuureista ei liene meille suomalaisillekaan pahasta.

Totuus on se, että sama mitä aineita opetussuunnitelmaan kuuluu, niin aina löytyy ihmisiä, joita asia kyrsii.

Vierailija
22/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun en oikein osaa! tarvisin ruotsia joka päivä töissä.. olen vastaanottovirkailijana hotellissa. osaan paremmin ranskaa kuin ruotsia :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. venäjästä olisi aivan valtavan paljon enemmän hyötyä kuin minikieli ruotsista. Uskon, että paljon enemmän on hyötyä kansan monipuolisesta kielitaidosta kuin ruotsin osaamisesta tässä maailmassa. Tokihan ruotsalaiset opiskelevat myös englantia, joten sopiva kieli kanssakäymiseen on tietysti englanti. Ja suomenruotsalaisillahan on pakkosuomea, joten kyllä he sitä osaavat, jos haluavat. Ja jos ei suomalainen halua oppia suomen kieltä, niin se on kyllä täysin hänen ongelmansa. Tulkoot sitten toimeen millä haluaa tai muuttakoon maahan, jossa puhutaan hänen äidinkieltään.

Aivan turhaa ajan ja rahan tuhlausta koko kaksikielisyys.

Vierailija
24/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin, että ois pakkokieli, mutta siinä ois se valinnaisuus. Vois valita ranskan, saksan vaikka sen ruotsinkin tai venäjän. Länsi-Suomessa varmaan valittaisiin enempi ruotsia, täällä idempänä ehkä venäjää. Lapissa mikä ettei saame. Tästä olisi paljon enemmän hyötyä kuin pakkoruotsista, josta ei ole hyötyä suurimmassa osassa maata.

Voi mikä riemu siitä syntyiskään, kun kouluihin otettaisiinkin saamen kieli. Sopii mun puolesta, samoin venäjä. Sittenpä nähtäisiin, kuinka montaa se ilahduttaisi.

Olkaa ihmiset kiitollisia, että teillä on mahdollisuus oppia monia eri kieliä. Kuka urpo oikeasti ajattelee, että minä en tartte muuta ku suomea. Aina ei oo kyse siitä tarpeellisuudesta, sivistys ja tieto muistakin kulttuureista ei liene meille suomalaisillekaan pahasta.

Totuus on se, että sama mitä aineita opetussuunnitelmaan kuuluu, niin aina löytyy ihmisiä, joita asia kyrsii.

Vierailija
25/25 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ois oikeesti hyvä uudistus JOS siihen yhdistettäisiin kielten valinnaisuus.

26

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi