Poikien äidit! Mitä mieltä asevelvollisuudesta? (ov)
Itse toivon ja uskon, että yleinen asevelvollisuus on muisto vain siinä vaiheessa, kun omat pojat saavuttavat täysi-ikäisyyden. Minusta se ei ole tätä päivää, ja sotii tasa-arvoa vastaan.
Jos tilanne on sama silloin kuin nyt, olisi vaikea kuvitella, että omat pojat valitsisivat jotain muuta kuin siviilipalveluksen. No, he ovat vielä pieniä, ja meillä on vuosikausia aikaa keskustella elämästä ja kaikesta maan ja taivaan välistä. Onneksi kodin ilmapiirillä on suuri vaikutus. Mutta jos he joskus haluavat kapinoida oikein kybällä ja tarttua tappovälineisiin, tiedän ainakin, että se on perusteellisen pohdinnan tulos. Omia rakkaimpiani ovat silti aina.
Kommentit (54)
tyhjensivät jonkun ison varaston. Siinä se.
"Ei ihminen voi minusta pyrkiä mihinkään muuhun kuin pasifismiin. Kuinka paljon onnea ja autuutta maailmassa on seurannut sodista ja tappamisesta? Maailmanrauha on saavutettavissa pienin askelin. Jokainen voi tykönään lähteä siitä, ettei tartu tappovälineeseen."
Paljonpa siviilejä auttaa kun kylään tulee aseiden kanssa partisaanit, että käännetään se toinenkin poski.
poikienne sinne mennä, jos siis haluavat
mä uskoisin, että mun pojat sinne ihan haluavat mennä itse
sitä en toivo, että sinne jäisivät duuniin kuitenkaan, ellei sitten opiskelisi sotakorkeakoulussa tms
"oli itsekin 330vrk. Kyllä mulla riitti hommaa koko ajanjaksolle ja oli mielenkiintoista aikaa."
Milloin kävit, voi olla että nykyään on tiivistetty ja parannettu ohjelmaa. Kertaamassa kun olin niin ajettiin vaan maastoautoilla ja etsittiin kahvilaa;-)
t.2
Ei ihme, että suomalaiset ovat natovastaisia, kun on väärää tietoa ja sinäkin täällä sitä väärää tietoa levität!
Natossa on vastavuoroinen auttaisvelvollisuus, mutta ei velvollisuutta sotia. Jokainen jäsenmaa saa itse päättää, meneekö mukaan johonkin operaatioon ja saa päättää, millä tasolla sinne menee mukaan. Sotiminen ei ole ainoa vaihtoehto, vaan myös sairaalan perustaminen on riittävää. Päätös on valtion sisäinen asia, kukaan ei pakottaisi Suomi-poikaa sotimaan.
Niin, ja mieheni on Nato-asiantuntija, tiedän mistä puhun.
Sitten vaihtoehtona vaika NATO? Niinkun siinäkään mitään hyvää on: jos mennään siihen niin käytännössä mekin saadaan lähteä taistelemaan johonkin toiseen natomaahan! Ja enempi minä näen riskin että joku etelänhetelmämaa alkaa sotimaan kuin joku takapajunen Suomi iskisi, Venäjäkö?
ja joissakin elintarviketehtaista ei tarvitse tulla edes kertaamaan, koska on periaatteessa määrätty sodan aikana toimimaan ko. tehtaassa hommissa.
kyllä sivarit sinne ruumiinpesijöiksi otetaan. Fakta on myös se, että jos tarvitaan, niin kyllä sille sivarillekin pyssy lyödään kouraan.
sodassa tarvitaan myös kuljettajia, sairaanhoitajia ja lääkäreitä, muonittajia yms. Eli paljon on aseetonta puhaa myös sotiessa.
sivareille on annettu vapaus aseettomasta palveluksesta RAUHANAIKANA. Tilanne kriisitilanteessa on toinen, vaikka toki ruumiinpesijöitäkin tarvitaan.
"Natossa on vastavuoroinen auttaisvelvollisuus, mutta ei velvollisuutta sotia. Jokainen jäsenmaa saa itse päättää, meneekö mukaan johonkin operaatioon ja saa päättää, millä tasolla sinne menee mukaan. "
Selkeästi sanottu, että se on Nato-yhteistyötä...
Rauhanturvaaja ei saa sotia. Itseään saa puolustaa ja silloinkin äärimmäisessä hädässä. Rauhanturvaaja turvaa rauhaa, eli toimii tavallaan poliisina. Ihan takuulla ei hyökkää yhtään mihinkään.
"Natossa on vastavuoroinen auttaisvelvollisuus, mutta ei velvollisuutta sotia. Jokainen jäsenmaa saa itse päättää, meneekö mukaan johonkin operaatioon ja saa päättää, millä tasolla sinne menee mukaan. " Selkeästi sanottu, että se on Nato-yhteistyötä...
Pojallani on sairaus, joka ei vaikuta normaaliin elämään, mutta estää armeijaan menon (ainakin nykytiedolla). Pelkään, että armeijan käymättömyys vaikeuttaa työn saantia.
Mutta poika on vasta pieni ja kaikkea voi sattua ja tapahtua matkan varrella. En murehdi asiaa vielä.
kun nyt 4 v poikani on intti-ikäinen. Jokainen MIES käy armeijan.
kans todella toivon lapseni käyvän armeijan! Mulle olisi todella kova paikka jos poika päätyisi sivariksi, tuntisin epäonnistuneeni jotenkin kasvatuksessa. Millaisia vellihousuja tämäkin maa olisi pullollaan jos armeija ei olisi heitä lainkaan koulinut!
ole ikinä edes deittaillut miestä, joka olisi käynyt armeijan! He kuten myös nykyinen mieheni, ovat hyvin kaukana vellihousuista! Ehkä se on jokin suomalaisille miehille ominainen piirre??
jollakin alalla on vaikutusta, mutta suurimmassa osassa ei. Isoin vaikutus on passin saantiin tietyssä iässä sillä onko käynyt armeijan vai ei.
Poikani saavat valita itse mitä tekevät ja hyväksyn heidän valintansa.
Kannatan periaatteessa palkka-armeijaa, johon valikoituisivat ne motivoituneimmat sukupuoleen katsomatta. Toinen kysymys on se, löytyisikö näin pienestä maasta tarpeeksi sotilaaksi haluavia.
Aivan naurettavaahan siis on, että tällaisia primitiivisiä väkivaltakoneistoja tarvitsee ylläpitää vielä nykyaikanakin. En kuitenkaan usko, että seuraavat 10-20 vuotta muuttavat ihmiskuntaa sivistyneempään suuntaan, joten annan lasteni ratkaista itse kantansa omantuntonsa mukaan.
Jokainen MIES käy armeijan.
on huomattavasti paljon enemmän miehisempiä miehiä, jotka eivät ole käyneet armeijaa, kuin Suomen armeijan käynyt "mies".
jos esimies haluaa armeijan käyneen nuoren. Yrityselämä tunnetusti arvostaa armeijan johtamiskoulutusta hyvin paljon (ja siksi Virkkunen yrittää saada läpi ehdotusta siitä, että automaattisesti tästä saisi opintopisteitä). Väitän, että yrityselämässä urakehitys on nopeampi niillä, jotka ovat käyneet aukin tai rukin.
Koska kirjoita tätä av:lle, niin pitää vielä vääntää rautalangasta: viime kädessähän yleneminen on persoonasta kiinni.
jollakin alalla on vaikutusta, mutta suurimmassa osassa ei. Isoin vaikutus on passin saantiin tietyssä iässä sillä onko käynyt armeijan vai ei.
Pidän sitä erittäin epätodennäköisenä. Jos kuitenkin olisi, niin tuntisin ylpeyttä, mikäli poikani valitsisi siviilipalveluksen.
Sitä olisi vaikea niellä, jos lapsestani tulisi sellainen pullamössö, ettei millään kykenisi olemaan armeijassa, koska on niin luuseri, ettei kestä jos joku komentaa tai joutuu ihan itse siivoamaan jälkensä. Tai niin huonokuntoinen, ettei pärjäisi.
T: Kolmen pojan äiti.
PS. Musta on ihan hienoa, että suomessakin on ollut kautta aikain niitä tyyppejä, jotka osaa niitä tappovälineitäkin käytellä.
sodassa tarvitaan myös kuljettajia, sairaanhoitajia ja lääkäreitä, muonittajia yms. Eli paljon on aseetonta puhaa myös sotiessa.