Olenko ainoa, joka ei ole koskaan käynyt gynekologilla?
Tuon yhden alapesuketjun tiimoilta huomasin, että kauhean moni käy gynekologilla. Itse en ole koskaan käynyt, ja ikää on yli 40v. Pitäisikö, kuinka usein ja miksi?
Kommentit (122)
Lääkäri vastaa
Tällä palstalla lääkäri vastaa vain HPV:tä koskeviin kysymyksiin.
Muissa asioissa pyydämme kääntymään oman hoitavan lääkärin puoleen.
Jätä tästä oma kysymyksesi
kysymykset ja Vastaukset
Voiko kohdunkaulansyövän saada ilman, että on ollut sukupuoliyhteydessä?
- sillisalaatti
Lue vastaus
Piilota vastaus
Vastaus kysymykseen:
Pääasiallinen taruntatie on limakalvokontakti, yleensä sukupuoliyhteydessä. Kohdunkaulan syövän synnyssä n. vajaa 1 % on jonkin muun tekijän kuin papilloomaviruksen aiheuttama. Papilloomavirus voi tarttua kuitenkin myös muulla tavoin. Tiedetään tapauksia, joissa esim. kondyloomatartunta on saatu samaa kylpyvettä käytettäessä. Siten esim. julkisessa käytössä olevat porealtaatkin riittämättömän kloorauksen tilanteissa saattavat olla tartuntalähteitä. Virus voi tarttua myös esim. sormien vällityksellä. Kondomi ei suojaa 100 %:sti koska virusta voi olla levinneenä alueelle, jolle kondomin suoja ei ylety.
Pirkko Brusila
Naistent.-ja synnytysten erikoislääkäri
Pari- ja seksuaaliterapeutti
Lääkärikeskus Mehiläinen, Helsinki
Mikä kondylooma on?: Ihmisen papilloomavirustyyppejä (HPV) on noin 100. Virustyypit jaetaan matalan riskin ja suuren riskin tyyppeihin. Kondylooma kuuluu matalan riskin tyyppiin, joka aiheuttaa ulkoisia kasvaimia (tyypillisesti kukkakaalimaisia kasvaimia) ihon limakalvolle. Suuren riskin tyypit (onkogeeninen HPV) pahimmillaan aiheuttavat kohdunkaulan syöpää ja sen esiasteita. Lisäksi on lähes kaikille ihmisille tutut iholla esiintyvät tyypit kuten ihosyylät ja jalkapohjan syylät. Nämä iho- ja jalkapohjan syylät ovat usein harmittomia, joita hoidetaan kotikonstein, jos ne ovat kivuliaita tai niitä tulee runsaasti.
Tartunta: Kondylooma tarttuu sukupuolikontaktissa erittäin helposti ja voi tarttua ilman yhdyntääkin. Arviolta 80% naisista saa HPV-infektion elinaikanaan. Kondomi ei suojaa kokonaan tartunnalta, jos kondyloomia on muillakin ihoalueilla kuin emättimessä tai peniksessä. Nieluun kondylooma tarttuu huonosti, mutta on mahdollista. Itämisaika on n. kuukaudesta yhteen vuoteen (1kk-vuosi). Kondylooma voi olla piilevänä eikä näin ollen aiheuta aina ulkoisia kasvaimia. Näkyvät syylät ovat tartuttavin muoto. Naiset saavat tietää tartunnasta usein vasta PAPA-kokeen kautta.
Puolentoista vuoden välein ilmeisesti jos haluaa tk-lääkärin uusivan pillerit. En ole minäkään käynyt muutamaan vuoteen. Pitäisi jaksaa.. Pitäisi finnit poissa tuo resepti.
että nuorelle vuoden välein ja sit mulla oli tämä oma yksityinen lomalla ja pillerin uusija teki tarkastusen(voi muuten epäillä esim.klamydiaa ja hormoni puutosta katsomalla) eli mulla hyppäsi papa 2 vuoden tauoksi. seuraavaksi papa 2 ja dna tutkimuksella katsoi uusiksi että voi tulla syöpä... puolen vuoden välein papa. nyt ok ja 2 vuoden välein tarkastus.
enkä muuten harrastanut mitään muutakuin yhden miehen kanssa.
tässä wikipediasta:Ensimmäinen PAPA-koe suositellaan otettavaksi noin vuosi ensimmäisen sukupuolikontaktin jälkeen tai viimeistään 25 vuoden iässä. Lisäksi koe tulisi uusia aina, kun ensimmäisestä seksikontaktista uuden partnerin kanssa on kulunut noin vuosi. Mikäli kumppani pysyy samana ja edellisen testin solukuva on normaali, sopivana testausvälinä pidetään 2-3 vuotta. PAPA-koe tulisi suorittaa riippumatta siitä mikä ehkäisymuoto on käytössä, sillä esimerkiksi kondomi suojaa papilloomavirusinfektioilta vain noin 70%:n varmuudella ja muut ehkäisymuodot huomattavasti heikommin. Myös HPV-rokotuksen saaneiden tulisi käydä PAPA-kokeessa, sillä 2006 markkinoille tullut rokote suojaa vain kahdelta kohdunkaulansyöpää aiheuttavalta HPV-alatyypiltä (HPV-16 ja HPV-18). Vaikka nämä kaksi alatyyppiä kattavat suuren osan (n. 70% kaikista pahanlaatuisista solumuutoksista, harvinaisempien alatyyppien osalta rokote ei tarjoa suojaa.
Arvaa vaan kuinka monta tuhatta alapäätä gynet on nähneet. Ei niitä ne karvat kiinnosta yhtään, vaan se mitä siellä alapäässä on sisällä. Se on niille niin jokapäiväistä työtä, ei ne siellä punastele vaikka olisit kuinka ruokkoamaton. Itse asiassa gynekologit taitaa suositella, ettei naiset ajelis itseään. Sehän on epähygieenistä ja altistaa ihotulehduksille.
sanoi kerran että jaaha sä olet täältä siistinyt, hyvä katsoa (tai jotain kohteliasta)
- sillisalaattiVastaus kysymykseen:
Pääasiallinen taruntatie on limakalvokontakti, yleensä sukupuoliyhteydessä. Kohdunkaulan syövän synnyssä n. vajaa 1 % on jonkin muun tekijän kuin papilloomaviruksen aiheuttama. Papilloomavirus voi tarttua kuitenkin myös muulla tavoin. Tiedetään tapauksia, joissa esim. kondyloomatartunta on saatu samaa kylpyvettä käytettäessä. Siten esim. julkisessa käytössä olevat porealtaatkin riittämättömän kloorauksen tilanteissa saattavat olla tartuntalähteitä. Virus voi tarttua myös esim. sormien vällityksellä. Kondomi ei suojaa 100 %:sti koska virusta voi olla levinneenä alueelle, jolle kondomin suoja ei ylety.
Kiitos tästä! En taatusti ole ollut julkisessa käytössä olevassa riittämättömästi klooratussa porealtaassakaan, joten katsoisin sitten olevani suojassa kohdunkaulan syövältä!
Kohdunkaulan syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 160 naista. Jos oletetaan, että Suomessa on 2,5 miljoonaa naista ja oma riskini sairastua tautiin on seksikäyttäytymiseni vuoksi alle prosentti keskimääräisestä, niin vuotuinen sairastumisriskini kohdunkaulan syöpään olisi jotakuinkin:
160/2 500 000 x 0.008 = 0,000 000 51
t. 30
ainoat gyn.tarkastukset ovat olleet raskausajan pakolliset+nuorena pillerireseptiä varten kerran.en ole käynyt papassa.27v.
eli olet kaynyt gynella aika monta kertaa....
Minulle tehtiin eka alapäätutkimus 28 vuotiaana, kun odotin esikoistani. Nyt olen 38, enkä
ole koskaan erikseen tilannut aikaa gynekologille, vaan alapääronkkimiset+ pari papaa on tehty aina vain raskauksien(6kpl)yhteydessä.
samanlainen. Paitsi että olen sinua nuorempi.
t. se 23-vuotias
En minäkään ole koskaan käynyt ja olen 32 v.
Ei ole koskaan ollut mitään asiaa. :) E-pillereitä en voi käyttää ja olen täysin tyytyväinen kondomiehkäisyyn. Ei siis ole tarvetta käydä lääkärissä ehkäisyn vuoksi.
Rahasta ei mulla ole kyse. Käyn aina yksityislääkärillä, kun on lääkäriin asiaa. Gynepuolen vaivoja mulla ei ole koskaan ollut. Kuukautiset ovat aina olleet normaalit, säännölliset ja kivuttomat.
Kohdunkaulansyövistä lähes kaikki ovat alkuperältään seksivälitteisiä. Niin kauan kuin seksielämä koostuu yhden miehen kanssa olemisesta ja vielä kondomin kanssa, katsoisin olevani siltä taudilta suhteellisen turvassa. Papan tarvehan riippuu juuri seksikäyttäytymisestä. Seksialan ammattilaisille suositellaan jenkeissä papakoetta 1 - 3 kk välein...
välityksellä tapahtuvasta tartunnasta? Onko seksi miehesi kanssa tosiaan sellaista, että miehesi ei sormeile sinua tai teillä ei ole suuseksiä?
Kiitos tästä! En taatusti ole ollut julkisessa käytössä olevassa riittämättömästi klooratussa porealtaassakaan, joten katsoisin sitten olevani suojassa kohdunkaulan syövältä!Kohdunkaulan syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 160 naista. Jos oletetaan, että Suomessa on 2,5 miljoonaa naista ja oma riskini sairastua tautiin on seksikäyttäytymiseni vuoksi alle prosentti keskimääräisestä, niin vuotuinen sairastumisriskini kohdunkaulan syöpään olisi jotakuinkin:
160/2 500 000 x 0.008 = 0,000 000 51t. 30
Kyllä minä, nyt 27-vuotias, olen melkoisen säännöllisesti käynyt gynellä siitä saakka, kun aloitin seksielämän 17-vuotiaana. Saattaa olla, että jossain vaiheessa on väliä tullut kaksikin vuotta, mutta pääsääntöisesti vuosittain.
Esimerkkejä tilanteista ja tarpeesta käydä gynellä:
- ehkäisy (pillerit + niiden uusimiset; yhdessä vaiheessa esim. reseptiä ei verenpaineesta johtuen enää uusittukaan - tarvetta ihan lääkärikäynteihin on ollut)
- raskautta suunniteltaessa kävin "tarkastuskäynnillä" tsekkauttamassa, että kaikki ainakin päällisin puolin olisi kunnossa ja etteivät satunnaiset kovat kivut johtuisi endometrioosista
- parisuhteen vaihtuessa olen käynyt pariin otteeseen otattamassa ihan varmuuden vuoksi sukupuolitautitestit ja papan
- löysin rinnastani kyhmyn, jonka halusin tutkituttaa --> ultrattiin gynen suosituksesta
- kun raskautta ei kuulunut, hakeuduin alkuun yksityiselle gynelle, joka antoi lähetteen julkisen puolen tutkimuksiin
Jotta on siellä tullut ravattua. Ihmettelen, miten naiset eivät pidä itsestään huolta - ettekö käy hammaslääkärissäkään? Vai menettekö vasta, kun suussa on yhdeksän reikää ja mätä hammas?
mikän "poltettu" pois, ettei tule syöpää. yks tuttu tuli ton hoidon jälkeen raskaaksi ja istukka alkoi repen just tosta kohtaa..
mut ihan sama jos jonkun naapurin pipari on mitä on. kunhan mun äijä ei käy sitä jyystääs, vaikka käyttäis kortsua. tiä mitä tarttuu.
mun 50v gyne joka ei ole mikään sinkkutäti sanoi että toden näköisesti hänelläkin on toi hpv mutta se ei välttämättä ikinä näy missään.
Kohdunkaulan syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 160 naista. Kohdunkaulan syövän ilmaantuvuus on maassamme pieni lähinnä valtakunnallisten joukkotarkastusten eli papa-seulontojen takia. Papa-tutkimuksessa löydettyjä solumuutoksia hoitamalla voidaan ehkäistä muutosten muuttuminen pahanlaatuisiksi. Kaikkia kohdunkaulan syöpiä ei kuitenkaan kyetä ehkäisemään joukkotarkastuksilla, sillä osassa tapauksia syöpää edeltävä esivaihe on liian lyhytkestoinen. Potilaiden keski-ikä taudin toteamishetkellä on noin 60 vuotta.
Jotta on siellä tullut ravattua. Ihmettelen, miten naiset eivät pidä itsestään huolta - ettekö käy hammaslääkärissäkään? Vai menettekö vasta, kun suussa on yhdeksän reikää ja mätä hammas?
Ei mulla ole kyllä elämäni aikana ollut yhteensä yhdeksää reikiintynyttä hammasta saati koskaan mätää hammasta. Hammasterveyteni kuten gynekologinen terveytenikin taitaa johtua ensisijaisesti elintavoistani.
Varmasti minäkin olisin käynyt gynellä noista luettelemistasi syistä (tahaton lapsettomuus, sukupuolitaudit, kivut, kyhmyt rinnassa). Niitä mulla ei vaan koskaan ole ollut.
Mitä tulee sun mainitsemaan "itsensä hoitamiseen", niin mun mielestäni harrastan sitä esimerkillisesti silloin, kun hampaani eivät reikiinny eikä mulla ole tarvetta mennä sukupuolitautitesteihin. Pikemminkin minusta sp-tautitestien ja hampaiden paikkaamisen tarve kertovat siitä, ettei itsestä ole tullut pidettyä itsestään huolta.
Ei mulla ole kyllä elämäni aikana ollut yhteensä yhdeksää reikiintynyttä hammasta saati koskaan mätää hammasta. Hammasterveyteni kuten gynekologinen terveytenikin taitaa johtua ensisijaisesti elintavoistani.Varmasti minäkin olisin käynyt gynellä noista luettelemistasi syistä (tahaton lapsettomuus, sukupuolitaudit, kivut, kyhmyt rinnassa). Niitä mulla ei vaan koskaan ole ollut.
Mitä tulee sun mainitsemaan "itsensä hoitamiseen", niin mun mielestäni harrastan sitä esimerkillisesti silloin, kun hampaani eivät reikiinny eikä mulla ole tarvetta mennä sukupuolitautitesteihin. Pikemminkin minusta sp-tautitestien ja hampaiden paikkaamisen tarve kertovat siitä, ettei itsestä ole tullut pidettyä itsestään huolta.
ei tarvi käydä jos on yksi mies...
no ihan sama millanen alapää sulla on ja onko sulla syöpä tai mitään muuta.
ps. papassa näkyy myös hiiva. mut ei sekään varmaan mitään haittaa.
niin vastaisitko tähänkin.
välityksellä tapahtuvasta tartunnasta? Onko seksi miehesi kanssa tosiaan sellaista, että miehesi ei sormeile sinua tai teillä ei ole suuseksiä?
Kiitos tästä! En taatusti ole ollut julkisessa käytössä olevassa riittämättömästi klooratussa porealtaassakaan, joten katsoisin sitten olevani suojassa kohdunkaulan syövältä!Kohdunkaulan syöpään sairastuu Suomessa vuosittain 160 naista. Jos oletetaan, että Suomessa on 2,5 miljoonaa naista ja oma riskini sairastua tautiin on seksikäyttäytymiseni vuoksi alle prosentti keskimääräisestä, niin vuotuinen sairastumisriskini kohdunkaulan syöpään olisi jotakuinkin:
160/2 500 000 x 0.008 = 0,000 000 51t. 30
Sukuelinten vaivat kun ei välttämättä näy ulospäin mitenkään. Ei siellä joka vuosi tarvi käydä, jos mitään ei ole, mutta ehkä silloin tällöin kuitenkin.
Mä käyn kerran vuodessa.
On olemassa ns. "mutans-miljoonäärejä", joilla hampaat reikiintyvät hyvästä hoidosta huolimatta niin, että vuosittain on jotain paikattavaa. Myös hammaskiveä tulee toisille enemmän, toisille vähemmän. Hammaslääkäri- tai suuhygienistikäynti on tarpeen jo pelkän puhdistuksenkin takia. Kaikkea ei tosiaan saa puhtaaksi harjalla ja langalla.
Sukupuolitaudit voivat olla piilevinä hyvinkin pitkään ja ne saattaa saada vaikka kuinka monen mutkan kautta. Klassinen esimerkkihän on aviomies, joka tuo ulkomaanreissulta tuliaisena sukupuolitaudin. Tarkoittaako tämä, että tartunnan saanut vaimo "ei pitänyt huolta itsestään"? Tuskin. Hiiva tulee joillekin naisille helposti, samoin vti. Ja useimmat itsestään huolehtivat nuoret ihmiset, joilla on seksielämää, käyvät varmuuden vuoksi testeissä.
Asiat eivät siis aina ole niin yksioikoisia.
Olen 32-vuotias, yhden ja saman miehen kanssa ollut yli kymmenen vuotta, kondomi ehkäisynä ja kerran papassa käynyt. Gyneni, joka kolmekymppis-papan otti, totesi että minun elintavoillani riittää seulonta viiden vuoden välein. Toki kondylooman voi saada muualtakin kuin sukupuoliyhteydestä, mutta kondylooma ei aiheuta kohdunkaulansyöpää. Syöpää aiheuttavat papilloomavirukset vaativat kyllä penetraation sinne kohdunsuulle saakka. Ja minua ei penetroi muut kuin terve mieheni kondomin kanssa.
Sanokaa mitä sanotte, mutta omalla sukupuolikäyttäytymisellään voi kohdunkaulan syöpäriskin minimoida lähes nollaan.
En minäkään ole koskaan käynyt ja olen 32 v.
Ei ole koskaan ollut mitään asiaa. :) E-pillereitä en voi käyttää ja olen täysin tyytyväinen kondomiehkäisyyn. Ei siis ole tarvetta käydä lääkärissä ehkäisyn vuoksi.
Rahasta ei mulla ole kyse. Käyn aina yksityislääkärillä, kun on lääkäriin asiaa. Gynepuolen vaivoja mulla ei ole koskaan ollut. Kuukautiset ovat aina olleet normaalit, säännölliset ja kivuttomat.
Kohdunkaulansyövistä lähes kaikki ovat alkuperältään seksivälitteisiä. Niin kauan kuin seksielämä koostuu yhden miehen kanssa olemisesta ja vielä kondomin kanssa, katsoisin olevani siltä taudilta suhteellisen turvassa. Papan tarvehan riippuu juuri seksikäyttäytymisestä. Seksialan ammattilaisille suositellaan jenkeissä papakoetta 1 - 3 kk välein...