Miksi kutsut häihisi vieraita yli 200km takaa?
Mua sitten ÄRSYTTÄÄ nämä sukulaiset, jotka laittaa kutsuja häihin, vaikka tietävät, että asun jotain 150-300km päässä. Ei kai kukaan nyt lähde tuntikausia autossa istumaan, että pääsee juhlimaan jonkun häitä.
Voisitteko ystävällisesti olla laittamatta niitä kutsuja kaukana asuville sukulaisille, kun kaikki kuitenkin tietävät, että kutsun perimmäisenä tarkoituksena on vain saada kutsun saaja lähettämään postitse lahja.
Mulla on viime vuosina tullut serkuilta ja ties miltä sukulaisilta näitä kutsuja ja kyllä ottaa pattiin, kun tietää, että joutuu lahjan ostamaan.
Joten voisitte vähän ajatella, että kelle niitä kutsuja laittaa ja pitäytyä sen vieraslistan kanssa niissä ihmisissä jotka asuu siinä ihan lähellä noin max 100km. Harvalla nyn on niin viinanhimo että viitsii parin lasillisen takia ajaa jotain 300km ja olla yötä hotellissa yms.
Meillä kun oli häät, niin ei edes ajateltu kutsua sukulaisia jostain 3h automatkan päästä, kun se nyt olisi mielestäni ollut ihan törkeä keino vaan saada taas uusi lahja, eikä mitään muuta. Olishan sillä saanut tietysti ihan kivasti lahjapöytään täytettä, mutta rajansa kaikella! Ei kyllä mun pokka ainakaan riitä tuollaisteen ahneuteen.
Joten vähän harkintaa vieraslistan laatimiseen, morsiamet!
Kommentit (63)
niin, että jos ei pääse häihin, laittaa sen lahjan. Jos ei laita, on se merkki siitä, ettei halua onnitella hääparia. Kyllä itse laittaisin välit poikki sellaisiin sukulaisiin, jotka ei mitenkään onnittelisi häiden johdosta. Kyllä se onnittelukortti nyt on vähintään laitettava! Meillä on pari kertaa kutsuttu yksi sukulainen (asuu15min ajomatkan päässä) lapsen synttäreille, ei ole kertaakaan tullut, eikä edes korttia laittanut, niin ei kyllä enää kutsuta millekään juhlille.
osa serkuista kutsumatta, jos osan kutsuu. Käytännössä on siis pakko kutsua ne kaukanakin asuvat serkut, jos kutsuu lähellä olevat, ellei sitten halua ottaa sitä riskiä, että suuri osa sukulaisista loukkaantuu verisesti.
Mutta tapoihin ei kuulu antaa lahjaa, jos ei osallistu juhliin. Kortti on tällaisessa tapauksessa täysin riittävä.
Minä olen kyllä mielelläni osallistunut niihin 400 km:n päässä oleviin häihin, joihin minut on kutsuttu.
niin, että jos ei pääse häihin, laittaa sen lahjan. Jos ei laita, on se merkki siitä, ettei halua onnitella hääparia. Kyllä itse laittaisin välit poikki sellaisiin sukulaisiin, jotka ei mitenkään onnittelisi häiden johdosta.
Mun häissä oli monia häävieraita, joilla tuli 1000km matkaa eivätkä olleet moinaankaan. Samoin itse olen ollut monesti 800km matkan päässä olevissa häissä.
Jos en pysty osallistumaan niin en lähetä lahjaa mutta saatan osallistua jos joku kerää jotakin kimppalahjaa (meidän suvussa tapana).
serkut on täysin vieraita. Niitä on paljon, enkä ole kaikkia edes tavannut koskaan.
Osan olen nähnyt lapsena joskus 80-luvun alussa, osaa en koskaan, enkä edes tuntisi jos vastaan tulisivat. Ei ole edes osoitteita tiedossa. Varmaan joutuisin laittamaan kutsun väliin esittelykirjeen ja kertomaan kuka olen :D :D :D
En myösään tiedä ovatko serkkuni naimisissa tai onko heillä lapsia.
En kyllä tasan tarkkaan kutsu ihmisiä häihin pelkän sukulaisuuden perusteella, kyllä ne ihmiset myös pitäisi tuntea.
Jos ei kutsu kaikkia "samanarvoisia" sukulaisia, ne kutsumatta jääneet loukkaantuvat. Sitten jos kutsuu, niin jotkut loukkaantuvat, kun kuvittelevat, että kutsuu vain omaa ahneuttaan.
Jos ei laita lahjalistaa, on vierailla vaikeaa, kun pitää keksiä lahjoja. Jos laittaa sen vain kaasolle, on vierailla ja kaasoilla vaikeaa, kun pitää sitä selvitellä ja soitella edestakaisin. Jos laittaa pitkän lahjalistan, se vaikuttaa ahneelta. Jos laittaa lyhyen, se vasta ahnetta onkin, jos listalle jää kalliimpia lahjoja viimeiseksi. Jos laittaa tilinumeron se vasta kamalaa onkin. Jos kieltää lahjat, puoli sukua saa migreenin jo pelkästä miettimisestä, miten pitäisi toimia, kun kuitenkin haluavat tuoda lahjan.
Jos järjestää ihan pienet häät, vino pino sukulaisia ja kavereita loukkaantuu. Jos järjestää isot, niin sitten paheksutaan, kun piti ahneuksissaan järjestää suuret (ihan kuin häillä onnistuisi nettoamaan, ei me ainakaan.)
Jos menee nuorena naimisiin, se on hätiköintiä, kohta eroavat kuitenkin. Jos vasta vanhana, ihmetellään miten enää kehtaa järjestää isoja häitä. Ja auta armias, jos ei mene naimisiin ollenkaan, siitä tekevät kaikki ongelman.
Jos mä menisin nyt asuinpaikkakunnallani naimisiin ja haluisin läheisimmät ihmiset niihin mukaan, lähin tulis 120 km päästä ja loput 250-600 km säteeltä.
En mä ole koskaan lähettänyt muuta kuin kortin jos en ole päässyt häihin osallistumaan.
Minä ainakin innolla odotan hääkutsua =) Ihana päästä näkemään sukulaisia pitkästä aikaa, oli ne häät sitten 700km päässä vaikkapa.
Rahaahan niihin kuluu, mutta kulukoon. Yritetään säästää, et päästään matkaan. Joskus ei voida lähteä yksinkertaisesti siitä syystä kun ei ole rahaa. Mutta yleensä onneksi saadaan kokoon matkarahat. Ja halpaa täältä pohjoisen suunnalta ei ole häihin etelään tulla, matkat ja yöpyminen pari yötä. Lapsia neljä. Mutta otetaankin matka aina lomana, ei pakkona =)
Ja jos ei päästä juhliin, niin ei me kyllä olla sitä lahjaakaan ostettu.
Jos ei kutsu kaikkia "samanarvoisia" sukulaisia, ne kutsumatta jääneet loukkaantuvat. Sitten jos kutsuu, niin jotkut loukkaantuvat, kun kuvittelevat, että kutsuu vain omaa ahneuttaan.
Jos ei laita lahjalistaa, on vierailla vaikeaa, kun pitää keksiä lahjoja. Jos laittaa sen vain kaasolle, on vierailla ja kaasoilla vaikeaa, kun pitää sitä selvitellä ja soitella edestakaisin. Jos laittaa pitkän lahjalistan, se vaikuttaa ahneelta. Jos laittaa lyhyen, se vasta ahnetta
onkin, jos listalle jää kalliimpia lahjoja viimeiseksi. Jos laittaa tilinumeron se vasta kamalaa onkin. Jos kieltää lahjat, puoli sukua saa migreenin jo pelkästä miettimisestä, miten pitäisi toimia, kun kuitenkin haluavat tuoda lahjan.Jos järjestää ihan pienet häät, vino pino sukulaisia ja kavereita loukkaantuu. Jos järjestää isot, niin sitten paheksutaan, kun piti ahneuksissaan järjestää suuret (ihan kuin häillä onnistuisi nettoamaan, ei me ainakaan.)
Jos menee nuorena naimisiin, se on hätiköintiä, kohta eroavat kuitenkin. Jos vasta vanhana, ihmetellään miten enää kehtaa järjestää isoja häitä. Ja auta armias, jos ei mene naimisiin ollenkaan, siitä tekevät kaikki ongelman.
En taia mennä naimisiin ollenkaan.
mielestään oikeutettu kutsumaan sukulaisia joita ei olla nähty 30 vuoteen, jotka asuvat 800 km päässä. Oli siinä varmaan ihmettelemistä että kenenkähän häät on kyseessä kun nähnyt sulhasen viimeksi vauvana. Tosiaan kutsuja laittaessa oli noloa kun ei tiennyt onko vaimoa, lapsia jne. Osa itseasiassa tuli ja vaikka olisi ollut ilmainen majoitus järjestettynä, viipyivät 2h ja ajoivat takas sen 800 km.
minun häissä oli sukulaisia yli 500km:n päästä ja jokainen tuli mielellään vaikka matka oli pitkä. Ja menisin mielelläni itsekin häihin pidemmänkin matkan päähän. Itse halusin kutsua kaukaakin ihmisiä jotka ovat minulle tärkeitä ja ilokseni kaikki pääsivät tulemaan.
En ole tiennytkään, että on pakko antaa lahja jos kutsutaan häihin, eikä sinne ole menossa.. Kai nyt onnittelukortti tai vaikka puhelukin riittää. Meidän häissä ei lahjoja ollut, osa vieraista toi kun itse halusivat, vaikka kutsussa ilmoitimme ettei mitään tarvitse tuoda. Eihän naimisiin menossa lahjoista kyse ole, vaan rakkaudesta. Kiitoskortteja lähetin myös niille kutsutuille jotka eivät päässeet paikalle, sekä niille joita en ollut kutsunut, mutta jotka lähettivät onnittelukortin.
Kivat olisi häät, kun sinne tulisi vain minun sukulaisia ja toki yhteisiä ystäviä.
Ihme asiasta vedät herneen nenukkiin. Jos saat kutsun, jonne et halua mennä, niin et sitten mene. Ei kai kukaan pakota laittamaan lahjaakaan.
pitää vissiin kutsua mun puolelta vaan vanhemmat. Koska hääkutsustahan EI voi kieltäytyä...
No, provohan tämä olikin, koska ei kukaan voi olla noin urpo kuin ap.
ei tarkoita pakollista osallistumista! Lahjankin voit jättää hankkimatta, jos ei ole joku lähisukuun kuuluva häiden juhlija. Eivät varmasti halua loukata jättämällä kutsumatta, mutta kutsujan pitäisi kyllä ymmärtää myös olla loukkaantumatta, jos ei matkaile koko kesää kumminkaimojen häihin ympäri maata.
me matkustettiin perheellä 600 km/suunta tuttavan häihin. Eikä tullut mieleenkään, että ei olisi menty. Loukkaantunut olisin, jos kutsua ei olisi tuon takia tullut
Mua sitten ÄRSYTTÄÄ nämä sukulaiset, jotka laittaa kutsuja häihin, vaikka tietävät, että asun jotain 150-300km päässä. Ei kai kukaan nyt lähde tuntikausia autossa istumaan, että pääsee juhlimaan jonkun häitä.
Voisitteko ystävällisesti olla laittamatta niitä kutsuja kaukana asuville sukulaisille, kun kaikki kuitenkin tietävät, että kutsun perimmäisenä tarkoituksena on vain saada kutsun saaja lähettämään postitse lahja.
Mulla on viime vuosina tullut serkuilta ja ties miltä sukulaisilta näitä kutsuja ja kyllä ottaa pattiin, kun tietää, että joutuu lahjan ostamaan.
Joten voisitte vähän ajatella, että kelle niitä kutsuja laittaa ja pitäytyä sen vieraslistan kanssa niissä ihmisissä jotka asuu siinä ihan lähellä noin max 100km. Harvalla nyn on niin viinanhimo että viitsii parin lasillisen takia ajaa jotain 300km ja olla yötä hotellissa yms.
Meillä kun oli häät, niin ei edes ajateltu kutsua sukulaisia jostain 3h automatkan päästä, kun se nyt olisi mielestäni ollut ihan törkeä keino vaan saada taas uusi lahja, eikä mitään muuta. Olishan sillä saanut tietysti ihan kivasti lahjapöytään täytettä, mutta rajansa kaikella! Ei kyllä mun pokka ainakaan riitä tuollaisteen ahneuteen.
Joten vähän harkintaa vieraslistan laatimiseen, morsiamet!
mun appivanhemmat tuli meidän haihin hyppy kengassa ameriikasta asti. niinkuin puolet vieraistakin...
ei ollu kyllä meidan ahneutta, vaan anoppi halusi järjestää kunnon vanhanajan suomi-bileet. oli meilla hauskaa!!!! :DDDD
eihän sinne häihin mikään pakko ole mennä =o
Me laitettiin hääkutsuja kaikille niille kenet oikeasti haluttiin häissämme nähdä. Haluttiin järjestää kiva juhla läheisimmille ihmisille eikä ollenkaan hoksattu miettiä etäisyyksiä. Osa tuli juhliimme jopa eri mantereelta.
Ensi kesänä ollaan itsekin menossa yksiin hääjuhliin Ranskaan ja toisiin Englantiin. Näistäkin kutsuista ollaan pelkästään ilahduttu.
ollaan lennetty yhtenä kesänä kaksi kertaa ulkomailta Suomeen kaverien häihin ja en pitänyt sitä mitenkään hankalana. Onneksi kutsuttiin, eikä oletettu ettemme tulisi. Yksi pariskunta oli aikaisemmin näin olettanut ja ei kutsunut on jälkikäteen sitä meille pahoitellut. Eiköhän jokainen itse päätä mihin häihin haluaa osallistua. Lahjaa ei tietenkään tarvitse lähettää jos ei osallistu. Itse olen kerran lähettänyt lahjan, siskolleni kun monien sattumuksien jälkeen makasin juuri silloin sairaalassa ja pikku keskonen keskolassa. (Asuttiin vielä silloinkin ulkomailla).
Ensi kesänä ollaan itsekin menossa yksiin hääjuhliin Ranskaan ja toisiin Englantiin. Näistäkin kutsuista ollaan pelkästään ilahduttu.
Ei mulla kyllä olis ainakaan varaa lähteä häihin jonnekin Ranskaan tai Englantiin, kun tilistä jää pakollisten maksujen jälkeen käteen jotain 500e... Sillä pitäis saada ruoka, vaatteet ja kaikki "ylimääräinen" vuokran ja muiden isojen laskujen jälkeen. NIin ei kuule paljon häihin matkusteta. Mutta sen verran junttia tää mun kaveripiiri, että en kyllä ketään ulkomailta tunnekaan...
Aloin miettimään että ostatteko te kaikille synttärilahjatkin vaikka ette pääse juhliin. Vähän mie haluaisin tuomosia sukulaisia xD