Soijarouhe, mitä se on?
Kommentit (135)
Mun riistansyöminen ei ole keneltäkään pois
Itse tulit soijarouheketjuun riistaasi kehumaan, joten erittelepä nyt, keneltä soijarouheen syönti on pois ja se sinua haittaa, mitä muut syövät?
Kysymyshän ei ollut "millaista on soijarouhe" tai "miltä soijarouhe maistuu". Mutta tolvana vastaa mihin vaan, vaikkei kysyttäisikään.
herneen nenään..onko nuttura vähän tiukalla, onko elämä huonosti? ;D
Mitä hyötyä vaikka hirvenmetsästyksestä on. Okei, kolareita voi olla enemmän, mutta kyllä kai luonto voi olla ihan luonnontilassa - miksi ihmisen pitää aina jotain kantojen määriä säätää. Onpahan sitten karhuille ja sudille ruokaa hirvissä, ettei tarvitse roskia mennä tonkimaan. Jos metsästykselle on paljon hyviä syitä, voitko kertoa ne tässä?
susia ja karhuja jos ne vuosittan 80 000 kaadettua hirveä jätettäisiin kaatamatta. Mitä enemmän ruokaa, sitä enemmän petoja. Tai no, ehkä se ois sun mielestä ekologista, kun sudet kävis takapihoilla syömässä vauvat vaunuista. Metsästyslupia jaetaan kannan mukaan ja kaatolupia saadaan yleensä niille yksilöille, jotka muutenkaan eivät esim. talven yli pärjäisi. Petokanta pidetään metsästyksen avulla kurissa myös. Ja ajattele tosiaan sitä kolarien määrän kasvua, jos hirvikantaa ei harvennettaisi. Tosin hirvikolarissa kuoleminen on sekin varmaan sun mielestä ekologista.
Koska on suomessa susi hyökännyt ihmisen kimppuun? Vastaus: ei koskaan.
Mun riistansyöminen ei ole keneltäkään pois
Itse tulit soijarouheketjuun riistaasi kehumaan, joten erittelepä nyt, keneltä soijarouheen syönti on pois ja se sinua haittaa, mitä muut syövät?
Kysymyshän ei ollut "millaista on soijarouhe" tai "miltä soijarouhe maistuu". Mutta tolvana vastaa mihin vaan, vaikkei kysyttäisikään.
herneen nenään..onko nuttura vähän tiukalla, onko elämä huonosti? ;D
Miten se on soijasta valmistettu?
Mun riistansyöminen ei ole keneltäkään pois
Itse tulit soijarouheketjuun riistaasi kehumaan, joten erittelepä nyt, keneltä soijarouheen syönti on pois ja se sinua haittaa, mitä muut syövät?
Kysymyshän ei ollut "millaista on soijarouhe" tai "miltä soijarouhe maistuu". Mutta tolvana vastaa mihin vaan, vaikkei kysyttäisikään.
herneen nenään..onko nuttura vähän tiukalla, onko elämä huonosti? ;D
kukaan ei kuvittelekaan varmasti, että lihansyönnin voisi koko maailmasta lopettaa, mutta on syytä miettiä, kuinka usein ITSE sitä syö, koska omia tapoja on helppo muuttaa. Miksi pitää ummistaa silmät siltä tosiasialta, että soijarouheen syönti on EKOLOGISEMPAA kuin lihansyönti. Se vasta naiivia on, jos joku. Mutta mitäpä muuta tosiaan AV:llä voisi kohdatakaan...
Jos ekologisuudesta puhutaan, niin unohtakaa se soija. Se kasvaa sademetsän kyljessä, sitä jalostetaan hulluna, se roudataan toiselle puolelle maapalloa. Se sisältää paljon hormoneja, joiden vaikutuksia esim poikalapsiin ei vielä tiedetä. Millä mittapuulla tämä on ekologista?! Jos haluat olla ekologinen kasvissyöjä, niin älä käytä soijaa.
Minä olen ekologinen lihansyöjä. Ostan lihani suoraan metsästäjältä, joka itse nylkee ja paloittelee elukan, jonka on kaatanut yhteiskunnalta saamallaan kaatoluvalla. Ajan kerran edestakaisin hakemaan lihat koko talveksi.
Kumpi meistä toimii ekologisesti??
Miten se on soijasta valmistettu?
luuletteko tosiaan että ihmislaji voi kokonaan lopetta lihansyönnin ja maapallo pelastuisi sen ansiosta? aika naiivi tapa ajatella, mutta mitä muuta av:llä voisi olla.
sitä mieltä, että lihansyönti pitäisi lopettaa kokonaan, mutta sitä mieltä kyllä olen, että sitä pitäisi aivan hurjasti vähentää.
Ehkäpä sä et kuulu tähän ihmistyyppiin, mutta sanon nyt tässä sun viestisi yhteydessä, mikä mua ärsyttää: sellaiset ihmiset, jotka sanoo mihin tahansa keinoon "Höö, ei tuolla tavalla kuulkaas viherpiipertäjät maailmaa pelasteta".
Ei tietenkään pelasteta maailmaa vain yhdellä keinolla, mutta kyllä minusta lihansyönnin huima vähentäminen on yksi niitä hyvin olennaisia keinoja, koska se
1) Vähentää hiilidioksidipäästöjä oleellisesti
2) Jakaa maailman ruokaresursseja tasaisemmin, koska isompi osa ruuasta päätyy ihmisten, ei eläinten mahoihin
3) Vähentää eroosiota, koska viljelys- ja laidunpinta-alaa tarvitaan vähemmän.
Olispa nyt ihan mielenkiinoista kuulla, miten joku "ei sitä maailmaa noin pelasteta" -tyyppi näkee, että maailma pelastetaan?
Koska on suomessa susi hyökännyt ihmisen kimppuun? Vastaus: ei koskaan.
Koitapa googlea, saatat yllättyä.
kukaan ei kuvittelekaan varmasti, että lihansyönnin voisi koko maailmasta lopettaa, mutta on syytä miettiä, kuinka usein ITSE sitä syö, koska omia tapoja on helppo muuttaa. Miksi pitää ummistaa silmät siltä tosiasialta, että soijarouheen syönti on EKOLOGISEMPAA kuin lihansyönti. Se vasta naiivia on, jos joku. Mutta mitäpä muuta tosiaan AV:llä voisi kohdatakaan...
Jos ekologisuudesta puhutaan, niin unohtakaa se soija. Se kasvaa sademetsän kyljessä, sitä jalostetaan hulluna, se roudataan toiselle puolelle maapalloa. Se sisältää paljon hormoneja, joiden vaikutuksia esim poikalapsiin ei vielä tiedetä. Millä mittapuulla tämä on ekologista?! Jos haluat olla ekologinen kasvissyöjä, niin älä käytä soijaa.
Minä olen ekologinen lihansyöjä. Ostan lihani suoraan metsästäjältä, joka itse nylkee ja paloittelee elukan, jonka on kaatanut yhteiskunnalta saamallaan kaatoluvalla. Ajan kerran edestakaisin hakemaan lihat koko talveksi.
Kumpi meistä toimii ekologisesti??
Soijaan liittyvät ongelmat johtuvat pääosin siitä, että sitä tuotetaan ELÄINTEN rehuksi. Jos sitä tuotettaisin vain ihmisille ravinnoksi, ei mitään riistoviljelyä tapahtuisi. Kaikilla mittareilla voidaan todeta soijan olevan parempi ravintovaihtoehto kuin lihan. Valtaosa lihansyöjistä syö markettijauhelihaa. Sinä syöt ehkä ekologista riistaa, mutta suurin osa ei. Ekologiseen paremmuuteen en tietenkään voi ottaa kantaa, mutta jokainen voi mitata oman hiilidioksiidijälkensä muun muassa. Faktaa kuitenkin on, että lihantuotannon yksinään arvioidaan aiheuttavan tällä hetkellä kolmanneksen kaikesta maailman kasvihuonepäästöistä. Kuinka moni lihansyöjä elää puhtaasti riistalla? Hyvin, hyvin, hyvin harva. Jolloin suurimman osan kannattaisi ottaa soijarouhe omaan ruokavalioonsa, koska kaikille heille ei riistaa riitä.
Jos ekologisuudesta puhutaan, niin unohtakaa se soija. Se kasvaa sademetsän kyljessä, sitä jalostetaan hulluna, se roudataan toiselle puolelle maapalloa. Se sisältää paljon hormoneja, joiden vaikutuksia esim poikalapsiin ei vielä tiedetä. Millä mittapuulla tämä on ekologista?! Jos haluat olla ekologinen kasvissyöjä, niin älä käytä soijaa.
Minä olen ekologinen lihansyöjä. Ostan lihani suoraan metsästäjältä, joka itse nylkee ja paloittelee elukan, jonka on kaatanut yhteiskunnalta saamallaan kaatoluvalla. Ajan kerran edestakaisin hakemaan lihat koko talveksi.
Kumpi meistä toimii ekologisesti??
niin "Nyky-yhteiskunnassa, jossa ei eletä omavaraistaloudessä, ihmiset käyvät töissä, mikä jättää heille aika vähän aikaa kasvattaa/metsästää omaa ravintoaan."
Soijaa ei muuten kasvateta pelkästään sademetsissä, vaan myös Euroopassa.
Japanissa on syöty soijaa todella kauan (myös muualla Aasiassa), ja eivätkös he ole aika terveitä...? Ei soija ole mikään 2000-luvun keksintö.
Minä en ainakaan kasvissyöjänä syö pelkästään soijaa, vaan kaikenlaisia palkokasveja. Ja söisin erittäin mielelläni Suomessa kasvatettua härkäpapua, jos sitä olisi saatavilla.
Ja sinä olet kyllä poikkeus lihansyöjien joukossa. Suurin osa ostaa sitä tehotuotettua jauhelihaa, joka mahdollisesti on tuotu Brasiliasta asti.
Toistan vielä. Harvalla nykyihmisellä on aikaa tuottaa omaa ravintoaan. Minua se kyllä kiinnostaa, aion ruveta tulevaisuudessa viljelemään pikkuhiljaa kaikenlaista, nyt kun on paikka siihen.
Kaikilla mittareilla voidaan todeta soijan olevan parempi ravintovaihtoehto kuin lihan. Valtaosa lihansyöjistä syö markettijauhelihaa. Sinä syöt ehkä ekologista riistaa, mutta suurin osa ei. Ekologiseen paremmuuteen en tietenkään voi ottaa kantaa, mutta jokainen voi mitata oman hiilidioksiidijälkensä muun muassa. Faktaa kuitenkin on, että lihantuotannon yksinään arvioidaan aiheuttavan tällä hetkellä kolmanneksen kaikesta maailman kasvihuonepäästöistä. Kuinka moni lihansyöjä elää puhtaasti riistalla? Hyvin, hyvin, hyvin harva. Jolloin suurimman osan kannattaisi ottaa soijarouhe omaan ruokavalioonsa, koska kaikille heille ei riistaa riitä.
Mä en tiedä ainakaan yhtään mittaria, jolla soija olisi parempi kuin riistaliha. Sen tähden ihmisten tulisi joo vähentää lihan syöntiä ja keskittyä riistaan ja kalaan eikä siirtyä soijaan.
luuletteko tosiaan että ihmislaji voi kokonaan lopetta lihansyönnin ja maapallo pelastuisi sen ansiosta? aika naiivi tapa ajatella, mutta mitä muuta av:llä voisi olla.
Kukakohan on naiivi? Eikö ole kuitenkin niin, että omia elintapojaan voi ja pystyy muuttamaan. Miksi suljette silmänne siltä tosiasialta, että lihansyönti ei voi jatkua nykyisellään. No, onneksi sen hinta tulee tulevaisuudessa nousemaan niin korkeaksi, ettei AV-mammoilla ole siihen enää varaa.
pelastat paljon
luuletteko tosiaan että ihmislaji voi kokonaan lopetta lihansyönnin ja maapallo pelastuisi sen ansiosta? aika naiivi tapa ajatella, mutta mitä muuta av:llä voisi olla.
Luultavasti perseesi on liian itsekäs ymmärtämään tämän.
Tuskin se soija siellä japanissa on aiemmin ollut geenimanipuloitua?!
Useimmissa soijatuotteissa sanotaan, että valmistuksessa ei käytettä GMO-soijaa. Ja muistakaa, että edelleen suurin osa soijasta, joku tais sanoakin tässä se, 90%, käytetään karjan rehuksi, ei ihmisten ruuaksi.
Osaatteko te lukea ollenkaan kun samoja asioita pitää jankata viestistä toiseen?
Koska on suomessa susi hyökännyt ihmisen kimppuun? Vastaus: ei koskaan.
Koitapa googlea, saatat yllättyä.
Susi tappoi ihmisen v. 1880. TUHATKAHDEKSANSATAALUVULLA. Mutta sehän oli melkein eilen, joten turha muuttaa elintapoja. Kaadetaan vaan kaikki pedot.
Tässä sulle googlella haettua tietoa, kun nyt pitää soijaouheketjussa alkaa susien määrästä jauhaa:
"Susi on viimeksi 1880-luvulla tappanut ihmisen Suomessa. Sen jälkeen ei ole tietoa, että susi olisi käynyt ihmisen päälle", Samuli Heikkinen, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitoksen (RKTL) tutkija sanoo. Suomessa on Heikkisen mukaan oma noin 60-80 yksilön susikanta, mutta lisämateriaalia virtaa jatkuvasti rajan takaa Venäjältä. Kaikkiaan Suomessa on tällä hetkellä noin 150 sutta."
Jos niille riittää riistaa (hirviä, jäniksiä jne.), niin ei tarvi tulla lapsia syömään helsingistä asti. Että eiköhän jätetä se riista sinne luontoon.
Viimeksi joulukuussa susi kävi ihmisen päälle. Tämänkin uutisen löydät googlaamalla.
Mutta ihan sama. Mä en jaksa enää tästä asiasta keskustella. Soijarouheen puputtaminen on tuhonnut kasvissyöjien kyvyn ymmärtää luontoa ja luonnonlakeja. Sitä se liika hormonien saanti teettää. Ja onhan se kiva, että toimitte koekaniineina uudelle ruoka-aineelle, jonka tutkimustuloksia ei suurelle yleisölle julkaista. :)
Viimeksi joulukuussa susi kävi ihmisen päälle. Tämänkin uutisen löydät googlaamalla.
Mutta ihan sama. Mä en jaksa enää tästä asiasta keskustella. Soijarouheen puputtaminen on tuhonnut kasvissyöjien kyvyn ymmärtää luontoa ja luonnonlakeja. Sitä se liika hormonien saanti teettää. Ja onhan se kiva, että toimitte koekaniineina uudelle ruoka-aineelle, jonka tutkimustuloksia ei suurelle yleisölle julkaista. :)
Nyt on kyllä pakko sanoa että PÄLLI! Ei se soija ole mikään uusi keksintö, on sitä syöty ties kuinka kauan esim. Aasiassa. Sopii kyllä kysyä, kenen aivot ovat tässä pehmenneet. Ja jos TAAS heität sen GMO-argumentin, niin voi myös valita sellaisia sojatuotteita, jotka ovat GMO-vapaita.
Menepä vaikka ulos tekemään pikku lenkki, jos tuo samojen asioiden jankuttaminen vaikka loppuisi, ja keksisit uusia argumentteja. Ei se tee sinusta väittelyn voittajaa jos hoet koko ajan samaa asiaa ilman vastaisit vasta-argumentteihin mitenkään.
Viimeksi joulukuussa susi kävi ihmisen päälle. Tämänkin uutisen löydät googlaamalla. Mutta ihan sama. Mä en jaksa enää tästä asiasta keskustella. Soijarouheen puputtaminen on tuhonnut kasvissyöjien kyvyn ymmärtää luontoa ja luonnonlakeja. Sitä se liika hormonien saanti teettää. Ja onhan se kiva, että toimitte koekaniineina uudelle ruoka-aineelle, jonka tutkimustuloksia ei suurelle yleisölle julkaista. :)
Nyt on kyllä pakko sanoa että PÄLLI! Ei se soija ole mikään uusi keksintö, on sitä syöty ties kuinka kauan esim. Aasiassa. Sopii kyllä kysyä, kenen aivot ovat tässä pehmenneet. Ja jos TAAS heität sen GMO-argumentin, niin voi myös valita sellaisia sojatuotteita, jotka ovat GMO-vapaita. Menepä vaikka ulos tekemään pikku lenkki, jos tuo samojen asioiden jankuttaminen vaikka loppuisi, ja keksisit uusia argumentteja. Ei se tee sinusta väittelyn voittajaa jos hoet koko ajan samaa asiaa ilman vastaisit vasta-argumentteihin mitenkään.
Tiedätkö sinä miten paljon Aasiassa käytetään soijaa? Tiedätkö missä muodossa? Tiedätkö mitä tutkimusissa on paljastunut liian soijan nauttimisen tekevän pojille? Jos tämän kaiken tiedät, niin et voi hyvällä tahdollakaan sanoa soijan sopivan lihan korvikkeeksi.
Kysymyshän ei ollut "millaista on soijarouhe" tai "miltä soijarouhe maistuu". Mutta tolvana vastaa mihin vaan, vaikkei kysyttäisikään.