Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka yleistä on, että perheessä on puolisoilla omat rahat?

Vierailija
10.02.2010 |

Tarkoitan siis perhettä johon kuuluu myös lapsia. Usein täältä lukee, että "en päivääkään katselisi miestä jos pitäisi olla eri rahat" eli yhteiset rahat on kai useimmille itsestäänselvyys ja edellytys onnelliselle perhe-elämälle.

Tunnetko paljon perheitä joissa on omat rahat? Millaiset tulot, millainen parisuhde?

Meillä näet on omat rahat miehen kanssa ja ollaan kuitenkin tosi onnellisia. Ihan yhtä perhettä ollaan, vedetään yhtä köyttä, kumpikin tienaa vaan omat rahansa ja laskut ja lainat menee suunnilleen puoliksi. Ei kuitenkaan säästellä kuitteja tai lasketa ruokakaupassa että sinä ostit viimeksi viisi banaanin ja nyt minä ostan viisi omenaa. Nuo säännölliset menot vaan puolitetaan, muuten saa sitten ostella mihin itsellä on varaa...

Onko tämä mielestänne outoa?

Kommentit (145)

Vierailija
141/145 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tossa yleistettiin? Siinä sanottiin sama vaan eri tavalla.

Vierailija
142/145 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili, johon tulee kummankin palkka. Minun palkka brutto 6300 ja miehen brutto 5900. Aina on ollut tuo yhteinen tili ja sen mukaan eletään. Meillä ei ole siis mitään jakolaskusääntöjä ja harrastamme ja ostamme mitä tarvitaan. Minua rasittaisi jos olisimme käyneet 20 vuotta keskustelua siitä että maksa sinä tuo niin minä tämän. Lainat on aina hoidettu jne... Minä hoidan laskut teknisesti. Ymmärrän nyt että normaalina pitämäni rahakäyntäntö onkin siis muiden mielestä täysin epänormaali tilanne. Ja hauskutuksena loppuun, aina olen voinut ostaa mitä tärkeänä pidän ja parturissa käydä. Minua ihmetyttää näissä keskusteluissa se että mies maksaa tekniset asiat ja lainan ja nainen maksaa ruoan, vaatteet ja lasten kulut. Siis haloo ?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/145 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla vaikuttaa varmasti esim. tuo teidän tulotaso siihen, miten te voitte niitä rahojanne käyttää. Sitä paitsi sehän on tosi selkeää, jos toinen hoitaa aina yhdenlaiset kulut ja toinen toiset, niin siitä ei todellakaan yleensä tarvitse keskustella.

Vierailija
144/145 |
13.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasten hankinnoista päätetään? Jos parempielintasoinen haluaa että lapsella on kallis haalari ja huonompielintasoisella ei ole maksaa omaa puolikastaan siitä, niin kuka päättää mitä ostetaa? Tai miten teini-ikäisen harrastukset määräytyy, jos toisella vanhemmalla olisi maksaa se 50% vaikka taitoluistelusta ja toisella ei?

Vierailija
145/145 |
07.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vierestä katellut tuttujen touhuja, kun kaikki on yhteistä, tilit on yhteisiä, rahat on yhteisiä, auto on yhteinen, asunto on yhteinen, velat on yhteisiä jne.. Eron jälkeen on mukava alkaa jakamaan "yhteisiä" asioita, jotka ylläri ylläri eivät olekaan enää NIIN yhteisiä.. Parempi molempien pitää omat rahansa...

Yleensä perheissä lähtökohta on varmaan se, että perhe pysyy yhdessä, eikä eroa tulisi. On totta, että eron tullessa jakaminen on vaikeaa, mutta ei koko elämäänsä pitäisi rakentaa sen varaan, että "JOS" eroamme.

Alkuperäiseen viestiin vastaisin niin, että erilliset rahat varmaan toimivat siihen asti, kunnes toinen jää "lähes tulotta", esim. kotihoidontuelle hoitamaan lapsia. Jos toinen osapuoli yhä pitää omistaan kiinni, eikä taivu "elättämään" valitsemaansa elinkumppania ja lapsia, on vitsit vähissä. Uskon sen kiristävän ilmaa kohtuuttomasti. Tällöin toisen on palattava työelämään, vaikka haluaisi hoitaa 9kk ikäistä lastaan vielä kotona. Kyllä minä ainakin äitinä olisin tässä tilanteessa hyvin katkera miehelleni, jos meillä näin kävisi. Onneksi olen siten paremmassa tilanteessa.