Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, joka ei ole koskaan käynyt gynekologilla?

Vierailija
12.02.2010 |

Tuon yhden alapesuketjun tiimoilta huomasin, että kauhean moni käy gynekologilla. Itse en ole koskaan käynyt, ja ikää on yli 40v. Pitäisikö, kuinka usein ja miksi?

Kommentit (122)

Vierailija
121/122 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kannattaa jättää ilmaiset kontrollit käyttämättä.....

Tee edes testamentti kuntoon, lähipiirissä on karmaiseva tapaus kaltaisestasi.

Vierailija
122/122 |
07.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä, nyt 27-vuotias, olen melkoisen säännöllisesti käynyt gynellä siitä saakka, kun aloitin seksielämän 17-vuotiaana. Saattaa olla, että jossain vaiheessa on väliä tullut kaksikin vuotta, mutta pääsääntöisesti vuosittain.

Esimerkkejä tilanteista ja tarpeesta käydä gynellä:

- ehkäisy (pillerit + niiden uusimiset; yhdessä vaiheessa esim. reseptiä ei verenpaineesta johtuen enää uusittukaan - tarvetta ihan lääkärikäynteihin on ollut)

- raskautta suunniteltaessa kävin "tarkastuskäynnillä" tsekkauttamassa, että kaikki ainakin päällisin puolin olisi kunnossa ja etteivät satunnaiset kovat kivut johtuisi endometrioosista

- parisuhteen vaihtuessa olen käynyt pariin otteeseen otattamassa ihan varmuuden vuoksi sukupuolitautitestit ja papan

- löysin rinnastani kyhmyn, jonka halusin tutkituttaa --> ultrattiin gynen suosituksesta

- kun raskautta ei kuulunut, hakeuduin alkuun yksityiselle gynelle, joka antoi lähetteen julkisen puolen tutkimuksiin

Jotta on siellä tullut ravattua. Ihmettelen, miten naiset eivät pidä itsestään huolta - ettekö käy hammaslääkärissäkään? Vai menettekö vasta, kun suussa on yhdeksän reikää ja mätä hammas?

Sp-tautitestejä ja papaa varten ei tarvitse mennä erikoislääkärille eli gynelle. Ne ottaa ihan tyyliin sairaanhoitajatasoinen näytteenottaja. Ja rinnan ultra: jos olisi aihetta huoleen, saisi lähetteen ihan julkiselle ultraan, edelleenkään ei tarvetta mennä yksityiselle gynelle ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi