Miten eroon huostaanotto pelosta?
Meiltä otettiin vuosia sitten kolme lastamme huostaan kun naapurimme teki meistä ilmoituksen. Tuo huostaanotto oli aiheeton. Tilanteemme oli se, että meillä oli kolme lasta sillon 4v, 2,5v ja 4kk. Vauva oli ollut itkuinen syntymästään asti ja kaikkialla sanottiin, että se on vain koliikkia ja menee ohi ajallaan. Käytettiin lääkäreissä, mutta mitään vikaa ei löytynyt ja itkut vaan jatkui ja jatkui. Pyysin apua neuvolasta, jotta saisin edes hetken nukkua, mutta apua ei herunut ja kun meidän tilanteemme tultiin tarkistamaan niin lapset otettiin huostaan, perusteluna mm. se, etten jaksa heitä hoitaa ja olen heille vaaraksi.
Elimme vuoden ilman lapsiamme, kunnes saimme heidät takaisin. Nyt tuosta on jo aikaa, mutta meillä nyt taapero ja kaksoset syntynee 2kk sisällä ja pelkoni vain kasvaa, että sama toistuu. Tällä hetkellä nuorin lapsemme oli vauvana helppo, mutta tiedän paremmin kun hyvin, että seuraava kaksoset saattavat olla myös itkuisempia. Emme kyllä enää asu samalla paikkakunnalla ym, mutta silti pelottaa, että joudutaan kokemaan sama. Neuvolassa pelkään sanoa mitään, mistä voisi ajatella, etten ole kykenevä äidiksi jne.
Kommentit (190)
kun itse en 7 vuoden aikana ole nähnyt yhtäkään perusteetonta huostaanottoa työssäni. Toki jotkut vanhemmat ovat niin väittänett, mutta kyllä sen on jokainen ammattilainen nähnyt että näin ei ole.
pilvin pimein, kun vain alat penkoa. Ja muuta asiattomuuksia.
Eri asia on sitten se, jos halu tai äly ei riitä niitä havaitsemaan.
Kunnat hyötyvät huostaanotoista, silloin valtionapu kasvaa kun taas avohuollon tukitoimenpiteet tuovat vain kuluja. Lisäksi jossakin paikoissa sosiaalityöntekijät saavat bonuksen huostaanotosta.
Vaikka valtionapu kasvaa, on huostaanotto niin kallista että ne ovat kyllä melkoinen rahareikä.
kun minua puukotettiin. olin sairaalassa pari yötä ja elämä jatkui sen jälkeen normaalisti. neuvottiin ottamaan yhteyttä psykologille että käydä siellä juttelemassa. siihenaikaan lastenisän kanssa oltiin erottu ja isä alkoholisti. sain viedä lapset jokatoinen vkonloppu perhekotiin, että sain itsekkin joskus vapaan vkonlopun( olin tuolloin 22v) lapset oli viikolla perhepäivähoitajalla koska kävinkoulua. Perhepäivä hoitaja oli sanonu soskuun, että lapset hirmu levottomia kun tulevat perhekoti vkonlopun jälken hoitoon... (Kuulin myös tämän hoitajan puhuttelevan itseään äidiksi minun lapsilleni)Tämän ihmisen sanomisen perusteella minulle annettiin kaksi vaihtoehtoa: joko hoidan itse lapset tai annan ne perhekotiin, josta ne kulkee perhepäivähoitajalla, enkä saa nähdä lapsia 3kuukauteen. kertaakaa en valittanut jaksamisesta. myöhemmin kun olen kertonut asiasta neuvoloissa ym... ovat ihmetelleet tälläistä toimintaa... mutta mulla meni täysin luottamus sosiaalialan ihmisiin.... et kyllä niitä perusteettomia huostaanottoja on varmasti... äkkiäkö ne keksii jonku hyvän syyn ihan omasta päästä!!!!!!!!!!!!!!!
valitsin lapseni ja yksin olen heidät (3kpl) hoitanut ilman apuja ja ylpeä siitä =)
Samaten niillä on taipumus "keskustella" perheen kanssa. Siinä kun aikansa keskustelee, onkin puhevirrasta kaivettu ja väännetty jokin kohta perusteeksi.
Suurin osa av-mammoista vaan näyttää elävän jossain pumpulissa tmv, kun väittävät, ettei näin Suomessa voi tapahtua. Karu tosiasia on, että niin vaan tapahtuu, vaikka te niin täydelliset av-mammat mitä väittäisitte!
73, aivan. Kuulostaa hyvin tyypilliseltä! Samaten niillä on taipumus "keskustella" perheen kanssa. Siinä kun aikansa keskustelee, onkin puhevirrasta kaivettu ja väännetty jokin kohta perusteeksi.
Kyllä nyt tarvittaisiin lastenhuollon ammattilaisen selventävä puheenvuoro! Kun näin paljon ahdistusta ja epätietoisuutta asioiden hoidosta aivan ilmeisesti on.
Koko touhussa kun ei ole mitään selkeää.
äkkiäkö ne keksii jonku hyvän syyn ihan omasta päästä!!!!!!!!!!!!!!!
Mitää tekemistä asiassa ei tietysti ole sillä, että äitiä on juuri puukotettu (niinhän meitä kaikkia, ei ole vaikea arvata minkälaisesta elämäntavasta tämä kertoo), isä on alkoholisti, lapset voi huonosti. Ja kun perhepäivähoitaja jolla on todennäköisesti omia lapsia, puhuttelee itsään vahingossa äidiksi, toki se mielenterveys-vainoharha-alkkis-sossuntapauksen mielestä on tietysti todiste perhepäivähoitajan pahuudesta ja halusta varastaa lapset. Ja taatusti tässä taas puolet koko komeudesta jää kertomatta. Että voi sitä sossua kun taas on ihan omsta päästä keksitty syitä huostaanottaa lapset.
huonoa kuvaa! En silti vieläkään usko että lapset viedään PELKÄN väsymyksen takia vanhemmiltaan. Eikö se huostaanotto ole viimeinen vaihtoehto sen jälkeen kun mikään muu ei tehoa. Ja naurettavin väite on , että kunnat tekisivät rahaa huostaanotoilla.
Ja alkoholismi on Suomen yleisimpiä sairauksia, mm. Kone-pamppu Pekka Herlin ja ulkoministeri Ahti Karjalainen kärsivät siitä.
vasten tahtoaan olemaan erossa lapsistaan.
Sosiaalihuoltolaki. Sosiaalihuoltolaki velvoittaa kunnan sosiaaliviranomaiset ei siis lastensuojelun viranomaisia, järjestämään lapsiperheelle laissa mainittujen syiden vuoksi konkreettista työtä tekevän kodinhoitajan. Syitä ovat mm. synnytys, sairaus, vamma, perhetilanne jne. Kunnan sosiaaliviranomaisen on tehtävä myös lapsiperheelle kodinhoitajaa haettaessa valituskelpoinen päätös.
Eli jos lastensuojeluun joutuu antamattoman kodinhoitopalvelun vuoksi asiakkaaksi
ja jopa lapset joutuvat tämän antamattoman kodinhoitaja-palvelun vuoksi huostaanotetuiksi
ovat kuntaviranomaiset toimineet todella rikollisen törkeästi.Hyvän asianajajan avulla tällä tavalla hoidettu viranomaisasia saadaan oikaistua
ja rikolliset vastuuseen
ja vielä asianmukaiset vahingonkorvauksetkin lapsille ja heidän perheelleen.
terveydenhoitajat hyökkäävät väsymystään valittavan äidin kimppuun. Uskomatonta kuinka äitien pitäisi vain hehkuttaa jaksamistaan vaikka on ihan normaalia väsyä silloin tällöin. Suurin ongelma on se että neuvolassa työskentelee ns. ammattilaisia joiden koulutus on hankittu AMK:ssa ja päätelmät ovat näin ollen keittiöpsykologitasoisia. t.psykologi
Ap ei saanut apua pyytäessään ja tämän takia melkein vahingoitti lastaan. Tuon kun ois voinut estää sillä, että ap olisi saanut kodinhoitajan joka ois hoitanut lapsia ja ap ois saanut nukkua.
Sanoit, että itse olit epäillyt, että jotakin ikävää tapahtuu väsymyksen takia ja että myös ravistelit vauvaa. No siinähän ne syyt sitten olivat. Ja juuri kuten ls oli perustellut: väsymyksestä johtuen lapsille voi tapahtua jotakin. Ja vauvallehan oli siis tapahtunut ja itse olit sen vielä neuvolassa sanonut. Ei siis ollut aiheeton huostaanotto! Olen kuitenkin iloinen, että kaikki on nyt kohdallanne hyvin, mutta olisit siis jo alussa kertonut kaikki faktat meillekin.
eli samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa
olisi voinut tuhota lapsen elämän lopullisesti, jopa tappaa lapsen. Miten ap. siis voi esittää, että syynä oli väsymys??? Syynähän oli vauvan törkeä pahoinpitely, ja se, että ap. ei pystynyt edes omien sanojensa mukaan takaamaan, että näin ei kävisi uudelleen.Joka tapauksessa minäkin toivon teille vain hyvää jatkossa, mutta tässähän se taas selvisi, että tämäkään huostaanotto ei todellakaan ollut turha, naurettavaa edes väittää sellaista. Ap. ei nähtävästi vieläkään ole ymmärtänyt, miten järkyttävän teon teki lapselleen.
Sanoit, että itse olit epäillyt, että jotakin ikävää tapahtuu väsymyksen takia ja että myös ravistelit vauvaa. No siinähän ne syyt sitten olivat. Ja juuri kuten ls oli perustellut: väsymyksestä johtuen lapsille voi tapahtua jotakin. Ja vauvallehan oli siis tapahtunut ja itse olit sen vielä neuvolassa sanonut. Ei siis ollut aiheeton huostaanotto!
Olen kuitenkin iloinen, että kaikki on nyt kohdallanne hyvin, mutta olisit siis jo alussa kertonut kaikki faktat meillekin.
pelkoni, koska aloin itse olla aivan loppu väsymyksen takia ja todellakin pelkäsin, että tapahtuu jotain ikävää ja kun neuvolassa ei tähän reagoitu niin pahin pelkoni toteutui.
Tiedän erittäin hyvin miten vaarallista pienen vauvan ravistelu on.
Ymmärrän periaatteessa huostaanottomme, että se oli silloin välttämätön, mutta jos neuvolassa olisi reagoitu siihen, että kerroin olevani väsynyt ja kaipaavani apua lastenhoitoon, jotta saan joskus nukkua niin tuolta huostaanotolta olisi vältytty.
Lisäksi vuosi erossa lapsista oli todella pitkä aika ja jos emme olisi jaksaneet taistella niin lapset tuskin olisi meillä vieläkään.
Myöhemmin meille on sanottu, että lastemme huostaanotto oli aiheeton ja että neuvolassa olisi pitänyt reagoida huoleeni.
Luottamus on mennyt aika totaalisesti niin neuvolaan kun muuallekin. Neuvolassa käynnit on pakkopullaa ja siellä en ole sanallakaan vieläkään uskaltanut mainita, että välillä väsyttää ja tuskin mainitsenkaan.
Mutta kuten jo sanoin, että kun tukiverkkomme on paljon parempi mitä viimeks niin samanlaista väsymystä tuskin tulee ja ainakaan vielä kaksoset ei ole mitenkään pahemmin itkuisia.
ap
Sanoit, että itse olit epäillyt, että jotakin ikävää tapahtuu väsymyksen takia ja että myös ravistelit vauvaa. No siinähän ne syyt sitten olivat. Ja juuri kuten ls oli perustellut: väsymyksestä johtuen lapsille voi tapahtua jotakin. Ja vauvallehan oli siis tapahtunut ja itse olit sen vielä neuvolassa sanonut. Ei siis ollut aiheeton huostaanotto!
Olen kuitenkin iloinen, että kaikki on nyt kohdallanne hyvin, mutta olisit siis jo alussa kertonut kaikki faktat meillekin.
Jokin huuhaatitteli, ei muuta.
Ja jos puolet ilmoituksista on turhia ja älykääpiöt ne seuloo aiheellisista, mokia sattuu teille satoja päivässä.
että eivät muuta osaa. Ei sitä kukaan tahallaan tee, vaan ihan typeryyttään.
Ja se kirjallinen "pätevyys" ei auta yhtään mitään, jos on syntymätyperä.
Ja tämä yksi ja sama sossu käy täällä marttyyrina ruikuttamassa jokaisessa aihetta sivuavassakin ketjussa, joten ei ole kaikki intiaanit kanootissa hänellä... Väärä ala.
64 voi ihan itse katsoa vaikka netistä yleiset perusteet.
Yli puolet ilmoituksista on turhia, joten jo siitä voi päätellä, että myös huostaanotoissa sattuu paljon huteja ja ylilyöntejä.
Vaikka onneksi niihin nykyään pitää hakea edes jotain juridista perustetta, eikä asia ole pelkästään hourupäätätien päätettävissä.