Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kutsut häihisi vieraita yli 200km takaa?

Vierailija
16.02.2010 |

Mua sitten ÄRSYTTÄÄ nämä sukulaiset, jotka laittaa kutsuja häihin, vaikka tietävät, että asun jotain 150-300km päässä. Ei kai kukaan nyt lähde tuntikausia autossa istumaan, että pääsee juhlimaan jonkun häitä.

Voisitteko ystävällisesti olla laittamatta niitä kutsuja kaukana asuville sukulaisille, kun kaikki kuitenkin tietävät, että kutsun perimmäisenä tarkoituksena on vain saada kutsun saaja lähettämään postitse lahja.

Mulla on viime vuosina tullut serkuilta ja ties miltä sukulaisilta näitä kutsuja ja kyllä ottaa pattiin, kun tietää, että joutuu lahjan ostamaan.

Joten voisitte vähän ajatella, että kelle niitä kutsuja laittaa ja pitäytyä sen vieraslistan kanssa niissä ihmisissä jotka asuu siinä ihan lähellä noin max 100km. Harvalla nyn on niin viinanhimo että viitsii parin lasillisen takia ajaa jotain 300km ja olla yötä hotellissa yms.

Meillä kun oli häät, niin ei edes ajateltu kutsua sukulaisia jostain 3h automatkan päästä, kun se nyt olisi mielestäni ollut ihan törkeä keino vaan saada taas uusi lahja, eikä mitään muuta. Olishan sillä saanut tietysti ihan kivasti lahjapöytään täytettä, mutta rajansa kaikella! Ei kyllä mun pokka ainakaan riitä tuollaisteen ahneuteen.

Joten vähän harkintaa vieraslistan laatimiseen, morsiamet!

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyse oli sukulaisista joita näkee tosi harvoin. Ei mistään siskoista tai anopeista, vaan sellaisista jotka on nähnyt elämänsä aikana ehkä kerran. En kyllä edelleenkään tajua, miksi sellainen pitäisi kutsua häihin!

Useimmat ovat (tahallaan?) ymmärtäneet kirjoitukseni väärin, että tarkoittaisin kaikkia kauempana asuvia sukulaisia, vaikka tarkoitan niitä joita ei edes kovin hyvin tunne.

Kyllä itsekin tätini kutsun vaikka tämä asuu Keski-Euroopassa ja itsekin siellä olen hänen luonaan käynyt, mutta en nyt ketään puolituntemattomia sukulaisia kutsuisi.

ap

Vierailija
42/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taida olla kaikki ihan kotona tuolla yläkerrassa ????

katsos jotkut asuvat kaukanakin morsiammesta ja haluavat tulla häihin...

Ja lahjathan ne varmaan tärkeimpiä on - maljakko ?? ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla kyllä olis ainakaan varaa lähteä häihin jonnekin Ranskaan tai Englantiin, kun tilistä jää pakollisten maksujen jälkeen käteen jotain 500e... Sillä pitäis saada ruoka, vaatteet ja kaikki "ylimääräinen" vuokran ja muiden isojen laskujen jälkeen. NIin ei kuule paljon häihin matkusteta. Mutta sen verran junttia tää mun kaveripiiri, että en kyllä ketään ulkomailta tunnekaan...

koen kohtuulliseksi, että ihmiset osaavat itse arvioida halunsa ja kykynsä tulla häihin. Eikä minun kutsujana tarvitse meedion lailla tietää ihmisten tuloja, menoja, matkustushalukkuutta, työtilannetta ja muita kalenterimerkintöjä.

En minä jätä ketään kutsumatta sen vuoksi, että arvelen, että he ovat liian köyhiä/liian iso asuntolaina/kiireisiä/inhoavat matkustusta/heillä on työvuoro/inhoavat häitä/ihan mitä tahansa.

Eli kutsun tarkoitus on ilmoittaa, että sen saajat ovat tervetulleita häihimme, jos haluavat/voivat tulla. Ei tästä tarvitse niin kamalan vaikeata tehdä.

Vierailija
44/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyse oli sukulaisista joita näkee tosi harvoin. Ei mistään siskoista tai anopeista, vaan sellaisista jotka on nähnyt elämänsä aikana ehkä kerran. En kyllä edelleenkään tajua, miksi sellainen pitäisi kutsua häihin!

Useimmat ovat (tahallaan?) ymmärtäneet kirjoitukseni väärin, että tarkoittaisin kaikkia kauempana asuvia sukulaisia, vaikka tarkoitan niitä joita ei edes kovin hyvin tunne.

Kyllä itsekin tätini kutsun vaikka tämä asuu Keski-Euroopassa ja itsekin siellä olen hänen luonaan käynyt, mutta en nyt ketään puolituntemattomia sukulaisia kutsuisi.

ap

minä taas kutsun. Kahdesta syystä: Ensinnäkin haluaisin oikein mielelläni pitää yhteyttä niihin vähän kaukaisempiinkin sukulaisiin. Toisekseen meillä suvussa on löytynyt erinäisten ihmisten nenistä herneitä, kun joku on jätetty kutsumatta häihin. Turvallisempaa kutsua "kaikki".

Lisäksi joidenkin häissä vanhemmat pääsevät huseeraamaan kutsulistan kanssa ja rauhan säilyttääkseen pari suostuu siihen, että vanhemmat pääsevät kutsumaan kaiken maailman sedät, tädit ja serkut. Eli joskus ne kaukaisemmat sukulaiset on kutsuttu vihkiparin vanhempien toivomuksesta.

Vierailija
45/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

minä taas kutsun. Kahdesta syystä: Ensinnäkin haluaisin oikein mielelläni pitää yhteyttä niihin vähän kaukaisempiinkin sukulaisiin. Toisekseen meillä suvussa on löytynyt erinäisten ihmisten nenistä herneitä, kun joku on jätetty kutsumatta häihin. Turvallisempaa kutsua "kaikki".

Lisäksi joidenkin häissä vanhemmat pääsevät huseeraamaan kutsulistan kanssa ja rauhan säilyttääkseen pari suostuu siihen, että vanhemmat pääsevät kutsumaan kaiken maailman sedät, tädit ja serkut. Eli joskus ne kaukaisemmat sukulaiset on kutsuttu vihkiparin vanhempien toivomuksesta.

olemme mekin olleet joidenkin serkkujen häissä toisella puolella Suomea, joita näemme muuten tosi harvoin. Aika töykeää olisi jättää heidät kutsumatta, kun itsekin olemme olleet heidän häissään. (Ja sitten taas ei voi oikein jättää heidän vielä naimattomia sisaruksiaan ilman kutsua.)

Vierailija
46/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap lukisi viestinsä niin ehkä huomaisi että ei missään vaiheessa puhunut kaukaisista sukulaisista vaan kaukana asuvista sukulaisista.

Vierailija
47/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että repikää siitä :)

Vierailija
48/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsuttiin ne jotka haluttiin paikalle. Ihan sama tuleeko lahja edes silloin kun ihminen itse tulee,saati niiltä jotka eivät tule. En ole kyllä koskaan kuullut että kutsut pitäisi rajata lähellä asuviin! Jos on halua tulla, niin keinot kyllä keksii ja päinvastoin. Sulla on selvästikin asennevamma. Kuinka suhtaudut hautajaisiin?

Vierailija
49/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kommentoi yhteen asiaan. Minä en ainakaan oleta saavani lahjaa niiltä, jotka eivät juhlaankaan pääse. (Paitsi ehkä jos olisivat omia sisaruksia tai vanhempiamme.) En siis todellakaan kutsu ihmisiä kaukaa, jotta saisin lahjan.

Jos olisin halunnut "rikastua" häillämme, olisin järjestänyt pienet vaatimattomat häät. Isoimmat lahjat tulevat yleensä kuitenkin ihan lähipiiriltä. Jos kutsuisimme vain sisarukset ja vanhempamme, häämme tulisivat tosi halvoiksi, mutta lahjoja/vieras tulisi parhaiten. Oletan, että suurimman osan vieraista lahja on pienempi kuin häiden kustannukset/henkilö ja tämä koskee varsinkin noita kauempaa tulevia ihmisiä. Silti toivon heidän voivan saapuvan juhlimaan kanssamme ja voin tehdä suvuillemme mahdollisuuden taas tavata toisiaan. Surullista, jos meidän oletetaan tekevän tämän vain saadaksemme lahjoja.

Ap:lla on joko ankea ihmiskuva tai ahneita sukulaisia.

Vierailija
50/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kyse oli sukulaisista joita näkee tosi harvoin. Ei mistään siskoista tai anopeista, vaan sellaisista jotka on nähnyt elämänsä aikana ehkä kerran. En kyllä edelleenkään tajua, miksi sellainen pitäisi kutsua häihin! Useimmat ovat (tahallaan?) ymmärtäneet kirjoitukseni väärin, että tarkoittaisin kaikkia kauempana asuvia sukulaisia, vaikka tarkoitan niitä joita ei edes kovin hyvin tunne. Kyllä itsekin tätini kutsun vaikka tämä asuu Keski-Euroopassa ja itsekin siellä olen hänen luonaan käynyt, mutta en nyt ketään puolituntemattomia sukulaisia kutsuisi. ap

mutta itselläsi on yhtäkkiä toinen ääni kellossa. Alkuperäisessä viestissä puhuttiin nimenomaan kilometrimääristä eli kaukana asuvista.

Vierailija
51/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kutsu tuli, ilmottauduttiin heti ja meidänkin häät, ihan Helsingissä vaan, olivat tosi kansainväliset.

Tosi, tosi hyvä ystävä asui silloin Lontoossa ja sieltä ei kestänyt kuin muutama tunti lentää.

Mä lähetin omiin häihin kutsuja niille ihmisille, jotka halusin kutsua. Minulle oli tosi suuri yllätys tämä, jos saa kutsun, vieras antaa lahjan, vaikka ei tulisi häihinkään. Näitä tuli tosi paljon.

Meidän häälahjalistassa halvin lahjatoive maksoi 2 euroa ja lapsiperheiltä pyydettiin lahjaksi lapsen piirtämä kortti.

Jokainen saa itse päättää tuleeko häihin vai ei ja todellakaan ne jotka eivät päässeet meidän häihin, ei keneltäkään odotettu lahjaa, tietenkään.

Minä vaan yksinkertaisesti halusin kutsua itselleni tärkeät ihmiset häihin ja näin tein.

Vierailija
52/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonkun mielestä 150-300 km on pitkä matka. Varsinkin alle kaksisataa kilometriä! Sehän on ihan helppo päiväreissu. 300 km vaatii jo yön välissä, mutta tottakai sitä läheisen häihin menisi vaikka yhdeksi yöksi.

Vierailija
53/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonkun mielestä 150-300 km on pitkä matka. Varsinkin alle kaksisataa kilometriä! Sehän on ihan helppo päiväreissu. 300 km vaatii jo yön välissä, mutta tottakai sitä läheisen häihin menisi vaikka yhdeksi yöksi.

Tietty, jos on oikein väsynyt tai esim. pienen vauvan kanssa, ei välttämättä halua lähteä. Meillä lapsen synttäreille molemmat kummitkin tulivat 200 kilometrin päästä. Häissäkin oli noin tusina yli 150 kilometrin etäisyydeltä.

Vierailija
54/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä on lähinpään keskussairaalaan sama matka ja kesällä ajettiin sitä väliä n. 4 kertaa viikossa kun lapsi oli siellä sairaalassa.

Viime viikonloppuna kävin kaverini 30- vuotis synttäreillä lähes 300 km päässä ja tosi mielelläni lähdin niihin juhliin. Ihana saada välillä maiseman vaihdosta.

Vierailija
55/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hääkutsusta.. Itse olimme sisareni häissä 350 km:n päässä päivän reissulla. Olisimme jääneet yöksi, mutta koska olin viimeisilläni raskaana (2 pvä la:n yli) niin emme jääneet.. Esikoinen oli tuolloin 1,5v. Hyvin sujui matka kokonaisuudessaan..

En osaa pitää tuollaista edes mitenkään pitkänä matkana. 350 km menee meillä usein ilman pysähdyksiä, lapsetkin jaksavat useinmiten hyvin.

Kyse on vain siitä kuinka vaikeaksi asiat haluaa tehdä ja onko motivaatiota alkaa järjestelemään asioita.

Serkun häihin en enä tuollaisessa tilanteessa olisi lähtenyt, mutta sisar on niin läheinen, että olisihan sitä voinut synnyttää entisellä kotipaikkakunnallaankin, jos aika olisi silloin ollut..

Vierailija
56/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme ajelleet 3 h suuntaansa (sinne ja takaisin) mm. häihin (ja toki hautajaisiinkin...). Ristiäisissäkin on käyty, puolin ja toisin, sukulaisissa.

Me kutsumme sukulaisia myös - hui kauheeta - lakkiaisiin, tänä keväänäkin, sieltä 3 h:n ajomatkan päästäkin. Ovat käsittääkseni ihan tykänneet tulla, ja itsekin nautimme tulevan ylioppilaan isotätien ja -setien seurasta. Lahjan kiilto silmissä kutsuja olisi turha lähettää.

Mutta jokainen tyylillään. Itse näen mielelläni sukulaisiani myös iloisten juhlien merkeissä :-). Ja mielelläni ajelen sitten myös iloisiin juhliin juhlimaan. Tosin viimeiset sukuhäät joissa olimme (ajettuamme sen 300 kilsaa sinne ja sittemmin toiset 300 kilsaa takaisin seuraavana päivänä) eivät vaatineet "parin lasillisen takia" ajoa ;-). Minä imetin ja mies ajoi autoa. Joten ihan joimme kotikaljaa ja vettä ;-D.

Vierailija
57/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltäytynyt kaikista kutsuista, on sitten häät tai hautajaiset, juuri tän autottomuuden takia. Moni tässä on kirjoittanut kuinka on "vaivatonta" ajaa se 300km suuntaansa. Mutta kun ei ole sitä autoa!!!

Tää on juttu mitä autottomat ei vaan tajua, ei mene kupoliin, ei sitten millään...

Joo, te pääsette niiden 3 lapsen kanssa helposti 350 kilsan päähän, kun on se auto. Mutta jos ei olisi? Käsi sydämelle, olisitko muka siinä tapauksessa lähtenyt??? Niinpä...

Vierailija
58/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei voi tietää jos vaikka olet ostanut auton tai tulet jonkun kyydillä.

kieltäytynyt kaikista kutsuista, on sitten häät tai hautajaiset, juuri tän autottomuuden takia. Moni tässä on kirjoittanut kuinka on "vaivatonta" ajaa se 300km suuntaansa. Mutta kun ei ole sitä autoa!!!

Tää on juttu mitä autottomat ei vaan tajua, ei mene kupoliin, ei sitten millään...

Joo, te pääsette niiden 3 lapsen kanssa helposti 350 kilsan päähän, kun on se auto. Mutta jos ei olisi? Käsi sydämelle, olisitko muka siinä tapauksessa lähtenyt??? Niinpä...

Vierailija
59/63 |
16.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan hääparia muistaa vaikka onnittelukirjeellä. Jos kirjoitat kiitokseksi kutsusta oikein vanhanaikaisen kirjeen, jossa onnittelet hääparia ja toivotat heille kaikkea hyvää tulevaisudelle (aidosti ja sydämestä, et piheyttäsi) on se hääparille paljon arvokkaampi lahja kuin joku kahvikuppipari tai pyyhesetti. en jaksa millään uskoa, että joku jaksaisi lahjojen vuoksi kutsua kumminkaimanserkkuja häihin. Meillä häiden järjestämiseen meni huomattavasti suurempi summa, kuin lahjalista yhteisarvo oli. Halvimmalla oltaisiin päästy menemällä pikaisesti maistraattissa ja ostettu ne lakanat itse, mutta meille tärkeintä oli juhlia parisuhdettamme rakkaiden ystävien kanssa jumalan silmien edessä. Sukulaiset ja ystävät tulivat lähes kaikki pitkienkin matkojen takaa ja lahjan antoivat ne, jotka halusivat.

Ainoalta veljeltäni, joka oli häiden aikaan työttömänä, sain muuten vain vanhan valokuvan meistä kahdesta ja kauniin kortin, mutta mieleeni ei tullut missään vaiheessa, että hän olisi ollut pihi tai, että hänet olisi pitänyt tämän säästöbudjetin takia jättää kutsumatta.

Vierailija
60/63 |
17.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tolla perustellaa miehen siskon häistä olis jäänyt sulhasen suku kokonaan pois: Tampereelta Saksan keskiosiin kun on hieman enemmän kuin 200 km...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi