Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ei ole koskaan käynyt gynekologilla?

Vierailija
12.02.2010 |

Tuon yhden alapesuketjun tiimoilta huomasin, että kauhean moni käy gynekologilla. Itse en ole koskaan käynyt, ja ikää on yli 40v. Pitäisikö, kuinka usein ja miksi?

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin henkilökohtaisesti kehoitin muitakin käymään papassa useammin kuin viiden vuoden välein. Toivoin herätteleväni ihmisiä, sillä todennäköisyyksiin lohduttautuminen on paljon vaarallisempaa kuin uhrata elämästään muutama minuutti vuoden-parin välein.

Toivon todella, että te kaikki naiset saisitte elää pitkän elämän puolisoidenne ja lastenne kanssa. Toivon, että minäkin :)

t. se 23-vuotias, jolla yksi seksikumppani ollut (mieheni) ja kondomi ehkäisynä, mutta silti 19-vuotiaana diagnosoitu kohdunkaulan syövän esiaste.

mutta onko miehelläsi ollut aiempia seksikumppaneita? Vai voiko tuon saada, vaikka ei olisi ollut sukupuolöiyhteydessä kantajan kanssa?

Vierailija
82/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyynnöstäni teki sisätutkimuksen ultralla, ja ilman sitä gynekologi ei olisi mitenkään voinut todeta kohtuuni kasvanutta hyvälaatuista kasvainta. Sain yksityisgyneltä lähetteen jatkotutkimuksiin ja leikkaus on edessä joka tapauksessa. Onneksi se tehdään tähystyksessä, joten nukutuksesta huolimatta operaatio on sen verran pieni, että pääsen illaksi kotiin. Tämä on siis tämän hetkinen tieto, sillä menen sairaalaan jatkotutkimuksiin ensi viikolla. Olen 44-vuotias. Lisättäköön vielä, että kyseessä on senkaltainen kasvain, ettei sitä lääkärin mukaan voi mitenkään ennustaa, ei aiheuttaa itse eikä johdu geeneistä. Arpapeliä, kenelle tulee.

Vuosittainen gynekologin tutkimus papakokeineen on minulle itsestäänselvyys, ja olen luullut, että on muillakin. Terveyskeskuslääkäreihin en luota naistentautiasioisssa, eikä terveyskeskuksissa ole mitään ultraakaan. Käykää nyt hyvät naiset edes jossain tutkituttamassa itsenne vuosittain!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nimittäin otin esiin tuon HIV:n, ja siinä viestissä on lainaus myös ensimmäisestä viestistäni (jossa sanon että käyn viiden vuoden välein). Tuossa sinun lainaamassasi pötkylässä tämän viestin lopussa vastataan HIV-kommenttiini. Ei tarvitse olla Sherlock, tajutakseen tämän.

jonka lainauskset näkyvät alapuolella. En ole ajatustenlukija, enkä voi tietää, että olet kirjoittanut tähän ketjuun aiemminkin. Olit lainannut tekstiäni, johon vastasin.

Sanon siellä ihan selvästi, että käyn viiden vuoden välein kuten gyneni on ehdottanut!

käyväsi siellä papassa! Olisit heti sanonut, sen sijaan, että jankutat ettet sinä voi millään maailman mahdilla sairastua kohdunkaulansyöpään.

viiden vuoden välein, koska gynekologini on sanonut että se on minun tapauksessani riittävä väli. Kuuntelen mieluummin häntä kuin teitä. Piste.

Miksi tämä kaivelee teitä niin paljon?!

ole kokemusta pettämisestä, vaikka niin yrititkin ehdottaa. En silti ymmärrä, kuinka niinkin pieni asia kuin papassa käynti ei onnistu sinulta? Voit olla papillomaviruksen kantaja jo nyt, tietämättäsi sitä koska et käy papassa. Voit myös saada sen mieheltäsi koska vain.

Papassa käynti on yksi vaivattomammista "henkivakuutuksista", on tyhmää olla käymättä tarkistamassa että kaikki on ok. Muutenhan et voi asiaa millään tietää tai korjata. Etkö käy gynellä edes rintojasi tutkituttamassa?

ja se on tietenki vaikea sellaisten käsittää, jolla on kokemusta pettämisestä. Ja kuten sanottu, käytämme ehkisynä kondomia joka suojaa hyvin kohdunkaulan syöpää aiheuttavilta korkean riskin HP-viruksilta. Riski sille, että saisin mieheltäni syöpään johtavan infektion on äärimmäisen pieni.

Ja muuten, Suomessa perheväkivallan uhriksi joutuu vuosittain 122.000 naista. Säilytättekö te naiset varmuuden vuoksi kotonanne kyynelkaasupulloa tai jotain muuta itsepulustusvälinettä sen varalta, että miehenne käy teihin käsiksi? Kun eihän miehiin voi luottaa.

ei missään nimessä ikinä koskaan voi harrastaa seksiä jonkun toisen naisen kanssa...

80% naisista on aivan varmasti ollut useamman miehen kanssa sukupuoliyhteydessä ja vieläpä ilman kondomia kuin minä, jolla on vain ollut se yksi ja ainoa mies. Ja eiköhän se tauti olisi näiden 14 vuoden aikana jo puhjennut, jos on puhjetakseen. Jos joku siihen 20%:iin kuuluu, niin se olen minä!

ovat paljon yleisempiä kuin HIV. On naivia kuvitella, että juuri sinä kuuluisit niihin 20% jotka eivät sitä elämänsä aikana saa.

Vierailija
84/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole aiempia seksikumppaneita. Olemme molemmat suudelleet muita ihmisiä, ennen tapaamistamme, mutta yhdynnässä emme ole olleet.

Tiesittekö, että suomalaistutkimuksen mukaan lasten ja vauvojen HPV-infektiot ovat varsin yleisiä.

t. se 23-v.

Minä ainakin henkilökohtaisesti kehoitin muitakin käymään papassa useammin kuin viiden vuoden välein. Toivoin herätteleväni ihmisiä, sillä todennäköisyyksiin lohduttautuminen on paljon vaarallisempaa kuin uhrata elämästään muutama minuutti vuoden-parin välein.

Toivon todella, että te kaikki naiset saisitte elää pitkän elämän puolisoidenne ja lastenne kanssa. Toivon, että minäkin :)

t. se 23-vuotias, jolla yksi seksikumppani ollut (mieheni) ja kondomi ehkäisynä, mutta silti 19-vuotiaana diagnosoitu kohdunkaulan syövän esiaste.

mutta onko miehelläsi ollut aiempia seksikumppaneita? Vai voiko tuon saada, vaikka ei olisi ollut sukupuolöiyhteydessä kantajan kanssa?

Vierailija
85/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä papassa. Kahdeksan kymmenestä ihmisestä saa joskus elämässään papilloomavirustartunnan, joten viruksella täytyy olla useampia tarttumisteitä. Ei pelkästään seksistä tarttuva tauti voisi olla noin yleinen. Useimmat eivät tiedä tartunnastaan, vaan ovat oireettomia kantajia.

Vierailija
86/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulut siis siihen 1%:iin sairastuneista, joiden syöpä ei ollut seurausta sukupuoliteitse tarttuneesta korkean riskin HPV-infektiosta. Onpa sinulla käynyt melko huono tuuri :(

Noista lasten HPV-infektioista vielä: kaikki syylät (jaloissa ja sormissa) ovat papilloomaviruksen aiheuttamia. Eli tottakai lapsilla on paljon HPV-infektioita (minullakin on ollut jalkapohjassa). Mutta nuo syylät eivät aiheuta syöpää.

ei ole aiempia seksikumppaneita. Olemme molemmat suudelleet muita ihmisiä, ennen tapaamistamme, mutta yhdynnässä emme ole olleet.

Tiesittekö, että suomalaistutkimuksen mukaan lasten ja vauvojen HPV-infektiot ovat varsin yleisiä.

t. se 23-v.

Vierailija
87/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kirjoittaa viestinsä perään "t. (viestisi numero)", ellet suoraan lainaa jonkun viestiä. Tässäkin keskustelussa on kymmeniä osanottajia. Alkuperäinen viestini oli yleinen viesti, jossa vastasin teille kaikille, jotka kuvittelette olevanne varmoja kuulumisestanne siihen 20%. Jos olisin kohdistanut viestini vain sinulle, olisin lainannut viestisi.

Minä nimittäin otin esiin tuon HIV:n, ja siinä viestissä on lainaus myös ensimmäisestä viestistäni (jossa sanon että käyn viiden vuoden välein). Tuossa sinun lainaamassasi pötkylässä tämän viestin lopussa vastataan HIV-kommenttiini. Ei tarvitse olla Sherlock, tajutakseen tämän.

Vierailija
88/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tämä esimerkkini herättäisi teidätkin käymään papassa. Ihan totta, se vie vain muutaman minuutin elämästänne, mutta voi tuoda vuosia lisää.

t. se 23-v.

Kuulut siis siihen 1%:iin sairastuneista, joiden syöpä ei ollut seurausta sukupuoliteitse tarttuneesta korkean riskin HPV-infektiosta. Onpa sinulla käynyt melko huono tuuri :(

Noista lasten HPV-infektioista vielä: kaikki syylät (jaloissa ja sormissa) ovat papilloomaviruksen aiheuttamia. Eli tottakai lapsilla on paljon HPV-infektioita (minullakin on ollut jalkapohjassa). Mutta nuo syylät eivät aiheuta syöpää.

t. se 23-v.

Vierailija
89/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä minun viestini, jossa HIV mainitaan ensimmäisen kerran koko ketjussa. Huomaa, että samassa viestissä on lainattuna myös minun ensimmäinen viestini (jossa kerron käyväni papassa viiden vuoden välein) ja viesti, johon vastaan.

Kaikki papilloomavirukset eivät aiheuta syöpää. Käsissä muhivat HP-virukset ovat ns. matalan riskin vituksia, jotka aiheuttavat korkeintaan kondyloomaa. Käsien välityksellä ei siis tartu syöpää aiheuttavia viruksia. Sama pätee saunan lauteisiin ja poreammeisiin.

Käyttekö te vakisuhteessa elävät vaimot/tyttöystävät myös HIV-testeissä kolmen kuukauden välein? Koska eihän sitä koskaan voi tietää, mitä "mies kotiin tuo"...

sinua tartunnalta. Papillmavirus välittyy limakalvokontaktissa sekä mm. käsien välityksellä. Et voi tietää, mitä tauteja miehesi kotiinne tuo. Eikö teillä ole suuseksiä ja eikö miehesi sormeile sinua?

Olen 32-vuotias, yhden ja saman miehen kanssa ollut yli kymmenen vuotta, kondomi ehkäisynä ja kerran papassa käynyt. Gyneni, joka kolmekymppis-papan otti, totesi että minun elintavoillani riittää seulonta viiden vuoden välein. Toki kondylooman voi saada muualtakin kuin sukupuoliyhteydestä, mutta kondylooma ei aiheuta kohdunkaulansyöpää. Syöpää aiheuttavat papilloomavirukset vaativat kyllä penetraation sinne kohdunsuulle saakka. Ja minua ei penetroi muut kuin terve mieheni kondomin kanssa.

Sanokaa mitä sanotte, mutta omalla sukupuolikäyttäytymisellään voi kohdunkaulan syöpäriskin minimoida lähes nollaan.

Ja tässä sinun vastauksesi tuohon minun HIV-viestiini. Sinä itse et lainaa ollenkaan minun alkuperäistä viestiäni, mutta on selvää että suuntaat viestisi kuitenkin minulle - et kaikille yleisesti, kuten nyt väität - sillä vastaat esittämääni HIV-kysymykseen JA käytät sinä-muotoa. Viestisi on siis hyvin selvästi yksilöity minulle.

Papillomavirukset ovat paljon yleisempiä kuin HIV. On naivia kuvitella, että juuri sinä kuuluisit niihin 20% jotka eivät sitä elämänsä aikana saa.

Ei, en ole Sherlock, mutta yleisenä sääntönä kannattaa kirjoittaa viestinsä perään "t. (viestisi numero)", ellet suoraan lainaa jonkun viestiä. Tässäkin keskustelussa on kymmeniä osanottajia. Alkuperäinen viestini oli yleinen viesti, jossa vastasin teille kaikille, jotka kuvittelette olevanne varmoja kuulumisestanne siihen 20%. Jos olisin kohdistanut viestini vain sinulle, olisin lainannut viestisi.

Vierailija
90/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muillekin, usko jo. En lainannut viestiäsi, kuten tein kun aloin tietoisesti käymään keskustelua juuri sinun kanssasi.

Mutta hyvä asia on, että sinä käyt papassa! Sehän tässä on pääasia, että pidät huolen itsestäsi ja tiedostat kuitenkin riskit ja sen, ettei mikään elämässä ole varmaa vaikka kuinka luottaa. Siksihän sinä käytkin papassa. Hyvä tyttö!

Tässä minun viestini, jossa HIV mainitaan ensimmäisen kerran koko ketjussa. Huomaa, että samassa viestissä on lainattuna myös minun ensimmäinen viestini (jossa kerron käyväni papassa viiden vuoden välein) ja viesti, johon vastaan.

Kaikki papilloomavirukset eivät aiheuta syöpää. Käsissä muhivat HP-virukset ovat ns. matalan riskin vituksia, jotka aiheuttavat korkeintaan kondyloomaa. Käsien välityksellä ei siis tartu syöpää aiheuttavia viruksia. Sama pätee saunan lauteisiin ja poreammeisiin.

Käyttekö te vakisuhteessa elävät vaimot/tyttöystävät myös HIV-testeissä kolmen kuukauden välein? Koska eihän sitä koskaan voi tietää, mitä "mies kotiin tuo"...

sinua tartunnalta. Papillmavirus välittyy limakalvokontaktissa sekä mm. käsien välityksellä. Et voi tietää, mitä tauteja miehesi kotiinne tuo. Eikö teillä ole suuseksiä ja eikö miehesi sormeile sinua?

Olen 32-vuotias, yhden ja saman miehen kanssa ollut yli kymmenen vuotta, kondomi ehkäisynä ja kerran papassa käynyt. Gyneni, joka kolmekymppis-papan otti, totesi että minun elintavoillani riittää seulonta viiden vuoden välein. Toki kondylooman voi saada muualtakin kuin sukupuoliyhteydestä, mutta kondylooma ei aiheuta kohdunkaulansyöpää. Syöpää aiheuttavat papilloomavirukset vaativat kyllä penetraation sinne kohdunsuulle saakka. Ja minua ei penetroi muut kuin terve mieheni kondomin kanssa.

Sanokaa mitä sanotte, mutta omalla sukupuolikäyttäytymisellään voi kohdunkaulan syöpäriskin minimoida lähes nollaan.

Ja tässä sinun vastauksesi tuohon minun HIV-viestiini. Sinä itse et lainaa ollenkaan minun alkuperäistä viestiäni, mutta on selvää että suuntaat viestisi kuitenkin minulle - et kaikille yleisesti, kuten nyt väität - sillä vastaat esittämääni HIV-kysymykseen JA käytät sinä-muotoa. Viestisi on siis hyvin selvästi yksilöity minulle.

Papillomavirukset ovat paljon yleisempiä kuin HIV. On naivia kuvitella, että juuri sinä kuuluisit niihin 20% jotka eivät sitä elämänsä aikana saa.

Ei, en ole Sherlock, mutta yleisenä sääntönä kannattaa kirjoittaa viestinsä perään "t. (viestisi numero)", ellet suoraan lainaa jonkun viestiä. Tässäkin keskustelussa on kymmeniä osanottajia. Alkuperäinen viestini oli yleinen viesti, jossa vastasin teille kaikille, jotka kuvittelette olevanne varmoja kuulumisestanne siihen 20%. Jos olisin kohdistanut viestini vain sinulle, olisin lainannut viestisi.

Vierailija
91/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin huomautan vielä, että en missään viestissäni ole sanonut, että EN kävisi papassa. Sen virhepäätelmän teit ihan itse. Keskityin puhumaan pelkästään matalasta riskistäni saada kohdunkaulansyöpä.

muillekin, usko jo. En lainannut viestiäsi, kuten tein kun aloin tietoisesti käymään keskustelua juuri sinun kanssasi.

Mutta hyvä asia on, että sinä käyt papassa! Sehän tässä on pääasia, että pidät huolen itsestäsi ja tiedostat kuitenkin riskit ja sen, ettei mikään elämässä ole varmaa vaikka kuinka luottaa. Siksihän sinä käytkin papassa. Hyvä tyttö!

Vierailija
92/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole koskaan käynyt ja olen 32 v.

Ei ole koskaan ollut mitään asiaa. :) E-pillereitä en voi käyttää ja olen täysin tyytyväinen kondomiehkäisyyn. Ei siis ole tarvetta käydä lääkärissä ehkäisyn vuoksi.

Rahasta ei mulla ole kyse. Käyn aina yksityislääkärillä, kun on lääkäriin asiaa. Gynepuolen vaivoja mulla ei ole koskaan ollut. Kuukautiset ovat aina olleet normaalit, säännölliset ja kivuttomat.

Kohdunkaulansyövistä lähes kaikki ovat alkuperältään seksivälitteisiä. Niin kauan kuin seksielämä koostuu yhden miehen kanssa olemisesta ja vielä kondomin kanssa, katsoisin olevani siltä taudilta suhteellisen turvassa. Papan tarvehan riippuu juuri seksikäyttäytymisestä. Seksialan ammattilaisille suositellaan jenkeissä papakoetta 1 - 3 kk välein...

Vierailija
93/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et 60v löytyy yleisesti tää syöpä? onko ne just sit vasta alkanut vaihtamaan kumppania?

Vierailija
94/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedostat, ettei matalaan riskiin voi koskaan luottaa.

niin huomautan vielä, että en missään viestissäni ole sanonut, että EN kävisi papassa. Sen virhepäätelmän teit ihan itse. Keskityin puhumaan pelkästään matalasta riskistäni saada kohdunkaulansyöpä.

Vierailija
95/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et 60v löytyy yleisesti tää syöpä? onko ne just sit vasta alkanut vaihtamaan kumppania?

Vierailija
96/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat kyllä enemmän huolissaan hedelmällisessä iässä olevien naisten syöpälöydöksistä. Alle 55-vuotiaiden naisten keskuudessa kohdunkaulansyöpä on lisääntynyt hurjasti sitten 1990-luvun alun. Sitä vanhemmilla naisilla kyseinen syöpä on harvinaisempi, koska heillä myös riskikäyttäytyminen (= vapaa seksi ja useat kumppanit) on harvinaisempaa.

Luepa täältä lisää:

http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…

Vierailija
97/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ovat kyllä enemmän huolissaan hedelmällisessä iässä olevien naisten syöpälöydöksistä. Alle 55-vuotiaiden naisten keskuudessa kohdunkaulansyöpä on lisääntynyt hurjasti sitten 1990-luvun alun. Sitä vanhemmilla naisilla kyseinen syöpä on harvinaisempi, koska heillä myös riskikäyttäytyminen (= vapaa seksi ja useat kumppanit) on harvinaisempaa.

Luepa täältä lisää:

<a href="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…" alt="http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…">http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/naytaartikkeli/tunnus/khp00…;

http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/kohdunkaula/

Vierailija
98/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulan syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 160 naista. Kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus on maassamme pieni lähinnä valtakunnallisten joukkotarkastusten eli papa-seulontojen takia. Papa-tutkimuksessa löydettyjä solumuutoksia hoitamalla voidaan ehkäistä muutosten muuttuminen pahanlaatuisiksi. Kaikkia kohdunkaulan syöpiä ei kuitenkaan kyetä ehkäisemään joukkotarkastuksilla, sillä osassa tapauksia syöpää edeltävä esivaihe on liian lyhytkestoinen. Potilaiden keski-ikä taudin toteamishetkellä on noin 60 vuotta.

Vierailija
99/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kohdunkaulan syöpää on eniten hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. [...] Huolestuttavaa on, että sekä kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus että taudin aiheuttaman kuolleisuus alkoivat Suomessa alle 55-vuotiaiden naisten keskuudessa suurentua 1990-luvun puolivälissä. Tiedetään, että erityisesti alle 40-vuotiaiden naisten osallistuminen valtakunnallisiin Papa-seulontoihin on vähentynyt, ja tässä ikäryhmän syövät ovat lisääntyneet eniten."

Kohdunkaulan syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 160 naista. Kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus on maassamme pieni lähinnä valtakunnallisten joukkotarkastusten eli papa-seulontojen takia. Papa-tutkimuksessa löydettyjä solumuutoksia hoitamalla voidaan ehkäistä muutosten muuttuminen pahanlaatuisiksi. Kaikkia kohdunkaulan syöpiä ei kuitenkaan kyetä ehkäisemään joukkotarkastuksilla, sillä osassa tapauksia syöpää edeltävä esivaihe on liian lyhytkestoinen. Potilaiden keski-ikä taudin toteamishetkellä on noin 60 vuotta.

Vierailija
100/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulansyöpä yleistynyt kolmikymppisillä

Kohdunkaulansyöpä on yleistynyt 30-vuotiailla naisilla. Ko. syövän ilmaantuvuus alkoi Suomessa yllättäen kasvaa 1990-luvun puolivälissä. Tietyissä ikäryhmissä sen ilmantuvuus on yhtä korkealla tasolla kuin 60-luvulla, jolloin valtakunnallisesti järjestettyä seulontaa ei vielä ollut, kerrotaan Suomen Syöpärekisteristä.

Muutos on Syöpärekisterin mukaan huolestuttava juuri siksi, että 30-64 -vuotiaat naiset kutsutaan säännöllisesti kohdunkaulansyöpää ehkäisevään seulontaan. Seulonnan vaikutuksesta tapaukset olivat jo vähentyneet vuosikymmenten ajan. Yhtenä syynä lisääntyneisiin tapauksiin voi olla mm. seksuaalikäyttäytymisen muutoksessa. Myös naisten tupakointi lisää tautivaaraa.

Alle 55-vuotiailla naisilla kohdunkaulansyövän ilmaantuvuus on viiden viimeisen vuoden aikana 50 prosenttia suurempi kuin edellisellä jaksolla. Lisääntyneet tapaukset painottuvat nuoriin ikäryhmiin ja ovat 30-34 -vuotiaiden naisten ryhmässä lähes kaksinkertaisuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän