Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soijarouhe, mitä se on?

Vierailija
08.02.2010 |

Mistä ja miten se tehdään?

Kommentit (135)

Vierailija
121/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi joulukuussa susi kävi ihmisen päälle. Tämänkin uutisen löydät googlaamalla. Mutta ihan sama. Mä en jaksa enää tästä asiasta keskustella. Soijarouheen puputtaminen on tuhonnut kasvissyöjien kyvyn ymmärtää luontoa ja luonnonlakeja. Sitä se liika hormonien saanti teettää. Ja onhan se kiva, että toimitte koekaniineina uudelle ruoka-aineelle, jonka tutkimustuloksia ei suurelle yleisölle julkaista. :)

Nyt on kyllä pakko sanoa että PÄLLI! Ei se soija ole mikään uusi keksintö, on sitä syöty ties kuinka kauan esim. Aasiassa. Sopii kyllä kysyä, kenen aivot ovat tässä pehmenneet. Ja jos TAAS heität sen GMO-argumentin, niin voi myös valita sellaisia sojatuotteita, jotka ovat GMO-vapaita. Menepä vaikka ulos tekemään pikku lenkki, jos tuo samojen asioiden jankuttaminen vaikka loppuisi, ja keksisit uusia argumentteja. Ei se tee sinusta väittelyn voittajaa jos hoet koko ajan samaa asiaa ilman vastaisit vasta-argumentteihin mitenkään.

Tiedätkö sinä miten paljon Aasiassa käytetään soijaa? Tiedätkö missä muodossa? Tiedätkö mitä tutkimusissa on paljastunut liian soijan nauttimisen tekevän pojille? Jos tämän kaiken tiedät, niin et voi hyvällä tahdollakaan sanoa soijan sopivan lihan korvikkeeksi.

Sinulla taitaa olla kaikki pelissä. Tuleeko hiki noita kirjotellessa? :D minä nauran halventavaa naurua mielipiteiteitesi päälle.

Vierailija
122/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi joulukuussa susi kävi ihmisen päälle. Tämänkin uutisen löydät googlaamalla. Mutta ihan sama. Mä en jaksa enää tästä asiasta keskustella. Soijarouheen puputtaminen on tuhonnut kasvissyöjien kyvyn ymmärtää luontoa ja luonnonlakeja. Sitä se liika hormonien saanti teettää. Ja onhan se kiva, että toimitte koekaniineina uudelle ruoka-aineelle, jonka tutkimustuloksia ei suurelle yleisölle julkaista. :)

Nyt on kyllä pakko sanoa että PÄLLI! Ei se soija ole mikään uusi keksintö, on sitä syöty ties kuinka kauan esim. Aasiassa. Sopii kyllä kysyä, kenen aivot ovat tässä pehmenneet. Ja jos TAAS heität sen GMO-argumentin, niin voi myös valita sellaisia sojatuotteita, jotka ovat GMO-vapaita. Menepä vaikka ulos tekemään pikku lenkki, jos tuo samojen asioiden jankuttaminen vaikka loppuisi, ja keksisit uusia argumentteja. Ei se tee sinusta väittelyn voittajaa jos hoet koko ajan samaa asiaa ilman vastaisit vasta-argumentteihin mitenkään.

Tiedätkö sinä miten paljon Aasiassa käytetään soijaa? Tiedätkö missä muodossa? Tiedätkö mitä tutkimusissa on paljastunut liian soijan nauttimisen tekevän pojille? Jos tämän kaiken tiedät, niin et voi hyvällä tahdollakaan sanoa soijan sopivan lihan korvikkeeksi.

ne siellä Aasiassa ovat pärjänneet niin hyvin tähän asti, ilman että on ollut ongelmia?

Mikä hemmetin lihan korvike? En mä syö mitään korvikkeita, mä syön ruokaa. Eikä soija ole mun ainoa ravinnonlähteeni, eikä edes ainoa proteiininlähde, syön enemmän muita palkokasveja, esim. linssejä. Soijaa vaan kerran viikossa.

En minä ole pälli, kun en hoe koko ajan samoja argumentteja, kiitos vaan. Onko sullakaan mitään tilastotietoa väitteidesi tueksi? Ei taida olla, kun et niitä esittele.

Kyllä mun mielestä on sellainenkin asia, kuin terve järki. Kun esim. Japanissa on syöty soijaa tuhansia vuosia (monet soijatuotteet, esim. miso, soijakastike ja tofu kuuluvat päivittäiseen japanilaiseen ruokavalioon), niin ei se voi kovin vaarallista olla. Jos siinä on jotain, joka paljon syötynä on vaarallista, niin onhan monissa muissakin terveellisissä elintavikkeissa sellaisia aineita, esim. punajuuressa, järvikalassa ja vasta uutisoidun tiedon mukaan myös vaikkapa jugurtissa ja hedelmissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittamaan ruokaa, kelatkaa, tofusta! Varmaan kuolen huomenna...tällästä tää on, elämä jurkänteen reunalla.

Vierailija
124/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on niin kiukkuisia kommentteja.

Vierailija
125/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
126/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen suurta myötähäpeää kasvissyöjiä kohtaan.

sellaisia lihansyöjiä, jotka eivät suostu myöntämään sitä, että päivittäinen lihansyöminen on todella suuri ekologinen rasite. Eri asia, jos syö lihaa 1-2 krt viikossa, mutta että joka päivä useammalla aterialla!

Se on joko tyhmyyttä tai sitten asian täydellistä kieltämistä, jos ei ymmärrä, miten ylenpalttinen lihansyönti on sekä epäekologista että epäeettistä. Sellaisia lihansyöjiä, jotka edes myöntävät asian, en pidä typerinä.

Minusta kasvissyöjien parjaaminen on oman syyllisyyden projisoimista, sekä sitä, että ei kestä kritiikkiä omaa elämäntyyliään kohtaan. Koska eihän kasvissyönnin pitäisi olla keneltäkään pois, päinvastoin, se jättää enemmän muille.

Jos syötte lihaa monta kertaa päivässä, niin myöntäkää edes se, että ymmärrätte sen olevan ympäristön kannalta huono. On niin ärsyttävää lukea, kun sitten maalataan mustasta valkeaa vain sen takia, ettei kestä totuutta itse, ja ruvetaan puhumaan pelkästään soijasta. Niin kuin kysymys lihan- ja kasvissyönnistä olisi pelkästään liha vs. soija (ja kun vielä lihansyöjät jaksaisivat muistaa sen, että suurin osa teidän syömästänne lihasta kasvatetaan soijalla, ja 90% viljellystä soijasta menee eläinten ruuaksi).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soijaa syötetään eläimille valkuaisrehuna. Kotimaisen soijan saatavuus on todella heikko ja siksi siitä pyritään luopumaan hiljalleen. Yksi syy on saatavuus, mutta toinen tärkeä syy on juuri geenimanipulaatio, mitä suomalaiset viljelijät vastustavat. Soija ikävä kyllä järjestäin on geenimanipuloitua.



Joku kirjoitti aijemmin suomalaisesta luomusoijasta. Enpä ole sellaisesta koskaan aikaisemmin kuullut.



Luomueläimille ei soijaa saa syöttää vaan niille valkuaisrehuna käytetään rehuhernettä ja härkäpapua.

Vierailija
128/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi söisin itse tai syöttäisin lapsilleni soijaa kun en sitä syötä edes eläimille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi söisin itse tai syöttäisin lapsilleni soijaa kun en sitä syötä edes eläimille?

vai pelkästään soijansyöntiin, mutta mikäli tarkoitat vain kasvissyöntiä, niin haluaisin huomauttaa, että soija ei ole suinkaan kasvissyöjien ainoa ruoka-aines. Jos katsot kaupassa soijatuotteita, niin huomaat, että monissa niissä kerrotaan, että valmistukseen on käytetty vain GMO-vapaata soijaa.

Minä ainakin söisin mieluummin Suomessa tuotettuja palkokasveja, mutta ikävä kyllä sellaisia ei ole juurikaan saatavilla. Esim. härkäpavut ovat aivan ihania, mutta niitä ei saa juuri mistään.

Vierailija
130/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihakarja syö soijaa, niin myös itse lihaan lisätään soijaa kasvattamaan proteiinipitoisuutta, myös kokolihaan. Tämä asia oli mulle ihan tuntematon, kunnes eräs soija-allergikkoystäväni valisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


Minä ainakin söisin mieluummin Suomessa tuotettuja palkokasveja, mutta ikävä kyllä sellaisia ei ole juurikaan saatavilla. Esim. härkäpavut ovat aivan ihania, mutta niitä ei saa juuri mistään.

ruohonjuuresta ja punnitse&säästästä myös

Vierailija
132/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset


Minä ainakin söisin mieluummin Suomessa tuotettuja palkokasveja, mutta ikävä kyllä sellaisia ei ole juurikaan saatavilla. Esim. härkäpavut ovat aivan ihania, mutta niitä ei saa juuri mistään.

ruohonjuuresta ja punnitse&säästästä myös

että tiloilta saa, mutta mistä?

Mä asun sen verran maalla, että täältä on usempi sata km lähimpään Punnitse ja säästään, saati sitten Ruohonjuureen. Sen takia pitää pärjätä oman ja lähikuntien kauppoje annilla.

Tuoreita härkäpapuja ei löydy kaupoista ikinä, vaikka juuri tuoreena mielelläni söisin. Enkä tiedä, ovatko nuo mainitsemiesi kauppojenkaan härkäpavut kotimaisia? Tuskin, sillä luin jostain, että härkäpapua kasvatetaan Suomessa vain eläinten rehuksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se on myös täysin ihmisravinnoksi kelpaavaa.



Soita oman kuntasi maataloussihteerille ja kysy paikallisia luomuviljelijöitä. Sitten vaan otat suoraan yhteyttä viljelijään.

Vierailija
134/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon valmis- ja ravintolaruoissa, esim. pizzatäytteet tai jauhelihakastike, olette luultavasti syöneet sitä enemmän kuin luulettekaan. Samoin eläinperäisiä lisäaineita löytyy elintarvikkeista, jopa arlan jogurteissa on ainakin aikaisemmin lisätty eläinkunnasta (rendering) saatuja lisäaineita, en tiedä ovatko nykyään vaihtaneet kasvispohjaisiin. Te kasvissyöjät tai muslimit saatte myös enemmän kuin aavistattekaan jokapäiväisessä ruoassanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/135 |
08.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mulla on kaapissa tummaa soijarouhetta ja paketin kyljessä lukee vain "teksturoitu soijaproteiini" ja "valmistettu geenimuuntelemattomasta soijasta". Ainekset ovat soijapapu ja väri.



Ja vinkki: Keitä pelkässä vedessä n 5 min, huuhtele kylmällä vedellä (poistaa pahimman soijan maun), paista pannulla öljyssä sipulin ja valkosipulin kera, lisää soijakastiketta ja mustapippuria. Hyvää on ja sopii moneen ruokaan! Tomaatista saa myös hyvää makua...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi