Päiväkodista viesti, että virikelapset eivät saa
hoitoa talvilomaviikolla. Onko tämä subjektiivisen oikeuden ja lain mukaista?
Kommentit (29)
käyttävätkö päiväkodit tosiaan tuota termiä "virikelapsi"? Itse olen törmännyt siihen vain täällä av:lla. Ovatko minun lapseni virikelapsia, kun ovat päivähoidossa ( 4- ja 6-v) ja isänsä on työtön työnhakija?
Epävirallisestihan voidaan suositella jotain, mutta ei kai päiväkoti voi "pakottaa" tuollaiseen.
Meidän päiväkodissa ei edes ole yhtä hiihtolomaviikkoa, jolloin pk olisi kiinni tai hiljainen, koska koululaissisaruksia on niin harvoilla. Lapset lomailee silloin, kun vanhemmat pitävät talvilomansa. Meillä se ei ole ainakaan hiihtolomaviikko.
Mutta tottakai on lapsen edun mukaista pitää jossain vaiheessa kevättä viikon tauko. Eikö sinustakin ap?
henkilökunta, jollssa koululaisia voi pitää lomaa ja kun ei tarvitse palkatata sijaisia voi senkin rahan käyttä johonkin muuhun hyödylliseen.
Meillä ainakin jousto käy puolin ja toisin - kun hiihtoloman vapaalla niin voi sitten vastaavasti olla edellisellä viikolla kolmen päivän sijaan 4 hoidossa, jotta pääse mukaan teatteriretkelle
ai niin AV:n mukaan kaikilla virikelapsilla on huonot kotiolot :-)
virikelasta vaan opiskeluni vuoksi tarvitsen pienelleni hoitoa. Aloitukseni ei siis koske juuri minua ja lastani mutta mielestäni arveluttava käytäntö, joka ollut kaupungissamme kaikkien lomien suhteen, joulun aikaan 3vk. On lapsia joilla ei ole hyvä olla kodissaan ja joille päiväkoti pelastus. Ap
ei siihen virikehoito auta. Itseasiassa pahentaa vaan tilannetta. Mitä aikaisemmin lastensuojelu puutuu asiaan sitä parempi lapselle. Usein huostaanotto tai kodin ulkopuolelle sijoitus ovat välttämättömiä toimia tuossa tapauksessa ei päivähoito mitään ratkaise.
oli lueteltu kaikki samalla paperilla, eli ei tarvitse tietää kenen vanhemmat viettää päivänsä missäkin kun samalla lapulla todetaan että hiihtolomaviikolla ei ole esikoulua ja viriketoimintaa ja niiden joille ei pystytä järjestämään hoitoa kotona pyydetään ilmoittamaan hoidontarve. Tuo ei nyt ollut tarkka sanamuoto mutta jutun pointti kuitenkin.
molemmat vanhemmat työ -tai opiskelupaikan. Raskauttakaan ei helposti pysty hoitajilta pimittämään joten helposti sitä laskee 1+1 jos äiti tuo vaunujen kanssa taaperoa hoitoon.
koskei päivähoidon tarjoaja sitä mihinkään tarvitse. Olen vain antanut numeron, josta minut saa työaikana kiinni. Haa, ehkä päiväkodissa luullaan, etten olekaan töissä. Mut mitä sitten, sittenhän luulevat. Sama se mulle, se ei kuulu niille pätkääkään. Palkkatiedot menevät suoraan kaupungin sosiaali-ja terveystoimelle päivähoidon keskukseen, eivät päiväkotiin.
salaisuus. Se on myös tullut ohimennen esille kehityskeskusteluissa ja yleisessä jutustelussa hoitajien kanssa.
MELKEIN ryhdikäs virikepaikanpanttaaja... vai oletko ruvennut käännynnäiseksi...
ihmettelen näimpä juuri.
itselläni kun oli kuopuksen äippäloman aikaan esikoinen tarhassa 12pvää kuussa "virikepaikalla", ei olis tullut mieleenkään vinkua vielä että lomien ajankin olisi hänet pitänyt siellä hoidattaa.
outoa jos jotkut vanhemmat kokee oman lapsensa kanssa olon niin vastenmieliseksi, että lomatkaan ei kelpaa vaan hoidossa ois pidettävä 24/7/365 mielellään.
sääliksi käy niitä lapsia, kun ravinto eivät monet kotona saa tarpeeksi.
Monessa lastensuojelu perheessä arkipäivää.
T.13