Miksi kutsut häihisi vieraita yli 200km takaa?
Mua sitten ÄRSYTTÄÄ nämä sukulaiset, jotka laittaa kutsuja häihin, vaikka tietävät, että asun jotain 150-300km päässä. Ei kai kukaan nyt lähde tuntikausia autossa istumaan, että pääsee juhlimaan jonkun häitä.
Voisitteko ystävällisesti olla laittamatta niitä kutsuja kaukana asuville sukulaisille, kun kaikki kuitenkin tietävät, että kutsun perimmäisenä tarkoituksena on vain saada kutsun saaja lähettämään postitse lahja.
Mulla on viime vuosina tullut serkuilta ja ties miltä sukulaisilta näitä kutsuja ja kyllä ottaa pattiin, kun tietää, että joutuu lahjan ostamaan.
Joten voisitte vähän ajatella, että kelle niitä kutsuja laittaa ja pitäytyä sen vieraslistan kanssa niissä ihmisissä jotka asuu siinä ihan lähellä noin max 100km. Harvalla nyn on niin viinanhimo että viitsii parin lasillisen takia ajaa jotain 300km ja olla yötä hotellissa yms.
Meillä kun oli häät, niin ei edes ajateltu kutsua sukulaisia jostain 3h automatkan päästä, kun se nyt olisi mielestäni ollut ihan törkeä keino vaan saada taas uusi lahja, eikä mitään muuta. Olishan sillä saanut tietysti ihan kivasti lahjapöytään täytettä, mutta rajansa kaikella! Ei kyllä mun pokka ainakaan riitä tuollaisteen ahneuteen.
Joten vähän harkintaa vieraslistan laatimiseen, morsiamet!
Kommentit (63)
no mun häihini ei sitten voisi kutsua yhtäkään sukulaista
Tulivat häihin, mutta ilmeisesti liikutaan ap:n kanssa aika erilaisissa piireissä...
No siksi, että on saanut kutsun. Kai sulle on äiti hyvät tavat opettanut vai jossain lastenkodissako olet kasvanut?
ystäväni häihin sen suku tuli ulkomailta.
Saako sukulaiset esim ulkomailta tulla hautajaisiin?
voivat ajatella, että jos kutsutaan yksi serkku, niin sitten on pakko kutsua kaikki serkut. Mulla ainakin on serkkuja vaan kahdessa perheessä = toisessa yksi henkilö (400 km päässä) ja toisessa kolme henkilöä (600 km päässä). Tuntuisi tökeröltä kutsua näistä esim vaan puolet jonkin kilometrirajan mukaan. Joko kutsuisin kaikki tai en ketään, ja saavat sitten ihan itse päättää haluavatko tulla.
Ajattele kuinka monen mielen sinä olet pahoittanut, kun et ole laittanut kutsua (vaikka eiväthän he tietenkään olisi tulleet)? Moni voi kääntää sen näin päin.
Ei tartte lahjaa lähettää jos ei häihinkään tule.
Me kutsuttiin miehen serkkuja jopa 600 km takaa vahan sillä oletuksella etteivät varmaankaan tule (eikä lahjaakaan tule :D) mutta niin vain tulivat vaikka häät olivat pari pv ennen jouluaattoa ja pakkasta - 35.
sellainen tilanne, että serkulla oli häät jossain Espoon perähikiällä, missä lie kappelissa, josta ei erkkikään ole kuullut. Ensin olisi sitten juhlatamineissa pitänyt mennä junalla Helsinkiin, sieltä jollan ilveellä Espooseen ja sieltä sitten taksilla juhlapaikalle. Ja illalla hotelliin ja seur päivänä sama toisinpäin Ei kiitos. Vähän turhan työlästä. Ja matkaa olisi tullut linnuntietä ehkä jotain 120km, mutta en mennyt.
No siksi, että on saanut kutsun. Kai sulle on äiti hyvät tavat opettanut vai jossain lastenkodissako olet kasvanut?
että eipä olis sitten kovin paljon häihin tulijoita... kauimmaiset 900km päässä, koko minun sukuni siis. tosin häät ovat luultavasti siellä. miehen sukulaisilla matkaa sinne 800km, mutta uskon kyllä että ovat tulossa...
ole lastenkodista, mutta lahjaa en myöskään laita jos en ole juhliin menossa. En ymmärrä tuota "hyvää tapaa".
Itse en ole vielä naimisiin kerennyt, mutta sitten kun menen niin aion kyllä kutsua myös mummoni ja kummini, jotka asuvat n.550km päässä. Meillä ei ole kyllä tapana hirveän virallisia kutsuja tehdä, vaan ilmotetaan pohjoisen sukulaisille, että ne jotka haluavat ja pääsevät tulemaan ovat tervetulleita. Enkä todellakaan kutsu ketään lahjojen toivossa, vaan haluan mahdollisimman pienet häät joihin tulisi vain tärkeimmät sukulaiset ja ystävät. Ikävä kyllä suku on niin iso, että alle 50 vieraan ei taida millään onnistua. :)
Meidän eräs sukulainen suuttui verisesti siitä, kun ei kesäkuumalla lähdetty ajamaan 500 kilometriä hääpaikalle 3 lapsen kanssa...
Itselle ei kyllä tulisi mieleenkään ostaa lahjaa, jos en paikalle mene. Korkeintaan kortti.
eikä lähteä pilaamaan toisten juhlamieltä, jos elämä on tuollainen ongelma. Vai oliko tämä vitsi?
sellainen tilanne, että serkulla oli häät jossain Espoon perähikiällä, missä lie kappelissa, josta ei erkkikään ole kuullut. Ensin olisi sitten juhlatamineissa pitänyt mennä junalla Helsinkiin, sieltä jollan ilveellä Espooseen ja sieltä sitten taksilla juhlapaikalle. Ja illalla hotelliin ja seur päivänä sama toisinpäin Ei kiitos. Vähän turhan työlästä. Ja matkaa olisi tullut linnuntietä ehkä jotain 120km, mutta en mennyt.
postitella lahjoja :D :D
lahjahan ei ole tärkeä, vaikkei veis ees silloin kun menee juhliin. ( mä tosin vien aina lahjan) kun itse järjestän juhlat en todellakaan järjestä niitä lahjojen takia! vaan sen takia et tahdon juhlia kutsumieni ihmisten kanssa. hyvä seura parempi mieli!
Omissa häissä ei tosin ollut kuin kaksi todistajaa, mutta itse olen mielelläni mennyt kauaskin sukulaisten häihin. Suurin osa taitaa pitää noista iloisista juhlista, mutta tuollaiset häiden vihaajat kuin ap voivat ilmoittaa etteivät pääse. Äläkä tuhlaa missään nimessä rahaa korttiin tai postimerkkiinkään tuollaisten karseiden juhlien takia. Ei sinun kuule tarvitse. Mökötysnaaman poisjääminen ei haittaa ketään eikä hääpari yhden hapannaaman onnitteluja tai lahjoja jää kaipaamaan.
miski ihmeessä ei saisi? Jos kutsuttu vieras ei pääse tulemaan, niin sitten ei pääse. Mitään lahjojahan ei tarvitse toimittaa, jos ei juhliin osallistu.
Itse katson kuinka läheinen kutsun lähettäjä on, ja päätän sen mukaa osallistunko juhlaan vai en. Pisin matkaa häihin on ollut autoillen 700 kilometriä ( yhteen suuntaan ).
niin, että jos ei pääse häihin, laittaa sen lahjan. Jos ei laita, on se merkki siitä, ettei halua onnitella hääparia. Kyllä itse laittaisin välit poikki sellaisiin sukulaisiin, jotka ei mitenkään onnittelisi häiden johdosta. Kyllä se onnittelukortti nyt on vähintään laitettava!
Meillä on pari kertaa kutsuttu yksi sukulainen (asuu15min ajomatkan päässä) lapsen synttäreille, ei ole kertaakaan tullut, eikä edes korttia laittanut, niin ei kyllä enää kutsuta millekään juhlille.
miksi pitää laittaa lahja?? En laittais jos en olisi menossakaan. Ootko ihan normaali?