Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ei ole koskaan käynyt gynekologilla?

Vierailija
12.02.2010 |

Tuon yhden alapesuketjun tiimoilta huomasin, että kauhean moni käy gynekologilla. Itse en ole koskaan käynyt, ja ikää on yli 40v. Pitäisikö, kuinka usein ja miksi?

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyt tutkituttamassa rintasi, muttet voi mennä papaan? Ymmärsinkö nyt oikein? Miksi näin?

Etkö rintojasikaan tutkituta? Rintasyöpä kun on yleisin naisten syöpä Suomessa. Noin joka 10. nainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa rintasyöpään. Mutta arvatenkin sinä et millään voi olla yksi heistäkään?

...lääkärin tekemällä rintojen tunnustelulla ei ole yhtään mitään merkitystä rintasyövän löytämisessä. Pinnalla olevat syövät ovat tosi harvinaisia, ja ne löytää jokainen itsekin.

Useimmat rintasyövät taas ovat lähellä kainaloa, eivätkä ne mitenkään ole käsin tunnettavissa.

Rintasyöpiä seulotaan tehokkaasti mammografialla, mutta se taas ei liity gynekologilla käyntiin. :)

t. 30

Käsittääkseni mammografiaa suositellaan ensimmäisen kerran 45-vuotiaana? Siinä iässä sitten varmaankin. On vielä sen verran monta vuotta siihen, etten ole vielä niin tarkasti ajatellut. Ja gynelle menen varmasti heti kun koen tarvitsevani, ei tässä ollut kyse mistään "periaatteesta" - totta kai "voin" mennä, en vain ole kokenut sitä toistaiseksi tarpeellisena.

Rintasyövän ja kohdunkaulan syövän välinen pointtini oli siis se, että ensinmainittuun on ihan realistinen mahdollisuus ilman mitään "riskitekijöitäkään" (tupakointi, ylipaino...). Kohdunkaulan syövältä taas katson olevani suojassa oman käyttäytymiseni johdosta.

t.30

Vierailija
2/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kaipa se sit on sun oma reikäsi eikä muille kuulu. mutta luitko lainkaan noita asia linkkejä?

onks sun mies ollut neitsyt?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös monet muut tekijät vaikuttavat kohdunkaulan syövän puhkeamiseen. Muita tekijöitä ovat esimerkiksi yhdyntöjen varhainen alkamisikä, yhdyntäpartnereiden runsaus, sekä se, että partnereillakin on ollut lukuisia partnereita. Myös synnytysten suuri määrä, tupakointi, ylipaino, immuunipuolustusta heikentävä lääkitys tai HIV-infektio ja muut gynekologiset infektiot, kuten klamydia, lisäävät syöpäriskiä. Lisäksi mahdollisesti ehkäisypillereisen pitkäaikainen käyttö saattaa altistaa kohdunkaulan syövälle.[3] Ympärileikattujen miesten vaimoilla esiintyy huomattavan vähän kohdunkaulansyöpääl

Vierailija
4/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut sitä ennen tarvetta, enkä ole hoitojen jälkeen käynytkään.

Vierailija
5/122 |
14.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käymään nyt gynellä ja/tai papassa, joka ei ole ikinä ollut?

Vierailija
6/122 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tosiaan ainoa! Itse 30v enkä ole ikinä käynyt. Inhottaa ajatus "alasti"olemisesta vieraan edessä. Ja ei ole ollut mitään vaivoja tai syytä edes harkita asiaa.

Vierailija
7/122 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tosiaan ainoa! Itse 30v enkä ole ikinä käynyt. Inhottaa ajatus "alasti"olemisesta vieraan edessä. Ja ei ole ollut mitään vaivoja tai syytä edes harkita asiaa.

Vierailija
8/122 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 07:13"]

[/quote]

Eikö papakoe ole syy harkita asiaa? Tai siis Se, että sillä voit ehkäistä syövän?

Vierailija
9/122 |
13.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt teininä, kun hankin pillerit. Vaihdoin kapseliin ja sain jotenkin luistettua gynetarkastuksesta. Raskausaikana kävin mitä "oli pakko" ja raskauden jälkeen. Kerran on otettu papa, ja kaikki oli kunnossa.

Ikää 27v. Kammoan lääkäreitä muutenkin, lisäksi kaikkea mikä pistää ja alapäätutkimukset vaan on niin inhottavan tuntuisia että kaiken tuon yhdistelmänä jää se puhelin ottamatta kouraan ja soittamatta.

Hammaslääkäriaikojakin tuputettiin viisurien poistoon, laittoivat kaikille 4hampaalle oman ajan. Kävin ekan, tokankin poistattamassa, oli mukava lääkäri vaikka meinasinkin purra käteeen enkä suostunut avaamaan suuta ja meinasin pyörtyä. Mutta lääkäri vaihdettiin ja tuli huono aika lapulla kotiin, peruin molemmat 2aikaa mitä oli käymättä enkä ole varannut uusia.

Vierailija
10/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miehesi ei missään nimessä ikinä koskaan voi harrastaa seksiä jonkun toisen naisen kanssa...

...ei oikein edes viitsisi kommentoida... Todetaanko tähän vain tyylikkäästi, että taidamme elää hieman erilaisissa maailmoissa. :)

t. 30

Vierailija
11/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä kuin HPV:kin. Ei mutanstartuntaa tai papilloomavirustakaan saa, jos niiltä suojautuu asianmukaisesti. Mutansin moni ikävä kyllä saa jo pienenä lapsena omien vanhempien välinpitämättömyyden vuoksi. HPV:ltä voi onneksi jokainen itse halutessaan suojautua.

Toiseksi hampaiden reikiintyminen ja hammaskivi johtuvat juuri huonosta puhdistuksesta. Hammaskivi on nimenomaan likaa, joka on ollut niin pitkään paikoillaan, että lika on kovettunut kiveksi. Puhtaat hampaanpinnat eivät myöskään reikiinny, olipa mutansmiljonääri tai ei. Toki olet oikeassa siinä, että tuo tartunta altistaa reikiintymiselle.

Toki jos "maito on jo maassa" ja HPV tai mutans löytyy, kannattaa käydä säännöllisesti asianmukaisella lääkärillä tarkastuksissa. :)

Kolmanneksi hiivatulehdukseenhan on nykyisin reseptivapaat lääkkeet, joten ei senkään vuoksi tarvitse gynellä käydä - eikä virtsatieinfektionkaan. (Eikä mulla kyllä ole ollut koskaan kumpaakaan näistäkään.)

Ja neljänneksi... Henkilökohtaisesti kyllä pitäisin puolisonvalintaani aika metsään menneenä, jos mieheni kävisi rykäisemässä jotain venakkoa tai thaikkutyttöä - kondomilla tai ilman. Ymmärrän, että se on monelle arkea, ja puhunkin tässä omasta henkilökohtaisesta elämästäni.

t. 30 ja 45

Vierailija
12/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä säännöllisesti tarkastuttamassa itsensä gynellä. En ymmärrä, miksi se olisi jotenkin tuomittavaa (epäillään, että harrastaa irtosuhteita, miehellä muita naisia jne.). Minusta se on omasta kehosta huolehtimista. Itse en ole vuosiin ollut parisuhteessa, saati harrastanut irtosuhteita ja silti käyn 1-2 vuoden välein tarkistuttamassa itseni (otetaan kokeet, tutkitaan ultralla munasarjat ja kohtu mahdollisten kasvainten ym. varalta). En ymmärrä, miksi tälläisestä asiasta haluaa kinata. Kukin vastaa omasta kehostaan. Jotkut vain haluavat tehdä sen ammattilaisten avulla.

Vierailija
13/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse et vielä tiedä. mutta en tiä onko siitä mitään haittaa jos hiiva pesii kauan ja et itse siitä haittaa saa, muutakuin ehkä lisääntynyt valkovuot.

joo outo asenne että on joku kyläluuta jos käy gynellä ja papassa?

onko muuten niiden jotka nyt on yhden miehen naisia( niinkuin minä ja toivon että suhteenikin olisieli mies ei petä)ja sanovat ettei sitten voi tulla mitään(itse en väitä) niin onko noilla muilla niin ettei mies ole ikinä ollut muun kun tämän naisen kanssa ja olitko itse neitsyt? itse en .

Vierailija
14/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
15/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran elämme niin eri maailmoissa ;)

Ja miehesi ei missään nimessä ikinä koskaan voi harrastaa seksiä jonkun toisen naisen kanssa...

...ei oikein edes viitsisi kommentoida... Todetaanko tähän vain tyylikkäästi, että taidamme elää hieman erilaisissa maailmoissa. :)

t. 30

Vierailija
16/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olisin voinut tältä suojautua?

t. se 23-vuotias

HPV:ltä voi onneksi jokainen itse halutessaan suojautua.

t. 30 ja 45

Vierailija
17/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käyt tutkituttamassa rintasi, muttet voi mennä papaan? Ymmärsinkö nyt oikein? Miksi näin?

Etkö rintojasikaan tutkituta? Rintasyöpä kun on yleisin naisten syöpä Suomessa. Noin joka 10. nainen sairastuu jossain elämänsä vaiheessa rintasyöpään. Mutta arvatenkin sinä et millään voi olla yksi heistäkään?

...lääkärin tekemällä rintojen tunnustelulla ei ole yhtään mitään merkitystä rintasyövän löytämisessä. Pinnalla olevat syövät ovat tosi harvinaisia, ja ne löytää jokainen itsekin.

Useimmat rintasyövät taas ovat lähellä kainaloa, eivätkä ne mitenkään ole käsin tunnettavissa.

Rintasyöpiä seulotaan tehokkaasti mammografialla, mutta se taas ei liity gynekologilla käyntiin. :)

t. 30

Vierailija
18/122 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin henkilökohtaisesti kehoitin muitakin käymään papassa useammin kuin viiden vuoden välein. Toivoin herätteleväni ihmisiä, sillä todennäköisyyksiin lohduttautuminen on paljon vaarallisempaa kuin uhrata elämästään muutama minuutti vuoden-parin välein.

Toivon todella, että te kaikki naiset saisitte elää pitkän elämän puolisoidenne ja lastenne kanssa. Toivon, että minäkin :)

t. se 23-vuotias, jolla yksi seksikumppani ollut (mieheni) ja kondomi ehkäisynä, mutta silti 19-vuotiaana diagnosoitu kohdunkaulan syövän esiaste.

Minulla on ollut elämäni aikana yksi seksikumppani (miehelläni yksi ennen minua). Minulla myös todettiin kohdunkaulan syövän esiaste 23-vuotiaana. Olin silloin ollut mieheni kanssa viitisen vuotta ja elämäni ensimmäinen papa otettiin tuolloin 23-vuotiaana. Onneksi edes silloin.

Vierailija
19/122 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

papa-seulonnoissa käynyt (30 v/35 v./40 v.)? Kyllä ainakin musta tuntuu todella oudolta. Gynellä käyminenhän kuuluu naisen perusterveydenhuoltoon.

Vierailija
20/122 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kutsuttiin 40-vuotiaana, aiemmin ei ole kutsuttu. Mutta ei siihen lääkärikäyntiä kuulunut. Mitä siellä sitten tarkistutatte? ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme