Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poikien äidit! Mitä mieltä asevelvollisuudesta? (ov)

Vierailija
11.02.2010 |

Itse toivon ja uskon, että yleinen asevelvollisuus on muisto vain siinä vaiheessa, kun omat pojat saavuttavat täysi-ikäisyyden. Minusta se ei ole tätä päivää, ja sotii tasa-arvoa vastaan.

Jos tilanne on sama silloin kuin nyt, olisi vaikea kuvitella, että omat pojat valitsisivat jotain muuta kuin siviilipalveluksen. No, he ovat vielä pieniä, ja meillä on vuosikausia aikaa keskustella elämästä ja kaikesta maan ja taivaan välistä. Onneksi kodin ilmapiirillä on suuri vaikutus. Mutta jos he joskus haluavat kapinoida oikein kybällä ja tarttua tappovälineisiin, tiedän ainakin, että se on perusteellisen pohdinnan tulos. Omia rakkaimpiani ovat silti aina.

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä myöskään jatkosodan aikana.

Olet säälittävä pieni pullasukupolven aivoton äiti!

Itse toivon ja uskon, että yleinen asevelvollisuus on muisto vain siinä vaiheessa, kun omat pojat saavuttavat täysi-ikäisyyden. Minusta se ei ole tätä päivää, ja sotii tasa-arvoa vastaan.

Jos tilanne on sama silloin kuin nyt, olisi vaikea kuvitella, että omat pojat valitsisivat jotain muuta kuin siviilipalveluksen. No, he ovat vielä pieniä, ja meillä on vuosikausia aikaa keskustella elämästä ja kaikesta maan ja taivaan välistä. Onneksi kodin ilmapiirillä on suuri vaikutus. Mutta jos he joskus haluavat kapinoida oikein kybällä ja tarttua tappovälineisiin, tiedän ainakin, että se on perusteellisen pohdinnan tulos. Omia rakkaimpiani ovat silti aina.

Vierailija
42/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juup.

Ja sitten ihmetellään vai miten rauha säilyy jos kukaan ei sodi jos pitäisi sotia?

Mulle on ihan yksi lysti mimmonen "asiantuntija" sun ukkosi on Nato-asioissa. Se on kuitenkin pässinlihaa että joskus soditaan ja jos ei ole omia ukkoja, niin pitää kuulua porukkaan joka sotii.

Jos TÄLLÄ hetkellä ei kenenkään "pidä" sotia, vaan voidaan vaan "hengailla yhdessä ja polttaa rauhanpiippua" niin miten kauan toi toimii? Voiko joku maa kuulua liittoon 1000 vuotta ja vaan odottaa että saa itse kaikki herkut, eikä koskaan tartte lähteä itse sotaan?

Entä jos kukaan ei halua puolustaa meitäkään vaikka kuuluttaisiin Natoon? Kysyn vaan!

Ai, mutta kyllähän Ruotsi äskettäin lupasi Suomea auttaa sotilaallisesti. Muut vaan sivariin?

Riittääkös niillä ukot edes oman maan puolustukseen.. :)

18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sivaria. Olisin pettynyt, jos hän valitsisi armeijan, mutta en tietenkään voisi aikuista ihmistä estää. Ymmärrän, jos joku valitsee aremijan, koska se on helpompi kuin sivari.

Vierailija
44/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juup.

Ja sitten ihmetellään vai miten rauha säilyy jos kukaan ei sodi jos pitäisi sotia?

Mulle on ihan yksi lysti mimmonen "asiantuntija" sun ukkosi on Nato-asioissa. Se on kuitenkin pässinlihaa että joskus soditaan ja jos ei ole omia ukkoja, niin pitää kuulua porukkaan joka sotii.

Jos TÄLLÄ hetkellä ei kenenkään "pidä" sotia, vaan voidaan vaan "hengailla yhdessä ja polttaa rauhanpiippua" niin miten kauan toi toimii? Voiko joku maa kuulua liittoon 1000 vuotta ja vaan odottaa että saa itse kaikki herkut, eikä koskaan tartte lähteä itse sotaan?

Entä jos kukaan ei halua puolustaa meitäkään vaikka kuuluttaisiin Natoon? Kysyn vaan!

Ai, mutta kyllähän Ruotsi äskettäin lupasi Suomea auttaa sotilaallisesti. Muut vaan sivariin?

Riittääkös niillä ukot edes oman maan puolustukseen.. :)

18

Vierailija
45/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki ole aina ajatelleet tuolleen. Huhhei. Mitä olisi talvisodastakaan tullut.

Itsellä kaksi poikaa ja miehellä vielä yksi vanhempi. Tiedän miehen olevan ehdottomasti armeijan kannalla ja itsekin olen, vaikka itse pojat sen päätöksensä aikanaan tekevät. Sen verran isänmaalliseksi toivoisin noiden kasvavan että armeijan kävisivät läpi. Itsekin olisin sinne aikanaan tahtonut, mutta oma pienuus alkoi liiaksi epäilyttää etten olisi pysynyt missään mukana.

Vierailija
46/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän lapsi täysi-ikäisenä vanhemmiltaan lupaa kysy. Poika sai tietenkin itse päättää, ja näin jälkikäteen voin sanoa, että oikein valitsi. Mun inttikielteisyys katosi pojan armeija-aikana ihan kokonaan. Mun mielestä siellä tehdään hyvää työtä. Poika todellakin miehistyi siellä (ehkä olisi miehistynyt ilman inttiäkin) ja oppi paljon tärkeitä asioita, joita ei ilman armeijaa olisi varmaan koskaan oppinut, kun ei kiinnostanut. Hän sanoi armeijaan mennessään, ettei taatusti ole kuutta kuukautta pitempään, mutta oli sitten 9 kk.

Vierailija
47/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon viestisi venäjäksi.

Mieti sitä.

Vierailija
48/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöskään rauhanturvaaminen ei olisi mikään hassumpi juttu.

t. 1-vuotiaan pojan äiti

Vierailija
49/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirosanoja.

Tälläisten ihmisten/ryhmien/kansakuntien kanssa ei vaan humaanisti neuvotella.

Siksi tarvitaan myös ap:n kauhistelemia "väkivaltakoneistoja" PUOLUSTAMAAN maata.

Vierailija
50/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattele noin:

opitaan vaan tappamista?

Mutta koska siihen sisältyy myös sitä, se on ideologiaani vastaan. Joka aseeseen tarttuu, se aseeseen hukkuu. Ei ihminen voi minusta pyrkiä mihinkään muuhun kuin pasifismiin. Kuinka paljon onnea ja autuutta maailmassa on seurannut sodista ja tappamisesta? Ideologioita ei saa haudata, eikä myöskään idealismia. Vai kierrätättekö te, vaikka ehkä tiedätte että kaikki ei tee niin? Maailmanrauha on saavutettavissa pienin askelin. Jokainen voi tykönään lähteä siitä, ettei tartu tappovälineeseen. ap

Herätys idiootti!!

Vierailija
51/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallani on kahden maan kansalaisuus. Hän haluaa käydä intin Suomessa.

Vierailija
52/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli yleinen asevelvollisuus enää silloin voimassa tai ei. Niin kauan kuin Suomen maapuolustus perustuu alueellisen puolustukseen (koskien koko maata), ei meillä ole muuta vaihtoehtoa kuin säilyttää yleinen asevelvollisuus, popula ei vain riitä palkka-armeijan malliin. Jos sitten tuo puolustuspolitiikan doktriini muuttuu, niin sittenhän tietenkin kuvio on uusi.

Eri asia sitten on, jos ruvetaan miettimään nykyajan tai tulevaisuuden turvallisuusuhkia. Ovatko ne torjuttavissa aseilla tai alueellisella maanpuolustuksella? Esimerkiksi luonnon katastrofit, lähialueidein poliittinen epävakaus, inhimillinen hätä yms.

Vierailija
53/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti toivon, että menevät inttiin! Puolustusvoimat on hyvä juttu, eihän siellä mitään hyökkimistä opeteta vaan puolustamista. Olisi se kuitenkin mukavaa pysyä itsenäisenä ja elää näin hyvissä oloissa tulevaisuudessakin!

Mitään aatetta en pojilleni tyrkytä, mutta koitan toki innostaa heitä hakeutumaan kannattavaan inttiin, esim lentäjäksi. Silloin intistä saa myös muuta hyötyä itselleen. Vaikka rauhassa pysyttäisiinkin!

Kyllä sivarit aika usein erottaa porukasa, veteliä mammanpoikia ovat. Ainakin itse nuorena vältin parisuhdetta sivareiden kanssa ja kyllä sen huomasi ennen asian ilmi tuloakin, että tässä on taas kyseessä semmonen vätys joka ei halua ottaa vastuuta mistään ja haluaa elää vain omaa napaansa tuijottaen!

Vierailija
54/54 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on tänään ja 15 vuoden päästä eri, kuin mitä se oli talvisodan aikaan.

Nykymaailma on globaali, ja halusittepa te tai ette, teidänkin lapsenne ajattelevat asioista hyvin eri tavalla, kuin mitä ennen tehtiin. Nuoret liikkuvat maailmalla kuin kotonaan. Rajat menettävät muutenkin merkitystään, ja uhat ovat jotain aivan muuta, kuin että naapuri hyökkää maahamme ja istuttaa tänne jonkin ideologisen hirmuvallan. Tulevaisuudessa ollaan taatusti huolissaan ihmisistä globaalisti, ei vain "meistä" jonkin rajan sisällä.

Olen kiitollinen veteraaneille ja kaikille sodan aikaan eläneille, että emme joutuneet kommunismin piiriin. Tuota uhkaa ei enää ole. Olen aivan varma, että ennen pitkää Suomeen tulee palkka-armeija, johon kaikki aseen heiluttamisesta kiinnostuneet voivat hakeutua.

Tulen aina olemaan sitä mieltä, että ihmisoikeuksia, humanismia ja hyvinvointia ei edistetä pitämällä yllä väkivaltakoneistoja. Ihmettelen, miksi kukaan haluaisi niin tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi