Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolan ohje - 8 kk ikäisenä ei enää yösyöttöjä?

Vierailija
12.02.2010 |

Muistan lukeneeni jostain näin. Pitääkö paikkansa, että tämä olisi ohjeistus? Kuinka moni on noudattanut tätä?

Kommentit (75)

Vierailija
61/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka EI TODELLAKAAN selviä yön yli syömättä. Lapsella todellakin on NÄLKÄ yöllä, 200 ml maitoa menee ihan kierteellä eli imaisee pullon pika-pikaa ja sammuu saman tien sen juotuaan. Syö yleensä kaksi kertaa yössä.

Tyttö on tosi liikkuvainen, kävelee "puita pitkin" eikä ole montaa hetkeä paikallaan hereillä ollessaan. Syö myöskin päivisin tosi hyvin, isot annokset puuroa ja soseita sekä maitoa. Soseiden sekaan lisätään öljyäkin, ja kaiken syötetyn ruuan ohella syö sormiruokana mm. keitettyä riisiä tai raejuustoa. Isompia annoksia (ruokaa menee nyt noin 2 dl kerralla ja jälkkäriksi vielä noin 1 dl hedelmä/marjasosetta) ei pysty syöttämään, koska oksentaa jos maha tulee liian täyteen. En siis mitenkään pysty syöttämään lasta niin kylläiseksi että pärjäisi yön yli ilman maitoa- enkä kyllä koe sitä mitenkään helpommaksi huudattaa nälkäistä lasta pitkin yötä.

Itse koen pääseväni paljon helpommalla kun syötän lapsen pikaisesti ja pääsen saman tien jatkamaan uniani. Eiköhän se yösyöminen lopu kun masu vetää tarpeeksi paljon ruokaa kerralla.

Vierailija
62/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... yösyöttely kannattaa lopettaa kun vauva on 9 kk, muuten yöt voivat olla risaisia vielä parikin vuotta. Näin tein meidän jokaisen lapsen kohdalla ja suuri apu oli. Muutamana yönä itkeskelivät ja sitten nukuttiinkin kuin tukit siitä eteenpäin : ) Suosittelen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän arvoa lapselle!

Puolivuotias oppii kyllä jo tapoja: yösyöttö on yksi.

Kyllä tuon ikänen lapsi kiljuu vaikka lopettasit sylissä heijaamisen.

RAVINNOLLISESTI ei lapsi maitoa tartte, vesi riittää jos jano! Ei kukaan käske kiusaamaan lasta jos jano.

HAMPAIDEN kannalta yön kestävä happohyökkäys on pahasta. Teillä ei hampaita harjata?

Vierailija
64/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka EI TODELLAKAAN selviä yön yli syömättä. Lapsella todellakin on NÄLKÄ yöllä, 200 ml maitoa menee ihan kierteellä eli imaisee pullon pika-pikaa ja sammuu saman tien sen juotuaan. Syö yleensä kaksi kertaa yössä. Tyttö on tosi liikkuvainen, kävelee "puita pitkin" eikä ole montaa hetkeä paikallaan hereillä ollessaan. Syö myöskin päivisin tosi hyvin, isot annokset puuroa ja soseita sekä maitoa. Soseiden sekaan lisätään öljyäkin, ja kaiken syötetyn ruuan ohella syö sormiruokana mm. keitettyä riisiä tai raejuustoa. Isompia annoksia (ruokaa menee nyt noin 2 dl kerralla ja jälkkäriksi vielä noin 1 dl hedelmä/marjasosetta) ei pysty syöttämään, koska oksentaa jos maha tulee liian täyteen. En siis mitenkään pysty syöttämään lasta niin kylläiseksi että pärjäisi yön yli ilman maitoa- enkä kyllä koe sitä mitenkään helpommaksi huudattaa nälkäistä lasta pitkin yötä. Itse koen pääseväni paljon helpommalla kun syötän lapsen pikaisesti ja pääsen saman tien jatkamaan uniani. Eiköhän se yösyöminen lopu kun masu vetää tarpeeksi paljon ruokaa kerralla.

että tyttö on tosi hoikka ja menee käyrissä melkoisesti miinuksella painon suhteen.

Vierailija
65/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan silloin lukeneeni että siinä iässä pärjäävät jo ilman

Vierailija
66/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon, että niin kauan kuin imettää, niin lapsi syö myös öisin ja koska olen pitkän imetyksen kannattaja, meillä on yösyöty kahteen ikävuoteen asti. Nyt lapset jo isoja ja hampaat täydellisessä kunnossa kaikilla. Hammaslääkäri sanoi, että yleensä pitkään imettävillä on muuten niin hyvät ruokailutavat, että yösyöminen ei ole mikään riski hampaille. Ei siis mitään mehupulloja tai muuta käytössä.

Vierailija
67/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkäri ja tuolle sekopäälle, joka puhuu lihavuudesta, niin teidoksesi, ettei rintamaidolla voi lihoa. Korvikkeella vain.

Vierailija
68/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi tarkka siitä miten paljon mitäkin lajia (puuro, hedelmä- ja lihasose) menee. Usein ei illalla suostu syömään joten yöllä on sitten nälkä.

Vierailija
69/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä suussa mitään kariesta ole (on nyt 4v). Vieroitus olikin yllättävän nopea ja helppo: tissit menivät "nukkumaan" ja kahdessa-kolmessa yössä hän ymmärsi sen. Itkua tietysti oli jonkun verran, mutta itkua on joka päivä milloin mistäkin asiasta, teki niin tai näin.

Kuopusta ajattelin nyt alkaa vierottaa yötissistä, on 1v1kk. En jaksa enää heräillä yhtään kertaa yöllä! Tissit siis taas nukkumaan...

Vierailija
70/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen vauvantahtiin meidän kahdeksankuukautisen kanssa. Hän vaikuttaa nyt todella tämän kahdeksan kuukauden täytyttyä vähentäneen yösyömisiään mutta välillä kyllä edelleen syö öisin. Hänellä paino on laskenut (kävi välillä selkeästi keskikäyrän yläpuolella) ja neuvolan näkemys on ollut että vielä tarvitseekin yösyömisiään koska kiinteät ruuat eivät vielä maistu ollenkaan suositusten mukaisesti vaikka niitä kyllä tarjoillaan viisi kertaa päivässä ja neuvolan terveydenhoitaja on siis sanonut, että voi syöttää häntä yöllä. Olen tosi iloinen, että neuvolan terveydenhoitaja luottaa siihen, että me vanhemmat tiedämme mikä on meidän tapauksessa parasta. Neuvolalääkäri kummasteli perhepetiä kahdeksankuukautistarkastuksessa mutta sitten hänkin sanoi, että lienee ihan meille sopiva systeemi kun kerroin, etten ole väsynyt ja siihen ei sanonut mitään kun kerroin, että vauva vielä syö yöllä minkä vuoksi perhepeti on mielestäni myös toimiva ratkaisu.

Vierailija
71/75 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hammaslääkäri ja tuolle sekopäälle, joka puhuu lihavuudesta, niin teidoksesi, ettei rintamaidolla voi lihoa. Korvikkeella vain.

terveisin yksi lihavan vauvan äiti, jonka vauva todella lihoi pelkällä rintamaidolla.

Jopa neuvolassa ihmeteltiin, mitä minä sille syötän. Itkua väänsin, että pelkkää rintamaitoa. Luovutin maitoa ja sairaalassa asia sitten selvisi, että maitoni rasvaprosentti oli todella korkea.

Vierailija
72/75 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ulkomailla sanotaan ettei yli 4 kg tarvitse yösyöntiä....

Mun lapset ei sitten olisi tarvinneet koskaan yösyöntiä, kun ovat syntyessään jo olleet kaikki yli 4kg. Silti ovat syöneet, esikoinen noin 9kk vanhaksi, jolloin miehellä oli kesäloma ja hän lähti "kesäkämpälle" eli yhden sukulaisen mökille keskelle ei mitään vauvan kanssa. Vauva sai huutaa jos halusi, minä olin yöt kotona nukkumassa eikä ketään häirinnyt, paitsi isiä vähän. No, minä menin sitten päiväksi mökille vauvan kanssa, ja isi kotiin nukkumaan. Mutta ei se mikään pari kolme yötä ollut, mitä se vieroitus kesti, vaan melkein kaksi viikkoa. Muutenkin ollut aina vähän "haastava" lapsi, siis kaikkein eniten vienyt meidän vanhempien voimia ja energiaa.

Keskimmäisen yösyötöt jäivät pois tavallaan vahingossa, kun esikoisemme sairastui aika pahasti ja ensin vietin yhden yön päivystyksessä hänen kanssaan, ja sitten pari yötä sängyn vierellä päivystämässä, että hän ylipäänsä hengittää. Mies kertoi, että ensimmäisenä yönä keskimmäinen oli herännyt pari kertaa, mutta tyyntynyt pelkkään syliin, seuraavana yönä oli herännyt mutta jatkanut uniaan, kun totesi, ettei ole äitiä paikalla taaskaan, ja sen jälkeen hän ei ole öisin sen kummemmin heräillyt (tai ainakin on aina nukahtanut uudestaan). Tämä lapsi se "erehdytti" meidät vielä kolmannen haluamaan, kun oli niin vastakkainen kuin mitä esikoinen, ja ajateltiin, että on 50-50 mahdollisuudet, että kolmas olisi samanlainen :)

Kuopus on nyt 10kk, ja syö edelleen yöllä. 8kk vanhana yritettiin ensimmäistä vieroitusta, mutta luovutettiin, kun oli kaksi viikkoa jouduttu valvomaan kuka enemmän ja kuka vähemmän, kaikki olivat väsyneitä ja kiukkuisia koko ajan. Esikoinen suuttui melkein päivittäin vauvaan ja halusi palauttaa sen, kun "ei se anna meidän edes nukkua, ihan tyhmä vauva". Päätettiin miehen kanssa, että riittää, kun äiti on väsynyt ja kiukkuinen, että muut saavat nukkua, palataan yösyöttöjen vieroitukseen myöhemmin. Viime yöstä alkaen oli tarkoitus taas aloittaa vieroitusta samalla kaavalla kuin esikoisen kanssa (paitsi ettei mökille enää pääse), eli mies hoitaa yöt, mutta niinpä tuo oli näköjään taas yöllä vauvan minun kainalooni kantanut. Itse en ole siihen herännyt, vaan huomasin vauvan siinä vasta, kun heräsin tuossa noin klo 5. Veikkaisin, ettei tätäkään kyllä missään parissa kolmessa yössä vieroiteta, ja kai tuo olisi jo vierottunut, jos se onnistuisi.

Vierailija
73/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä 1v8kk heräsi ottamaan rintaa aamuyöstä (ainoa imetys päivässä). Lapsi rauhoittui otettuaan vähän maitoa ja saatiin vielä 3h lisää yöunta lapsi ja äiti. Saatiin heätä virkeänä puuronkeittoon 8-9 aikoihin kun muuten olisi joutunut heräämään jo kuudelta laittamaan aamupalaa. En todellakaan alkanut väkisin jättämään imetystä pois siinä vaiheessa. Jossakin vaiheessa lapsi nukkuikin itse kahdeksaan eikä herännyt aamuyöstä laisinkaan ja näin imetys jäi kokonaan pois ilman mitään vieroituksia.

Vierailija
74/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oman perheen tilanteeseen sopii. Ravitsemuksellinen fakta on, että terve lapsi ei tarvitse n. 6 kk ikäisestä yösyöttöjä. Itse lopetin n. 7 kk ikäiseltä kun heräili 1-2 tunnin välein syömään. Muutamana yönä itkeskeli hetken, mutta sen jälkeen on nukkunut paremmin kuin aiemmin. Jos olisi syötön jälkeen nukkunut kunnolla, olisin varmaan syöttänytkin.

Vierailija
75/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites meinasit perustella etenkin tuon jälkimmäisen teesisi? Toivottavasti tämä oli vitsi.