Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

minkälaista työtä tekee äiti, jonka mielestä lasten kotona hoitaminen on lomaa?

Vierailija
08.02.2010 |

Jatkuvasti tälläkin palstalla päivitellään, miten helppoa ja suorastaan lomaa oli olla kotona lasten kanssa - mutta jos se kodin- ja lastenhoito on verrattavissa lomaan, miksi meillä on maa täynnä ihmisiä, pääasiassa naisia, jotka tienaavat elantonsa hoitamalla lapsia ja tekemällä kotitöitä, siivoamalla? Millaista työtä tekee äiti, jonka mielestä nämä työt voi rinnastaa lomaan?

No, ihmettelen tätä taas tässä iltani kuluksi, kun mietin, miten pitäisi vielä tämäkin viikko jaksaa, ja aika monta seuraavaakin, näitä iänikuisia kotitöitä ja iänikuista lastenhoitoa :) Itse olisin (jos en olisi hoitovapaalla) töissä siistissä, ilmastoidussa toimistossa, jossa tulostin ja kopiokone toimivat, kollegat ovat asiallisia, ystävällisiä ja aikuisia, kahvi- ja ruokatauot lakisääteisiä eikä vessan oveakaan tule kukaan hakkaamaan juuri, kun olet päässyt pöntölle istumaan. Ei mitään puhettakaan, että töissä tarvitsisi raahata kippurassa kiljuvaa kollegaa portaita ylös tai alas, tai viedä jäähylle ja yrittää rauhoitella, kun se ei halua tulla töihin tai lähteä töistä tai laittaa kenkiä jalkaan tai syödä sitä ruokaa, jota sillä sattuu eväänä olemaan. Kukaan kollegoistani ei myöskään toistuvasti muistuttele, että oletpa sä tyhmä, kun et anna mulle kaakaota vaikka mä haluan, eikä ketään heistä tarvitse nukuttaa päiväunille. Keneltäkään ei myöskään tarvitse vaihtaa vaippoja ja pestä takapuolta, eikä kukaan heistä hiero ruokaansa pöytään, heittele lattialle tai seiniin, eikä kukaan heistä ole myöskään säännöllisin väliajoin haluamassa rinnalleni imetettäväksi. Kukaan ei kylvä tavaroitaan pitkin toimistoa, tai jos kylvääkin, kerää ne myös itse, eikä minun tarvitse huolehtia kuin omista tavaroistani. Juu, joskus olisin valmis vaihtamaan päiväksi paikkoja mieheni kanssa, ja viettämään päivän fiksujen ja aikuisten kollegojeni kanssa sen sijaan, että kykin kotona siivoamassa ja hoitamassa 4-vuotiasta ja 10-kuista. Vaikka miten rakastankin lapsiani :)

Kommentit (113)

Vierailija
21/113 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ap:n kanssa ihan samoilla linjoilla. Ja se vapaus?

Vapaus on mennä vessaan, silloin kun on hätä, mutta 99% todennäköisyydellä joku kolmesta "kollegasta" räväyttää oven auki tai karjuu oven takana kurkku suorana päästäkseen pissalle tai kakalle, kun olet ehtinyt istua 2 sekuntia pöntöllä. Toinen vaihtoehto on että nämä kollegat alkavat paiskoa toimistovälineillä toisiaan ja huutaa, juuri kun istut siihen pöntölle.

Vapaus on myös syödä rauhassa - 10 sekuntia kylmähköä ruokaa, kunnes kollega kaataa maitonsa, ilveilee vierustoverilleen tai karjuu sormeaan, jossa on mikroskooppinen ruoanpala kiinni.

Hiljaisuudesta on myös vapaus nauttia, jos laitat korvatulpat korviin. Muuten saat helliä korviasi seitsemästä aamulla yhdeksään illalla ihastuttavalla apinamölinällä, kiljumis-laulamisella, tappeluhuudoilla ja märinällä.

Kaikkiin tarpeellisiin töihin on vapaus käyttää 1-3 minuutin pätkiä, kunhan käyt välillä erottamassa kollegat toistensa kynsistä, kantamassa jäähylle, kertomassa, ettei toimistotavaroita nakella tai yritetä hajottaa jne...

Oi mikä rentous.

Vierailija
22/113 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä mielelläni mene kauppaan lasten (3kk ja 1,5v) kanssa. Aika moinen homma raahata ensin molemmat autolle, toinen kaukalossa ja toinen kainalossa (ei voi talomme parkkiksella päästää itse kävelemään kun kulkee autoja) ja tullessa taas takaisin kera ostoskassien. Nytkin hartiat ihan poltteessa kun on joutunut niin paljon kanniskelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/113 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kuusi lasta, neljä koululaista ja 1v3kk sekä 2,5v joiden kanssa olen kotona. Uhmaa ja kitinää, sitä riittää niiden pyykkivuorien ja siivousten ohella ihan riittävästi. Monta kertaa olen miettinyt, pääsisikö sitä kuitenkin helpommalla jos vaan lähtisi töihin... Senkin onnen kuitenkin kokeneena tiedän ettei työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen ole sekään aina herkkua. Luettuani tämän ketjun aloin miettimään oliko se töissäkäynti rankkaa ihan vain tämän ammatinvalinnan takia? Olen töissä ison sairaalan vuodeosastolla, kolmivuorotyötä tietenkin. Ehkäpä alan katselemaan muita hommia niin saatan joskus päästä sinne töihin lepäilemään :)

Vierailija
24/113 |
10.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja ymmärrän ap:ta oikein hyvin.

Täällä tuntuu suurimmalla osalla vastanneista olevan aika leppoisan temperamentin omaavat lapset, ja hyväunisiakin vielä ovat. Tai sitten kirjoittajat ovat vaan niin erinomaisia kasvattajia kun puolitoistavuotiaatkin kaupassa vieressä kulkevat, innokkaana äitiä auttamassa.

Aplodit vaan heille.

Olen kotiäiti ja teen tärkeää työtä. Hoidan, hoivaan, ruokin, opetan ja kuljetan vanhimman ihan ajallaan esikouluun.

Siivousta ja ruuanlaittoakin kotiäidillä on hiukan eri malliin kuin työssäkäyvällä, kaikki päivän ateriat kun tulee samalta kokilta.

Jaksamista kotityöhön vaan kaikille muillekin "lomailijoille".

Vierailija
25/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaipaa töihin ei, asiakkaiden haukuttavaksi, ilman kunnon taukoja, tai edes, että wc:ssä voisi käydä rauhassa.

Vierailija
26/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi olen myös monen lapsen yksinhuoltaja. Kotityö on huomattavasti kevyempää kuin "leipätyö". Pidän vuosilomat ja olen aikoinani ollut myös äitiyslomilla, joten tiedän mistä puhun. Yrittäjän työn tekee raskaaksi se, että tiedän koko perheen toimeentulon olevan työstäni ja asiakkaiden tyytyväisyydestä kiinni, vaikka en ehdi tehdä tarpeeksi töitä. Kotitöissä tekemättä jäänestä töistä ei seuraa katastrofia, korkeintaan vitutusta ja sotkua. Ja lapsia en pidä sekuntiakaan kauempaa hoidossa kuin tarve vaatii. Paperityöt teen kotona. Kyllä olisi helpompaa ja henkisesti kevyempää pelkkä kotitöiden teko.

Vierailija
27/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kätilö lapsivuoteilla

Vierailija
28/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä päivät todellakin helpompia ovat kotona kuin töissä. Vaan kyllä töissäkin itse työnteko on mukavaa (joskaan ei helppoa), mutta kaikki se ylimääräinen... Huhhhuh.

Vierailija
29/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole koskaan lomaa. jos olet työssä ja sulla on kesäloma niin sun mielestä se ei ole loma jos joudut olemaan lasten kanssa.

onhan tää kotona olo lomaa siinä mielessä kuin kesäloma töistäkin on. ainahan ne lapset ovat siinä. itse kyllä pidän tätä päiväaikaa tavallaan työaikana jolloin puuhaan lasten kanssa, en siivoa tms. koska se ei kuulu työnkuvaan. siivoukset yms. sitten illalla.

Vierailija
30/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskainta oli vuosi, kun aloitin työt nuorimman ollessa 1v ja vanhin 4v.

Tässä työssä raskaus pohjautuu paljon siihen, kun sekä kotona että töissä joutuu tauotta huolehtimaan toisen ihmisen perustarpeista ja aikuisen sairaan toimintakyvyttömän hoitaminen on raskasta niin fyysisesti kuin henkisesti. Erityisesti väkivaltaisten isokokoisten rauhoittaminen ei onnistu syliotteella.

Omat lapset eivät hauku huoraksi, eivät potki eivätkä nipistele. Omilla lapsilla ei ole omaisia, jotka vähintään kerran viikossa käyvät haukkumassa hoitajan, useimmiten sellaisessa asiassa, jolle hoitaja ei mahda mitään.

Vierailija
31/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norovirusepidemian uuvuttamana. Toimenkuva viimeisen kahden kuukauden aikana 80% toisen ihmisen takapuolen pyyhintää, haisevia ällöttäviä, isoperseisiä ripuliperseitä. Yök!

Työmotivaatio -15. Vihaan työtäni, aloitan toivottavasti syksyllä opinnot uuteen ammattiin.

Vierailija
32/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuntuu lomalta olla kotosalla. ehkä vaikuttaa sekin että motivaationi töissä on varmaan -100 eli ei kovin paljon jaksaisi yöllä kuunnella rutkuttavia ihmisiä. hermot menee kyllä kotonakin päivittäin, mutta ne saa aina kasattua ja rumba jatkuu!

Vierailija
33/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee helpommalla kuin kotona, mutta jos taas ajattelee kokonaisuutta, eli sitä että töissä käydessä joutuu raahaamaan lapset hoitoon kukonlaulun aikaan ja kaikki kotityöt pitäisi sitten tehdä työpäivän jälkeen...valitsen mielummin kotiäitiyden. Työstä se käy tämäkin, kun on useampi lapsi.

Vierailija
34/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

melkein 30 opetustuntia, viikottaiset suunnittelut, kokoukset, palaverit sun muut siihen päälle. Tässä työssä ollaan totisesti lasten kanssa joka minuutti, ilman vessa- tai kahvitaukoja. Ruokatunti on noin 20 minuuttia, jonka aikana valvon oppilaiden ruokailua ja yritän hotkia jotakin siinä itse. Omien lasten kanssa kiireettä kotona oli todellista lomaa.

jolle lasten kanssa kotona olo on lomaa työhön verrattuna.

Vierailija
35/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

helppo ja vähävastuinen työ...

tavallista hieman haastavamman temperamentin omaavat lapset. Suurimmalle osalle kuitenkin se vessassa käynti lapsen kitistessä oven takana ja kaupassa käynti eivät ole niin raskaita asioita, että se vertautuisi työn aiheuttamasta kiireestä ja vastuusta syntyvään stressiin.

Vierailija
36/113 |
11.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1/2v ja 2v lasten kanssa. Mutta kyllä tämä on lomaa verrattuna työhöni lääkärinä. En joudu tekemään yhtä vastuullisia päätöksiä toinen toisensa jälkeen, koko ajan ei ole tolkuton kiire jne.

Arvostan työtäni kotona, ja aioin hoitaa lapsiamme kotona vielä parisen vuotta. Mutta kyllä palkkatyöni on vaativampaa kokonaisuudessaan.

Vierailija
37/113 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkiä työpäiviä, joskus raskasta fyysistä työtä, joskus olen asiakkaiden sylkykuppi.. Toisina päivinä ihan normaaleja ja mukavia työpäiviä. Lasten kanssa kotona olo oli lomaa :)

Vierailija
38/113 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen henkisesti kuormittavaa työtä tän maan kenties haastavampien erityisnuorten kanssa :) Ehtii huomattavasti paremmin tekemään opintoja ja erinäisiä luottamustehtäviä, kun "ei tarvitse" käydä töissä.

Että kyllä tää lähes lomalta tuntuu, vaikka aika itsekseenhän tässä saa olla, kun miehen työpäivät on suhteellisen säännöllisesti noin 12h/pv.

Vierailija
39/113 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolen nauruun:))) Hauska kirjoitus ja niin totta tuo lapsiperheen päivän kulku. Kuitenkin...kahden pienen taaperon äitinäkin koen, että kotona olo on kuitenkin jotenkin helpompaa kuin töissä oleminen. Johtunee siitä, että olen sielläkin vastuussa isoista asioista ja ihmisten toiminta muistuttaa oikeasti useinmiten lastentarhaa. Asiat vain muuttuvat, mutta ongelmat säilyvät. Kyllä kotona on helpompaa. Näin ajattelee kansainvälisen yrityksen johtotehtävässä oleva korkeasti koulutettu ihminen

Vierailija
40/113 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi omaa itseluottamusta/paremmuuden tunnetta yritetään parantaa aina väittämällä, että "tuolla toisella on paljon helpompaa". Olen itse työihminen, vaikka rakastankin lastani ja haluan viettää hänen kanssaan aikaa mahdollisimman paljon arkisten puuhailujen parissa. En kuitenkaan mistään hinnasta jäisi pois työelämästä (okei, toki jos lapsi olisi vakavasti sairas tms) ja jäisi kotiin kaksin lapsen kanssa. Minusta tuntuisi, että jään paitsi omaa sosiaalista elämää. Ja siitä huolimatta voin sanoa, että toisinaan olisi varmaan helpompaa kotona, mutta vain sen tuoman vaihtelun vuoksi. Jos taas olisin pysyvästi kotona, toteaisin työssäkäynnin olevan paljon kevyempää.

Että kukin taplatkoon tyylillään ja eläköön omien valintojensa kanssa!