Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Montako tuntia viikossa lastenhoitoapua olisi sopiva määrä meille?

Vierailija
10.02.2010 |

Pientä Galluppia haluaisin. Jos hoito järjestyisi (ostettu hoitaja) ja oletetaan, että raha ei olisi esteenä, paljonko mielestäsi tilanteessamme olisi sopiva hoitoavun määrä, tunteja / viikko.

Olen kotiäiti, mies töissä. Tilanteemme on se, että perheessä ekaluokkalainen, 5-vuotias ja 1-vuotias. 5-vuotias kerhossa 3 pv/viikossa 3 tuntia kerrallaan. Isovanhemmat eivät voi hoitaa lapsia käytännössä lainkaan, koska asuvat niin kaukana. Sukulaisia emme kehtaa käyttää koska ovat niin kiireisiä. Koemme tarvitsevamme apua joten aiomme palkata sitä, kotityöt tuntuvat kaatuvan päälle ja elämä tuntuu raskaalta näin.

Kiinnostaisi tietää teidän mielipiteitä, millainen lastenhoitoavun määrä teidän mielestänne saattaisi olla tilanteessamme sopiva? Hoitaja voisi välillä viedä vaikka lapsia ulos, jotta voisi tehdä kotitöitä rauhassa ja välillä vaikkapa katsoa kaikkia kolmea niin saisimme käytyä asioilla tai vaikkapa ulkona syömässä tms.

Ja ei, en kaipaisi vastauksia "hoitakaa itse lapsenne kun olette ne hankkineet"...

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tiesitkö että miehelläsi on oikeus jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta jos SEKÄ lapsi ETTÄ äiti ovat sairaina? Enpä usko että väärin olisivat siellä neuvoneet

ap

. Miehellä ei ole oikeutta sairaan lapsen takia jäädä kotiin, jos äiti on jo kotona!

Vierailija
2/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en sanonut ettei pärjätä, mutta on vain jotenkin vähän raskasta juuri nyt. Keskimmäinen 5-vuotias aiheuttaa meille välillä harmaita hiuksia ja joudumme panostamaan häneen normaalia enemmän, käymään psykologilla yms. hänen vuokseen. Hänelle meidän pitäisi kuulemma antaa kahdenkeskistä aikaa, sitäkin yritän tässä löytää.

Toivon kovasti, että te, jotka olette sitä mieltä ettei apua tarvita, kertoisitte myös vähän elämäntilanteestanne: keneltä saatte hoitoapua ja kuinka usein? Millaiset ovat puolison työajat? Mitkä ovat parhaat keinonne, joilla jaksatte, jos saisin itsekin vinkkejä tähän elämänhallintaan? Anteeksi vain, mutta epäilen että taustalta monella kuitenkin löytyy sitä tukiverkostoa. Toki on energisempiä ja kekseliäämpiä ihmisiäkin kuin minä ja paljon onkin.

joten nyt tulee töksähtäen... palkkaat siivojaan, jos siivous ei luonnistu ja sitten tarpeeseen hoitajan, kun pitää mennä esim. lääkäriin ja mies ei voi hoitaa lapsia. Vaikka sanoit, ettei saa sanoa, niin jos ei tolla porukalla (kun ilmeisesti kaikki olette terveitä ja normaaleja, korvatulehduskierrettä en lukisi kovin arkea muuttavaksi) pärjää, niin aika opetella elämänhallinnan taitoja. T. 7 v, 5 v, 3 v, 1v... sairauksia kahdella ja ei todellakaan mikään superäiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivousapu on paljon kalliimpaa kuin lastenhoitoapu (30 eur/tunti, tosin siitä saa kyllä verovähennyksen ja MLL hoitaja vajaa 10 euroa/tunti) ja siivoan kyllä itse mielelläni.

7v. on koulussa neljä tuntia päivässä, 5 v kerhossa 3 tuntia 3x viikossa joten ovathan hekin pitkään kotona. Lisäksi vien ja haen 5-vuotiaan yhdessä 1-vuotiaan kanssa: ei siihen sitten pukemisten kanssa aikaa väliin jääkään kuin noin 1,5 tuntia.

Ei sinänsä ole ongelma olla 1v. kanssa, ongelma on lähinnä saada kaikki kotityöt pyörimään kunnolla. On kertynyt aika paljon rästitöitä, esim. lasten pienten vaatteiden poislaittoa yms. joita ei koskaan ehdi tehdä. Nyt 1v. opettelee kävelemään ja on kova kiipeilemään, siinä saa toki pyykkejä pestyä mutta eihän se niin tehokasta aina ole hänen kanssaan. Liikuntaakin haluaisimme itse joskus harrastaa, alkaa kunto rapistumaan pelkällä arkiliikunnalla.

ap

kysyisin, että mitä mieltä AP on siitä, jos tosiaan hankkisi esim. siivojan ensisijaisesti? Vai etkö vaan jaksa olla lasten kanssa ja sen takia haluat niille hoitajan? En tyrmää AP:ta, minun puolestani rahat voi jokainen käyttää ihan just niinkun huvittaa. Mutta esim. naapurissamme käy siivoja (vaihtaa lakanat ja tuulettaa matot ja petivaatteet, pesee lattiat, vessat ja kylppärin ym. kaiken mitä vaan tarvii ja mistä sovitaan. ja tekee oikeasti todella siistiä jälkeä ja helpottaa kodin arkea. Hankkisin meillekin heti, jos vaan olisi rahaa. Itselläni on tällä hetkellä 2v ja 3v. lapsi, joten ei täälläkään mitenkään erityisen rauhallista arki ole... Mutta ihan hyvin pärjätää, ei pidä ottaa stressiä kaikesta. Siivouspäivinä (yleensä aamupäivisin) jätetään vaan raakasti aamu-ulkoilut väliin, ei ole niin vakavaa.. Mutta siis minun puolesta AP saa ottaa lapsilleen hoitajan, jos siltä tuntuu. Mutta mietin, että jos 7v. on koulussa, 5v. kerhossa niin onko siis ongelma olla sen 1v. kanssa...?

Vierailija
4/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta luulen, että he (ja minäkin tavallaan) ainakin osin reagoivat aloituksessa siihen, että ap korosti miten tarvitsee aikaa _kotitöihin_ ja nehän voi ulkoistaa todella pitkälle, jos raha ei ole este. Tuntuisi jotenkin hassulta ulkoistaa lapset että voisi tehdä kotitöitä... On aivan eri asia puhua siitä, että yhdelle lapselle pitäisi löytyä kahdenkeskistäkin aikaa, ja ainakin minä ymmärrän tuon paremmin kuin hyvin. Itselläkin puuttuu tukiverkko AIVAN kokonaan (asumme ulkomailla, ei sukua tai ystäviä joita voisi pyytää ottamaan lapset hoitoonsa), 3 lasta, ja ainoa vaihtoehto on ollut siivojan palkkaaminen, ja meille tulee myös ostettua lastenhoitoapua (=au pair, itse haluan että hoitaja asuu meillä, jotta esim. kun mies on työmatkoilla, joita on n. kerran kuukaudessa useamman päivän kerrallaan, voin esim. lähteä vaikka sairaan lapsen kanssa päivystykseen, eikä tarvitse ottaa kaikkia mukaan), tosin vasta kun palaan itse töihin.

Vierailija
5/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, voi olla että kuvailin tilannetta huonosti. Ongelman ydin on se, että tuntuu että tunnit vuorokaudessa eivät riitä ja energiakin alkaa pelottavasti hiipumaan. Tuo lastenhoitoapu on asia, jonka toivon antavan "lisätunteja".

Myönnetään, en ole superäiti, nytkin voisin olla lasteni kanssa enkä netissä. No, en aio täällä kauaa roikkua, mutta seuraan näitä kommentteja samalla kun aloin tässä tekemään yhtä pientä kirjanpitotyötä.

On mukava kun kommentoitte, saa olla kriittinenkin toki! Ja tarkoitin ihan aidosti sitä että jotka ovat samantapaisessa tilanteessa, voivat antaa vinkkejä millä keinoilla heillä jaksetaan.

ap

Mutta luulen, että he (ja minäkin tavallaan) ainakin osin reagoivat aloituksessa siihen, että ap korosti miten tarvitsee aikaa _kotitöihin_ ja nehän voi ulkoistaa todella pitkälle, jos raha ei ole este. Tuntuisi jotenkin hassulta ulkoistaa lapset että voisi tehdä kotitöitä... On aivan eri asia puhua siitä, että yhdelle lapselle pitäisi löytyä kahdenkeskistäkin aikaa, ja ainakin minä ymmärrän tuon paremmin kuin hyvin. Itselläkin puuttuu tukiverkko AIVAN kokonaan (asumme ulkomailla, ei sukua tai ystäviä joita voisi pyytää ottamaan lapset hoitoonsa), 3 lasta, ja ainoa vaihtoehto on ollut siivojan palkkaaminen, ja meille tulee myös ostettua lastenhoitoapua (=au pair, itse haluan että hoitaja asuu meillä, jotta esim. kun mies on työmatkoilla, joita on n. kerran kuukaudessa useamman päivän kerrallaan, voin esim. lähteä vaikka sairaan lapsen kanssa päivystykseen, eikä tarvitse ottaa kaikkia mukaan), tosin vasta kun palaan itse töihin.

Vierailija
6/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hoitaja kävisi esim. kerran viikossa ja olisi vaikkapa 7h. Ajan voisi käyttää niin, että 1-2 tuntia olisit sen 5-vee kanssa kaksin. Sittten kävisit asioilla/lenkillä/leffassa mitä haluatkin tehdä yksin/miehen kanssa (hoitaja olisi esim. klo 12-19)

(TOSIN tuon 5-vee ajan antamisen voinette hoitaa myös muulloin, eli toinen teistä vanhemmista tekee jotain kivaa kaksin lapsin kanssa, menee vaikka pulkkamäkeen ja sieltä jätskille kahvilaan tm. kerran viikossa. Tai sitten vaikka ihan vaan pelailee/piirtelee lapsen kanssa kaikessa rauhassa kotona kun toinen on kahden muun lapsen kanssa jossain, esim. tuttavilla kylässä/kauppareissulla tm.)

Tuohon päälle kerran kuussa laatuaikaa sinulle&miehellesi, esim. tulisi vahtimaan perjantai-illaksi tai lauantaipäiväksi --> voisitte rauhassa mennä vaikkapa kylpylään tai esim. teatteriin&syömään kaikessa rauhassa ilman lapsia.

MINUSTA on parempi saada viikossa yksi pidempi pätkä vapaata, eikä niin että pari tuntia sinne tänne ripoteltuna. Ja perustelen tämän sillä, että jos vaikka menee vapaahetkenä kampaajalle ja sen jälkeen kaverin kanssa kahville tm. niin on tyhmää että pitää kelloa vilkuilla, koska 3h on aika lyhyt aika! Pitkä jos haluaa aikaa vain siihen että käy lenkillä, mutta jos vaikka talvitakki pitää ostaa tm. niin 3h (-matkat kotoa kaupoilla ja takaisin) on todella lyhyt aika.

Vierailija
7/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ajatellut lyhyempiä aikoja, mutta on kyllä totta että jos olisi pidemmän ajan niin ehtisi enemmän + ei menisi suhteessa niin paljon aikaa hoidon järjestelemiseen. Ehkä 5-6 tuntiakin voisi riittää minulle.

En ole vielä lopettanut imettämistä, sitten kun lopetan niin ainakaan tuo pidempi aika ei varmaan ole ongelma. Siis meille eikä lapsille, tiedä sitten mistä löytyy se hoitaja...

ap

Vierailija
8/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö kahdenkeskistä aikaa, niin isän tai äidin kanssa 5 v voi saada niin, että toinen vanhemmmista hoitaa silloin muut lapset?

Meillä 4 lasta, vanhin kouluikäinen, tukiverkko on kunnossa kun suku asuu lähellä, mutta lastenhoitoa apua tarvitaan "vain" n. 2 kertaa kuussa - yleensä kerta silleen, että jotenkin kaikesta sumplimisesta huolimatta miehen ja mun pitäisi tiettynä iltana olla samaan aikaan eri paikoissa (ja ei siis kotona) - joskus niitä sattuu... ja suunnilleen kerta kuukaudessa lähdetään yhdessä treffeille - jos on treffimeno, niin silloin kyllä yleensä on nuori aikuinen tyttö hoitamassa ja sille maksetaan palkkaa siitä, parikin tuttua tyttöä ollaan erilaisten verkostojen kautta opittu tuntemaan.

Itse en osaa kaivata mitään sen enempää omaa aikaa. Jos rahasta ei ollut pulaa ja liikuntaa haluat, etsi sellainen kuntosali, jossa on lapsenhoito ja käy siellä vaikka silloin kun 5 v on kerhossa tai kahden lapsen kanssa kun koululainen on koulussa...

Ja jos haluaa vaikka saada ne pienet vaatteet siivottua pois, eikö isä voi lähteä pois kotoa vaikka 5 tunniksi lasten kanssa joku lauantai - tai isä olla lasten kanssa sen 6 tuntia, kun lähtee takkia ostamaan... Tässä tapauksessahan perheessä on isä.

(Ja vertailun vuoksi, meillä kyllä on aika vähän mies töissä, arkisin kotona normaalisti viimeistään kuudelta, kerran viikossa käytännössä poissa aamusta ilta 9sään, viikonloput vapaalla.)

Vierailija
9/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en tiedä missä meillä mättää kun tosiaan tuntuu kuin "yhteen suuntaan kumartaa niin toiseen pyllistää" eli silloin jos lapsille antaa aikaa, ei sitä riitä kotitöille tai toisinpäin.

Saattaahan tuo olla että pari kertaa kuussakin riittäisi, mutta ehkä ensi alkuun hiukan enemmän jotta pääsisimme tasapainoon tämän homman kanssa.

Ehkä olen tosiaan vähäenerginen, en jaksa koko ajan touhuta. Itselläni on kyllä astma ja allergioitakin, ei sillä että sen kanssa pärjää kyllä hyvin silloin kun lääkitykset ovat kohdallaan. Pölyjä ei kyllä tarvitsisi kauheasti asuntoon kertyä.

Jotenkin tämä talvi on mennyt niin, että lähes koko ajan joku on ollut meillä sairaana, yleensä tuo 1-vuotias jolla on nyt putket korvissa. Ei ole onnistunut tuo, että isä lähtisi lasten kanssa ulos, aina jää ainakin yksi sairas lapsi sisään hoidettavaksi. Tuntuu, että isäkin on jostain syystä hyvin väsynyt, en uskalla häneltä juuri nyt enempää vaatia, pelkään että hänelle tulee burn-out.

ap

eikö kahdenkeskistä aikaa, niin isän tai äidin kanssa 5 v voi saada niin, että toinen vanhemmmista hoitaa silloin muut lapset? Meillä 4 lasta, vanhin kouluikäinen, tukiverkko on kunnossa kun suku asuu lähellä, mutta lastenhoitoa apua tarvitaan "vain" n. 2 kertaa kuussa - yleensä kerta silleen, että jotenkin kaikesta sumplimisesta huolimatta miehen ja mun pitäisi tiettynä iltana olla samaan aikaan eri paikoissa (ja ei siis kotona) - joskus niitä sattuu... ja suunnilleen kerta kuukaudessa lähdetään yhdessä treffeille - jos on treffimeno, niin silloin kyllä yleensä on nuori aikuinen tyttö hoitamassa ja sille maksetaan palkkaa siitä, parikin tuttua tyttöä ollaan erilaisten verkostojen kautta opittu tuntemaan. Itse en osaa kaivata mitään sen enempää omaa aikaa. Jos rahasta ei ollut pulaa ja liikuntaa haluat, etsi sellainen kuntosali, jossa on lapsenhoito ja käy siellä vaikka silloin kun 5 v on kerhossa tai kahden lapsen kanssa kun koululainen on koulussa... Ja jos haluaa vaikka saada ne pienet vaatteet siivottua pois, eikö isä voi lähteä pois kotoa vaikka 5 tunniksi lasten kanssa joku lauantai - tai isä olla lasten kanssa sen 6 tuntia, kun lähtee takkia ostamaan... Tässä tapauksessahan perheessä on isä. (Ja vertailun vuoksi, meillä kyllä on aika vähän mies töissä, arkisin kotona normaalisti viimeistään kuudelta, kerran viikossa käytännössä poissa aamusta ilta 9sään, viikonloput vapaalla.)

Vierailija
10/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta sanon vain, että hienoa, kun pyrit helpottamaan elämää tuolla tavoin! : ) Tuo nimenomaan on sitä kuuluisaa elämänhallintaa. Älä yhtään pyytele anteeksi, onnittele itseäsi ennemmin! Tsemppiä.

Meilläkin kävi kesällä opiskelijatyttö kolme kertaa viikossa siivoamassa ja viemässä 3 v tyttöä kerhoon, että minä sain nukkua vauvan kanssa, joka kyllä valitettavasti valvottaa edelleen...

Vierailija
11/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta 7kk-5v ja srk kerhossa ovat 4t/vko. Me ollaan käytetty tuttua mll:n hoitajaa keskimäärin kerran viikossa pari tuntia kerrallaan. Sen kahden tunnin aikana ehdin käydä vaikka jumpassa ja pikaisesti kaupassa. Joinain viikkoina kun on "tiukka viikko" mulla niin otan hoitajan parina päivänä, sitten saattaa mennä taas muutama viikko ettei oteta hoitajaa ollenkaan. Vähän tarpeen mukaan siis. Kerran vauvan syntymän jälkeen on oltu miehen kanssa se pari tuntia kahden kun käytiin yhdessä syömässä. Musta tää on tosi hyvä järjestely. Kun on joku tuttu hoitaja jota pyytää myös sitten kun mulla on vaikka hammaslääkäri. Meillä ei asu sukulaisia paikkakunnalla eikä ole oikein muuta tapaa saada hoidettua asioita. Mun mielestä muutama kymppi lastenhoitajaan viikossa ei oo paljon mitään, tärkeämpää on että äiti saa pienen hetken omaa aikaa että jaksaa taas painaa hommia.

Vierailija
12/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten käyttää sitä niin kuin hyväksi näkee... keskusteltiin 5 v kanssa hiljattain miksi äiti ei tullut muun perheen mukana kesällä parin päivän reissulle mummin kesäpaikkaan - äiti yritti selittää, että se oli vähän kuin äidin omaa lomaa (kun en halunnut suoraan paukauttaa, että en kestä anopin pakkosyöttämistä, niin mukava kuin on muuten, mutta 2x 24h menee helposti yli) niin silmät kosteena kysyi: Äiti etkö sä rakastakaan meitä, kun sä haluat meistä lomaa?

Vähän sama fiilis tulee tästä itselle, toivottavasti ei lapsille...

Vierailija
13/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies noin 1 illan / viikko iltatöissä, yleensä töissä klo 9-18. 1-vuotias on 12 kk vanha, imetän vielä ja heräilee pari kertaa yössä. On usein sairaana, putket laitettiin korviin. Nämä vaikuttavat hoitotarpeeseen.

ap

Vierailija
14/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuossa muuten voi mitenkään pärjätä, voi,voi

Vierailija
15/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hoitoapuja missään, minä kotona, kolme samanikäistä lasta kuin teillä. Se erona, että ei ole varaa palkata ulkopuolista apua, koska miehen tulot juuri ja juuri riittävät elämiseen.

