Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saan pääsykokeisiin lukemisen onnistumaan työn ja perheen ohessa?

Vierailija
13.02.2010 |

Kaipaisin neuvojanne ja kenties jonkun omakohtaisia kokemuksia aiheesta..

Tilanne on seuraava: Minulla on ihan kiva ja mukavasti palkattu työ, mutta valitettavasti minulla ei ole juurikaan etenemismahdollisuuksia työssäni tulevaisuudessa. Vaikka työssäkäyminen ei olekaan vastenmielistä, niin en osaa kuvitella tekeväni tätä samaa hommaa lopunelämäni.. Lisäksi olen aina haaveillut saavani itselleni akateemisen koulutuksen ja siksi haluaisin hakeutua opiskelemaan.

Olin suunnitellut lukemiseni seuraavasti: maaliskuussa kirjojen ilmestyttyä lukisin töiden ohessa iltaisin ja viikonloppuisin. Huhti- ja toukukuuksi olin pyytänyt työstäni, että saisin tehdä 4-5 h päiviä. Kesäkuuksi olin pyytänyt kesälomani, jotta täysipainoinen lukeminen onnistuu kuun lopussa olevia pääsykokeita varten.

Suunnitelmani ei kuitenkaan onnistu, koska työnantajani ilmoitti ettei voi antaa minun tehdä lyhyempiä päiviä (vaikka olin hyvin perustellut pystyväni tekemään työni lyhyemmässä ajassa). Loman pitäminen kesäkuussa kuulemma onnistuu, koska kukaan muu ei luultavasti halua lomaansa silloin pitää, kun lumetkaan eivät ole varmaan vielä sulaneet..

Eli miten saisin umelmani toteutettua? Meillä on mieheni kanssa 2 lasta ja toinen on alle 3 vuotias, joten olen ymmärtänyt että lain mukaan minulla olisi mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen. Toisaalta uskon että siihen vedotessa, työnantaja vetoaa oikeuteensa kieltää vapaani.

Olen ajatellut maanantaina mennä juttelemaan asiasta uudelleen, mutta mitä ihmettä ehdottaisin? Olisin mielellään palkattomalla vapaalla, mutta miksi siihenkään suostusivat kun en saa olla osittainkaan poissa? Onko tosiaan niin että vaihtoehtona on sairaslomalle jääminen tai irtisanoutuminen?

Olen ollut saman työnantajan palveluksessa viimeiset 6 vuotta (2 vuotta siitä olen ollut lapsen kanssa kotona). En ole ollut päivääkään sairaslomalla itseni tai lapsieni takia, teen työni todella hyvin (siksi työnantajani ei ilmeisesti haluaisi että lähtisin opiskelemaan?)Mutta onko nyt vaan haettava sairaslomaa jotta saisin opiskeltua? Minulla on tälläkin hetkellä kylkilihas revähtänyt, ensi viikolla selästäni poistetaan luomi ja olen kieltäytynyt ottamasta sairaslomaa näidenkin vuoksi. Lisäksi minulla on juuri todettu selkärankareuma, mikä on todella kivulias välillä. Kehtaanko oikeasti valittaa oireitani, vaikka olen tähänkin asti kyennyt tekemään töitä oireiden kanssa? Omatuntoni ei oikein anna periksi..

Toisaalta olen vakavissani harkinnut irtisanoutumista, mutta entäs jos en pääsekään opiskelemaan, niin mitäs sitten? Pystymme elämään mieheni palkalla joten kuten, mutta en halaisi olla työttömänäkään, koska uutta työpaikka voi olla näinä aikoina todella vaikea löytää.

Olisin kiitollinen kaikista neuvoista!

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, samassa tilanteessa ollaan täälläkin. Kaksi pientä lasta ja hoitovapaalla kotona. Silti aion päästä sisään. Olen hakenut vuosia sitten oikikseen ja lukenut tuolloin kokopäiväisesti sekä ollut valmennuskurssilla. Asenne ei ollut silloin kohdillaan. Nyt uskon, että ON! Tiedän varmasti, että tuo on ainoa ala, joka minua kiinnostaa ja jonka parissa haluan työskennellä.

Vierailija
22/26 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinun ja sisäänpääsyn välissä on aina läjä väkeä.

Ja itse aiheeseen: Järkyttävää, miten monella tarkoitus pyhittää keinot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
01.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli muka vahingossa tultu raskaaksi

sinun ja sisäänpääsyn välissä on aina läjä väkeä.

Ja itse aiheeseen: Järkyttävää, miten monella tarkoitus pyhittää keinot.

Vierailija
24/26 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin uskon vakaasti, että pääsykokeisiin lukeminen on mahdollista työn/perheen ohessa. "Vanhemmalla" iällä on erilaista kypsyyttä ja muita avuja pääsykokeita sekä itse opiskelua ajatelleen. Jokainen äiti/isä ovat mestareita ajankäyttönsä organisoinnissa ja tehostamisessa, joita opiskelussa tarvitaan.

Asenne, hyvä suunnitelma ja määrätietoinen toteutus ratkaisevat. Itse aion yrittää samaa. Olen kotona hoitovapaalla alle vuoden ikäisen kanssa ja aikomuksena on hakea oikiseen. Reseptinä seuraavaa: lukemista illat ja viikonloput, kaikki lukuaika on tehokasta ja puoliso on täysillä mukana projektissa (tarkoittaen lukurauhan antamista, lapsen hoitoa, tsemppaamista, preppaamista ym). Olen myös valmennuskurssilla eli "etäkurssilla", josta saan kaiken tunneilla käytettävän materiaalin sekä henkisen/teknisen tuen, mutta en kuluta aikaani kurssilla istumiseen.

Varmasti ei tule olemaan helppoa ja motivaatio tulee mitattua moneen kertaan, mutta kun yrittää täysillä niin ei tarvitse jossitella jälkeen päin. Oleellista on pitää oma pää kylmänä ja päämäärä kirkkaana edessä.

Kaikki epäilijät ja mollaajat kannattaa pitää etäällä. Se on muiden pikkumaisuutta ja huonoa itsetuntoa, mitä julistavat negatiivisilla kommenteillaan. Ehkä myös suoranaista kateutta. Samoin ne, joiden mielestä opiskelu-avioliitto-asuntolaina-lapset on se ainoa oikea tapa tehdä asioita ja elää tätä elämää, ehkä asettavat vain itselleen turhia rajoituksia. Se missä järjestyksessä elämä asioita eteen heittelee ei ole olennaista, vaan että ELÄÄ keskittyen omaan elämäänsä ja toteuttaa OMIA UNELMIA!

Tsemppiä lukemiseen ja toivottavasti pääset(te) opiskelemaan toivomaasi alaa!

ÄITI

Vierailija
25/26 |
08.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisään kuitenkin vain murto-osa pääsee.

Sekin on jännä, että kun joku jää rannalle siäänpääsy oli aina vain muutmasti pisteestä kiinni... eli melkein pääsi...

ja jos pääsette siään teidän on päästävä uloskin ja se on vielä kovempi työ.

Eli kannattaa miettiä, jos kannattaa hakea 4 kertaa..

Vierailija
26/26 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa, miten näissä tapauksissa on käynyt, onko kenelläkään tilannetta ollut?