Olenko ainoa, joka ei ole koskaan käynyt gynekologilla?
Tuon yhden alapesuketjun tiimoilta huomasin, että kauhean moni käy gynekologilla. Itse en ole koskaan käynyt, ja ikää on yli 40v. Pitäisikö, kuinka usein ja miksi?
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä, nyt 27-vuotias, olen melkoisen säännöllisesti käynyt gynellä siitä saakka, kun aloitin seksielämän 17-vuotiaana. Saattaa olla, että jossain vaiheessa on väliä tullut kaksikin vuotta, mutta pääsääntöisesti vuosittain.
Esimerkkejä tilanteista ja tarpeesta käydä gynellä:
- ehkäisy (pillerit + niiden uusimiset; yhdessä vaiheessa esim. reseptiä ei verenpaineesta johtuen enää uusittukaan - tarvetta ihan lääkärikäynteihin on ollut)
- raskautta suunniteltaessa kävin "tarkastuskäynnillä" tsekkauttamassa, että kaikki ainakin päällisin puolin olisi kunnossa ja etteivät satunnaiset kovat kivut johtuisi endometrioosista
- parisuhteen vaihtuessa olen käynyt pariin otteeseen otattamassa ihan varmuuden vuoksi sukupuolitautitestit ja papan
- löysin rinnastani kyhmyn, jonka halusin tutkituttaa --> ultrattiin gynen suosituksesta
- kun raskautta ei kuulunut, hakeuduin alkuun yksityiselle gynelle, joka antoi lähetteen julkisen puolen tutkimuksiin
Jotta on siellä tullut ravattua. Ihmettelen, miten naiset eivät pidä itsestään huolta - ettekö käy hammaslääkärissäkään? Vai menettekö vasta, kun suussa on yhdeksän reikää ja mätä hammas?
Sp-tautitestejä ja papaa varten ei tarvitse mennä erikoislääkärille eli gynelle. Ne ottaa ihan tyyliin sairaanhoitajatasoinen näytteenottaja. Ja rinnan ultra: jos olisi aihetta huoleen, saisi lähetteen ihan julkiselle ultraan, edelleenkään ei tarvetta mennä yksityiselle gynelle ensin.
Juu, kannattaa jättää ilmaiset kontrollit käyttämättä.....
Tee edes testamentti kuntoon, lähipiirissä on karmaiseva tapaus kaltaisestasi.