Minusta olisi ihanteellista, jos vaikkapa saisit kotiapua kahtena arkipäivänä viikossa vaikka 3h/päivässä ja sitten vaikka yhtenä iltana viikossa hoitaja valvoisi kaikkia lapsia että voisitte käydä miehen kanssa elokuvissa tai syömässä kahdestaan.

Jos me saisimme edes kaksi tuntia viikossa mieheni kanssa yhteistä aikaa, olisi se luksusta jo. Koskaan emme ole käyneet missään ilman lapsia. Joo, ja raskaalta tuntuu täälläkin. Yritetään jaksaa.

Vierailija
16/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe etteme "voi mitenkään pärjätä", mutta elämämme voisi olla iloisempaa ja valoisampaa, jos saisimme vaikkapa kaksi tuntia apua viikossa.

Mikäs tilanne teillä ensimmäisillä vastaajilla itsellänne on? Kolme lasta eikä koskaan ketään joka auttaisi?

ap

Vierailija
17/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä en varmaan niinkään kaipaisi lastenhoitoapua, vaan siivousta ja muiden kotitöiden tekoa.

Jos teillä on perustoimiva koti, niin jo 3 h viikossa saisi pidettyä kodin melko puhtaana.

Mutta jos nyt olisi vaikka kerran kuukaudessa mahdollisuus olla ilta lastenvahtina, se olisi tosi hienoa. Töissä ollessa en sitä noinkaan usein haluaisi, kun ei muutenkaan saa olla riittävästi lastensa kanssa.

Vierailija
18/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta, eikä ketään kuka katsoisi edes joskus.

En edes muista, milloin olisimme käyneet yhdessä miehen kanssa vaikka syömässä.

Ja tosiaan,itsehän olemme osamme valinneet ;)

Vierailija
19/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei kiva teille ettei ole varaa palkata apua. Meillä ei ole ihan noin tiukkaa ja olen vihdoin ajatellut laittaa toimeksi. Ensi perjantaiksi olen jo palkannut hoitajan, jotta pääsen hammaslääkäriin, tuntuu jo etukäteen ihan hienolta.

Olen kyllä aikaisemmin yrittänyt saada hoitajaa esimerkiksi kun kaikki lapset olivat flunssassa ja itse myös emmekä älynneet että miehellä olisi oikeus pitää silloin vapaata töistä, mutta silloin hoitajaa ei löytynyt. Noo, sairaus vaan vähän pitkittyi ja muuttui keuhkokuumeeksi...

Tsemppiä vitoselle!

ap

Vierailija
20/31 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lapset koululainen, 5-v, 2v ja vauva 8 kk.

Meilläkin 5-vuotias käy kerhossa, 3 tuntia/2 pv viikossa. Mulla on siitä iloinen tilanne että meillä isovanhempi vie 5-vuotiaan kerhoon ja 2-vuotiaan leikkipuistoon/ulkoilemaan säännöllisesti kerhopäivinä. Näin vauvan nukkuessa mulla on 3 tuntia aikaa tehdä kotitöitä rauhassa tai vaikka roikkua täällä AV:lla.

Teillä ehkä hoitoapua voisi olla niin että hoitaja voisi vaihtia pienintä silloin kun 5-vuotias on kerhossa, silloin voisit itse joko nukkua tai tehdä kotitöitä. Tästä tulee siis 3x3 tuntia teillä. Lisäksi ehkä yhtenä iltapäivänä tai iltana voisi ottaa pari tuntia.

Kun tämä apu on säännöllistä, se riittää kyllä. Jos nyt alkuun tuntuu että tilanne on ihan kauhea, kannattaa sopia palkattavan hoitajan kanssa vaikka että ekat kaksi viikkoa käy joka päivä ja sen jälkeen harvennetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi