Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvolan ohje - 8 kk ikäisenä ei enää yösyöttöjä?

Vierailija
12.02.2010 |

Muistan lukeneeni jostain näin. Pitääkö paikkansa, että tämä olisi ohjeistus? Kuinka moni on noudattanut tätä?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minullekin vakuutettiin vauvan ollessa 6 kk että yösyötöt pitäis jättää jo pois, mutta en todellakaan jättänyt. Vauva aivan selkeästi tarvitsi maitoa. Itkua jaksoin kuunnella ehkä tunnin, sitten annoin tissin suuhun, lapsi söi itsensä täyteen ja nukkui sen jälkeen monta tuntia. En tajua miksi minun olisi pitänyt pitää lastani nälässä vain sen takia, että se olisi neuvolan ohjeistus.

Vasta lähempänä vuoden ikää huomasin, ettei lapsi halunnut rintaa nälkään vaan lohtuun. Siinä vaiheessa olikin helppo vieroittaa yösyötöistä. Sitä ennen ei todellakaan olisi onnistunut, koska lapsi aivan selkeästi tarvitsi sitä ruokaa.

Jos jollain lapsi on pärjännyt ilman yösyöttöjä 2 kk iästä alkaen, niin hyvä niin, mutta kaikilla ei ole samanlaista lasta. Itse aion (jos lisää lapsia suodaan) antaa maitoa niin kauan öisin, kun koen, että se on lapselle tärkeää. Minua eivät nuo yösyötöt häirinneet mitenkään, meillä oli perhepeti ja imetys sujui siinä kätevästi.

Älkää ottako noita neuvolan ohjeistuksia lakina. ne ovat vain suosituksia. Itsekin aina hymyilen ja nyökkäilen noille ohjeille, mutta kotona teen niin kuin parhaaksi näen.

Vierailija
42/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus hätätapauksessa pullosta yöllä vielä 2 v:kin kun oli allerginen ja nukkui tosi huonosti... sen jälkeen kolme lopetin yösyötöt tasan 6 kk ja toimi ihan hyvin. yksi söi tuttia, joten sille vaan tuttia suuhun, muita sitten silittelin uneen tai jos se ei auttanut, nostin viereen nukkumaan ja pidin peiton tiukasti mun ja vauvan välissä, ettei päässyt ihan maidonhajuihin kiinni. Vaikka meillä ei nukkuminen muuten ole ollut helppoa kenenkään lapsen kanssa, niin yösyöttöjen lopettaminen oli yllättävän yksinkertaista. Joskus jos vauva vaikka kipeä tms, niin sitten kitisi yöllä enemmän, mutta kun vieressä nukkui siinä vaiheessa yleensä, niin kaikki sai kuitenkin nukuttua...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten, kun vauva syö 5(-6)ateriaa päivässä. Esim.meillä kiinteät eivät meinanneet millään maistua ja nytkin kun ikää melkein 11 kk niin ei mene viittä ruokaa päivässä. Uskon, että vauvalla on ihan oikeasti nälkä yöllä.

Vierailija
44/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä ohjeita ;)

Vierailija
45/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva ei syö riitävästi kiinteitä, niin totta maar sillä on nälkä yöllä! Te jotka olette eri mieltä: koittakaa itse jättää pari ateriaa väliin, niin kyllä varmasti nälkä yllättää yöllä.

sitten, kun vauva syö 5(-6)ateriaa päivässä. Esim.meillä kiinteät eivät meinanneet millään maistua ja nytkin kun ikää melkein 11 kk niin ei mene viittä ruokaa päivässä. Uskon, että vauvalla on ihan oikeasti nälkä yöllä.

Vierailija
46/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jättänyt yösyöpöttelyn pois aina sopivassa kohdassa eli siinä puolen vuoden paremmalla puolella. Muutama yö mennyt totutteluun ja sitten lähtenyt rullaamaan hyvin. Lapset myös siirrettiin omaan huoneeseen ja ah, kaikki nukkuvat paremmin.

Vierailija
47/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetän vielä öisin 1v 2kk ikäistä taaperoa. Hänellä on jano ja hän hakee läheisyyttä. Tee niin kuin sydän sanoo. Ei neuvolan täti kaikkea tiedä, sanoo vaan niinkuin hänelle on koulussa käsketty.

Ei hampaat kärsi imetyksestä, maito menee suoraan kurkusta alas eikä leviä hampaisiin kuten tavallisesta mukista juodessa.

Vierailija
48/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva ei syö riitävästi kiinteitä, niin totta maar sillä on nälkä yöllä! Te jotka olette eri mieltä: koittakaa itse jättää pari ateriaa väliin, niin kyllä varmasti nälkä yllättää yöllä.

Nimenomaan 6kk puhutaan siksi, että silloin kiinteitä YLEENSÄ menee jo sujuvasti niin, ettei vauva enää elä pelkän maidon varassa. Tietenkin poikkeuksiakin on eikä sellaista lasta, joka vasta kiinteitä maistelee voi vierottaa yömaidosta. Eri asia on jos kiinteät uppoaa hyvin- silloin ei _tarvitse_ syödä maitoa yöllä.

Vierailija
49/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni (nyt 11kk) on nukkunut parin kuukauden ikäisestä asti täydet yöunet.

Silloin tällöin (kerran pari kuussa) herää kuitenkin yöllä, eikä todellakaan hiljene/nukahda millään muulla kuin sillä, että saa pari desiä maitoa.

Tämä ei tosiaankaan ole joka öistä joten en tiedä miten asiaa ajattelisin jos näin olisi, mutta huudattamaan en ole kuitenkaan lasta ruvennut, vaan rauhallisesti syöttänyt ja laittanut takaisin unille ja jos samaa on toistunut muutamana yönä peräkkäin niin sitten olen yrittänyt syöttää päivällä enemmän.

Vierailija
50/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yösyötöt loppui 3kk ikäisenä kun siirryttiin kiinteisiin!

Vierailija
51/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin mulle opetettiin.

Ekan kanssa ei onnistunut. Tokan kanssa onnistui täydellisesti.

Vierailija
52/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommalla? Ai sekö on helpompaa kun lapsi huutaa yökaudet kun ei saa maitoa?

Mulla on itselläni tissivauva, joka vaati ja vaati yöllä rintaa. Lopetin yösyötön yhtenä iltana noin kuukausi sitten, kun vauva oli 10 kk vanha. Nyt hän on siis 11 kk. Siitä "yösyömisestä" tuli sellainen tapa, että ensin vaati rintaa tunnin välein ja sitten puolen tunnin. Lopulta päädyttiin siihen, että vauva oli koko ajan vieressäni - tissi suussa.

Lopetin yöimetyksen, kun aloin olla niin väsynyt, kun en saanut nukuttua öisin, kun vain varoin vauvaa ja havahduin aina unestani. Yöimetyksen lopettamisen jälkeen huomasin, että eihän lapsi yöllä olekaan syönyt. Jos hän olisi imenyt joka yö tiiviisti, minullahan olisi ollut rinnat aivan pinkeinä aamulla. Huomasin, että yöimetyksen lopettamisen pitkittäminen oli ihan turhaa. Lapsi ehtii saada rintaa riittävästi aamulla, päivällä ja illalla.

Vauvani ei ole koskaan halunnut tuttia. Äiti kai sitten toimitti tutin virkaa nyt kun niitä hampaitakin tuli niin paljon kerralla...

Toisen kanssa olen viisaampi ja lopetan yöimetyksen heti, kun iltapuuro maistuu hyvin (mun vauva alkoi syödä 6 kk vanhana kiinteitä ja puuro on uponnut alusta asti hyvin).

Vierailija
53/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos muksu menee nukkumaan 20-21 illalla ja herää aamulla viideltä, niin se ei oo enää yösyöttö. Se on vaan vähän aikaisempi aamu kuin jos herää kuudelta, niinkuin meillä.

Vierailija
54/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noudattanut vaan siis pelkästään orjallisesti vaan ihan itsekkin halusin syöttöjen loppuvan.ihanaa nukkua yönsä rauhassa,jaksaa päivällä paljon paremmin

Vierailija
55/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon varmaankin vain 8t syömättä(iltapalan ja aamupalan väli siis). Mutta jokainen tekee niin kun itselle sopii. Mun 7kk syö kiinteitäkin vasta 3-4krt päivässä ja syö yöllä 3krt. Kahta isompaa olen imettänyt yölläkin 2-vuotiaaksi

Vierailija
56/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla, kunhan olette päässeet kunnolla kiinteiden/mössöjen rytmiin. Kyllä äitikin ansaitsee kunnon yöunet!

Täällä ulkomailla sanotaan ettei yli 4 kg tarvitse yösyöntiä....

Vierailija
57/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin, että haluan itsekin nukkua.

Näin kaikkien neljän kanssa.

TARVITSE maitoa yöllä,se on vain tapa ja lohtu vauvalle,mutta ei hän nälkäänsä syö. Meidän lapsi lopetto 3kk ikäisenä yösyötöt. Syötä jos haluat mutta helpommalla itse pääsee kun lopetat yösyötö,lapsi kun ei tosiian niitä tarvitse enää. 1v 1kk on kyllä jo aika.....

Vierailija
58/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän arvoa lapselle!

Puolivuotias oppii kyllä jo tapoja: yösyöttö on yksi.

Kyllä tuon ikänen lapsi kiljuu vaikka lopettasit sylissä heijaamisen.

RAVINNOLLISESTI ei lapsi maitoa tartte, vesi riittää jos jano! Ei kukaan käske kiusaamaan lasta jos jano.

HAMPAIDEN kannalta yön kestävä happohyökkäys on pahasta. Teillä ei hampaita harjata?

jos hampaat pestään illalla huolellisesti, niin että suuhun ei jää mitään muuta ruokaa, niin yösyötöistä ei ole hampaille haittaa.

Kariesta on kamalan paljon nimenomaan pitkään imettäneiden äitien lapsilla. Sen arvaa kysymättäkin, kun näkee lapsen suun, että tätä lasta on imetetty pitään!

Vierailija
59/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin oon varmaankin vain 8t syömättä(iltapalan ja aamupalan väli siis). Mutta jokainen tekee niin kun itselle sopii. Mun 7kk syö kiinteitäkin vasta 3-4krt päivässä ja syö yöllä 3krt. Kahta isompaa olen imettänyt yölläkin 2-vuotiaaksi

Omani lopetti yösyönnit 2 kk iässä ja nukkui 12 tunnin öitä heräämättä. Sairasta ruokkia 2-vuotiasta yöllä, syötät varmaan vielä eskarilaisenakin.

Vierailija
60/75 |
12.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahta isompaa olen imettänyt yölläkin 2-vuotiaaksi