Olenko ainoa, joka ei ole koskaan käynyt gynekologilla?
Tuon yhden alapesuketjun tiimoilta huomasin, että kauhean moni käy gynekologilla. Itse en ole koskaan käynyt, ja ikää on yli 40v. Pitäisikö, kuinka usein ja miksi?
Kommentit (122)
ainoat gyn.tarkastukset ovat olleet raskausajan pakolliset+nuorena pillerireseptiä varten kerran.en ole käynyt papassa.27v.
eli olet kaynyt gynella aika monta kertaa....
Etkö rintojasikaan tutkituta? Rintasyöpä kun on yleisin naisten syöpä Suomessa. Noin joka 10. nainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa rintasyöpään. Mutta arvatenkin sinä et millään voi olla yksi heistäkään?
...lääkärin tekemällä rintojen tunnustelulla ei ole yhtään mitään merkitystä rintasyövän löytämisessä. Pinnalla olevat syövät ovat tosi harvinaisia, ja ne löytää jokainen itsekin.
Useimmat rintasyövät taas ovat lähellä kainaloa, eivätkä ne mitenkään ole käsin tunnettavissa.
Rintasyöpiä seulotaan tehokkaasti mammografialla, mutta se taas ei liity gynekologilla käyntiin. :)
t. 30
oon 23v eikä ole koskaan edes tullut mieleen käydä gynellä. Nyt tuli kyllä semmoinen olo, että pitäis käydä... Oon työtön, niin mitenkä tuo maksu sit hoituu.. Eikö se käynti maksa tyyliin 100€? Korvaako Kela paljon? Ei oo kaveripiirissäkään ollut mitään puhetta semmoisesta... Yks kumppani on ollut ja kumia ollaan käytetty, parisen vuotta on tullut seksiä harrasteltua. Pillereitä en syö, paitsi kerran kun piti siirtää menkkoja, silloin sain reseptin yleislääkäriltä, joka sanoi ettei gynelle tartte tän takia mennä..
En ole koskaan käynyt yksityiesti gynellä. Olen 41v. En ole käyttänyt e-pillereitä (ehkäisyrengasta muutaman kk), lapsia on kaksi. Papa-kokeessa käyn julkisella puolella. Tai viime kerran jätin väliin, kun mitään muutoksia ei ed kerralla ollut ja sen jälkeen ei oo ollu uusia seksikumppaneita.
Pitääkö sitten varata aika tuonne Dextraan (Pihlajalinnaan)? Mutta kun sieltä saa vaan noita 20min aikoja? Riittääkö se tälläiseen "ensimmäiseen tarkastukseen". Vai meenkö käymään terveyskeskuksessa ja kysyn sieltä, että "Ööö en oo koskaan käynyt gynellä ja en tiä mitä tehdä". Ärsyttää kun tuolla Dextrassa on pelkkiä miesgenekologeja, ois kyl kivaa et se eka gyne ois kumminkin nainen.. Tuntuis tyhmältä kysyä mieheltä jotain random kuukautisjuttuja... Aloitin seksin 20v ja olen nyt 23, kumppani on ollut koko ajan sama, vai onko näillä jutuilla väliä. Tuli oikeesti kauhee paniikki, ku aloin ajattelemaan, että kaikki käyväy gynellä jo 16-vuotiaana, ja itse en ole kertaakaan :s
Ei tartte varata aikaa yksityiselle gynelle, voi käydä ihan tavallisella terveyskeskuslääkärillä, joka lähettää tarvittaessa gynelle. Ei tartte maksaa itseään kipeäksi. Papankin saa terveyskeskuksesta.
Minulle gyne sanoi ettei ymmärrä miksi kaikkialla sanotaan että joka vuosi pitäisi käydä, kun eihän muutenkaan terveenä lääkärissä ravata. Eli sitten vasta jos on jotain huolta tai vaivaa, muuten ei tarvi joka vuosi rampata. Papaankin riittää se viiden vuoden välein kun tulee kunnallinen kutsu, jos ei sen ihmeempiä ongelmia ole. Siispä viimeksi gynellä kolme vuotta sitten ja papaan tänä vuonna kutsun kautta. :)
Mutta on se minustakin outoa jos ei ole koskaan ikinä käynyt, kun pelkästään ehkäisyä varten se yksi käynti vaaditaan jos ei pelkillä kortsuilla pelaa.
gynekologi on taitava tutkimaan niitä ja jos jotain huolestuttavaa tuntuu, lähettää sut mammografiaan.
että viiden vuoden välein papassa käynti riittää. Tätini oli juuri ap:n kaltainen, ei käynyt gynellä tai papassa juuri koskaan. Hän kuoli 52-vuotiaana kohdunkaulan syöpään, jota ei vielä ollut näkyvissä papassa 45-vuotis tarkastuksessa.
Minä olen, onneksi, käynyt papassa säännöllisesti joka vuosi 15-vuotiaasta asti. 19-vuotiaana minulla todettiin kohdunkaulansyövän esiaste. Käyn nyt 6kk välein kolposkopiassa.
t. 23-vuotias nuori nainen
käynyt terveyskeskuksessa, otettiin papa. En edes soittanut perään ja kysynyt tuloksia. Raskaana olen ollut kerran. Sain kammon lapsena tehdyistä alapäätutkimuksista. En vaan saa aikaa tilattua. Ja sitten kun tosiaan ton kerran kävin, en saanut soitettua. Asian ajatteleminenkin tuntui jotenkin ällöttävältä ja oksettavalta ja siirsin ja siirsin puhelua, kunnes unohdin koko jutun. Nyt olen koettanut potkia itseäni gynelle, mutta kun nykyisin ei voi mennä alapäätä trimmamatta ja sekin tuntuu jotenkin hemmetin hankalalta. Kerran yritin ja sain aivan järkyttävät, viikon kutisevat näpyt eikä ole huvittanut kokeilla uudestaan.
säännöllisesti? Kuvautatte keuhkot? Aivot?
Okei, papa on helppo ottaa ja ehkä kannattaakin, mutta kyllä niitä muitakin syöpiä on. Mun täti kuoli 55-vuotiaana suolistosyöpään... eli olisko pitänyt tutkituttaa suolisto säännöllisesti?
Ylipäätään en vieläkään tajua, miksi gynellä pitäisi ravata säännöllisesti. Eihän muillakaan erikoislääkäreillä käydä kerran vuodessa "tarkistuttamassa" itseään.
Arvaa vaan kuinka monta tuhatta alapäätä gynet on nähneet. Ei niitä ne karvat kiinnosta yhtään, vaan se mitä siellä alapäässä on sisällä. Se on niille niin jokapäiväistä työtä, ei ne siellä punastele vaikka olisit kuinka ruokkoamaton. Itse asiassa gynekologit taitaa suositella, ettei naiset ajelis itseään. Sehän on epähygieenistä ja altistaa ihotulehduksille.
Vierailija
</p>
<p> kirjoitti:Kyllä minä, nyt 27-vuotias, olen melkoisen säännöllisesti käynyt gynellä siitä saakka, kun aloitin seksielämän 17-vuotiaana. Saattaa olla, että jossain vaiheessa on väliä tullut kaksikin vuotta, mutta pääsääntöisesti vuosittain.
Esimerkkejä tilanteista ja tarpeesta käydä gynellä:
- ehkäisy (pillerit + niiden uusimiset; yhdessä vaiheessa esim. reseptiä ei verenpaineesta johtuen enää uusittukaan - tarvetta ihan lääkärikäynteihin on ollut)
- raskautta suunniteltaessa kävin "tarkastuskäynnillä" tsekkauttamassa, että kaikki ainakin päällisin puolin olisi kunnossa ja etteivät satunnaiset kovat kivut johtuisi endometrioosista
- parisuhteen vaihtuessa olen käynyt pariin otteeseen otattamassa ihan varmuuden vuoksi sukupuolitautitestit ja papan
- löysin rinnastani kyhmyn, jonka halusin tutkituttaa --> ultrattiin gynen suosituksesta
- kun raskautta ei kuulunut, hakeuduin alkuun yksityiselle gynelle, joka antoi lähetteen julkisen puolen tutkimuksiin
Jotta on siellä tullut ravattua. Ihmettelen, miten naiset eivät pidä itsestään huolta - ettekö käy hammaslääkärissäkään? Vai menettekö vasta, kun suussa on yhdeksän reikää ja mätä hammas?
Mee hoitoon, juu kaikki naiset käy vasta sitten lääkärissä kun pää on kainalossa tyylisesti..
Olen yli 50 sinkku, en harrasta seksiä. Käyn papa seulonnoissa ja mammografiaseuloissa. Gynekologilla en ole käynyt 15 vuoteen, kun viimeisellä käynnillä gynekologi sanoi, että ei tarvitse käydä, jos ei ole seksielämää, eikä mitään ongelmia.
Jos käy seuloissa ( papa ja mammografia), niin muut käynnit ovat turhia. Poislukien jos on ongelmia. Nämä varmuuden vuoksi käynnit ovat turhia. Tästä on tehty tutkimuskin.
Et sä ainoa ole, ei mun mieskään ole koskaan käynyt....
En ole koskaan käynyt gynellä. Kerran kävin papa-seulonnassa. Vaivoja ei ole,
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käynyt gynellä. Kerran kävin papa-seulonnassa. Vaivoja ei ole,
Ja olen siis 50v
Ikää 53 ja gynellä käynyt viimeksi joskus 30+ vuotiaana. Ei ole aikomuksena mennä, jos ei mtn oireita tms.
Papa- kokeissa ja mammografiassa en myöskään käy. Johan iän puolesta kutsuja tullut. Ekan kutsun tullessa soittelin, etten ole tulossa nyt tai myöhemmin - ei tartte lähetellä kutsuja. Ei toiminut...
Perustelut; hormonaaliseen, huono ennusteiseen rintasyöpään sairastuin 41 vuotiaana. Syöpä ei näkynyt mammossa, vaan ultraten. Joten turhaan siellä mammossa ramppaisin.
Kuten rivien välistä on luettavissa, en myöskään syöpähoitojen jälkeisissä kontrollissa ole käynyt. Oma elämä, oma valinta.
syövän parissa vuodessakin. Keskimäärin tartunnan ja syövän synnyn välillä on kuitenkin useampi vuosikymmen. Vanhempien ikäluokkien tartunnoista suuri osa saatu villillä 1970-luvulla.