7lk lapsi sisäoppilaitokseen Anna Tapion kouluun,
Kommentit (151)
Itse olen Anna Tapion koulussa, syksyllä menen 8. luokalle. Sen verran voisin sanoa, että itse olen ollut todella tyytyväinen kouluun.
Se, että lapsi haluaa lähteä tämän ikäisenä kotoa, ei mielestäni todellakaan tarkoita, että hän ei rakastaisi ja ikävöisi perhettään. Se ei myöskään tarkoita, että kasvatuksessa on epäonnistuttu, päinvastoin. Kouluun pääsevän nuoren on oltava halukas itsenäiseen toimintaan, oppimaan uutta, hyödyntämään oppimaansa, saamaan elinikäisiä ystäviä ja olemaan yhteistyönhaluinen.
Suosittelen, että jos lapsenne haluavat Anna Tapion kouluun, lähtekää tämän mukaan tutustumaan kouluun talvella järjestettäviin tutustumispäiviin. Antakaa tämän jälkeen lapsen hakea kouluuun, mennä sinne jos pääsee, ja itse katsoa, pitääkö koulusta vaiko ei.
Voisin luvata, että tästä koulusta jokainen saa kaltasensa ystävän, varmasti useampia, jopa parisataa kivaa ystävää. Opettajat eivät todellakaan kiusaa - jotkut opettajista ovat tiukempia kuin toiset, joka on ihan ymmärrettävää, näin on varmasti joka koulussa. Kunnon keskittymisellä, ja sillä että on itse kaikille mukava, saa varmasti opettajiltakin vain hyvää huomiota.
Alkoholinkäyttö, ja muut pähteet ovat koulussa täysin kiellettyjä. Valitettavasti joskus tapahtuu niin, että jollain koulussa alkoholia. Tällaisia tapauksia tapahtu ehkä muutama vuodessa. Tupakanpolttoon sortuu vähemmän ihmisiä kuin normaalissa koulussa, sillä sitäkin valvotaan todella tiukasti.
Säännöt ovat muutenkin koulussa aika tiukat. Niihin tottuu todella nopeasti, ja jos osaa ajatella järjellä, ei sääntöjä tarvitse edes muistaa - paitsi nukkumaanmeno- ja sisääntuloajat.
Opiskelu on koulussa tosi monipuolista- normaaleiden luku- ja taideaineiden lisäksi koulussamme opetetaan esim. ammatillista kotitaloutta, puutarhanhoitoa ja puhtaanapitoa, matkailua, ammatillista käsityötä sekä tietotekniikkaa. Oppilaiden on opittava itse menemään tunneille oikeaan aikaan, koululla ei ole piriseviä kelloja ilmoittamassa tuntien alkamisesta.
Koulupäivän jälkeen harrastusmahdollisuuksia on paljon, kerhot näkee koulumme nettisivuilta www.annatapio.fi
Ruokailu järjestetään 5 kertaa päivässä, asuminen on valvottua ja kaikki on todella hyvin järjesteltyä. Olen viihtynyt koulussa tosi hyvin. Koulumme piha-alue on myös todella viihtyisä, koulun alueen ulkopuolella saa oleilla, mutta vain tietyllä alueella - jos lähtee kauemmas, siihen on pyydettävä lupa. Koulun alueen vieressä on kaksi kauppaa, pieni siwa ja tarmo-kyläkauppa. Kauppoja saa käyttää koulun jälkeen.
Kaiken selostuksen jälkeen voisin vielä sanoa että koulumme on kiinnostava ja hyvä vaihtoehto normaalille yläasteelle, ei kannata suhtautua kriittisesti kaikkiin huhuihin joita kuulee. Suosittelen tutustumaan koulun nettisivuihin, ja omasta ikävästä ja huolesta huolimatta päästää lapsi kokeilemaan koulua.
Kiusaamista on joka paikassa, silloin kun itse koulun kävin, siellä oli todella ankara linja kiusaamisen suhteen, nollatoleranssi. Koulusta erotetaan kiusaajat. Mopokastettakaan ei siellä ollut vaikka muualla oli.
Tupakoidaan joka paikassa, se ei ole tuon koulun oma ongelma.
Itsenäistyminen ja elinikäiset ystävyyssuhteet on plussaa, itse laittaisin lapseni sinne jos haluaisi, ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin tavallinen koulu.
Olen itse päässyt tuosta koulusta vasta vähän aikaa sitten ja voin omasta puolestani suositella koulua myös muillekin.
Itse lähdin kouluun hetken mielijohteesta ja ajatuksesta että saisin uusia ystäviä vaikka, vanhojakin olikin.
Koulu on aluksi kaikille uusille oppilaille raskasta mutta, itkien sinne mennään ja itkien sieltä lähdetään. Tämä lainaus on vanha ja joka pätee vieläkin, sieltä saa oikeat eväät elämään.
Tällä hetkellä en kadu yhtään että, valitsin anna tapion koska, se kasvatti minua ja auttoi jaksamaan asiassa kuin asiassa..
Anna lapsellesi mahdollisuus , hän käyttäkööt sen miten tahtoo.
Ei oma isänikään siitä aluksi pitänyt että, tytär lähti kotoa niin aikaisin mutta, nyt hän on vain ylpeä asiasta :)
ps. Kun anna tapiosta on kuullut jotain negatiivissta ,niin siellä puhuu ihmiset jotka eivät ole käyneet koulua ollenkaan tai lopettivat sen kesken.
Kokisin todellista epäonnistumista, jos tuonikäinen lapseni haluaisi muuttaa pois kotoa.
Jos lapsi tietää mitä todella haluaa tehdä ja mihin kouluun mennä, sinä riippuisit ja roikkuisit hänessä ja estäisit hänen elämänsä.
Hyvä äiti?
Kokisin todellista epäonnistumista, jos tuonikäinen lapseni haluaisi muuttaa pois kotoa.
Jos lapsi tietää mitä todella haluaa tehdä ja mihin kouluun mennä, sinä riippuisit ja roikkuisit hänessä ja estäisit hänen elämänsä.
Hyvä äiti?
mitä todella haluaa tehdä. Moni kyllä luulee tietävänsä, mutta hyvän vanhemmat tehtävä on (myös) suojella lapsiaan siltä että saisivat sen mitä luulevat haluavansa.
Kyllä minäkin kokisin epäonnistumista ja ihmettelisin, miksi lapsi haluaa pois kota ja vanhojen kavereiden läheltä. Jos kotipaikkaunnalla on vain huonoja kouluja tai lapsella ongelmia kotona, ehkä tuo voi olla yksi ratkaisuyritys. Meillä on tasapainoinen perhe, lähikoulu on hyvä ja lapsella täällä paljon kavereita. En näe mitään syytä lähettää häntä 12-vuotiaana muualle.
Hyvä äiti?
En todellakaan päästäisi niin pientä lasta pois kotoa. Teini-ikäiset ovat siinä vaiheessa elämäänsä, että haluan itse ehdottomasti olla paikalla ohjaamassa ja auttamassa heitä. On siinä ja siinä, päästäisinkö lapseni edes lukioon/amikseen siten, että asuvat asuntolassa tms. Jos omalla silloisella paikkakunnalla ei ole mahdollisuuksia peruskoulun jälkeisiin kouluihin, niin sitten ehkä, juuri ja juuri, pitkin hampain voisin päästää.
Lapsistaan ollaan vastuussa vähintään 18 vuotiaiksi asti. Sillä perusteella, mitä olen nähnyt omien ystävien ja sukulaisten elämille käyneen mielestäni liian aikaisen kotoa muuttamisen takia, en todellakaan päästäisi omaa lastani pois kotoa ainakaan peruskouluikäisenä, enkä tosiaan varmaan vielä lukio/amisikäisenäkään. Ei sopisi minusta yhteen sen kanssa, että olen vanhempana heistä ja heidän hyvinvoinnistaan vastuussa.
Itsenäistyä kerkeää 18vuotiaanakin. En tarkoita että lasta pitää pitää pumpulissa. En myöskään halua jättää mitään sattuman varaan, eli lähettää lapsen pois kotoa liian aikaisin. En pidä kantaani ainoana oikeana kantana, vaikka olenkin sitä mieltä, että joidenkin tuttujeni vanhempien olisi aikanaan pitänyt tehdä toisia päätöksiä lastensa suhteen. Toisaalta, voin olla väärässäkin. Haluan kuitenkin itse tehdä parhaaksi näkemälläni tavalla. Kuten varmasti kaikki muutkin, joten asia ei ole mustavalkoinen.
Toivon vain, että ne jotka kotoa lähtevät nuorina pois eivät joudu siitä kärsimään. Toisaalta, joidenkin kotiolot ovat sellaiset, että on parempi jos heitä kasvattaa koulu/kaverit enemmän kuin vanhemmat. Mutta se on asia erikseen.
..Tyttäreni tuli joulunjälkeen viime vuonna kysymään minulta, mitäs jos hän hakisi Anna Tapion kouluun. Ensimmäinen ajatukseni oli että ei vielä, kun on niin nuori.Kuitenkin muutaman päivän asiaa mietittyäni päädyin ratkaisuun, että tytär saa hakea ja mennä kouluun, mikäli sisälle pääsee. Keskiarvo oli 9.
Nyt koulua on käyty kaksi kuukautta ja hyvin menee. Ensimmäistä väliarvostelua odotellaan innolla. Opettajat ovat mukavia ja innostavia, asuntolassa on paljon kavereita, kerhoja on vaikka mihin lähtöön. Siivouspäivät ovat keskiviikkoisin, jolloin myös jälki tarkistetaan. Hiljaisuus ja valot pois klo 22.00. Oma mielipiteeni on se, etten olisi voinut oman tyttäreni kohdalla tehdä paremmin, kuin antaa luvan käydä koulua siellä, missä haluaa. Anna Tapio on erittäin sopiva koulu persoonallisille, itsenäistymään pyrkiville lapsille. Kaikki, mitä tehdään, päätetään yhdessä, rikki menneet kalusteet ym. myös korjataan yhdessä. Kukaan ei tahallaan tee pahojaan tuolla. Asioihin myös puututaan nopeaan tahtiin, eikä kiusaamista katsota läpi sormien. Opettajat ovat levollisia toisin kuin muilla yläasteilla missä olen käynyt. Fiilis oli aivan mahtava, tutustumispäivinä kannattaa mennä ajelemaan ja katsastamaan paikka sekä opettajat/oppilaat. Koulu kuuluu ns. Kiva Koulu projektin piiriin, joka näkyy myös siinä, että vanhemmat oppilaat ovat jonoiksi saakka halunneet tukioppilaiksi ja ainakin minun tyttärestäni on vanhempien oppilaiden toimesta pidetty tosi hyvää huolta ja otettu tervetulleeksi myös heti tuohon yhteisöön.
"Koulumme antataa jonkin verran pohjaa sille jos haluaa lähteä peruskoulun jälkeen asumaan ja opiskelemaan muualle, kuin kotikuntaansa. Minun vanhempani miettivät asiaa ja suostuivat. Syytä en tiedä enkä varmaan tule koskaan tietämään , mutta olen todella onnellinen heidän päätöksestään.Olen löytänyt parhaat ystäväni ikinä koulusta ja olen siitä todella kiitollinen. Mutta oikeesti, tutustukaa kouluumme ennen kuin haukutte/kehutte sitä. Mutta mielestäni ATK on paras paikka maailmassa. (Tämä on vain yhden 15-vuotiaan ihmisen mielipide, joten onko sillä väliä) (:
[/quote]
"
On, sillä on väliä, jokaisen mielipiteellä on väliä! Kiitos mielipiteestäsi!
Kiitos ihanasta kommentista. Itse olen 12 vuotias, ja haen tuonne ensi vuonna. Olen selaillut keskustelujanne, ja eiköhän nykyään ole vähän erilaista. Mun vanhemmat päästää mut, enkä koe sitä hylkäämisenä, vaan kiitollisuutena. Musta on ihan MAHTAVAA lähteä tonne. Ja aitoo muutenkin ihana paikka. Eräät tuttavat siellä asuvat, ja usein siellä kyläilemme. Siellä on ollut joku pesukone ongelma, mutta herran jumala, onhan mun tän hetkisessä koulussakin ollu kaiken maailman ongelmia !
oma lapseni niin pienenä lähtisi kotoa pois muualle kouluun. Kyllä mä haluan paapoa lastani vähän vanhemmaksi ja sitten vasta päästää sen kokeilemaan siipiään :)
Taidat olla aika väärässä tekstisi perusteella. Olen nyt Anna Tapiossa. Opettajat eivät todellakaan ole mukavia, minun mielestäni, mutta tyttäresi mielestä voi tietysti olla. Enpä tiedä kyllä ketään, kuka sanoisi täällä opettajien olevan mukavia.
Siinä olet oikeessa että kerhoja on vaikka mihin lähtöön, mutta vuoden mittaan melkein kaikki lakkaa toimimasta kun oppilaat ei enää käy niissä.
Minusta silti tuntuu että koulussa ei päätetä mitään yhdessä. Aina joku vanhempainyhdistys päättää asioista. Itse en ole saanut vaikuttaa oikein mihinkään. Rikki menneitä kalusteita ei todellakaan korjata yhdessä, vaan ne viedään koulun talonmiehelle vai mikä nyt onkaan.
Laitoit tohon viestiin että kukaan ei tahallaan tee pahojaan tuolla. Olet todellakin väärässä. Varmaan puolet ystävistäni polttaa tupakkaa. Ja loput puolet käyttää alkoholia ainakin joka toinen viikko. Melkein aina kun jää kiinni alkoholista, joutuu viikon pakkolomalle. Tiedän tosin ihmisiä joille ei tehty yhtään mitään, suurinpiirtein sanottiin että "oli sitten viimeinen kerta".
Tiedän myös muutaman ihmisen joita kiusataan. Tai ei täällä väkivaltaa paljon käytetä, mutta enemmänkin syrjitään ja haukutaan, jätetään ulkopuolelle.
Luulenpa että tämä sinun enkelityttösikin on jotain pahaa anna tapiossa tehnyt.
Lopuksi vielä että ainakin neljäsosalla tytöistä on täältä pois lähtiessään ainakin yksi lävistys tehtynä, täällä nimittäin se on suosittua puuhaa. Vaikka se on kiellettyä, todella monet tekevät lävistyksiä yms.
..Tyttäreni tuli joulunjälkeen viime vuonna kysymään minulta, mitäs jos hän hakisi Anna Tapion kouluun. Ensimmäinen ajatukseni oli että ei vielä, kun on niin nuori.Kuitenkin muutaman päivän asiaa mietittyäni päädyin ratkaisuun, että tytär saa hakea ja mennä kouluun, mikäli sisälle pääsee. Keskiarvo oli 9.
Nyt koulua on käyty kaksi kuukautta ja hyvin menee. Ensimmäistä väliarvostelua odotellaan innolla. Opettajat ovat mukavia ja innostavia, asuntolassa on paljon kavereita, kerhoja on vaikka mihin lähtöön. Siivouspäivät ovat keskiviikkoisin, jolloin myös jälki tarkistetaan. Hiljaisuus ja valot pois klo 22.00. Oma mielipiteeni on se, etten olisi voinut oman tyttäreni kohdalla tehdä paremmin, kuin antaa luvan käydä koulua siellä, missä haluaa. Anna Tapio on erittäin sopiva koulu persoonallisille, itsenäistymään pyrkiville lapsille. Kaikki, mitä tehdään, päätetään yhdessä, rikki menneet kalusteet ym. myös korjataan yhdessä. Kukaan ei tahallaan tee pahojaan tuolla. Asioihin myös puututaan nopeaan tahtiin, eikä kiusaamista katsota läpi sormien. Opettajat ovat levollisia toisin kuin muilla yläasteilla missä olen käynyt. Fiilis oli aivan mahtava, tutustumispäivinä kannattaa mennä ajelemaan ja katsastamaan paikka sekä opettajat/oppilaat. Koulu kuuluu ns. Kiva Koulu projektin piiriin, joka näkyy myös siinä, että vanhemmat oppilaat ovat jonoiksi saakka halunneet tukioppilaiksi ja ainakin minun tyttärestäni on vanhempien oppilaiden toimesta pidetty tosi hyvää huolta ja otettu tervetulleeksi myös heti tuohon yhteisöön.
Taidat olla aika väärässä tekstisi perusteella. Olen nyt Anna Tapiossa. Opettajat eivät todellakaan ole mukavia, minun mielestäni, mutta tyttäresi mielestä voi tietysti olla. Enpä tiedä kyllä ketään, kuka sanoisi täällä opettajien olevan mukavia.
Siinä olet oikeessa että kerhoja on vaikka mihin lähtöön, mutta vuoden mittaan melkein kaikki lakkaa toimimasta kun oppilaat ei enää käy niissä.
Minusta silti tuntuu että koulussa ei päätetä mitään yhdessä. Aina joku vanhempainyhdistys päättää asioista. Itse en ole saanut vaikuttaa oikein mihinkään. Rikki menneitä kalusteita ei todellakaan korjata yhdessä, vaan ne viedään koulun talonmiehelle vai mikä nyt onkaan.
Laitoit tohon viestiin että kukaan ei tahallaan tee pahojaan tuolla. Olet todellakin väärässä. Varmaan puolet ystävistäni polttaa tupakkaa. Ja loput puolet käyttää alkoholia ainakin joka toinen viikko. Melkein aina kun jää kiinni alkoholista, joutuu viikon pakkolomalle. Tiedän tosin ihmisiä joille ei tehty yhtään mitään, suurinpiirtein sanottiin että "oli sitten viimeinen kerta".
Tiedän myös muutaman ihmisen joita kiusataan. Tai ei täällä väkivaltaa paljon käytetä, mutta enemmänkin syrjitään ja haukutaan, jätetään ulkopuolelle.
Luulenpa että tämä sinun enkelityttösikin on jotain pahaa anna tapiossa tehnyt.
Lopuksi vielä että ainakin neljäsosalla tytöistä on täältä pois lähtiessään ainakin yksi lävistys tehtynä, täällä nimittäin se on suosittua puuhaa. Vaikka se on kiellettyä, todella monet tekevät lävistyksiä yms.
Eri asia on jos lapsi itse kovasti sinne haluaisi, tai se olisi hänelle itselleen parhaaksi. Sanon tämän ihan mutu-fiiliksellä, en tunne koko koulua yhtään.
Itse olen opiskellut ko koulussa ja se on ollut minulle juuri se oikea koulu, jossa olen saanut harjoitella käytännön töitä ja kasvattaa sosiaalisia taitojani. Yleensä vanhemmat oppilaat ovat isoisia ja auttavat varsinkin alkuikävässä,
Suosittelen lämpimästi, siinä murrosikä menee mukavasti saa taitoja ja uusia ystävyyssuhteita sekä voi turvallisesti irtautua vanhemmista. Pakottaa lasta ei voi, mutta kokeilu kannattaa ja paluu omaan luokkaa on mahdollinen.
Olen sitä ikäluokkaa, että oli aivan tavallista lähteä pois kotoa asuntolaan siinä vaiheessa, kun lähdettiin keskikouluun, sitten peruskoulun yläasteella. Asuntolat olivat tavallisia varsinkin suurissa pohjoisen kunnissa, eli lapset menivät kotiinsa vain viikonloppuisin.
Minua pari vuotta vanhemmat olivat syrjäisimmistä kylistä joutuneet lähtemään asuntolaan jo kansakoulun alaluokilla. Se oli sitä aikaa, kun vaihtoehtona oli hiihtää tai pyöräillä 5-10 km päivässä koulumatkaa tai olla viikot asuntolassa.
en lähttäs noin nuorta
3 vuoden kuluttua se muuttaa luultavasti kuitenkin lukion/amiksen/vastaavan perässä jonnekin opiskelija-asuntolaan, sitten on edessä joko lisäjatkokoulutukset tai työelämä. Minnekäs sen sisäoppilaitoksen enää saisi mahdutettua?
ja vielä harvemmin 12-13v sisäoppilaitokseen. Lasten paikka on kotona.
Olen nyt siis ensivuonna menossa seitsemännelle luokalle. Päätin jo kauan sitten hakea anna tapioon, ja ette arvaakkaan, miten ihana olo tuli kun selvisi että pääsin. Joillekkin tuollainen koulu voi olla yksi helvetti, mutta toisille se on unelma. ja jotkut pesukone ongelmat, onko siinä kaikki syy miski ette lastanne sinne päästäisi ? Nauran. Herätkää ! Siis jso joskus oma lapseni kysyisi, että pääsisikö hän, antaisin varmasti luvan. Onko itsenäistyminen huono juttu ? Ja kalja ja huumeet, anna tapiossa ei todellakaan tule sellaista olemaan. Ja ihan samalla tavalla teidän pikku tyttö voi vetää kotonakin nurkilla olutta ja huumeita. Pienempi mahdollisuus anna tapiossa niitä on vetää.
Minun 7 luokkalainen tyttöni on ollut kyseisessä koulussa, ehdottomasti sinne ! Mukavat opettajat & hyvä opetus!
mutta tuolla koululla huono maine.
Mitenniin huono maine? : D Olen lähettämässä lastani sinne mutta tämä pisti silmääni, saisinko lisätietoa tästä huono maine -aiheesta?
Oon nyt lukenu näitä viestejä ja olen menossa ensi vuonna seiskalle sinne jos pääsen. Musta jotenkin vaan tuntuu että nää ihmiset on aika vanhanaikasii jotka tänne kirjottaa ettei lähettäisi lastaan. Jos siellä on tupakkaa ja alkoholia niin ei kai niitä nyt kaikkien ole pakko ottaa vastaan jos joku tarjoo? Se joka ottaa on huonosti kasvatettu. Mun äidilläni ei ainakaan ole mitään sitä vastaan että sinne menen. Sanoi vaan et täytyy myöhemmin niistä tupakka ja alkoholi asioista puhua. En itse voi luvata etten maistaisi tupakkaa tai alkoholia, mutta ei se tapa :D Oon ehkä tämmönen perus teini joka ei välitä aikuisten puheista paljookaan, mutta tää nyt on mun mielipide. Mua ei pelota noi kiusaamisjutut yms. Ja oon tottunu oleen kahessa kodissa jo pienestä asti että ton asumisen kanssa ei pitäis olla ongelmia. Mun mielestä äiti ei oo mitenkään epäonnistunu mun kasvatuksessa.. Ei musta mikään kauhee teini oo tullu. Ja asuisin kotona tottakai, mutta en hirveästi pidä niistä ihmisistä jotka on meidän paikkakunnan ylä-asteelle menossa. JA IHMISET MIETTIKÄÄ JOTKUT L A P S E T MENEE SINNE JO KUTOSELLE! Kyllä sieltä pääsee pois! Se on oman lapsen valinta onko omasta mielestään sinne jo valmis.
öö niin mitä väkivaltaa? :D
kaikissa kouluissa poltetaan yms eikä niitä arvostella tällein?
mun vanhemmat ainakin päästi mut tonne ihan siks koska ne haluu että mä oon onnelline. eikä ne oo niin kauheita jotka pakottaa mut kouluun mihin en halua(=oman paikkakunnan koulu) =)=)=)